Joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä
Keskieläke pian jopa yli 2 000 euroa, joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä, eläkkeensaajien määrä kasvaa kuinka järjestelmä selviää?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työkyvyttömille pitäisi kehitellä sopeutumisraha niin kuin kansanedustajatkin ovat sellaisen itselleen kehitelleet sopeutuen toimettomuuteen kun olisihan se todella alentuvaa mennä työkkärin listoille työnhakuun niin kuin kaikki muutkin työttömät.
Kaikille suomalaisille sopeutumisraha ja muualta tulleille paljon pienempi raha. Sen kotomaan mistä ne tulevat pitäisi osallistua niiden sosiaaliturvaan. Miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi ne kaikki täällä elättää kun omissakin työkyvyttömissä on elätettävää ihan tarpeeksi. Purra on ihan oikeassa. Ei me tarvita suoraan sosiaaliturvalle tulevaa maahanmuuttoa joilla ei ole aikomustakaan sopeutua yhteiskuntaamme, ei opiskella eikä tehdä täällä mitään. Ne tulevat tänne sillä mielellä että täältä saa ihan kaikki ilmatteeksi. Ne säästävät ja lähettävät suomalaisten veronmaksajien rahoja kotimaahansa suvulleen. Suomalaisten rahoilla elätetään sukua siellä kotimaassa.
Tajuatko hassu, että Suomessa ei alhaisen syntyvyyden vuoksi ole tarpeeksi eläkkeenmaksajia. Joka ikinen taloustieteilijä tietää, että maa tarttee muualta lisää väkeä.
Eikös tuon kirjoittajan pointti ollut, ettei tuominnut maahanmuuttoa mikäli se on työperäistä. Mielestäni pelkkä joukkolisääntyminen ei myöskään välttämättä tuo niitä veronmaksajia. Ongelmiin laajemmin pitäisi puuttua myös inhimillisellä tasolla, jotta syntyisi niitä terveitä veronmaksajia, joilla on sitten rahaa omaankin elämään. Tyytyväinen ihminen on halukas toimimaan yhteiskunnan tervehdyttämiseksi.
Miten voi olla mahdollista, että 16 vuotias pääsee eläkkeelle!?!?!? Itse jo keski-ikäisenä, useiden lääkäreiden puoltolausuntojen mitätöinti Kelan kasvottomalta koneistolta, kun olen eläkettä hakenut. Minusta ei enää tuottavaa yksilöä ahneelle verokarhulle saa: pitkäaikaistyötön, fyysistä ja psyykkistä ongelmaa, mutta ei-työkkärin listoilla on vain roikuttava, jotta saadaan tehtyä kansalaisille kiusaa. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten naurattaa eräs 46 v vela tuttu joka pauhaa että lapset on inhottavia.Minulla on 4...luuleeko tuo vela että jonkun muun.lapsry hoitavat häntä vanhana? mävaikka olisi robotit jne ihmisiä tarvitaan silti,ainakin henkisen puolen takia. Monet vanhukset ovat peloissaan laitoksissa vaipoissaan. Minä olen omille lapsille opettanut että jotkut vihaavat lapsia eivätkä halua lapsia tehdä ja ettei sellaisia tarvitse auttaa kun joskus tarvitsevat apua. Toi on kärjistys,en tietenkään noilla sanoilla ole sanonut mutta arvoja olen opettanut. Luuleeko velat että jonkun muun lapsi tulee lohduttamaan kun ovat peloissaan? Ei,kun niitä työntekijöitä ja aikuisia ei ole! eikä siinä yståvötkään enää auta...oma mummo eli 94 vuitiaaksi ja kaikki ystävänsä kuolivat ennen häntä.
Ei näköjään olekaan ne lapsettomat niitä itsekkäitä.
En ala väittelemään asioista. Jos fakta on se että työikäisiä ei vaan ole eikä lapsia synny,niin se vain on että omasta perheestä pidetään huoli ensin. Minulla on lämpimät välit lapsiini,olen huolehtinut heistä hyvin ja ovat suurin aarteeni, paras asua elämässäni. Etkö sinä itse huolehtisi mielummin omasta perheestäsi kuin naapurista? vela tuttu haukkuu lapsia somessa ja hehkuttaa elämäänsä.En vaihtaisi hänen elämäänsä muttei voi odottaa että joku huolehtii ja välittää vanhana jos ei ole mitään kontaktia seuraaviin sukupolviin ja lähinnä haukkuu lapsiperheitä. Ikävä kyllä monet ovat menneet tuohon lankaan etteivät tee lapsia,kuka mistäkin syystä ja sen vuoksi monet yhteiskunnat ovat pulassa tulevaisuudessa. Jos hoiva perustuu tulevaisuudessa perheen varaan kuten varmaan tapahtuu kun tekijät loppuu,on monet ikävä kyllä pulassa kun sitä perhettä ei ole.
Muualla pohjoismaissa on jokin onnistunut nyt paremmin kuin täällä. Nuoret tekevät opiskelun ohessa, sekä sen jälkeen, useampaakin työtä pätkissä elääkseen, yleensä halu pärjätä ansioillaan on kaikilla, halutaan näyttää hyvältä ja harrastaa, viettää sosiaalista vapaa-aikaa. Maahanmuutto on onnistuttu järjestämään niin, että kaikki ovat hyödyllisiä ja hyötyvät itsekkin. On pakko tehdä työtä, sosiaaliturvilla on turha notkua maassa, näin ainakin mikäli on kunnianhimoa ja aikoo pitää sen asunnon. Ilmapiiri on kuitenkin verraten tänne avarampi, innostavampi ja suvaitsevaisempi. Yhteiskunta ottaa hyvin vastaan ja järjestelmä toimii. Rasismia siinä muodossa kuin täällä ei tunnisteta.
Ilmeisesti katseet täytyy suunnata poliitikkoihin ja heidän päätöksiinsä. Täällä on tapana tehdä kaikki päätökset uhkailemalla, kiristämällä ja heikentämällä. Kaikenlaisia terapioita kyllä on saatavilla ja niihin voi kouluttautua ihan joku puskista tullut puoskarikin.
Vierailija kirjoitti:
Eniten naurattaa eräs 46 v vela tuttu joka pauhaa että lapset on inhottavia.Minulla on 4...luuleeko tuo vela että jonkun muun.lapsry hoitavat häntä vanhana? mävaikka olisi robotit jne ihmisiä tarvitaan silti,ainakin henkisen puolen takia. Monet vanhukset ovat peloissaan laitoksissa vaipoissaan. Minä olen omille lapsille opettanut että jotkut vihaavat lapsia eivätkä halua lapsia tehdä ja ettei sellaisia tarvitse auttaa kun joskus tarvitsevat apua. Toi on kärjistys,en tietenkään noilla sanoilla ole sanonut mutta arvoja olen opettanut. Luuleeko velat että jonkun muun lapsi tulee lohduttamaan kun ovat peloissaan? Ei,kun niitä työntekijöitä ja aikuisia ei ole! eikä siinä yståvötkään enää auta...oma mummo eli 94 vuitiaaksi ja kaikki ystävänsä kuolivat ennen häntä.
Ulosantisi on kyllä sen verran luokatonta että hirvittää lastesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaismies valittaa 2500 €/kk nettoeläkettään. Arvatkaa vituttaako kuunnella sitä ulinaa?
Mun bruttopalkka on 2460 €/kk ja oon maisteri, töissä mainosalalla töissä missä ei tessejä tunneta. Käteen jää reilu 1700. Ikää 32-v. Kaiken kaikkiaan työkokemusta takana yli 10 vuotta ja olen urani huipulla...
Boomereilla on muutenkin ihan ihmeellinen asenne nuorempiin. Haukutaan pullamössöiksi ja laiskoiksi. "Työttömyys on oma vika, miksi ette kävele pomon huoneeseen kysymään töitä". Sodan nähnyt isoisäni ei ole taas yhtään tuollainen, päin vastoin.
Tämähän on täyttä pötyä ja valetta. Voit ihan itse hakea paremmin palkattua työtä. On oma päätöksesi olla paskapalkalla "uran huipulla". Miksi olet jämähtänyt huonoon työhön?
Mikä hänellä tuossa on pötyä ja valetta miten voi näin väittää? Kaikki voi tietty vapaasti hakea työtä mutta jos vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka mahdollisuudet on ilmeisen alhaiset saada sitä järkevämpää työtä.
Kaikki työ mistä saa elääkseen enemmän kuin työttömänä, on järkevää työtä. Ongelma yhteiskunnan osalta systeemissä on, että toisille tuet tuovat enemmän tuloja, kuin mitä saisivat työssä käydessään. Kaikki työ pitäisi olla järkevyyttä epäilevällekkin enemmän tuottavaa, kuin vastikkeeton tuki. Minäkin olen ollut aina pienipalkkainen, suututtaa että jotkut snobit kääntäisivät vain kylkeään jatkaakseen nukkumista, kun kuulisivat mitä työstään saisivat. Teen erittäin vastuullista työtä!
34v enkä ole päivääkään käynyt töissä. Eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Talouden sopeuttamiatoimet on ihan turhia ellei eläkekatto tule nopeasti jo olemassa oleviin eläkkeisiin. Miten voidaan muka elää ottamatta velkaa, jos rahaa syydetään tolkuttomattomasti tuottamattomiin muinaisjäänteisiin?
Syytellään työttömiä, kotiäitejä, opiskelijoita ym. mutta vanhukset ovat se todellinen taakka.
Muista nuo sanat sitten vanhana. Kovat on arvot sinulla. Ensin nämä vanhukset ovat pyörittäneet yhteiskuntaa maksamalla veroja niska kyyryssä. Sitten tulee määräys viimeiselle piikille.
Suuret ikäluokat on kaikki eläkkeellä. Ihmiset elävät entistä pitempään. Jos on jäänyt eläkkeelle 60-vuotiaana niin kuin monet 1930 - 1950 -luvuilla syntyneet, niin sitä ehtii olla eläkkeellä helposti 20 - 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Olen kertonut itsestäni jotain toisin kuin sinä joka olet vain anonyymina arvostellut. onko sinulla lapsia,montako? millaiset arvot perheessänne on?
Nainen34v kirjoitti:
34v enkä ole päivääkään käynyt töissä. Eläkkeellä.
Mites sä onnistuit huijaamaan? Näyttelijöitä haetaan tuotantoihin. Onlyfans? Kyllä sulle tuloja jostain tulee verottomana.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, että 16 vuotias pääsee eläkkeelle!?!?!? Itse jo keski-ikäisenä, useiden lääkäreiden puoltolausuntojen mitätöinti Kelan kasvottomalta koneistolta, kun olen eläkettä hakenut. Minusta ei enää tuottavaa yksilöä ahneelle verokarhulle saa: pitkäaikaistyötön, fyysistä ja psyykkistä ongelmaa, mutta ei-työkkärin listoilla on vain roikuttava, jotta saadaan tehtyä kansalaisille kiusaa. Uskomatonta.
Riippuu sairaudesta. Ystäväni on joutumassa eläkkeelle, vaikka hän ei missään nimessä haluaisi. Hänellä on MS-tauti, joka haittaa ihan peruselintoimintoja ja invalidisoi alle 5-kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on kaikki eläkkeellä. Ihmiset elävät entistä pitempään. Jos on jäänyt eläkkeelle 60-vuotiaana niin kuin monet 1930 - 1950 -luvuilla syntyneet, niin sitä ehtii olla eläkkeellä helposti 20 - 30 vuotta.
