Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin eivät johdattaneet kansaa Natoon. He seurasivat kansaa sinne

Vierailija
16.04.2023 |

Juuri näinhän se meni. Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kansa päätti että nyt on meidän aika liittyä Natoon. Poliitikkojen oli sitten järjestettävä se tapahtuvaksi.

Suosittelen lukemaan, hyvä kolumni Jari Tervolta.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000009516476.html

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka antoi lakiesityksen ja kuka vahvisti eduskunnan päätöksen?

Kuka sanoi että "Minun pääministerikaudellani Suomi ei liity Natoon"

Olisiko niin, että pääministerikauden alussa ei vielä ollut erikoisoperaatiota?

Tuon repliikin Marin sanoi v. 2022 loppupuolella oltuaan 3 vuotta pääministerinä.

Jo tuolloin sotilastiedustelulla oli tiedossa Venäjän joukkojen siirrot Ukrainan rajalle. Ehkä asiasta ei ollut kerrottu pääministerille, tai hän ei tiedoista piitannut.

2022 loppupuolella Suomi oli jo jättänyt NATO-hakemuksenkin.

Vierailija
22/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli vuosikymmenet niin syvällä Natossa kuin olla vaan voi. Täysjäsenyyttä ei haettu aikaisemmin kahdesta syystä. Suuri osa kansasta vastusti Natojäsenyyttä ja toisaalta pelättiin Venäjän reaktiota. Kun sota vihdoin syttyi niin molemmat syyt lakkasi olemasta. Kansa halusi Natolta turvaa ja Venäjän suhteet meni joka tapauksessa pöntöstä alas. Marinin ja Niinistön rooli oli lähinnä vauhdittaa jäsenyyttä. Niinistön neuvottelut USA:ssa oli kyllä menestys, siitä kiitos hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras asia mitä voi olla, että toimittiin heti eikä jääty hautomaan mitään kansan äänestyksiä. Meillä on valittu eduskuntaan 200 ihmistä sitä varten, että he tekevät päätöksiä.

Pitää muistaa, että Suomen tilanne ja asema muuttui yhdessä yössä silloin viime vuoden helmikuussa. Suomen piti saada niin nopeasti kuin mahdollista suojaa NATO:sta ja sen suurilta jäsenmailta turvatakuut. 

Kansalaisten (suurimman osan) mieli natoa kohtaan muuttui myönteiseksi myös todella nopeasti. Poliitikot seurasi kansan (suurimman osan) tahtoa ja hyvä niin.  

Vierailija
24/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nähnyt kansanäänestystä vaikka sellainen olisi kuulunut järjestää.

Missä niin sanotaan?

Demokratian perussäännöissä, jossa enemmistön kanta ratkaisee asiat ja kansa äänestää asiasta.

Kansanedustajat ovat kansan ääni.

Vierailija
25/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nato on perustettu estämään sosialismin leviäminen Euroopassa.

Siksi SDPn saunatonttu Tuomiojakin yritti viimeiseen saakka masinoida Nato-jäsenyyden kaatamiseksi mutta pakon edessä sosialistit joutuivat myöntymään kansan tahtoon Nato-jäsenyyden taakse.

Vierailija
26/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittääkö jo tämäkin rysssätrollin vääntö tällä kertaa

Vierailija
27/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin tutkimus ja kansanäänestystä ei kansa halunnut. Kansa antoi valtakirjan eduskunnalle ja tulos oli Natoon liittyminen. Oikein tehtiin ja oikea tulos saatiin, kansalaisten natomyönteisyys toteutui.

Vierailija
28/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20.1.2022 Marin: 'Jäsenyyttä ei olla  nykyisellään hakemassa, eikä sen hakemisesta käydä tällä hetkellä keskusteluja'.

https://yle.fi/a/3-12278447?utm_source=social-media-share&utm_medium=so…

Vierailija
29/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon jo aiemmin ja Tervo on ärsyttävä. Sellainen "olen parempi ihminen,joten saan kritisoida,koska olen älykkäämpi ja parempi ja tiedän kaikesta kaiken"-tyyppi.

Lähinnä twitterissä lukenut sen oksennuksia. Joskus. Vahingossa.

Etenkin tykkäsi Marinia haukkua. Nyt kuulostaa lähinnä selittelyltä.

Vierailija
30/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko niin, että pääministerikauden alussa ei vielä ollut erikoisoperaatiota?

