Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt lähtee depopulaatiosuunnitelmat ihan uudelle tasolle. Yle: Hollanti sallimassa eutanasian myös alle 12-vuotiaille lapsille

Vierailija
14.04.2023 |

Hollanti sallimassa eutanasian myös alle 12-vuotiaille lapsille

Hollannissa hallitus päätti perjantaina sallia eutanasian eli armokuoleman myös alle 12-vuotiaille lapsille, jotka kärsivät "sietämättömästi ja ilman toivoa" esimerkiksi parantumattomasta sairaudesta tai loukkaantumisen vuoksi.
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-148408

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh aika hurjaa. Etenkin, kun lääketiede ja hoitometodit kehittyvät. Ei sitä tiedä jos parin vuoden päästä keksittäisiin hoito juuri sinun sairauteesi. Pidän sitä myös erittäin surullisena, suorastaan nat sismina, että yhteiskunta näkee sairaat ja vammaiset uuniin tuupattavina kuluerinä. Eutanasiaa ei pitäisi ehdotella kenellekään. Etenkään, kun yleensä ei kokeilla ensin hoitoja laidasta laitaan. Myös niitä kokeellisia hoitoja.

Vierailija
82/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä perustellaan eutanasian kielto? Kamalaa, että ihminen joutuu kärsimään

Se on kamalaa. Mutta yhtä kamalaa on, jos hoitohenkilökunta ja/tai omaiset painostavat eutanasiaan. Sekin mahdollisuus on otettava huomioon.

Sitten kieltäytyy

Ei se ole välttämättä helppoa. Sinä(kään) et ilmeisesti halua ymmärtää, että eutanasiaa voidaan käyttää väärin. Sairas voi olla painostettavissa tai manipuloitavissa haluamaan eutanasiaa. Hoitajat voivat kohdella julmasti - johan asiatonta kohtelua tapahtuu hoitolaitoksissa nykyisinkin - tai lääkäri voi tehdä todellista synkemmän diagnoosin paranemismahdollisuuksista tai omaiset voivat painostaa tai uhata, etteivät tule enää käymään tai eivät enää hoida sairaan asioita tms. Kaikki tällainen on otettava huomioon, jos eutanasian haluaa laillistaa Suomessakin. Muutenkin meidän yhteiskunnassa tuntuu olevan ajattelua, jonka mukaan iäkäs ihminen on turha taakka. Terveydenhoito toimii vajailla resursseilla. Vaikka eutanasia helpottaisi monen kärsimyksiä, se ei välttämättä aina olisi yksilön oma toive eikä välttämättä tarpeellistakaan.

Olet täysin oikeassa. En tiedä miksi olet saanut noin paljon alapeukkuja. Ilmeisesti se joka ketjuun ilmestyvä trolli taas multipeukuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh aika hurjaa. Etenkin, kun lääketiede ja hoitometodit kehittyvät. Ei sitä tiedä jos parin vuoden päästä keksittäisiin hoito juuri sinun sairauteesi. Pidän sitä myös erittäin surullisena, suorastaan nat sismina, että yhteiskunta näkee sairaat ja vammaiset uuniin tuupattavina kuluerinä. Eutanasiaa ei pitäisi ehdotella kenellekään. Etenkään, kun yleensä ei kokeilla ensin hoitoja laidasta laitaan. Myös niitä kokeellisia hoitoja.

Näiden eutanasiapotilaiden elinaika lasketaan korkeintaan viikoissa ja sairaus on peruuttamattomasti tuhonnut kehon, vaikka itsesairaus saataisiin jotenkin parannettua. Siinä ei paljon lohduta, että jo parin vuoden päästä voisi olla hoito.

Vierailija
84/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap ikinä ollut oikeasti pitkäaikaisesti niin kivuliaasti sairas, että... et tietenkään. Jumalauta teitä liian helpon elämän eläneitä ei saisi päästää päättämään yhtään mistään.  Eutanasia on ihmisoikeus.

Kyllä minä sinällään olen eutanasian kannalla per se. Mutta tämä eutanasian normalisointi tuntuu olevan globaalin eliitin suunnitelmaa tällä hetkellä. Ajetaan ihmiset toivottomiksi ja sitten tarjotaan "ratkaisua" että hei voit tap**a itsesi!

Se on. Hyvä että on muitakin valveutuneita. Asioita pitää kyseenalaistaa.

Vierailija
85/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:( Tässä on isot riskit. Jo nyt sairaita vanhuksia painostetaan Hollannissa haluamaan eutanasia, koska tulevat nyt niin kalliiksi yhteiskunnalle.

Ihmettelen kaikkia, jotka eivät suostu näkemään tässä isoja eettisiä ongelmia ja haasteita. Elämän itseisarvo on kohta noin nolla.

Itse olen eutanasian kannattaja, mutta just tuo on ongelma että sitten tietyt tahot alkaa käyttämään sitä omaksi edukseen eikä se päätös sitten lopulta olekaan aidosti oma.

