Joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä
Keskieläke pian jopa yli 2 000 euroa, joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä, eläkkeensaajien määrä kasvaa kuinka järjestelmä selviää?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Talouden sopeuttamiatoimet on ihan turhia ellei eläkekatto tule nopeasti jo olemassa oleviin eläkkeisiin. Miten voidaan muka elää ottamatta velkaa, jos rahaa syydetään tolkuttomattomasti tuottamattomiin muinaisjäänteisiin?
Syytellään työttömiä, kotiäitejä, opiskelijoita ym. mutta vanhukset ovat se todellinen taakka.
Miten perustelisit sen, että eläkemaksut on sidottu tuloihin? Jos laitetaan eläkekatto, niin osalle pitää palauttaa eläkemaksut, joita ei saa eläkkeenä takaisin. Emme me voi lähteä siitä, että kun töitä on tehnyt 40 v, vero% on 40 ja eläkemaksuja on maksanut 8% mukaan, niin eläkettä saakin saman verran kuin 15 vuotta töitä tehnyt, joka ei ole maksanut veroja kuin 15 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ei elä pitkään, sekin on syytä muistaa. Tilanne ei ole jatkuva, jos vaan nuoria saadaan työelämään kiinni ja luotua uusia työpaikkoja.
Tirsk! Päinvastoin vanhusten määrä vaan kasvaa tulevina vuosikymmeninä, vaikkei suurista ikäluokista ole juuri mitään siinä vaiheessa jäljellä. Ihan kaikkien ennusteiden mukaan kasvu on rajua.
Ja syntyvyyshän on ennätysalhainen ja heikkenee koko ajan. Tulevina vuosikymmeninä työikäisten määrä vähenee sadoilla tuhansilla. Eläkeläisten määrä kasvaa sadoilla tuhansilla.
Suurin elossaoleva ikäluokka ovat 1983 syntyneet.
Lisäksi meillä eläkkeellä on runsaasti työikäisiä, ei pidä ajatella, että eläkeläinen olisi vanha. Uskomattoman moni kolmekymppinen ei halua tehdä töitä ja on työkyvyttömyyseläkkeellä. Heidät pitää saada töihin! Nyt töitä käy tekemässä vanhuseläkeikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei herran kiesut tästä tule mitään. Eläkekatto on saatava, ei yhteiskunta kestä sitä että työikäiset raatavat surkeilla palkoilla ja maksimiveroilla mahdollistaakseen vanhojen ukkojen leveän elämä. Pelkät sotemenot on jo hirveä taakka, siihen päälle pitäisi vielä kustantaa sadoille tuhansille paapoille 2000+euroa luksusrahaa kuussa. Eikä omia eläkepäiviä ole tiedossa varmaan ikinä. Tässä jää perheet perustamatta ja omaisuudet kartuttamatta kun kaikki menee vanhusten tekohengittämiseen.
Ihan luonnonvastainen tilanne.
Eläkekatto 1800 euroon yhteisen hyvän nimissä. Kaikki muutkin joutuu kiristämään vyötä ja tinkimään, miksei sitten nämä kaikki edut itselleen kahmineet haipuvat sukupolvet?
Minulle riittäisi, että kaiki maksamani ja rahastoidut eläkevakuutusmaksut palautetaan kerralla verottomina tililleni, en tarvitse muuta eläkettä.
Jos luit YLEn jutun niin huomaisit, että kasvavin eläkeläisten joukko eivät ole vanhuseläkettä saavat ja itse eläkkeensä maksaneet vaan nuoret, joille ei maistu työ, vaan huumeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ei elä pitkään, sekin on syytä muistaa. Tilanne ei ole jatkuva, jos vaan nuoria saadaan työelämään kiinni ja luotua uusia työpaikkoja.
Tirsk! Päinvastoin vanhusten määrä vaan kasvaa tulevina vuosikymmeninä, vaikkei suurista ikäluokista ole juuri mitään siinä vaiheessa jäljellä. Ihan kaikkien ennusteiden mukaan kasvu on rajua.
Ja syntyvyyshän on ennätysalhainen ja heikkenee koko ajan. Tulevina vuosikymmeninä työikäisten määrä vähenee sadoilla tuhansilla. Eläkeläisten määrä kasvaa sadoilla tuhansilla.
Lisäksi meillä eläkkeellä on runsaasti työikäisiä, ei pidä ajatella, että eläkeläinen olisi vanha. Uskomattoman moni kolmekymppinen ei halua tehdä töitä ja on työkyvyttömyyseläkkeellä. Heidät pitää saada töihin! Nyt töitä käy tekemässä vanhuseläkeikäiset.
Niin syntyi, mutta kuinka moni on noistakin jo kuollut. Se, että joku löytyy syntyneiden tilastosta ei kerro siitä onko hengissä enää eläkeiässä, osa noista on myös jo eläkkeellä eri syistä joten he eivät tule maksuun enää toista kertaa.
Suomessa hyvät eläkkeet verrattuna Ruotsiin.Itse tehnyt 50 vuotta töitä, 13 vuotta tuplatyötä. Ja eläkkeeni on nettona. Että Suomi välittää ja te vaan moititte. Ruotsissa on otettu pois myös leskieläke.
12 700 svensk krona =
1 117,60 euro
Senast uppdaterad · 14 april kl. 21:00 UTC
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ne nuorison eläkkeet edellyttää vaan jonkin tietyn ajan, olikohan vuosi, sairauslomalla.
Miksi kommentoida, kun ei näköjään ole mitään käsitystä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herran kiesut tästä tule mitään. Eläkekatto on saatava, ei yhteiskunta kestä sitä että työikäiset raatavat surkeilla palkoilla ja maksimiveroilla mahdollistaakseen vanhojen ukkojen leveän elämä. Pelkät sotemenot on jo hirveä taakka, siihen päälle pitäisi vielä kustantaa sadoille tuhansille paapoille 2000+euroa luksusrahaa kuussa. Eikä omia eläkepäiviä ole tiedossa varmaan ikinä. Tässä jää perheet perustamatta ja omaisuudet kartuttamatta kun kaikki menee vanhusten tekohengittämiseen.
Ihan luonnonvastainen tilanne.
Eläkekatto 1800 euroon yhteisen hyvän nimissä. Kaikki muutkin joutuu kiristämään vyötä ja tinkimään, miksei sitten nämä kaikki edut itselleen kahmineet haipuvat sukupolvet?
Ranskassa on valtavat mielenosoitukset eläke-etujen huonontamista vastaan.
Täällä pullamössöt vaativat eläke-etujensa huonontamista. Ehkäpä teidän toiveet toteutuvat.
Ranska on yksi maailman demokraattisimpia maita jossa nämä mielenosoitukset kohdistuvat enemmänkin tapaan millä eläkeuudistukset on ajettu läpi ja myös niiden tarkempiin yksityiskohtiin kun eläkeiän nostoon. Macronin puolue oli menettänyt ehdottoman kannatuksensa kun se ajoi eläkeuudistukset läpi erityisen 49.3 artiklan kautta ilman äänestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan 1963 syntyneet on suurin elossa oleva ikäluokka.
Miten voi olla? Joka kolmas aikuinen eläkkeellä 😀 kertoo siitä miten helposti saa eläkkeen. Pitäiskö itekin, ensin saikulle. noh en haluu. Mä en haluu kolmekymppisenä olla eläkkeellä jos en oo joko psykoosissa, sokea, halvaantunut tai muuten liikuntarajoitteinen.
Toiset tykkää siitä et voivat kutsua itseään eläkeläiseksi nuorena. Tällä tarkoitan niitä alle 40 v eläkeläisiä, jotka eivät ole psykoosissa, sokeita, halvaantuneita tai vakavasti liikuntarajoitteisia.
Mä haluan lukeutua työkykyiseksi. Niin kauan kun voin
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla? Joka kolmas aikuinen eläkkeellä 😀 kertoo siitä miten helposti saa eläkkeen. Pitäiskö itekin, ensin saikulle. noh en haluu. Mä en haluu kolmekymppisenä olla eläkkeellä jos en oo joko psykoosissa, sokea, halvaantunut tai muuten liikuntarajoitteinen.
Toiset tykkää siitä et voivat kutsua itseään eläkeläiseksi nuorena. Tällä tarkoitan niitä alle 40 v eläkeläisiä, jotka eivät ole psykoosissa, sokeita, halvaantuneita tai vakavasti liikuntarajoitteisia.
Tolvanalle pitäisi selittää että siinä tarkoitetaan väestömääriä, ei ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä lisään, että voisin saikulla kyllä olla, mutta en eläkeläiseksi ruveta alle 40-vuotiaana
Eräs sukulaismies valittaa 2500 €/kk nettoeläkettään. Arvatkaa vituttaako kuunnella sitä ulinaa?
Mun bruttopalkka on 2460 €/kk ja oon maisteri, töissä mainosalalla töissä missä ei tessejä tunneta. Käteen jää reilu 1700. Ikää 32-v. Kaiken kaikkiaan työkokemusta takana yli 10 vuotta ja olen urani huipulla...
Boomereilla on muutenkin ihan ihmeellinen asenne nuorempiin. Haukutaan pullamössöiksi ja laiskoiksi. "Työttömyys on oma vika, miksi ette kävele pomon huoneeseen kysymään töitä". Sodan nähnyt isoisäni ei ole taas yhtään tuollainen, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkettä sai Suomessa 181 000 henkilöä vuoden 2022 lopussa. Se on 5,3 prosenttia 1664-vuotiaasta väestöstä
Eli jos meillä on tuhat suomalaista aikuista, heistä on 200 työkyvytöntä
Siis 50 😂😂
Vierailija kirjoitti:
ymmärsitkö jotenkin että juttu oli työkyvyttömistä alle vanhuusikäisistä? he tuskin taloutta tulee kaatamaan keskimääräinen eläkeikä kun taitaa pikemminkin olla lievässä noususuhdanteessa mutta ei niin hyvin kuin talouden kannalta on toivottu.
Hai, miksi mie pääsin eläkkeelle vasta 19-vuotiaana?
Järkyttävä luku.
Onneksi edes murto-osa nuorista käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Oliksie aiemmin ompelija?
t. rahoitusyhtiössä työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaismies valittaa 2500 €/kk nettoeläkettään. Arvatkaa vituttaako kuunnella sitä ulinaa?
Mun bruttopalkka on 2460 €/kk ja oon maisteri, töissä mainosalalla töissä missä ei tessejä tunneta. Käteen jää reilu 1700. Ikää 32-v. Kaiken kaikkiaan työkokemusta takana yli 10 vuotta ja olen urani huipulla...
Boomereilla on muutenkin ihan ihmeellinen asenne nuorempiin. Haukutaan pullamössöiksi ja laiskoiksi. "Työttömyys on oma vika, miksi ette kävele pomon huoneeseen kysymään töitä". Sodan nähnyt isoisäni ei ole taas yhtään tuollainen, päin vastoin.
Buumerit tuntevat syyllisyyttä pajatson tyhjentämisestä, mutta projisoivat sen nuorempien syyksi.
He kyllä petasivat eläkkeensä hienosti. Ja seuraavat maksaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliksie aiemmin ompelija?
t. rahoitusyhtiössä työskennellyt
Hai, mie paiskin hommia omaisuudensiirtoalalla. Mie teen vieläkin saman alan hommia firapelina.
Talouden sopeuttamiatoimet on ihan turhia ellei eläkekatto tule nopeasti jo olemassa oleviin eläkkeisiin. Miten voidaan muka elää ottamatta velkaa, jos rahaa syydetään tolkuttomattomasti tuottamattomiin muinaisjäänteisiin?
Syytellään työttömiä, kotiäitejä, opiskelijoita ym. mutta vanhukset ovat se todellinen taakka.