Tsempatkaa olemaan tupakoimatta!
Tupakointia takana n. 20 vuotta, nyt kolme päivää ollut ilman. Ihan hirveästi tekisi perjantain kunniaksi mieli.. Muutama vuosi sitten olin useamman vuoden hyvällä menestyksellä polttamatta, mutta ratkesin pitkällä lomalla ja jäi taas päälle.
Kertokaa mulle hyviä syitä olla polttamatta? Tai keksikää jotain sijaistekemistä, että koko inhottava tapa unohtuisi?
Kommentit (40)
Niitä tupakoinnin haittoja on aivan mieletön lista. Lueskele sitä läpi. Mieti nyt vaikka sellainenkin, että jos joudut leikkaukseen se tupakointi on pakko lopettaa ennen leikkausta. Siinä joutuisi sitten kestämään yhtä aikaa stressin operaatiosta ja nikotiininitkut. Tai jos joutuu hätäleikkaukseen se voi olla vaikea tupakoinnin takia. Kaikkea tuollaistakin randomia ihan loputtomiin
Katsoin kun tupakoiva työkaveri kuoli haimasyöpään 2 kk 🙁 oma kessuttelu loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Niitä tupakoinnin haittoja on aivan mieletön lista. Lueskele sitä läpi. Mieti nyt vaikka sellainenkin, että jos joudut leikkaukseen se tupakointi on pakko lopettaa ennen leikkausta. Siinä joutuisi sitten kestämään yhtä aikaa stressin operaatiosta ja nikotiininitkut. Tai jos joutuu hätäleikkaukseen se voi olla vaikea tupakoinnin takia. Kaikkea tuollaistakin randomia ihan loputtomiin
Puhut höpöjä kui Biden konsanaan.
Isoisäni poltti yli 50v.
Lopetti kerrasta -leikkauksen yhteydessä- ja eli terveenä vielä yli 10v.
Jos hän pystyi niin mikset sinäkin?
Mun sukulaisnainen, jota olin aina luullut tummaksi, muuttuikin vaaleaksi ja heleäihoiseksi lopetettuaan vuosikymmenten röökaamisen.
Siinä näki aika lyhyessä ajassa, mitä se savustus oli merkinnyt iholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Ei mihinkään leikkaukseen tarvitse tupakointia lopettaa, EHKÄ jos on saamassa uudet keuhkot keuhkosyövän takia niin sitten.
Tiukkoina hetkinä päätä, että nyt juuri tällä hetkellä et polta.
Päätät, että et hievahdakaan paikoiltasi, vaikka mikä olisi.
Maadoitat itsesi vaikka minuutti kerrallaan niin kauan, että tupakantuska taas sillä erää helpottaa.
Joka aamu herätessäsi voit päättää, että tänään et tupakoi.
Näin itse olen onnistunut, jo yli 20 vuotta polttamatta.
Ja muista, että fyysinen olo/ pahantuulisuus yms. helpottaa päivä päivältä ja muutaman viikon jälkeen alkaa pikkuhiljaa taas elämä voittaa:)
Tsemppiä!
Näin viiskymppisenä katson niitä ikäisiäni, jotka eivät lopettaneet. Monin tavoin he ovat mua todella paljon vanhemman oloisia. Iho, kunto, yleisilme.
Se riittää itselleni.
Lopettaminen on rankkaa tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Ei mihinkään leikkaukseen tarvitse tupakointia lopettaa, EHKÄ jos on saamassa uudet keuhkot keuhkosyövän takia niin sitten.
Ihanko totta?
"Tupakointi lisää merkittävästi leikkauksiin liittyviä komplikaatioita, joiden riskiä tupakoinnin lopettaminen vähentäisi ainakin 30 - 40 %. Tärkeimpiä tupakoinnin aiheuttamia riskejä ovat hengityselimistön komplikaatiot ja haavainfektiot, vatsaelinkirurgiassa suolisauman pettäminen ja ortopediassa ja traumatologiassa syvät haavatulehdukset ja huono luutuminen. Kun potilaalle suunnitellaan elektiivistä leikkausta, hänet pitää vieroittaa tupakasta. Vieroitus pitää aloittaa heti perusterveydenhuollossa ja tehokkailla menetelmillä. Osa potilaista tarvitsee tiivistä tukea ja seurantaa. Nikotiiniriippuvaisille pitää määrätä vieroituslääke.