Sinullekin tiedoksi, että suuret ikäluokat ei mitenkään selitä Suomen ikäpyramidia. Eläkeläisten määrä kasvaa rajusti lähivuosikymmeninä, vaikka suuret ikäluokat vähenevät nopeaa tahtia. Samaan aikaan työikäisen väestön määrä kutistuu sadoilla tuhansilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen kuitenkin saanut 4 ihanaa lasta ja kivan työn. toivottavasti olet yhtä onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullekin tiedoksi, että suuret ikäluokat ei mitenkään selitä Suomen ikäpyramidia. Eläkeläisten määrä kasvaa rajusti lähivuosikymmeninä, vaikka suuret ikäluokat vähenevät nopeaa tahtia. Samaan aikaan työikäisen väestön määrä kutistuu sadoilla tuhansilla
tätä eivät velat tajua.. jostain syystä tätä asiaa ei haluta ajatella ollenkaan. Välillä tuntuu että on ihan tarkoituksellisesti käännetään huomio muualle etteivät ihmiset tajua mikä katastrofi on tulossa. ratkaisu ei ole m muuttajat siitä niistä maista mistä Suomi heitä tavoittelee on perhearvot vahvat ja siellä huolehditaan omista ensin.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. Ja ymmärtäminen ylipäätään.
Yli 16-vuotiaat" kattaa kaikki 17-vuotiaista yli 100-vuotiaisiin. Suomalaiset ikääntyvät, vanhuksia on paljon ja vanhukset ovat vanhuuseläkkeellä.
Ei tässä ole kyse sinun eläkehakemuksesta eikä jostain 16-vuotiaasta, joka on "päässyt" eläkkeelle. 16-vuotias voi olla erittäin vaikeasti sairas tai vammautunut, eikä pysty elämään ns. normaalia elämää. Ota pää pois omasta ahterista ja ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Ei jumalation, keskieläke 2000 e ??
Itellä 2200 bruttopalkka jos teen täydet tunnit töitä.
Naisten keskieläke oli 1 658 euroa ja miesten 2 070 euroa kuukaudessa. Mediaanieläke oli 1 614 euroa.
Työkyvyttömyyseläkettä sai Suomessa 181 000 henkilöä vuoden 2022 lopussa. Se on 5,3 prosenttia 1664-vuotiaasta väestöstä. Eniten työkyvyttömyyseläkeläisiä suhteessa väestöön oli Kainuussa (8,5 %) ja Pohjois-Savossa (8,0 %). Vähiten työkyvyttömyyseläkeläisiä oli puolestaan Ahvenanmaalla (3,4 %) sekä Uudellamaalla (3,5 %). Työkyvyttömyyseläkkeensaajien suhteellinen osuus pieneni jokaisessa maakunnassa edelliseen vuoteen verrattuna. (Eläketurvakeskus)
Eläke-Feijoistakin on iso vankilassa. Lasketaanko sinut eläkeläiseksi jos olet kiven sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. Ja ymmärtäminen ylipäätään.
Yli 16-vuotiaat" kattaa kaikki 17-vuotiaista yli 100-vuotiaisiin. Suomalaiset ikääntyvät, vanhuksia on paljon ja vanhukset ovat vanhuuseläkkeellä.
Ei tässä ole kyse sinun eläkehakemuksesta eikä jostain 16-vuotiaasta, joka on "päässyt" eläkkeelle. 16-vuotias voi olla erittäin vaikeasti sairas tai vammautunut, eikä pysty elämään ns. normaalia elämää. Ota pää pois omasta ahterista ja ajattele.
Työhaluton novelli ei pääse eläkkeelle 16-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä, sillä suuret ikäluokat muuttivat suurin joukoin Ruotsiin ja näiden muuttajien lapset syntyivät Ruotsissa ja jäivät sinne.
Ei näköjään olekaan ne lapsettomat niitä itsekkäitä.