TyEl-maksusta ihmettelyä? Mihin se katoaa, kun omaa eläkettä se ei kerrytä ainakaan!
Maksan joka kuukausi 100€ TyEl-maksua palkastani. Tästä voi laskea joo mun palkan, joo voin sen myöntää, palkka on 1500€/kk. Eli surkea. Mutta kun tarkistin mun työeläkkeen määrän, niin jos nyt jäisin eläkkeelle saisin vain jotain 350€/kk työeläkettä.
Oon kuitenkin maksanut tyel-maksuja monta vuosikymmentä, niin jos joka kuukausi menee 100€ palkasta niin minne se katoaa?
Eihän se voi noin vähän olla? Ja vaikka jäisin 68-vuotiaana eläkkeelle, ei se silti olis kuin 600€/kk.
Kommentit (23)
Menee niille jotka ovat nyt eläkkeellä. Hullua.
Takuueläke on nyt vuonna 2023; 922,42e/kk. Tämä on vähimmäiseläkkeen määrä, jos ei ole minkään valtakunnan kertymiä mistään.
Minäkin kuvittelisin, että jos on useampi vuosi tai jopa vuosikymmen työhistoriaa, niin työeläkettä olisi pitänyt kertyä sen verran, että se oikeasti ylittää vähimmäiseläkkeen määrän. Koska mitä järkeä on saada työeläkettä 600e/kk ja sitten se loppu paikataan kansaneläkkeellä ja/tai takuueläkkeellä niin, että yllät vähimmäismäärään? Kyllä työssäkäymisen pitäisi jossain näkyä.
Jotta saisit saman 1.5 % kertymän kuin työntekijäkin, niin sinun eläkemaksun pitäisi olla 25% liikevaihdosta.
Miksi maksat itse Tyel- maksua, eikö maksaminen kuulu työnantajalle?
Kaikkihan jo tietää ettei alle nelikymppiset pääse koskaan eläkkeelle. Turha sitä eläkettä tiirailla kun et tule sitä koskaan saamaan.
Eläkeläisiä 1,6 miljoonaa. Laske siitä. Oluttörppöihin menee rahasi, käy huvikseen keskellä päivää kaupassa kattoon mitä kassahihnalle kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Tyel maksua maksaa sekä työnantaja, että palkansaaja.
Niin, köyhä palkansaaja on tuleva köyhä eläkeläinen.
Työeläkkeesi lasketaan kunkin vuoden ansioista. Työntekijän eläke lasketaan vuosiansioista, yrittäjän eläke työtulosta. Eläkettä kertyy 1,5 prosenttia vuodessa. Vuoden 2017–2025 välisen siirtymäajan aikana 53–62-vuotiaille työntekijöille ja yrittäjille eläkettä kertyy 1,7 prosenttia vuodessa.
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/miten-elake-lasketaan/
Se on tulonsiirto työnantajalle. Joskus aikoinaan se luotiin vähentämään palkan sivukuluja ja uskottiin lisäävän työllisyyttä.
Jos tarkastelet verotusta, se vak.eläkemaksu mikä peritään palkastasi, vastaava summa on verovähennyksenä eli maksat vastaavan summan vähemmän veroa.
Eli siksi se ei myöskään kerrytä eläkettäsi.
Eli työnantaja maksaa eläkevakuutuksen täysimääräisenä eläkevak.yhtiöllä, mutta työnantaja saa käyttöönsä palkasta perittävät maksut.
Sama myös työttömyys- ja tapaturmavakuutusmaksuista, mitä peritään työntekijän palkasta, se on tulonsiirto työnantajille.
Jos vaikka nostat 25 vuotta eläkettä 600€/kk, niin kokonaissumma on 180.000€. Ja jos vaikka olet maksanut 100€/kk 35 vuotta, niin olet maksanut 42.000€ maksuja. Eli joku toinen poloinen makselee sitten sinunkin elämisesi. Tähän toki on saattanut myös työnantaja maksaa sen n. 25% lisää palkastasi, jos olet palkkatyössä. SItten aletaan olla suunnilleen jo +- tilanteessa.
Eläke on n.60 prosenttia keskipalkasta tällä hetkellä.Eli tulet saamaa takuueläkkeen verran.Pienellä palkalla työssäkäyvää ei palkita mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyel maksua maksaa sekä työnantaja, että palkansaaja.
Ei työntekijä eläkevak. maksa,
van se on pelkkä tulonsiirto työnantajalle ja työntekijän eläkevak. on verovähennyksenä eli erotus 0€.
No minusta aika reilua, että maksat satasen kuussa eläkemaksua 60v ajan ja sitten nostelet 600e eläkettä joku parikytä vuotta.
Aina välillä kannattaa käydä vilkuilemassa eläketietoja, että kaikki tiedot ovat varmasti oikein. Työnantajan vastuulla on maksaa eläkemaksut. Tottahan se toisaalta on, että ei pienestä palkasta isoa eläkettä kerry.
sanna kuskas mirjardeja euroja italiaan ja kreikkaan että pääsevät 60v eläkkeelle 4 pv työviikolla. ovat pöyristyneitä kun niin suosittu ministeri hävisi vaalit. somaliassakin ihmettelevät mistä nyt katti rahat.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä 1,6 miljoonaa. Laske siitä. Oluttörppöihin menee rahasi, käy huvikseen keskellä päivää kaupassa kattoon mitä kassahihnalle kulkee.
Ziisus. Kaikki eläkeläiset ostaa kaljaa??
suomi= mailman kela kirjoitti:
sanna kuskas mirjardeja euroja italiaan ja kreikkaan että pääsevät 60v eläkkeelle 4 pv työviikolla. ovat pöyristyneitä kun niin suosittu ministeri hävisi vaalit. somaliassakin ihmettelevät mistä nyt katti rahat.
Miksi mun tajuntaani ei mene se, että yhtä ihmistä osoitetaan sormella näistä Suomen törsäämisistä. Kuulostaa melkoisen trumppimaiselta touhulta. Voisiko joku nyt valaista ja vahvistaa että siihen tarvitaan pikkasen isomman päättäjämäärän sana, kuin yhden talliaisen? Miksi meillä on valtionvarainministeri tai hallitus? Ei ole kovin demokraattista että päämisnisteri yksin valuttaisi sitä rahahanaa mihin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ziisus. Kaikki eläkeläiset ostaa kaljaa??
Käyn aika usein lähikaupassa aamulla 9 jälkeen ja lähes aina edessä olevalla asiakkaalla on kaljaa/lonkeroa ostoksissaan. Ovat yleensä jotain 70-v ukkeleita. Ei nyt varmaan KAIKKI osta, mutta kyllä se kaljan ja viinien tissuttelu on ihan arkipäivää monella eläkeläisellä. Kun ei tarvitse enää ajokunnossa olla mihinkään kellonaikaan.
Mustiin perseisiin, sanan mukaisesti!