No, turha pelko. On vielä pitkä matka siihen, että eutanasia sallittaisiin edes selkeimmissä ja vaikeimmissa tilanteissa.

Olin nuoruudessani jonkin aikaa töissä sairaalassa. Ensimmäinen potilas, jota autoin syömään, oli yli 100-vuotias. Hän nieli ruuan, kun sen lusikalla suuhun työnsin, muttei edes avannut silmiään. Kaikki hoidot hänelle tehtiin sängyssä. Hän oli siis vanha ja väsynyt, mutta "muuten terve". Pari päivää itketti, mutta sitten tottui tai turtui.

Tämä ja muut kohtalot, joita näin, saivat kyllä ymmärtämään, millaista vanhuutta en itselleni toivoisi. Enkä kenellekään. Arvokkuus on kyllä kaukana sellaisesta pitkäikäisyydestä ja elämättömän elämän pitkittämisestä.

Vierailija
86/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen Perjantai-dokumentissa haastattelussa lääkäri-isä, joka kannattaa eutanasiaa seurattuaan vierestä pienen poikansa pitkän ja tuskallisen kuoleman:

https://areena.yle.fi/1-50307342

Miten te eutanasian vastustajat perustelette sen, että kannatatte lapsen turhaa kärsimystä?

Ja paikalla hurskastelemassa myäs Päivi Räsänen.

PR väitti tuolle toiselle lääkärille ja isälle, miten niin ymmärtää, millaisen tuskan tämä isänä oli joutunut kokemaan. Ja osoitti sitten jatkopuheissaan, ettei todellakaan ymmärtänyt yhtään mitään. Koska Raamattu ja Jumala.

Tällaiset reaalitodellisuuden Päivit aliarvioivat ja halveksivat siteeraamansa Raamatun Jumalan viisautta ja armeliaisuutta, koska heiltä itseltään sellainen tyystin puuttuu.

Vierailija
87/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa on aina ollut erityisen paljon empatiavammasia ihmisiä. Tiedän mistä puhun kun olen siellä asunut.

Vierailija
88/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan nazzimeininkiä. Nekin tappoi ensin mielisairaat ja orvot ennen kuin siirtyivät juutalaisiin.

Eutanasia on ihmisoikeus

Vierailija
89/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollannissa on aina ollut erityisen paljon empatiavammasia ihmisiä. Tiedän mistä puhun kun olen siellä asunut.

Siksi asioiden on muututtava, ja eutanasia laillistettava

Vierailija
90/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden eutanasiapotilaiden elinaika lasketaan korkeintaan viikoissa ja sairaus on peruuttamattomasti tuhonnut kehon, vaikka itsesairaus saataisiin jotenkin parannettua. Siinä ei paljon lohduta, että jo parin vuoden päästä voisi olla hoito.

Eutanasian saa muutkin kuin kuolemansairaat, jos se on laillistettu ko. maassa. Katsoin yhden dokkarin, jossa esiteltiin eutanasiapotilaita Kanadassa. Yhdellä nuorella pojalla oli sama sairaus, josta minäkin kärsin, mutta joka on parannettavissa. Hänelle ei edes kokeiltu sitä hoitoa ja niitä toimenpiteitä, joilla minä paranin. Ja minä löysin oikean hoidon etsimällä itse kuumeisesti tietoa niin paljon kuin mahdollista. Lääkärit vaan totesivat parikymppiselle, että sinä olet "parantumaton" ja myönsivät eutanasian. Todella surullista myös sen pojan perheelle.

Vierailija
91/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Seurasin jossain vaiheessa somessa erään pitkäaikaissairaan kamppailua ja siellä on yhteiskunta hylännyt hänet täysin. Hän ei saa avustajia, tukea, lääkkeitä, yhtään mitään, vaikka ei pysty edes kävelemään kunnolla. Hän pysyy jotenkin hengissä muutaman läheisensä armosta, jotka hoitavat häntä. Eiköhän hänellekin ole ehdotettu eutanasiaa jo useaan otteeseen.

Vierailija
92/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan nazzimeininkiä. Nekin tappoi ensin mielisairaat ja orvot ennen kuin siirtyivät juutalaisiin.

Eutanasia on ihmisoikeus

Perustele.

Vierailija
93/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia on ihmisoikeus

Perustele.

Ihmiset saavat päättää omasta kehostaan

Vierailija
94/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kaikkia, jotka eivät suostu näkemään tässä isoja eettisiä ongelmia ja haasteita. Elämän itseisarvo on kohta noin nolla.

Ihmettelen niitä, jotka eivät suostu näkemään tässä myöskin mahdollisuuksia ihmisarvoiseen ja kivuttomaan kuolemaan. 