Olisiko niin että Marinilla ei ollut pienintäkään tajua siitä mitä maailmassa tapahtuu? Reservin korpraalin ymmärryksellä olen vuodesta 2014 asti käsittänyt että Venäjä hautoo täyttä sotaa Ukrainaa vastaan.

Ainoa yllätys oli se ettei rycca yrittänyt Suomea ensin. NATOn ulkopuolella pysyminen on ollut typerintä mitä Suomi on ikinä tehnyt.

Kyllä, se on juuri näin. Suomella kävi hyvä tuuri kun ei ollut Krimin jälkeen seuraavana listalla.

t: reservin alikersantti

Vierailija
31/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan että Sanna vielä noin vuosi sitten kiivaasti vastusti Natoa. Venäjälläkin harmiteltiin SDPn vaalitappiota koska siellä oltiin mielissään SDPn Nato-epäröinnistä.

Ainoastaan vaalien takia SDPkin alkoi kannattamaan Natoa.

Marin kyllä muutti mielensä nopeasti. Todella nopeasti.

Mutta miksi te unohdatte miten Persut ulisivat Krimin valtauksen jälkeen sanktioita venäjööe,kun oltaisiin voitu käydä kauppaa.. ja EU:tai syyttivät siitä. Kovin oli venäjämyönteinen puolue.

Mutta siis teidän päässä PS oli aina varmaan NATOn kannalla... Juupa juu.

Vierailija
32/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jo aiemmin ja Tervo on ärsyttävä. Sellainen "olen parempi ihminen,joten saan kritisoida,koska olen älykkäämpi ja parempi ja tiedän kaikesta kaiken"-tyyppi.

Lähinnä twitterissä lukenut sen oksennuksia. Joskus. Vahingossa.

Etenkin tykkäsi Marinia haukkua. Nyt kuulostaa lähinnä selittelyltä.

Olen itse persu ja Tervo mäiskii persuja sen minkä ehtii. Silti pidän hänen kirjoituksiaan viihdyttävinä juuri siksi että Tervo on älykäs ja tuo asiaan yleensä uuden näkökulman.

Vierailija
33/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Tervolta yksi hänen parhaista kirjoituksistaan. Juuri näinhän asiassa kävi. Minä varusmiespalveluksen suorittaneena olen ollut inttiajoista lähtien sitä mieltä, että Suomen pitäisi olla naton jäsen. Tai vaihtoehtoisesti Suomen olisi pitänyt luoda oma ydinase.

Vain nämä kaksi asiaa suojaisi Suomea itärajan takaisilta valtapyrkimyksiltä.  

Vierailija
34/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sanonut noin. Marin sanoi että "koska Suomi on juuri julkaissut uuden ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon ja siinä on mukana Nato-optio, on epätodennäköistä että Suomi olisi Naton jäsen hänen hallituskaudellaan". Ja näin siinä kävikin. 

Vierailija
35/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20.1.2022 Marin: 'Jäsenyyttä ei olla  nykyisellään hakemassa, eikä sen hakemisesta käydä tällä hetkellä keskusteluja'.

https://yle.fi/a/3-12278447?utm_source=social-media-share&utm_medium=so…

Naton jäsenyyttä ei silloin oltu hakemassa eikä siitä käyty keskusteluja. Mitä epäselvää tässä on, asia oli juuri kuten Marin sanoi?

Vierailija
36/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistö lähti heti maaliskuussa jenkkeihin kun oli tajunnut, että natoon on mentävä nyt ja kansa jopa vaatii sitä.

Vierailija
37/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan.

Pääministeri Marin taisi näin kyllä sanoa.

Vierailija
38/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia joka tulee kaivertamaan ja polttelemaan oikeistoa ikuisesti. Tapahtunutta tullaan vääntelemään ja kääntelemään vuosikymmeniä mutta totuus ei tule muuttumaan miksikään 🤣🤣🤣

Vierailija
39/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nähnyt kansanäänestystä vaikka sellainen olisi kuulunut järjestää.

Ei olisi. Perustuslain mukaan valta kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Vaikka iiggoria se vituttaakin, eduskunnan molemmat äänestykset asiasta osoittavat selkeän kansan tahdon Nato-jäsenyyden puolesta.

Vierailija
40/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Tervo on vain Jari Tervo. Hänellä on yksi mielipide, minulla toinen. Yhtä arvokas.