Joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä
Keskieläke pian jopa yli 2 000 euroa, joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä, eläkkeensaajien määrä kasvaa kuinka järjestelmä selviää?
Kommentit (119)
Kaikille työkyvyttömille pitäisi kehitellä sopeutumisraha niin kuin kansanedustajatkin ovat sellaisen itselleen kehitelleet sopeutuen toimettomuuteen kun olisihan se todella alentuvaa mennä työkkärin listoille työnhakuun niin kuin kaikki muutkin työttömät.
Kaikille suomalaisille sopeutumisraha ja muualta tulleille paljon pienempi raha. Sen kotomaan mistä ne tulevat pitäisi osallistua niiden sosiaaliturvaan. Miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi ne kaikki täällä elättää kun omissakin työkyvyttömissä on elätettävää ihan tarpeeksi. Purra on ihan oikeassa. Ei me tarvita suoraan sosiaaliturvalle tulevaa maahanmuuttoa joilla ei ole aikomustakaan sopeutua yhteiskuntaamme, ei opiskella eikä tehdä täällä mitään. Ne tulevat tänne sillä mielellä että täältä saa ihan kaikki ilmatteeksi. Ne säästävät ja lähettävät suomalaisten veronmaksajien rahoja kotimaahansa suvulleen. Suomalaisten rahoilla elätetään sukua siellä kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työkyvyttömille pitäisi kehitellä sopeutumisraha niin kuin kansanedustajatkin ovat sellaisen itselleen kehitelleet sopeutuen toimettomuuteen kun olisihan se todella alentuvaa mennä työkkärin listoille työnhakuun niin kuin kaikki muutkin työttömät.
Kaikille suomalaisille sopeutumisraha ja muualta tulleille paljon pienempi raha. Sen kotomaan mistä ne tulevat pitäisi osallistua niiden sosiaaliturvaan. Miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi ne kaikki täällä elättää kun omissakin työkyvyttömissä on elätettävää ihan tarpeeksi. Purra on ihan oikeassa. Ei me tarvita suoraan sosiaaliturvalle tulevaa maahanmuuttoa joilla ei ole aikomustakaan sopeutua yhteiskuntaamme, ei opiskella eikä tehdä täällä mitään. Ne tulevat tänne sillä mielellä että täältä saa ihan kaikki ilmatteeksi. Ne säästävät ja lähettävät suomalaisten veronmaksajien rahoja kotimaahansa suvulleen. Suomalaisten rahoilla elätetään sukua siellä kotimaassa.
Tajuatko hassu, että Suomessa ei alhaisen syntyvyyden vuoksi ole tarpeeksi eläkkeenmaksajia. Joka ikinen taloustieteilijä tietää, että maa tarttee muualta lisää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaismies valittaa 2500 €/kk nettoeläkettään. Arvatkaa vituttaako kuunnella sitä ulinaa?
Mun bruttopalkka on 2460 €/kk ja oon maisteri, töissä mainosalalla töissä missä ei tessejä tunneta. Käteen jää reilu 1700. Ikää 32-v. Kaiken kaikkiaan työkokemusta takana yli 10 vuotta ja olen urani huipulla...
Boomereilla on muutenkin ihan ihmeellinen asenne nuorempiin. Haukutaan pullamössöiksi ja laiskoiksi. "Työttömyys on oma vika, miksi ette kävele pomon huoneeseen kysymään töitä". Sodan nähnyt isoisäni ei ole taas yhtään tuollainen, päin vastoin.
Tämähän on täyttä pötyä ja valetta. Voit ihan itse hakea paremmin palkattua työtä. On oma päätöksesi olla paskapalkalla "uran huipulla". Miksi olet jämähtänyt huonoon työhön?
Mikä hänellä tuossa on pötyä ja valetta miten voi näin väittää? Kaikki voi tietty vapaasti hakea työtä mutta jos vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka mahdollisuudet on ilmeisen alhaiset saada sitä järkevämpää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko hassu, että Suomessa ei alhaisen syntyvyyden vuoksi ole tarpeeksi eläkkeenmaksajia. Joka ikinen taloustieteilijä tietää, että maa tarttee muualta lisää väkeä.