Tupakoinnin aiheuttamista leikkauksen huonon lopputuloksen riskeistä on julkaistu yhdysvaltalaiseen laajaan American College of Surgeons National Surgical Quality Improvement -tietokantaan perustuva aineisto, jossa tupakoijien vakavien komplikaatioiden riski oli 1,7-kertainen verrattuna tupakoimattomiin (15). Ero säilyi, kun sekoittavat tekijät kuten ikä huomioitiin. Tupakoivat joutuvat toimenpiteisiin nuorempina kuin tupakoimattomat. Lisäksi tupakoivilla on leikkauksen jälkeen suurempi sairaalakuolleisuus, sepsiksen ja leikkausalueen pinnallisen ja syvän tulehduksen riski, enemmän keuhkokuumeita sekä suurempi riski saada sydän- tai aivotapahtuma, syvä laskimotukos tai munuaisten vajaatoiminta (15 - 18). Ponnekas vieroitus kuitenkin tehoaa. Meta-analyysin mukaan tukea saaneilla on yli puolet vähemmän haavainfektioita kuin pelkän lopettamiskehotuksen saaneilla (19)."
Pätkä otettu Duodecimistä.
Vierailija kirjoitti:
Elä lopeta, tulet vaan pirun kiukkuiseksi.
<<<<Tupakointi on Helppo lopetaa pytää Lääkärilta SV-resptin lopetukseen. 3 kk.kuuri on syötävä alusta lopuun.Alussa tupakoidaan ohjeen mukaan tabut ja yksi päivä tupakka jää vain pois! Helppoa.Ilman viertusoireita,ilman nikotini korvaushoitoa ja rahaa säästyy kaikeen kivaan.Resptin saa Terveyskeskus.Kaikilta hammasläkäreiltä.Työpaikka läkrit.Opiskelijoiden terveyden hoidon lääkäriltä.Moni ei naisista lopeta pelkäävät lihoavat!
Et tarvitse mitään korviketta. Et ajattele tupakointia, etkä etenkään leikittele sillä. Et polta savuakaan enää ikinä. Pahin on jo takana. Ei kannata enää sortua.
Itse lopetin tupakoinnin mieheni kikkelin avulla. Aina kun teki mieli imeä henkoset tupakasta, niin imin mieheni kyrpyskää.👵
Jos olisi mahdollista, että jokainen tupakoija joka haluaa pääsee katsomaan ruumiinavausta, jossa avataan tupakoijan keuhkot, niin luulen että suurin osa jättää tupakoinnin.
Olen nähnyt tupakoijan keuhkot ruumiinavauksessa ja keuhkojen alaosassa lillui mustaa tervamaista kiiltävää ainetta. Sitä olis voinut lusikoida eli kaapia lusikalla. Kysyin viattomasti että mitä tuo on?
Sydärit ja varsinkin keuhkoahtaumatauti on riittävän hyvä syy lopettaa. Lue heitä koskevia aineistoja.
Minusta pahin 'mörkö on opitut tavat. Itse vedin tyhjää holkkia pahimpaan hetkeen.
Sisukkaasti eteenpäin, pian voitonpuolella.
Kiitos kaikki! Tosi hyviä tsemppiviestejä täällä :)
Kävin ystävän kanssa lenkillä, helpotti. Kyllä se vaan liike on lääke! Vielä kun muistaisi muinakin päivinä tämän :D
Karkkia yritän olla ottamatta tupakan tilalle, vahvaa purkkaa välillä syön jos tulee tuskainen olo.
Rahaa pitääkin ruveta laittamaan sivuun nyt! Ja ruveta haaveilemaan mitä teen säästyvillä rahoilla 😊
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikki! Tosi hyviä tsemppiviestejä täällä :)
Kävin ystävän kanssa lenkillä, helpotti. Kyllä se vaan liike on lääke! Vielä kun muistaisi muinakin päivinä tämän :D
Karkkia yritän olla ottamatta tupakan tilalle, vahvaa purkkaa välillä syön jos tulee tuskainen olo.
Rahaa pitääkin ruveta laittamaan sivuun nyt! Ja ruveta haaveilemaan mitä teen säästyvillä rahoilla 😊
Tsemppiä! Eräs tuttu lopetti tupakoinnin siten että hän alkoi säästämään etelänmatkalle. Alkoi laittamaan joka päivä sen rahasumman mikä menis tupakkaan säästöpossuun.
Kuinka ollakaan ei mennyt vuotta täyteen kun oli toista tuhatta euroa matkalle.
On tämä hankalaa kyllä. Nyt viides savuton päivä menossa, hermoja kiristää melko paljon. Ruokakaupasta piti lähteä ennen aikojaan kun alkoi ruuhka käydä hermoille.
Mutta tiukkana oon pysynyt, tekemistä vaan joutuu kyllä keksimään aika paljon tilalle kun aikaa tuntuisi olevan vaikka muille jakaa..
Tsemppariksi perustin uuden tilin jonne siirrän muutaman kympin viikossa.
Edelleen saa tsempata, vertaistuki tekisi nyt terää!
Ap
Lopetin 8 kk sitten. Olo on puhdas ja onnellinen. Kun olet ollut kuukauden polttamatta, olosi helpottuu etkä enää mieti tupakkaa kuin satunnaisesti. Älä luovuta 😄
Poltan röösnii koska röösninpoltto on kivsuu.