Sinä jo iäkkäämpi nainen, joka olet pystynyt hoikkana nuoresta asti?
Kerro ruokailu- ja liikuntatottumuksistasi. Olen siis nuori mutta pyöreä (kuten kaikki lähipiirin naiset) ja haluan tehdä elämänmuutoksen. Miten ja minkä kokoisena olet pysynyt? Miten olet sisällyttänyt liikuntaa elämääsi? Mitä vinkkejä antaisit?
Kommentit (252)
Olen kohta 50v, pituutta 164cm, aikuisiän paino ollut 50-67kg, mutta suurimman osan ajasta noin 60kg, joka nytkin mittarissa. Koskaan en ole katsonut mitä syön, kuunnellut kroppaa enemmän. Vanhemmiten olen huomannut ettei suklaahimoja enää olekaan, toisin kuin nuoruudessani. Geeneillä varmasti osa syy, että olen normimitoissa, mutta myös sillä, että en koskaan ole kieltänyt itseltäni mitään, mutta myöskään en ole syönyt jos oikeasti ei ole tehnyt mieli. Arkiliikuntaa, kävellen joka paikkaan, pyöräillen jne. En tykkää autoilla vaikka auto onkin käytössä.
Kaikkia yhdistää sama; eivät katso/osaa luetella mitä syö..
Olen 171cm/59kg. Ikää lähemmäksi 50v.
Lihaskunto treenit 2-3 krt viikossa. Liikkuva työ.
Syön kalaa, kanaa, sieniä, lihaa, kasviksia, hedelmiä, munia, pähkinöitä, siemeniä, viljatuotteita vähän ja juustoa.
Herkuttele välillä.
Syön kaikkea ja pidän huolen, että viikkotasolla syön suurinpiirtein saman verran kuin kulutan. Jos tietää, että viikonloppuna tulee herkuteltua niin sitten viikolla vähän raskaampaa liikuntaa. Seuraan painoa ja joka aamu käyn vaalla. Lomilla ja jouluna paino aina vähän nousee, mutta se tasaantuu, kun palaa taas normaaleihin rutiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Syön kaikkea ja pidän huolen, että viikkotasolla syön suurinpiirtein saman verran kuin kulutan. Jos tietää, että viikonloppuna tulee herkuteltua niin sitten viikolla vähän raskaampaa liikuntaa. Seuraan painoa ja joka aamu käyn vaalla. Lomilla ja jouluna paino aina vähän nousee, mutta se tasaantuu, kun palaa taas normaaleihin rutiineihin.
Nainen 48 v. Lihaskuntotreeni 3-4 krt viikossa (kotona mahdollisimman painavilla punteilla)+ kehonpainolla esim. punnerruksia ja leuanvetoa), 1 krt viikossa puolen tunnin HIIT -treeni. Näiden lisäksi kävelyä 7000-10 000 askelta päivittäin. Syön normaalia kotiruokaa, herkuttelen joskus. En käy puntarilla en edes omista sellaista, mutta seuraan vyötärönympärystä (n. 70 cm). Lihasmassan ylläpito pitää aineenvaihdunnan hyvänä ja ehkäisee rasvan kertymistä. Muistettava että yli 40 vuotiaana lihasmassaa katoaa 1 prosentin vuosivauhdilla kiihtyen menopaussin jälkeen 2 prosenttiin, jos mitään ei tee. Tämä on keskeinen syy ihmisten lihomiseen vanhemmalla iällä.
Yli 40v alkaa paino nousemaan, johan se on jo tieteellisesti todistettu.
Yli 40v alkaa paino nousemaan, johan se on jo tieteellisesti todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 50v, pituutta 164cm, aikuisiän paino ollut 50-67kg, mutta suurimman osan ajasta noin 60kg, joka nytkin mittarissa. Koskaan en ole katsonut mitä syön, kuunnellut kroppaa enemmän. Vanhemmiten olen huomannut ettei suklaahimoja enää olekaan, toisin kuin nuoruudessani. Geeneillä varmasti osa syy, että olen normimitoissa, mutta myös sillä, että en koskaan ole kieltänyt itseltäni mitään, mutta myöskään en ole syönyt jos oikeasti ei ole tehnyt mieli. Arkiliikuntaa, kävellen joka paikkaan, pyöräillen jne. En tykkää autoilla vaikka auto onkin käytössä.