Mutta tajuatko sitä kuinka paljon tulee tänne pelkästään sosiaaliturvalle elättejä joilla ei ole mitään kiinnostusta seuraavassakaan sukupolvessa tehdä täällä yhtään mitään muuta kuin lisääntyä sosiaaliturvalle.
Ihan riittävästi on syrjäytyneiden oman maankin kansalaisia josta ei tule monessakaan sukupolvessa muuta kuin sossun elättejä. Sitten kun ulkomailta otetaan näitä vielä lisää niin ei tämän maan veronmaksajia ole riittävästi elättämään niitä.
Työssäkäyviä ulkomailta saadaan ihan liian vähän. Sitten monet pikaruokala paikan yrittäjät niistä ovat veronkiertäjiä ja ihmiskauppaa harjoittavia. Ei ole normaalia että noin paljon vieri vieressä olevia kippoloita pärjää maksamalla kaikki verot. Ja kun strattirahat loppuu niin kummasti se sama kippola jatkaan vaan eri nimellä tai outo omistaja vaihdos sukulaisten kesken. Taka huoneessa häärää koko suku josta kaikki nostelevat työttömyyskorvaukset paitsi se yksi yrittäjä.
Joissain perheissä kukaan ei saavuta normaalia eläkeikää. Kaikki jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle, osa hyvinkin nuorina. Kynnystä päästää työkyvyttömyyseläkkeelle tulisi nostaa eikä amtaa väärinkäytön rehottaa
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaismies valittaa 2500 €/kk nettoeläkettään. Arvatkaa vituttaako kuunnella sitä ulinaa?
Mun bruttopalkka on 2460 €/kk ja oon maisteri, töissä mainosalalla töissä missä ei tessejä tunneta. Käteen jää reilu 1700. Ikää 32-v. Kaiken kaikkiaan työkokemusta takana yli 10 vuotta ja olen urani huipulla...
Boomereilla on muutenkin ihan ihmeellinen asenne nuorempiin. Haukutaan pullamössöiksi ja laiskoiksi. "Työttömyys on oma vika, miksi ette kävele pomon huoneeseen kysymään töitä". Sodan nähnyt isoisäni ei ole taas yhtään tuollainen, päin vastoin.
Jo olet asiasi sotkenut. Et sitten yhtään miettinyt että mitä kannattaa opiskella ja mihin mennä töihin? Lapseni tienaa kesätöissäkin paremmin. Että haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on täyttä pötyä ja valetta. Voit ihan itse hakea paremmin palkattua työtä. On oma päätöksesi olla paskapalkalla "uran huipulla". Miksi olet jämähtänyt huonoon työhön?
Mikä hänellä tuossa on pötyä ja valetta miten voi näin väittää? Kaikki voi tietty vapaasti hakea työtä mutta jos vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka mahdollisuudet on ilmeisen alhaiset saada sitä järkevämpää työtä.
Työssäkäyvistä enemmistöllä on vakituinen työ. Maisterin keskipalkka on pari tonnia suurempi kuin kirjoittajan, joka täysin perusteetta väittää olevansa uransa huipulla.
Tosiasiassa mikään ei pakota häntä pysymään nykyisessä työssään eikä mainosalalla ole mitään rajaa sille, kuinka paljon voi tienata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvistä enemmistöllä on vakituinen työ. Maisterin keskipalkka on pari tonnia suurempi kuin kirjoittajan, joka täysin perusteetta väittää olevansa uransa huipulla.
Tosiasiassa mikään ei pakota häntä pysymään nykyisessä työssään eikä mainosalalla ole mitään rajaa sille, kuinka paljon voi tienata.
Ei silti taida olla kokoaikaista ja pari tonnia suurempaa palkaa luvassa kirjoittajalle? Laiha lohtu kun on kirjoittajalle että maisterien keskipalkka on parempi jos saa vain itse sitä minimipalkkaa. Enkä keksi miksi hän siitä valehtelisi.
BoomerKääpä kirjoitti:
Ranskalaiset raivoaa 64 eläkerajasta - suomipoika tuumii että on pakko jaksaa 67:aan jotta eläke on säällinen...
