Miksi sisäsiittoisilla pikkupaikkakunnilla on asenne, että muita ei haluta tänne?
Pidetään ylpeydenaiheena sitä että koko suku on kotoisin samalta paikkakunnalta ja kaikki on sukua toisilleen.
Mutta jos joku joka ei ole sieltä kotoisin sattuu paikkakunnalle muuttamaan, asennoidutaan, että muualta muuttaneet ei kuulu porukkaan.
Miksi ihmeessä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Tietävät, että tällaiseen persläpeen muuttavalla ei voi olla kaikki muumit laaksossa.
Onkohan sillä pienellä paikkakunnalla sitten kaikki muumiot laaksossa. Jos se on vanhakantainen paikka.
Onpas katkeraa tekstiä. Jos ei kelpaa, niin muuta takaisin sinne mistä tulit. Kukaan ei pakota sinua jäämään. :)
En ole huomannut tuollaista asennetta. Pikkupaikkakunnilla ollaan iloisia, kun joku niihin muuttaa. Myös ulkomaalaiset ovat tervetulleita. Ei ehkä ole yleisesti tiedossa, mutta jo nyt myös tehdastyössä Suomen maaseudulla työskentelee ulkomaalaisia. Muuten eivät tuotantolinjat toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Tietävät, että tällaiseen persläpeen muuttavalla ei voi olla kaikki muumit laaksossa.
Pelkäävät että kuplansa puhkeaa ja hulluus paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun on 2-3 vuotta osa maisemaa, niin aletaan tottumaan naamaan. Jos oma pää kestää sen aikaa.
Ei muuten ole totta tuo väittämäsi.
Lapsena muutettiin pikku kylään ja edelleen siellä asuvat sisarukseni ovat muualta tulleita ja paikalliset tuhat vuotta juurilleen jämähtäneet ovat oikeita ihmisiä. Sisarukset asuneet paikkakunnalla jo 40 vuotta. Ihmettelen miten kestävät noita tolloja. Itse lähdin heti kun ikä riitti.
Kyseessä on uuden ja erilaisen pelko. Venäläisiä pelätään lännessä enemmän kuin itärajalla. Mustia landella enemmän kuin kaupunkien lähiöissä. Niin se menee kaikissa asioissa kautta maailman. Sähköautojakin pelätään, kun ne ovat vielä uusia. Ennen epärötiin automaattivaihteistoa ja pelättiin että osaako sillä ajaa? Eniten pelkäävät pitävät kovinta meteliä. Ihan kuten vaikka nyt rokotteista. Niiden jotka ei pelkää, ei tarvitse oikeastaan ottaa asioihin kantaa.
Siellä on paikkakunnan päällikkö. Sitten voi olla omistajasuku, esim. 400 hehtaaria, 1600:luvulta, ruotsin kuninkaalta jopa.
Toivottavat tervetulleeksi, selän takana -menneeksi.
Turussa johtaja sanoi, ettei Helsingistä voi tänne muuttaa. Toisin päin kyllä, siis töihin tai avainpaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Just tämä, meidänkin muuttoa perähikiälle ihmetteli kaikki kyläläiset, on todellakin epäilyttävää porukkaa, jos sinne joku haluaa. Ei mekään siellä kyllä pitkään viihdytty.
Sitten kuitenkin noilla kuolevilla paikkakunnilla itketään sitä, että ne kuolevat. Jos sinne joku sitten vahingossa eksyy, niin muualta tullut onkin epätoivottu, josta halutaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäävät että kuplansa puhkeaa ja hulluus paljastuu.
Pääkaupunkiseudulta taitaa löytyä pahempia kuplia, joissa pelätään metsää ja maaseutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä, meidänkin muuttoa perähikiälle ihmetteli kaikki kyläläiset, on todellakin epäilyttävää porukkaa, jos sinne joku haluaa. Ei mekään siellä kyllä pitkään viihdytty.
Otitteko selvää, mihin olitte muuttamassa? Menittekö heti kiukuttelemaan palveluiden puutteesta. Tuliko yllärinä, ettei olekkaan talonmiesta tai huoltopalveluja. Pitikö kolata lumet ihan itse. Oliko talvella kylmempää kuin kesällä.
Ihan tismalleen sama me versus he-ajattelu kuin isommassakin mittakaavassa. Kansallisella tasolla suomalaisina mulkoillaan, että tänne tulee ulkomaalaisia! Eivät ole meikäläisiä, ovat ulkopuolelta tulleita. Sama juttu näillä pikkupaikkakunnilla, paitsi että ne muut suomalaiset ovat niitä ulkopuolelta tulleita vieraita, joita pitää karsastaa ja pitää metrin päässä poissa "meistä".
Jos mennään vielä isompaan mittakaavaan, niin voidaan ottaa vaikka
- Me pohjois-eurooppalaiset VS nuo etelä-eurooppalaiset
- Me eurooppalaiset VS nuo ei-eurooppalaiset
- Me valkoiset VS nuo muun väriset
- Me miehet VS nuo naiset
- Me kutosluokkalaiset VS nuo vitosluokkalaiset
- Me maapallon asukkaat VS alienit
Syntyperäisenä stadilaisena olen nykyään pientä vähemmistöä synnyinkaupungissani, ja käytännössä kaikki muut ovat muualta muuttaneita ja pitävät itsestään selvänä että hyväksyn heidät ehdoitta.
Kun taas itse käyn jossain maalaispitäjässä, niin minulle lähinnä vittuillaan jos kerron olevani Stadista.
Ei mee nallekarkit tasan.
Tervetuloa kaikille, mutta älkää tulko neuvomaan, miten minun pitäisi elää. Elettiin toki ennen teidän tuloakin.
Onko ruotsinkielesi täysin sujuvaa? Voi helposti tulla väärin ymmärryksiä jos et ole tottunut puhumaan ruotsia
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kaikille, mutta älkää tulko neuvomaan, miten minun pitäisi elää. Elettiin toki ennen teidän tuloakin.
Ei. Kyllä me tullaan sanomaan miten pitää elää.
Enpä ole huomannut tuollaista. Sisäsiittoisissa isoimmissa kaupungeissa (no eihän Suomessa tosin erityisen isoja kaupunkeja edes ole) olen kyllä nähnyt jos jonkinlaista leuhkijaa, joiden koko suku on asunut siellä yhdessä ja samassa kaupungissa läpi historian ja sen kyllä kuulee puheesta. Naamakin on yleensä näillä kuin navetasta saapuneella ja silti kuvitellaan olevansa jotain euroopan omistajia. Muualta tulijoita halveksitaan eikä haluta omalle hiekkalaatikolle leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Olkiukkoaloitus. Keksit olemattoman ongelman ihmeteltäväksi.
Ei ole mitään pikkupaikkakuntia jossa kaikki olisi sukua keskenään. Mut muuten tuttu on tuttua ja siinä on etunsa, vai haluaisitko että kuka hyvänsä muuttaisi vaikka kotiisi? Samaa ilmiötä. Mikä mahtaa olla syy muuttaa pikkupaikkakunnalle, mietitään.
No jos sukulaisten kesken sukua on jatkettu, mitä siitä seuraa.