Onko tuttavapiirissäsi ns. pitkän linjan kotiäitejä, eli pitkää kotiäitinä olleita, jotka edelleen kotona
vaikka lapset eivät ole enää alle kouluikäisiä? Mitä ajattelet heidän elämäntavastaan? Onko ok ratkaisu vai ihmetteletkö?
Kommentit (31)
Tunnen parikin tuollaista kotiäitiä. En ihmettele heidän valintaansa. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, eikä se muille kuulukaan.
Mä olen kotona. "Vauva " 15-vuotias.
Kyllä kaikki ovat jossain vaiheessa menneet töihin, kun kuopus mennyt kouluun.
En minä siitä mitään ajattele, jos ei elä tuilla, vaan mies elättää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse edelleen kotona vaikka lapset 8v ja 12v.
Joudutko selittelemään asiaa ystäville ja kylänmiehille? Oletko miettinyt miten kauan olet vielä kotona?
Tiedän erään. Hän on niin varakas ettei hänen tarvitse käydä töissä. Hänen varakkuutensa ei liity miehen työhön tai mieheen yleensä. Hän vain on perinyt omaisuutensa ja voi tehdä mitä ikinä haluaa.
Olen kotona, nuorin lapsi 11v. Suunnitelmissa ensi syksynä yrittää löytää jotain osa-aikaista tai keikkatyötä. Ja juu, tiedän ei ole helppoa töihin pääsy liki 20v kotona olleelle, mutta päivääkään en kadu vaikka en koskaan enää töitä löytäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudutko selittelemään asiaa ystäville ja kylänmiehille? Oletko miettinyt miten kauan olet vielä kotona?
Miksi pitäisi selitellä? En ole kuullut ihmettelyä asiasta.
En aio palata työelämään, ainakaan kodin ulkopuolelle. Kotona voin auttaa miestä työhommissa.
Siskoni on ollut 15v. ja hänellä on miljoonaomaisuus nakuttamassa pääomatuloja, joilla elellä mukavasti. Hyvä ratkaisu häneltä.
Itsekin olen ollut lähes kolme vuotta koti-isänä, mutta tykkään liikaa tehdä töitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotona, nuorin lapsi 11v. Suunnitelmissa ensi syksynä yrittää löytää jotain osa-aikaista tai keikkatyötä. Ja juu, tiedän ei ole helppoa töihin pääsy liki 20v kotona olleelle, mutta päivääkään en kadu vaikka en koskaan enää töitä löytäisi.
Erittäin todennäköisesti edessä on lähihoitajaksi kouluttautuminen. Juuri muuta vaihtoehtoa ei taida. Tuossahan on myös kertynyt runsaasti käytännön kokemusta lasten hoitamisesta ja kotitöistä, joten lapset tai kotihoito sopivat hyvin suuntautumisvaihtoehdoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin todennäköisesti edessä on lähihoitajaksi kouluttautuminen. Juuri muuta vaihtoehtoa ei taida. Tuossahan on myös kertynyt runsaasti käytännön kokemusta lasten hoitamisesta ja kotitöistä, joten lapset tai kotihoito sopivat hyvin suuntautumisvaihtoehdoiksi.
No, on niitä muitakin vaihtoehtoja, esim. siivooja, keittiöapulainen tms. joihin pääsee ainakin keikkalaiseksi ilman koulutustakin.
Montakin. Itse olen kotona nyt kymmenettä vuotta. Naapuristossa on useita kotiäitejä ja ystävistänikin kolme kotona jo useamman vuoden.
Miten tämä voi jollekin olla niin kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, on niitä muitakin vaihtoehtoja, esim. siivooja, keittiöapulainen tms. joihin pääsee ainakin keikkalaiseksi ilman koulutustakin.
Mistä sä keksit ettei hänellä ole koulutusta? Mulla ainakin on töitä heti kun vaan päätän palata, ihan koulutustani vastaavaa sellaista.
Ajattelen, että jokaisen perheen oma valinta mutta toivon, että ovat ymmärtäneet esim. säästää eläkettä varten ettei sitten tule yllätyksenä kun eläkettä ei ole kertynyt ollenkaan tai vain hyvin vähän. Ja tietysti toivon, että kyse on tilanteesta jossa se nainen myös haluaa olla kotona eikä mistään kontrolloivasta miehestä joka haluaa naisen olevan hänestä taloudellisesti riippuvainen ettei vaan voi lähteä toisen miehen matkaan.
Lapsillani on jo omakin perhe, mutta olen edelleen kotona, kohta jo eläkkeellä. Hyvin sujuu ja mukavaa elämää olen saanut viettää. Nyt autan mielelläni sekä lastenlasten kanssa että omien vanhojen vanhempieni kanssa aina, kun matkustelultani ehdin.
On hienoa että kotiäitejäkin on. Jos äitien kotihoidontuki olisi ollut edes noin 1000 euroa kuussa, maassamme olisi enemmän lapsia, eikä kielitaidotonta työvoimaa nyt tarvitsisi etsiä ympäri maailmaa. Epäilen, että nuo rahat olisivat palautuneet yhteiskunnan hyödyksi. Kaikki eivät varmasti olisi kotiin jääneet, mutta todennäköisesti heitä olisi ollut enemmän. Suomessa voi kouluttautua aikuisena, joten sekään ei olisi ollut mikään ongelma. Ei se myöhäistä ole vieläkään, vaatii vain rohkeita päätöksiä.
Nää on niitä Nina Mikkosia jotka perustelee oman laiskottelunsa lapsen parhaalla ja sitten joskus lähempänä kuuttakymppiä herää tajuamaan, että eläkekertymä on mitätön, rahaa ei ole mihinkään, ja mieskin sairastui / kupsahti / lähti toisen matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nää on niitä Nina Mikkosia jotka perustelee oman laiskottelunsa lapsen parhaalla ja sitten joskus lähempänä kuuttakymppiä herää tajuamaan, että eläkekertymä on mitätön, rahaa ei ole mihinkään, ja mieskin sairastui / kupsahti / lähti toisen matkaan.
Mikkosen lapset ovat "erityislapsia", ja mies oli lopulta omaishoidettava. Ei Ninalla ollut enää vaihtoehtoja.
Kyllä siperia opetti häntä, ja joutui tilanteeseen, että oli pakko ymmärtää että myös naisten on käytävä töissä.
Ei käännetä puukkoa haavassa.