Pahin pelkoni on, että vihdoin saavuttaessani eläkeiän, tulee raju muutos tai eläkkeet kokonaan poistetaan.
Olen sitä vuosiluokkaa, mihin on osuneet aina kaikenlaiset muutokset, eivätkä tosiaan hyvään suuntaan. Ehkä joku arvaa mikä vuosiluku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo olet asiasi sotkenut. Et sitten yhtään miettinyt että mitä kannattaa opiskella ja mihin mennä töihin? Lapseni tienaa kesätöissäkin paremmin. Että haloo!
Ohiksena tässä kysyn, että saiko töitä vanhemman suhtein turvin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ei elä pitkään, sekin on syytä muistaa. Tilanne ei ole jatkuva, jos vaan nuoria saadaan työelämään kiinni ja luotua uusia työpaikkoja.
Tirsk! Päinvastoin vanhusten määrä vaan kasvaa tulevina vuosikymmeninä, vaikkei suurista ikäluokista ole juuri mitään siinä vaiheessa jäljellä. Ihan kaikkien ennusteiden mukaan kasvu on rajua.
Ja syntyvyyshän on ennätysalhainen ja heikkenee koko ajan. Tulevina vuosikymmeninä työikäisten määrä vähenee sadoilla tuhansilla. Eläkeläisten määrä kasvaa sadoilla tuhansilla.
Nuorison eläkkeistä mt-syillä pitäisi luopua. Niiden tilalle pakolliset kuntoutukset. Pitäisi olla tietty määrä kuntoutuksia ennen eläkepäätöksiä. Nykyään ne nuorison eläkkeet edellyttää vaan jonkin tietyn ajan, olikohan vuosi, sairauslomalla.
Pakolliset kuntoutukset? heh. Ymmärrätkö, että tilanne on aivan päinvastainen ja koko ajan heikennetään kaikkia. Nythän jotkut tahot haluavat luopua esimerkiksi myös kelan pitkistä terapioista ja painoittaa lyhytterapioita. Siinähän niitä eläkkeitä tulee, kun ihmisiä ei kuntouteta tarpeeksi. Ja jos eläke poistetaan, niin millä se ihminen sitten elää kuntoutuksen aikana?
Ja tietty määrä kuntoutuksia ennen eläkettä? Luuletko tosissaan, että potilaat vastusavat kuntoutusta? Jos terapian tarve on esim neljä kertaa viikossa, niin sellaista kuntoutusta ei saa Suomessa yhteiskunnan tukemana. Hurjaksi menee, jos terapiat siirretään maakunnalle. Kelankin pitkät terapiat ovat osalle potilaista liian lyhyitä saatika sitten jos maakunta alkaa tehostamaan.
Siriina kirjoitti:
Ei jumalation, keskieläke 2000 e ??
Itellä 2200 bruttopalkka jos teen täydet tunnit töitä.
Naisten keskieläke oli 1 658 euroa ja miesten 2 070 euroa kuukaudessa. Mediaanieläke oli 1 614 euroa.
Työkyvyttömyyseläkettä sai Suomessa 181 000 henkilöä vuoden 2022 lopussa. Se on 5,3 prosenttia 1664-vuotiaasta väestöstä. Eniten työkyvyttömyyseläkeläisiä suhteessa väestöön oli Kainuussa (8,5 %) ja Pohjois-Savossa (8,0 %). Vähiten työkyvyttömyyseläkeläisiä oli puolestaan Ahvenanmaalla (3,4 %) sekä Uudellamaalla (3,5 %). Työkyvyttömyyseläkkeensaajien suhteellinen osuus pieneni jokaisessa maakunnassa edelliseen vuoteen verrattuna. (Eläketurvakeskus)
Vierailija kirjoitti:
Joissain perheissä kukaan ei saavuta normaalia eläkeikää. Kaikki jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle, osa hyvinkin nuorina. Kynnystä päästää työkyvyttömyyseläkkeelle tulisi nostaa eikä amtaa väärinkäytön rehottaa
Minäkin olen käsittänyt, että nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ovat suorastaan vielä haluttuja työrintamalla.