Nyt kysyttiin hoikkien elintapoja..
Liekö niistä 1% jotka kyselyn kohderyhmään kuuluvat liikkuu yksikään todellisuudessa tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Liekö niistä 1% jotka kyselyn kohderyhmään kuuluvat liikkuu yksikään todellisuudessa tällä palstalla.
ei ainakaan ympäripyöreiden vastausten perusteella
Lähes seitsenkymppinen, paino noussut nuoruuden lukemista kolmisen kiloa. (BMI noin 21) Ei ajokorttia. Voi sanoa etten syö oikeastaan koskaan pizzaa, mäkkärieväitä, sipsejä, limsoja. Ei ole mässypäiviä. Karkkia erittäin harvoin. Ei vain maistu em. Muutoin en pahemmin katsele mitä syön. Kala maistuu ja salaatit. Ajokortittomana teen kaikki kulkemiseni kävellen, kesällä myös pyörällä. Kävelen paljon, keskimäärin 10 km päivässa.
Jos haluaa pysyä normaalikokoisena (tai hoikkana) älkää tehkö sitä miesten miellyttämisen vuoksi, vaan itsenne ja terveellisyyden jos haluatte. Pettyy kovasti jos yrittää vaan miellyttää muita liikaa vuosikausia ja laihduttaa jatkuvasti, kuin syömishäiriössä. Normaali koko on ok ja ravintoa pitää saada sopivasti (riittävästi). Ei jälkiruoka ole väärin, niitä on erilaisia. t. muualta joku
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pysyä normaalikokoisena (tai hoikkana) älkää tehkö sitä miesten miellyttämisen vuoksi, vaan itsenne ja terveellisyyden jos haluatte. Pettyy kovasti jos yrittää vaan miellyttää muita liikaa vuosikausia ja laihduttaa jatkuvasti, kuin syömishäiriössä. Normaali koko on ok ja ravintoa pitää saada sopivasti (riittävästi). Ei jälkiruoka ole väärin, niitä on erilaisia. t. muualta joku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rakastan elää en mittaile mitään nautin olostani
Vihaan elämääni, en nauti, olen silti hoikka. 🤷🏻
168/57. En ole hoikka, mutta ihan ok. 1800 kaloria päivässä. Oltiin kerran vajaa 3 viikkoa Amerikassa, lihoin yli 5 kg. Tulin kotiin, söin 1650 kaloria, kunnes painoin tämän 57 kg. Kerran viikossa puntarille
Ikää vähän vaille 50v. Ruoka tai mikään napostelu ei ole koskaan ollut minulle pääasia elämässä. Ei myöskään himoliikunta.
Syön vähemmän kuin kulutan ja olen aina pätkäpaastonnut. En ole koskaan ollut hyvä syömään aamiaista ja lounaskin on ollut tyyliin teetä/kahvia ja leipä. Minulla on pieni vatsalaukku ja liiasta syömisestä tulee hankala olo, siksi syön mieluummin vähän. Syön siis pienen lounaan, päiväkahvin ilman syömisiä, päivällinen on ainoa oikea ruoka ja illalla saatan ottaa teetä ja palan leipää. Aamut alkaa lasillisella vettä.
Liikuntana työssä ja arjessa tuleva hyötyliikunta, kesäisin käyn uimassa luonnonvesissä.
Vaatekoko on aina ollut haarukassa xs-m.
Olis kyllä oikeasti mielenkiintoista kuulla esimerkkejä päivän ruoka-annoksista kaikkineen. Kun nyt mietin, niin eipä tällaisia oikeasti hoikkia iäkkäämpiä lähipiirissäni ainakaan oikein ole...
Vihaan elämääni, en nauti, olen silti hoikka. 🤷🏻