Miksi nelikymppisellä rinnat kasvavat? Yritän keksiä syytä.
En ole lihonut. En ole synnyttänyt enkä imettänyt. Ei varmaan ole rintasyövästäkään kyse, koska tätä rintojen kasvua on tasaisesti tapahtunut vuosikausia. Aina tasaisin väliajoin täytyy ostaa isommat rintsikat. Nyt alkaa olla 70K jo liian pieni taas. Kasvu on symmetristä. Suoraan sanottuna olen aika koomisen näköinen, ihan kuin olisin ottanut valtavat silarit. Joku muu voisi olla innoissaan, että jee, ilmaiset silarit, mutta itselläni tämä tarkoittaa, että joudun pukeutumaan aina säkkimäisiin paitoihin ettei rinnat korostu.
Olen kysynyt lääkäriltä, joka ei ole osannut selittää eikä ole pitänyt tätä mitenkään vaarallisenakaan. Minulla on aina ollut mastopaattiset rinnat, ja mietin, voiko tällainen kasvu liittyä siihen jotenkin. Mutta en ole vielä selitystä tälle ilmiölle keksinyt, ja haluaisin ihan oikeasti tietää, pitääkö tästä olla huolissaan.
Onko kellään muulla ollut tällaista?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan osaa vaikkapa työterveydessä ultrata? Jos ei, saisiko joltain yksityiseltä ostettua sen palvelun?
Valitettavasti minulla ei varaa, eikä työterveyshuoltoa. Jos olisi rahaa, menisin ihan uteliaisuudesta ultraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin eräältä naiselta että hänellä oli samanlainen ongelma. Hän kävi lääkärillä ja rinnat ultrattiin, olivat täynnä pieniä kystia.
Tuo voisi olla hyvä selitys. Rintani ovat tosiaan täynnä pieniä muhkuroita. Tehtiinkö tuon naisen kystille mitään?
Tietysti tässä on ainakin se ikävä puoli, että olisi ihan mahdoton huomata, jos rintoihin ilmaantuisi jokin epäilyttävä patti.
Ei tehty. Niitä oli ilmeisesti kymmeniä ellei satoja pieniä kystia, joten eipä niitä voi lähteä puhkomaan yksi kerrallaan, varsinkin kun olivat vaarattomia.
Ohhoh. Kuulostaa tosi erikoiselta. Mutta hyvä että oli vaaratonta. Ehkä näidenkin kanssa voisi sitten olla ihan rauhallisin mielin. Ei tässä muuta haittaa ole kuin se että täytyy ostaa aina isompia liivejä ja käyttää säkkivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin eräältä naiselta että hänellä oli samanlainen ongelma. Hän kävi lääkärillä ja rinnat ultrattiin, olivat täynnä pieniä kystia.
Tuo voisi olla hyvä selitys. Rintani ovat tosiaan täynnä pieniä muhkuroita. Tehtiinkö tuon naisen kystille mitään?
Tietysti tässä on ainakin se ikävä puoli, että olisi ihan mahdoton huomata, jos rintoihin ilmaantuisi jokin epäilyttävä patti.
Ei tehty. Niitä oli ilmeisesti kymmeniä ellei satoja pieniä kystia, joten eipä niitä voi lähteä puhkomaan yksi kerrallaan, varsinkin kun olivat vaarattomia.
Ohhoh. Kuulostaa tosi erikoiselta. Mutta hyvä että oli vaaratonta. Ehkä näidenkin kanssa voisi sitten olla ihan rauhallisin mielin. Ei tässä muuta haittaa ole kuin se että täytyy ostaa aina isompia liivejä ja käyttää säkkivaatteita.
En ollut itsekään koskaan kuullut aiemmin tällaisesta. Jos lääkäri on sitä mieltä että on vaaratonta omalla kohdallasi, niin sitten se erittäin suurella todennäköisyydellä on. Niska- ja selkäkivuthan noista ennemmin tai myöhemmin varmaan tulee jos kasvu jatkuu ja jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan osaa vaikkapa työterveydessä ultrata? Jos ei, saisiko joltain yksityiseltä ostettua sen palvelun?
Valitettavasti minulla ei varaa, eikä työterveyshuoltoa. Jos olisi rahaa, menisin ihan uteliaisuudesta ultraan.
Näyttää maksavan vähän päälle 200e yksityisellä. Etkö oikeasti voisi säästää tuota summaa jostain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut itsekään koskaan kuullut aiemmin tällaisesta. Jos lääkäri on sitä mieltä että on vaaratonta omalla kohdallasi, niin sitten se erittäin suurella todennäköisyydellä on. Niska- ja selkäkivuthan noista ennemmin tai myöhemmin varmaan tulee jos kasvu jatkuu ja jatkuu.
Niska ja hartiat on jo nyt ihan jumissa kyllä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää maksavan vähän päälle 200e yksityisellä. Etkö oikeasti voisi säästää tuota summaa jostain?
Voin toki, sitten kun löydän taas töitä. Nyt on todella tiukkaa.
Minulla on sama ongelma. Toki painoakin on tullut enemmän, kuin parikymppisenä. En ole silti ylipainoinen, mutta rinnat ne vain kasvavat vuosi vuodelta. Harkitsen sitä pienennysleikkausta. Katsoin netistä julkisen kriteerit ja kohdallani ne täyttyvät. Tietysti iso leikkaus ja siitä toipuminen huolettaa. Ei ole myöskään minun kohdalla selvitetty asiaa mitenkään. Vaikea on nykyään saada terveydenhuollosta apua oikein mihinkään vaivaan, että eipä siinä.
Sen vielä unohdin mainita, että rinnat kutisevat usein. Mitään ihottumaa tms. ei ole, joten olen olettanut, että se kutina liittyy kasvamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama ongelma. Toki painoakin on tullut enemmän, kuin parikymppisenä. En ole silti ylipainoinen, mutta rinnat ne vain kasvavat vuosi vuodelta. Harkitsen sitä pienennysleikkausta. Katsoin netistä julkisen kriteerit ja kohdallani ne täyttyvät. Tietysti iso leikkaus ja siitä toipuminen huolettaa. Ei ole myöskään minun kohdalla selvitetty asiaa mitenkään. Vaikea on nykyään saada terveydenhuollosta apua oikein mihinkään vaivaan, että eipä siinä.
Totta. Todella vaikea saada isompiinkaan oireisiin apua, niin mitenkäs sitten johonkin näin epämääräiseen.
Itse en ole vielä pienennysleikkausta miettinyt, koska pelottaa kaikki isot leikkaukset. Iso operaatiohan se kyllä on.
kompataan edellistä paina fotoa että päästään arvioimaan kul ei kun kystat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Voiko olla, että rintakudos löystyy hormonaalisista syistä ikääntyessä? Kerroit että rinnat ovat olleet mastopaattisia eli kudos on epätasaista, kiristävää ja möykkyistä. Jos möykkyjen kiinteys nyt hieman heltiää, se voisi olla yksi syy suurenemiseen.
En tiedä onko siitäkään kyse, koska rinnat ovat kasvaessaan sellaiset "pingottuneet" eikä löysät. Kudos tuntuu edelleen yhtä kovalta ja möykkyiseltä kuin ennenkin.
Voisiko ultraäänellä kuvantaa niitä varaksi. Ehkä se on vain tavallista kudosta, mutta lääkäri osaa paremmin sanoa miksi muuttuu.
Tarvitsisi saada lähete ensin. Kävin muutama vuosi sitten mammografiassa, kun oli epämääräinen patti, mutta se ei ollutkaan sitten mitään. Kuten sanottua, tapaamani lääkärit eivät ole pitäneet rintojen kasvua mitenkään huolestuttavana, joten en taida kovin helpolla mitään lähetteitä saada.
Lähetettä?
Minä "marssin" (eli siis soitin) yksityiselle lääkäriasemalle ja sanoin, että haluan mammografiaan, kun mielestäni rinnassa on patti. Varasin ajan lääkärille ja mammoon, ei kukaan mitään lähetettä kysellyt. Maksoin toki kaikki itse, koska mielestäni tuo oli sen verran oleellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan normaalia, tätitissit? Rasvaa alkaa kertymään rintoihin, vaikka paino ei nouse ja iho löystymään.
Sinusta on tullut täti-ihminen. Tervetuloa joukkoomme!
Voi kun kertyiski. Mutta mulla rasva pakenee vatsaan ja reisiin.
Ehkä joku käy operoimassa rintojasi, kun on pitänyt sinua kooman kaltaisessa tilassa? 😷😈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Voiko olla, että rintakudos löystyy hormonaalisista syistä ikääntyessä? Kerroit että rinnat ovat olleet mastopaattisia eli kudos on epätasaista, kiristävää ja möykkyistä. Jos möykkyjen kiinteys nyt hieman heltiää, se voisi olla yksi syy suurenemiseen.
En tiedä onko siitäkään kyse, koska rinnat ovat kasvaessaan sellaiset "pingottuneet" eikä löysät. Kudos tuntuu edelleen yhtä kovalta ja möykkyiseltä kuin ennenkin.
Voisiko ultraäänellä kuvantaa niitä varaksi. Ehkä se on vain tavallista kudosta, mutta lääkäri osaa paremmin sanoa miksi muuttuu.
Tarvitsisi saada lähete ensin. Kävin muutama vuosi sitten mammografiassa, kun oli epämääräinen patti, mutta se ei ollutkaan sitten mitään. Kuten sanottua, tapaamani lääkärit eivät ole pitäneet rintojen kasvua mitenkään huolestuttavana, joten en taida kovin helpolla mitään lähetteitä saada.
Lähetettä?
Minä "marssin" (eli siis soitin) yksityiselle lääkäriasemalle ja sanoin, että haluan mammografiaan, kun mielestäni rinnassa on patti. Varasin ajan lääkärille ja mammoon, ei kukaan mitään lähetettä kysellyt. Maksoin toki kaikki itse, koska mielestäni tuo oli sen verran oleellinen asia.
No jos minulla olisi huomattava patti tai jotain muita huolestuttavia oireita, "marssisin" toki tutkimuksiin itsekin. Mutta kun mitään muuta ei ole kuin lähemmäs 10 vuotta jatkunut asteittainen rintojen kasvu, jota lääkäritkään eivät ole pitäneet outona tai huolestuttavana, vaikka eivät osaa sitä selittääkään.
Paikallisella yksityisellä lääkäriasemalla ultra maksaa 300 euroa. Vajaa 600 euron työttömyyskorvauksella minulla ei ole siihen varaa. Mutta toivottavasti töitä löytyy pian, niin sitten voisin käydä. Toki kysymys kuuluu edelleen, mitä sillä ultralla etsitään, mikäli rintojen kasvun syy on jokin muu kuin kasvaimet. Tuskin se nyt syöpä on, kun sitä on jo vuosia jatkunut ja kaiken lisäksi kasvu on ihan symmetristä molemmin puolin.
Ihan tavallista vaihdevuosien alkaessa.
Rintojen liikakasvu on sairaus siinä kuin mikä tahansa sairaus. Käy ahkerasti mammografiassa, sillä sairautesi lisää rintasyövän riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista vaihdevuosien alkaessa.
Todellakin, rinnat paisuivat järkyttävää vauhtia. Olivat pinkeät ja kipeät. Vihasin niitä, olo oli kuin lehmällä. Samalla myös muu kroppa sekaisin ja painoa kertyi. Jossain vaiheessa sain painoa alas, ja elimistön rauhoittumaan, rinnat rauhoittuivat ja pienenivät myös. Tähän samaa oireyhtymään kuului myös jalkaterien paisuminen ja turpoaminen, oli hirveää kun jalkaterät olivat kuin pulleat sammakot kengissä, sekin on onneksi ohi ja kengänkokokin pieneini kahdella...Edelleen minulla nännien kohdalla liiveissä näkyy,että jotain niistä tihkuu kun selkeät tummat jäljet liiveissä. Lääkäri ei ottanut asioihin kantaa...