Minun läheiseni kitui pois :( Sitä oli ihan hirveää seurata. Hän sai kipulääkepumpun kautta morfiinia, mutta ei itse kyennyt annostelemaan sitä, joten jos ei omaiset kyenneet olemaan 24/7 vuoteen vierellä auttamassa, niin hän sai kipukouristuksia kun hoitajilla ei ollut hänelle aikaa. 

Tiesittekö että Suomessa "eutanasia" eli se ainoa tapa auttaa kuolemaa on se, että lopetetaan ravinnon ja lääkkeen antaminen ihmiselle. Ei vettä, ei ruokaa, ei hoitavaa lääkettä. Vain kipulääkettä. Sitäkin vain jos omainen on huolehtimassa. Miten hirveä tapa kuolla. Ja minun läheiseni joutui sen kokemaan :( En tule ikinä toipumaan hänen viimeisistä päivistään. En halua samaa kohtaloa muille läheisilleni. Siksi eutanasia!

Vierailija
95/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian saa muutkin kuin kuolemansairaat, jos se on laillistettu ko. maassa. Katsoin yhden dokkarin, jossa esiteltiin eutanasiapotilaita Kanadassa. Yhdellä nuorella pojalla oli sama sairaus, josta minäkin kärsin, mutta joka on parannettavissa. Hänelle ei edes kokeiltu sitä hoitoa ja niitä toimenpiteitä, joilla minä paranin. Ja minä löysin oikean hoidon etsimällä itse kuumeisesti tietoa niin paljon kuin mahdollista. Lääkärit vaan totesivat parikymppiselle, että sinä olet "parantumaton" ja myönsivät eutanasian. Todella surullista myös sen pojan perheelle.

Miksi kuvittelet että Kanadan malli tulisi Suomeen? Toki olemme fiksumpia ja sallimme eutanasian vain aidosti kuolemansairaille, joilla ei ole enää mahdollisuuksia parantua. Minusta eutanasian tulisi vaatia myös aina 2 lääkärin suostumuksen. 

Vierailija
96/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että Kanadan malli tulisi Suomeen? Toki olemme fiksumpia ja sallimme eutanasian vain aidosti kuolemansairaille, joilla ei ole enää mahdollisuuksia parantua. Minusta eutanasian tulisi vaatia myös aina 2 lääkärin suostumuksen. 

Sama byrokratia kuin abortin saamisessa? Ei kahden eri lääkärin mielipiteitä pitäisi tarvita

Vierailija
97/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama byrokratia kuin abortin saamisessa? Ei kahden eri lääkärin mielipiteitä pitäisi tarvita

Miksei? Minusta se on ihan tehtävissä. Eutanasialla päätetään ihmisen elämä. Tottakai halutaan varmistaa että lääkäri sallii sen oikein perustein. Kaikissa saattohoitopaikoissakin on vähintään 2 lääkäriä, ei ole mitenkään ongelmallista vaatia 2 eri lääkärin suostumus. 

Vierailija
98/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen niitä, jotka eivät suostu näkemään tässä myöskin mahdollisuuksia ihmisarvoiseen ja kivuttomaan kuolemaan. 

Minun läheiseni kitui pois :( Sitä oli ihan hirveää seurata. Hän sai kipulääkepumpun kautta morfiinia, mutta ei itse kyennyt annostelemaan sitä, joten jos ei omaiset kyenneet olemaan 24/7 vuoteen vierellä auttamassa, niin hän sai kipukouristuksia kun hoitajilla ei ollut hänelle aikaa. 

Tiesittekö että Suomessa "eutanasia" eli se ainoa tapa auttaa kuolemaa on se, että lopetetaan ravinnon ja lääkkeen antaminen ihmiselle. Ei vettä, ei ruokaa, ei hoitavaa lääkettä. Vain kipulääkettä. Sitäkin vain jos omainen on huolehtimassa. Miten hirveä tapa kuolla. Ja minun läheiseni joutui sen kokemaan :( En tule ikinä toipumaan hänen viimeisistä päivistään. En halua samaa kohtaloa muille läheisilleni. Siksi eutanasia!

Tuo on normaali käytäntö, siksi pidänkin lääkkeitä senverran kotona/ ja mukana jos/kun joskus sinne viimeiseen sijoituspaikkaan ennen kuolemaa joudun, että saan itseni hengiltä.

En ala ohjeistamaan enkä kerro muuta kuin että lähes jokainen niitä lääkkeitä käyttää. Ihan normaaliin perussairauteen.

Eli kaikkien käytettävissä. Mikäli itse huolehtii yhtään, että on edes jonkin verran lääkkeitä jemmassa, kuin vain päivään jolloin uuden 3 kk annoksen saa hakea.

Vierailija
99/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasian vastustajien argumentit eivät ole kovin vakuuttavia. Miksi helvetissä haluatte kuolemansairaiden ihmisten kituvan?!

Vierailija
100/139 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän kokeellinen hoito auttaisi kuoliaaksi kituvaa, jonka aivot ovat jo tuhoutuneet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan