Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä

Vierailija
14.04.2023 |

https://yle.fi/a/74-20026567

Keskieläke pian jopa yli 2 000 euroa, joka kolmas yli 16-vuotias eläkkeellä, eläkkeensaajien määrä kasvaa kuinka järjestelmä selviää?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta.

Vierailija
102/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että 16 vuotias pääsee eläkkeelle!?!?!? Itse jo keski-ikäisenä, useiden lääkäreiden puoltolausuntojen mitätöinti Kelan kasvottomalta koneistolta, kun olen eläkettä hakenut. Minusta ei enää tuottavaa yksilöä ahneelle verokarhulle saa: pitkäaikaistyötön, fyysistä ja psyykkistä ongelmaa, mutta ei-työkkärin listoilla on vain roikuttava, jotta saadaan tehtyä kansalaisille kiusaa. Uskomatonta.

Mistä olet saanut päähäsi, että siinä joukossa on ainuttakaan 16-vuotiasta eläkkeelle päässyttä? Sehän on vain tietty ikäryhmä josta katsottu kokonaiseläkeläisten määrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten naurattaa eräs 46 v vela tuttu joka pauhaa että lapset on inhottavia.Minulla on 4...luuleeko tuo vela että jonkun muun.lapsry hoitavat häntä vanhana? mävaikka olisi robotit jne ihmisiä tarvitaan silti,ainakin henkisen puolen takia. Monet vanhukset ovat peloissaan laitoksissa vaipoissaan. Minä olen omille lapsille opettanut että jotkut vihaavat lapsia eivätkä halua lapsia tehdä ja ettei sellaisia tarvitse auttaa kun joskus tarvitsevat apua. Toi on kärjistys,en tietenkään noilla sanoilla ole sanonut mutta arvoja olen opettanut. Luuleeko velat että jonkun muun lapsi tulee lohduttamaan kun ovat peloissaan? Ei,kun niitä työntekijöitä ja aikuisia ei ole! eikä siinä yståvötkään enää auta...oma mummo eli 94 vuitiaaksi ja kaikki ystävänsä kuolivat ennen häntä.

Ei näköjään olekaan ne lapsettomat niitä itsekkäitä.

Ei kai sille mitään voi että omasta perheestä huolehditaan ensin? Nyt jo monet kesku ikäiset huolehtivat vanhemmistaan vapaa ajallaan. En minä sille mitään voi että sellaisia me ihmiset olemme. Vai menetkö nytkin rähjäämään keski- ikäiselle joka huolehtii omista vanhemmistaan, siivoaa ja menee hoitokotiin hoitamaan heidän asioitaan että miksi hän ei huolehdi samalla naapurinsa hoidosta? ihminen tarvitsee samalka tavalla huolenpitoa vanhana kuten vauvana ja pienenä lapsena,ja kyllä omistaan vanhempi yrittää yleensä huolehtia mahdollisimman hyvin. Esim päiväkotiin ei suositella laittamista alle 8 kk iässä. Moni ihminen taantuu käytännössä vauvaksi elämänsä loppumetreillä. Mitä tehdään jos huolehijouta ei vaan ole? Vanhusten yksinäisyys on nyt jo todellinen ongelma.

Vierailija
104/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat on kaikki eläkkeellä. Ihmiset elävät entistä pitempään.  Jos on jäänyt eläkkeelle  60-vuotiaana niin kuin monet 1930 - 1950 -luvuilla syntyneet, niin sitä ehtii olla eläkkeellä helposti 20 - 30  vuotta. 

Vastaavasti he ovat aloittaneet työelämän paljon nuorempina kuin suurten ikäluokkien jälkeen syntyneet.

Vierailija
105/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 16-vuotiaista kukaan ei ole eläkkeellä. Vanhusten pitäisi ottaa nuorista mallia.

Vierailija
106/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta.

Pitääköhän kokoomus sanansa ja tuovat viinit kauppaan, vai oliko jälleen joku vaalivilppi.

Vierailija
107/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääköhän kokoomus sanansa ja tuovat viinit kauppaan, vai oliko jälleen joku vaalivilppi.

Alkoholihuume on jo nyt merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja, joten eiköhän sen tappoliemen saatavuus ole jo riittävän hyvä.

Vierailija
108/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaismies valittaa 2500 €/kk nettoeläkettään. Arvatkaa vituttaako kuunnella sitä ulinaa?

Mun bruttopalkka on 2460 €/kk ja oon maisteri, töissä mainosalalla töissä missä ei tessejä tunneta. Käteen jää reilu 1700. Ikää 32-v. Kaiken kaikkiaan työkokemusta takana yli 10 vuotta ja olen urani huipulla...

Boomereilla on muutenkin ihan ihmeellinen asenne nuorempiin. Haukutaan pullamössöiksi ja laiskoiksi. "Työttömyys on oma vika, miksi ette kävele pomon huoneeseen kysymään töitä". Sodan nähnyt isoisäni ei ole taas yhtään tuollainen, päin vastoin.

Jo olet asiasi sotkenut. Et sitten yhtään miettinyt että mitä kannattaa opiskella ja mihin mennä töihin? Lapseni tienaa kesätöissäkin paremmin. Että haloo!

Maisterikoulutetun kirjastonhoitajan palkka on myös reilusti alle kolmen tonnin. Kulttuurialalla on todella paskat palkat yleisestikin.

Vierailija
109/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NUORET AIKUISET MT SYISTÄ ELÄKKEELLÄ ovat todella harvoin pysyvästi eläkkeellä. Kyseessä on MÄÄRÄAIKAINEN työkyvyttömyyseläke eli KUNTOUTUSTUKI. Sitä myönnetään korkeintaan pari vuotta kerrallaan, usein puolen vuoden tai vuoden jaksoissa.

On todella vaikeaa saada pysyvää eläkettä mt syistä. Ne jotka sen saavat, voin luvata, että yksikään ihminen ei haluisi heitä työkaveriksi. Vakavasti ongelmaisen ihmisen palkkaamisesta tulee vain lisäkustannuksia, ei tuottoa.

Kuntoutustuen saamisen EDELLYTYS ON KUNTOUTUS. Tämä tarkoittaa terapiaa, koulutusta ja/tai työkokeilua. Lisäksi on olemassa ammattillinen kuntoutus, jossa myös ammatinvalinnan ja työnhaun opastustusta.

Täällä huudellaan usein niin typeriä oletuksia kuin olla ja voi. PAKOLLINEN KUNTOUTUS on jo kuntoutustuen ehtona.

Työnpuuttuminen ja sen aiheuttama stressi ja masennus on vaikuttanut isosto milleniaalien mielenterveyteen. Mitä luulet, jos aikuistuit tai valmistuit 2008 vuonna, mitä oli tarjolla? Itselle ainakin pelkkiä parin tunnin keikkoja muutama kuussa henkilöstövuokrafirman kautta. Köyhyyttä, niukuutta ja epäonnistumista. Edes kouluttatuminen ei ole auttanut.

Että voisitte lakata lässyttämästä mt-kuntoutujista siihen tyyliin kuin eivät enää koskaan kuntoututuisi ja työllistyisi SAATI että vain passiivisina itkeskelisivät kotona näkemättä vaivaa elämänsä eteen.

Vierailija
110/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että 16 vuotias pääsee eläkkeelle!?!?!? Itse jo keski-ikäisenä, useiden lääkäreiden puoltolausuntojen mitätöinti Kelan kasvottomalta koneistolta, kun olen eläkettä hakenut. Minusta ei enää tuottavaa yksilöä ahneelle verokarhulle saa: pitkäaikaistyötön, fyysistä ja psyykkistä ongelmaa, mutta ei-työkkärin listoilla on vain roikuttava, jotta saadaan tehtyä kansalaisille kiusaa. Uskomatonta.

Mistä olet saanut päähäsi, että siinä joukossa on ainuttakaan 16-vuotiasta eläkkeelle päässyttä? Sehän on vain tietty ikäryhmä josta katsottu kokonaiseläkeläisten määrä. 

Kyllä on silti myös mahdollista päästä eläkkeelle 16-vuotiaana, esim. kehitysvammaiset.

Vierailija
111/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. Ja ymmärtäminen ylipäätään.