Eläkkeelle jäänyt ei myöskään tarkoita, etteikö työntekoa ja palkannostoa voisi vielä jatkaa hamaan tappiin asti. Kärsi, kirkkaamman kruunun saat. Niin naiivi olen, että luulin eläkkeen päästävän työelämästä ja nuorempien pääsevän puikkoihin mutta ei, siellä ne jäärät pitää kynsin hampain kiinni merkityksestään. Todellakin rahaa jaellaan kaksin käsin turhaan heille, jotka tämän pelin hallitsevat.
Kun lukee juttuja, niin ihmetellä pitää miten paljon Suomessa nykyään on mt-potilaita! Mistä tämä räjähdysmäinen kasvu johtuu? On minulla mielipidekin, mutta mitäpä se hyödyttäisi. Minustakin tulisi vain terapiaa tarvitseva mt-potilas.
Suomessahan täytyy hakeutua terapiaan, ennenkuin lääkäriltä lohkeaa unilääke resepti.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee juttuja, niin ihmetellä pitää miten paljon Suomessa nykyään on mt-potilaita! Mistä tämä räjähdysmäinen kasvu johtuu? On minulla mielipidekin, mutta mitäpä se hyödyttäisi. Minustakin tulisi vain terapiaa tarvitseva mt-potilas.
Ihmisillä nousee villit mielikuvat työikäisistä elätettävistä kun yle oli jutun näin otsikoinut kun juttu ei ollut mitenkään jostain työikäisistä työkyvyttömien räjähtäneestä joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ei elä pitkään, sekin on syytä muistaa. Tilanne ei ole jatkuva, jos vaan nuoria saadaan työelämään kiinni ja luotua uusia työpaikkoja.
On syntynyt jo uusi nuorten mt-ongelmien vuoksi syrjäytyneiden eläkeläisten sukupolvi.
Vanhuksia pidetään siksi viimeiseen asti työnsyrjässä kiinni ja uusi sukupolvi ei pääse astumaan täysimittaisena esiin.
Eduskunnassa ollaan huolissaan vain edustusviinakaapin täyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Ei jumalation, keskieläke 2000 e ??
Itellä 2200 bruttopalkka jos teen täydet tunnit töitä.
Naisten keskieläke oli 1 658 euroa ja miesten 2 070 euroa kuukaudessa. Mediaanieläke oli 1 614 euroa.
Työkyvyttömyyseläkettä sai Suomessa 181 000 henkilöä vuoden 2022 lopussa. Se on 5,3 prosenttia 1664-vuotiaasta väestöstä. Eniten työkyvyttömyyseläkeläisiä suhteessa väestöön oli Kainuussa (8,5 %) ja Pohjois-Savossa (8,0 %). Vähiten työkyvyttömyyseläkeläisiä oli puolestaan Ahvenanmaalla (3,4 %) sekä Uudellamaalla (3,5 %). Työkyvyttömyyseläkkeensaajien suhteellinen osuus pieneni jokaisessa maakunnassa edelliseen vuoteen verrattuna. (Eläketurvakeskus)
Työikäistä väestöä siis elätetään sentään vähemmän kuin vuotta ennen tämä on sentään positiivinen asia. Miten vielä taannoin mahtoi tuon asian laita olla? Onko tämä ollut jatkuva kehityssuunta?
Eniten naurattaa eräs 46 v vela tuttu joka pauhaa että lapset on inhottavia.Minulla on 4...luuleeko tuo vela että jonkun muun.lapsry hoitavat häntä vanhana? mävaikka olisi robotit jne ihmisiä tarvitaan silti,ainakin henkisen puolen takia. Monet vanhukset ovat peloissaan laitoksissa vaipoissaan. Minä olen omille lapsille opettanut että jotkut vihaavat lapsia eivätkä halua lapsia tehdä ja ettei sellaisia tarvitse auttaa kun joskus tarvitsevat apua. Toi on kärjistys,en tietenkään noilla sanoilla ole sanonut mutta arvoja olen opettanut. Luuleeko velat että jonkun muun lapsi tulee lohduttamaan kun ovat peloissaan? Ei,kun niitä työntekijöitä ja aikuisia ei ole! eikä siinä yståvötkään enää auta...oma mummo eli 94 vuitiaaksi ja kaikki ystävänsä kuolivat ennen häntä.