Yli 16-vuotiaat" kattaa kaikki 17-vuotiaista yli 100-vuotiaisiin. Suomalaiset ikääntyvät, vanhuksia on paljon ja vanhukset ovat vanhuuseläkkeellä.

Ei tässä ole kyse sinun eläkehakemuksesta eikä jostain 16-vuotiaasta, joka on "päässyt" eläkkeelle. 16-vuotias voi olla erittäin vaikeasti sairas tai vammautunut, eikä pysty elämään ns. normaalia elämää. Ota pää pois omasta ahterista ja ajattele. 

Sanoin melkeinpä sen mitä en kehdannut kärjistetysti sanoa. Ihmisillä on luetun ymmärtäminen pahasti hukassa tässä langassa. Ymmärrän jos on pihalla jos ei edes lukenut ylen artikkelia mutta kun olet oikeassa otsikostakin pitäisi osata kertoa mitä yli-16 vuotias merkitsee.

Vierailija
112/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit*

Vierailija
113/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on silti myös mahdollista päästä eläkkeelle 16-vuotiaana, esim. kehitysvammaiset.

Juu on ja tämä kaikki on täysi tangentti. Työttömyysloisista paasaavat hullut tulee tänne lankaan tai ihmisillä on huono luetun ymmärtäminen tai jokin juttu tässä nyt vetää ihmisten ajatukset jonnekin ihan muualle.

Vierailija
114/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monta kymmentä vuotta ihmisen oletetaan voivan vetelehtiä elämänsä loppupäässä toisten kustannuksella? Mielestäni esim. 20 vuotta olisi maksimi. Eläkettä voisi alkaa porrastaa pienemmäksi jo 10 vetelehtemisvuoden jälkeen. Ei ansiosidonnaistakaan ikuisesti makseta. Jos ei ole itse tajunnut säästää, voi 20 eläkevuoden jälkeen siirtyä perustoimeentulotuelle.

Vierailija
115/119 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen eläkkeellä. Saan 700€/kk siitä että vetelehdin puolet päivästä kotona osatyökyvyttömyyseläkkeellä.

Sen toisen puolikkaan olen töissä ja saan siitä palkkaa 1600€/kk. Mieluiten olisin kokopäivätyössä jos vain pystyisin.

Vierailija
116/119 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista vain joka neljännellä on vakituinen kokoaikainen työpaikka. Milloin aletaan puhumaan työpaikoista kaiken epäoleellisen sijaan?

Suomalaiset työntekijät ovat hinnoitelleet itsensä ulos työmarkkinoilta. 

Vierailija
117/119 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pariltakin tutulta kuullut, että heidän isiensä eläkkeet ovat parempia kuin heidän palkkansa käteenjäävä osuus. Kyseessä 30+vuotiaat korkeakoulutetut ihmiset ihan "normaaleissa" töissä. Ei tämä yhtälö toimi mitenkään.

Mun isän eläke on parempi kuin mun bruttopalkka. Työeläkkeet leikkuriin prkl heti.

Vierailija
118/119 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksu peritään vakuutuksessa vahvistetusta työtulosta. Alle 53-vuotiaan ja yli 62-vuotiaan YEL-maksu on 24,10 % ja 53-62-vuotiaan 25,60 % vahvistetusta työtulosta vuonna 2023.

Siihen vielä verot päälle : )

Esimerkki eläkkeen karttumisesta

Yrittäjän työtulosi on 28 000 euroa. Sinulle karttuu vuosittain eläkettä 28 000 euroa × 1,5 % ÷ 12 = 35 euroa kuukaudessa.

Jos työskentelet tällä työtulolla yrittäjänä vaikkapa 10 vuotta, karttuu sinulle noin 350 euron suuruinen kuukausieläke.

Työeläkkeeseen vaikuttaa myös oman ikäluokkasi elinaikakerroin, jolla karttunut eläke kerrotaan. 

Vierailija
119/119 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TOTTAKAI siinä joukossa on monia 16-vuotiaana eläkkeelle jääneitä! Esim. monet kehitysvammaiset yms. jäävät eläkkeelle 16-vuotiaana. Itsekin jäin eläkkeelle 16-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi