Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevytyrittäjänä työttömänä

Kokemuksia kaipaava
14.04.2023 |

Mahtaisikohan täältä saada käytännön kokemusta kevytyrittäjänä toimimisesta työttömänä. Olen mahdollisesti saamassa 15-20h/vk tuntityötä, joka on tarkoitus laskuttaa Ukko.fi:n tmv. palvelun kautta. Tuntikorvaus ei ole suuren suuri, mutta näkisin että olisi helpompi hakea työpaikkaa, kun olisi oman alan töissä. TE-toimistosta sanottiin, että neljä kk voi toimia kevytyrittäjänä ja sen jälkeen TE-toimisto toteaa yksipuolisesti onko kyseessä pää- vai sivutoiminen yrittäjyys.

Itseäni hieman hirvittää. Jos päätän ryhtyä kevytyrittäjäksi, niin minulla ei ole mitään takeita että tulevista työtunneista. Voi hyvinkin olla vaikka niin, että joku kuukausi ei ole yhtään tuntia ja seuraavana vaikka 10 tai koko homma voi päättyä kuin seinään. Olisi karmee joutua täyspäiväinen yrittäjä statukselle ja havaita, että mitään työtunteja ei ole eikä tule.

Pohdin, että auttaisiko toiminnan sivutoimiseksi toteamiseen, jos tekisi myös täysin eri alan sijaisuuksia verokortilla, kevytyrittäjyyden lisäksi. Kaikki viisaat vinkit ovat nyt tarpeen.

Nyt olisi tarvetta viisaampien kokemukselle, miten mun kannattaisi toimia.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, et ole kommentoinut tuota yrittäjän töiden tekemistä uusosuuskunnan kautta. Eikö tuo vaihtoehto kiinnosta? Siinä näkee, miten töitä on ja voi myöhemmin siirtyä kokonaan yrittäjäksi, jos tahtoo.

Ah, sorry. Täytyy selvittää mikä toi on, itselleni ihan vieras. Onko sulla omakohtaista kokemusta uusosuuskunnan kautta työskentelystä? 

On, joo. Tein töitä eri tahoille, uusosuuskunta hoiti laskutuksen ja maksoi minulle palkan. Pystyin itse sopimaan, millä hinnalla työpanostani möin. Osuuskunta otti oman prosenttiosuuden, laskutetusta summasta maksettiin kaikki lakisääteiset maksut ja minä sain palkkani nettona tilille. Olin ihan tyytyväinen, hyvänä kuukautena sain palkkaa ihan hyvin, huonompina sain soviteltua päivärahaa.

Eikö TE-toimisto katsonut sinua yrittäjäksi?

Jos osuuskunnassa on muistaakseni yli 6 jäsentä, niin silloin voi tehdä laskutettavaa duunia työntekijä statuksella.

Tämä on siitä kätevä, että, jos on vaikka kausiluonteista toimintaa, niin voi olla ansiosidonnaisella osan vuotta ja jos on likviditeettia, niin ottaa rahaa ulos vain harvoin ja saa kuukausi tulonsa nousemaan korkeaksi ja näin saa parempaa ansiosidonnaista...

Isojakin firmoja on jotka ovat osuuskuntia, esim S-ryhmä.

Vierailija
22/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto katsoo lähinnä, että paljonko kevytyrittäjänä kertyy tunteja, ei niinkään rahasummia. Itse tehnyt kausiluonteista työtä kevytyrittäjänä talvikuukausina pienellä tuntimäärällä n. 7-10 h/viikko, ja 4 kk yrittäjäkokeilun (jolloin TE-toimisto ei tarkistele tietoja) jälkeen TE-toimisto katsoi sivutoimiseksi. 

(Työtuntien kanssa perässä pysymiseen muuten kätevä on Toggl Track -sovellus!)

Eli ilmeisesti se tuntimäärä katsotaan olevan kohtuullinen siihen nähden ettei estä muun työn hakemista, silloin ei tuet mene, mutta tähän ei ole mitään valmista kaavaa paljonko tunteja viikossa tms.

Ja pitäisi mennä niin että TE-tekee aina lausunnon, ja sitä kautta se menee Kelalle. Ymmärtääkseni Kelan ei voi omavaltaisia päätöksiä tehdä. 4 kk yrittäjäkokeilun selvityspyynnöstä lausunnon (onko siis pää- vai sivutoimista) valmistuessakin muuten menee yleensä aikaa, itsellä kesti muistaakseni ainakin yli 1 kk.

Tokihan ideaali olisi, että itsekin löytäisi lisää työtä, että pääsisi TE-toimistosta eroon, mielestäni tuosta laitoksesta ei paljoakaan hyötyä nykyaikana enää. Yrittäjätyyppisessä työssä houkuttelee juuri se että voi itse päättää enemmän työntekemisestä, työajat yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistappa, että sun pitää sitten vakuuttaa itsesi YEL vakuutuksella, jota maksat kuukausittain, riippumatta tuloista!

Tämä on otettava huomioon myös sinun hinnoittelussa, kun itse hoidat "sotusi"

Vaikuttaa siltä, että sua yritetään kusettaa,...

Sekä kevytyrittäjän muut vakuutukset, tapaturma esim. Entäpä vakuutus jos tärväät asiakkaan omaisuutta? Kuluja tulee ohessa, niistä nämä ukusettajaverkot ei mainitse mitään. Ne hoitaa laskutuksen, yksinkertaisen kirjanpidon ehkä.

Vierailija
24/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-J- kirjoitti:

TE-toimisto katsoo lähinnä, että paljonko kevytyrittäjänä kertyy tunteja, ei niinkään rahasummia. Itse tehnyt kausiluonteista työtä kevytyrittäjänä talvikuukausina pienellä tuntimäärällä n. 7-10 h/viikko, ja 4 kk yrittäjäkokeilun (jolloin TE-toimisto ei tarkistele tietoja) jälkeen TE-toimisto katsoi sivutoimiseksi. 

(Työtuntien kanssa perässä pysymiseen muuten kätevä on Toggl Track -sovellus!)

Eli ilmeisesti se tuntimäärä katsotaan olevan kohtuullinen siihen nähden ettei estä muun työn hakemista, silloin ei tuet mene, mutta tähän ei ole mitään valmista kaavaa paljonko tunteja viikossa tms.

Ja pitäisi mennä niin että TE-tekee aina lausunnon, ja sitä kautta se menee Kelalle. Ymmärtääkseni Kelan ei voi omavaltaisia päätöksiä tehdä. 4 kk yrittäjäkokeilun selvityspyynnöstä lausunnon (onko siis pää- vai sivutoimista) valmistuessakin muuten menee yleensä aikaa, itsellä kesti muistaakseni ainakin yli 1 kk.

Tokihan ideaali olisi, että itsekin löytäisi lisää työtä, että pääsisi TE-toimistosta eroon, mielestäni tuosta laitoksesta ei paljoakaan hyötyä nykyaikana enää. Yrittäjätyyppisessä työssä houkuttelee juuri se että voi itse päättää enemmän työntekemisestä, työajat yms.

Työtuntisovellusvinkistä. Täytyypä tsekata. Täytyy kyllä oikein tosissaan harkita ja selvittää mitä tässä kannattaa tehdä ja mitä ei. Samaa mieltä, että TE-toimistosta ei ole kuin vaivaa. 

Vierailija
25/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on yrittäjän elämä. Koskaan ei tiedä miten keikkaa tai kauppaa on tulevaisuudessa. Siinä on se riski ja sen ottamisesta pitää toisaalta olla mahdollisuus sitten myös menestyä isosti, tai jengi ei yritä. Mutta mitä vielä. Täällä yrittäjät on riistäjiä, ahneita, verovälttelijöitä ja mitä kaikkea. Parempi siis että et yritä, vaan nostelet työkkärin tukea hautaan saakka.

En tienaa enempää kuin tukiasiakkaat, mutta parasta tässä on 100% vapaus ja 100% päätösvalta omaan työhön. Kaikesta saa päättää itse, myös työajat. Voi päivällä kirjoitella netissä ja tehdä työt illalla tai vaikka pyhäpäivinä. Keskellä päivää voi mennä taidenäyttelyyn, jos haluaa. En vaihtaisi tätä TE-asiakkuuteen. En ehtinyt olla TE-asiakas pitkään. Ei sellainen sovi yrittäjä-luonteelle. Ei raha ole tärkeintä vaan se, että saa tehdä itse ja päättää omasta työstään. 

Ristiriitahan tässä on se, että niin kauan kuin haluaa työttömyysetuutta, on oltava TE-toimiston asiakas ja TE-hallinnon normien mukaan toimittava. Jos työkkäri saa päähänsä osoittaa sinulle työpaikan, on se otettava vastaan ja tehtävä myös päivätyötä, mikäli työ sitä vaatii. Oma vapaus ja TE-toimiston asiakkuus sotivat kieltämättä keskenään. Kokopäiväisessä yrittäjyydessä ei ole kyse pelkästään riskinottokyvyssä ja -halussa vaan taloudellisissa realiteeteissa ylipäänsä mahdollisuudesta toimia yrittäjänä. Yrittäjyys kun vaatii joka tapauksessa alkupääomaa sekä varallisuutta hoitaa oman talouden menot (mm. asumismenot) vaikka yritys ei aina niin erityisen paljon tuottaisikaan. Kaikki yrittäjyyttä hehkuttavat eivät ymmärrä tätä. Kaikille, edes vaikka kuinka yrittäjähenkisille, ei ole mahdollisuutta heittäytyä täysiaikaiseksi yrittäjäksi. Riski joutua täydellisesti tyhjän päälle on suuri, mikäli aloittaa tyhjätaskuna. Tästä syystä on hyvä, että nykyään on olemassa muistakin vaihtoehtoja kuin perinteinen (kokoaikainen) yrittäjyys tai palkansaajatyöläinen (tai työtön). Ongelmattomia kevytyrittäjyydet, osuuskuntayrittäjyydet ym. sivutoimiset yrittäjyydet eivät kuitenkaan ole, siitä pitää TE-hallinnon byrokratia kyllä edelleen huolen.

Vierailija
26/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siitä kätevä, että, jos on vaikka kausiluonteista toimintaa, niin voi olla ansiosidonnaisella osan vuotta .

Miten te-toimisto suhtautuu tuohon, että olet täysin ilman työkeikkoja osan vuotta, ilmeisesti pitkiäkin jaksoja? Ansiosidonnainen päivärahahan myös edellyttää, että on työmarkkinoiden saatavilla.

Vierailija
27/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työkkäri tarjoaakin se on useimmiten asiakkaiden kusetusta. Yrittävät saada ihmisiä halvalla töihin ja heidän eläkkeensä mahdollisimman pieneksi. Älä aloita kevytyrittäjyyttä.

Vierailija
28/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmattomia kevytyrittäjyydet, osuuskuntayrittäjyydet ym. sivutoimiset yrittäjyydet eivät kuitenkaan ole, siitä pitää TE-hallinnon byrokratia kyllä edelleen huolen.

Tämä on totta. On todella ikävää, että edelleenkään työkkäristä ei saa selkeitä kriteerejä sille, milloin yrittäjyys katsotaan kokoaikaiseksi tai sivutoimiseksi. Tilanne "arvioidaan" tarkoittaa usein sitä, että päätös on virkailijasta kiinni. Jos kohdalle sattuu tarpeeksi veemäinen virkailija, voi olla, että sinut katsotaan päätoimiseksi yrittäjäksi, vaikka itse olet eri mieltä. Hyvällä onnella saat asioida asiakkaan puolta pitävän virkailijan kanssa, joka toimii normien rajoissa, mutta löytää kyllä kriteerit hyväksesi.

Koko te-toimiston toiminta ja asiakkaan kohtelu on pitkälti sattumanvaraista ja virkailijakohtaista. Ihmetyttää, ettei noin massiivinen byrokratian laitos saa laadittuja selkeitä sääntöjä vieläkään mm. juurikin sivutoimisen yrittäjyyden kysymykseen.

Kaikkein kätevintä olisi perustulo. Se vapauttaisi taloudellisia mahdollisuuksia ottaa vastaan myös pientä työkeikkaa ja toimia erilaisin tavoin yrittäjämäisesti. Perustulon rahoitusta varten voitaisiin purkaa pitkälle te-hallintoa, joka nykyäänkin toimii enemmänkin ihmisten yritteliäisyyden ja aktiivisuuden jarruna, kuin kannustajana ja mahdollistajana.

EK ja oikeisto vastustaa perustuloa. Tokihan kiikunkaakun toimeentuleva työvoimareservi on aina helpompaa ottaa käyttöön, kun valtionhallinnollisella tasolla on on mahdollista kiristää toimeentulon menetyksellä.

Vierailija
29/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yrittäjä, et saa työttömyysrahaa. Laki ei tunne kevytyrittäjyyttä, olet yrittäjä tai palkansaaja. Täyttä kusetusta nuo kevytyrittämiset ja jotku ukkoverkot.

Tiedän kevytyrittäjän, joka saa liitosta joinakin kuukausina rahaa.

Vierailija
30/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yrittäjä, et saa työttömyysrahaa. Laki ei tunne kevytyrittäjyyttä, olet yrittäjä tai palkansaaja. Täyttä kusetusta nuo kevytyrittämiset ja jotku ukkoverkot.

Tiedän kevytyrittäjän, joka saa liitosta joinakin kuukausina rahaa.

Hänet on työvoimatoimisto arvioinut sivutoimiseksi yrittäjäksi. Työkkärin lausuntojen mukaan liitot maksavat tai lopettavat maksun. Periaatteessa myös sivutoiminen yrittäjä on velvollinen ottamaan työkkärin tarjoaman työpaikan. Sivutoimisuuden arviointihan perustuu juuri ajan arviointiin. Onko sivutoiminen yrittäjä työllistetty sen verran paljon yrityksessään, ettei kykene olemaan työmarkkinoiden käytettävissä, eli ehtiikö hoitaa myös mahdollista palkkatyötä sen saatuaan.

Vierailija
31/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän idea siinä on, että yrittäjyyden olemusta tarkastellaan ajan käytöllä. Jos henkilö kuitenkin hakee koko ajan palkkatyötä ja saa soviteltua työttömyysetuutta tai ehkä joku kuukausi ei edes sitäkään, jos tuntityötä on enemmän. Jos "yritystoiminta" on lopetettavissa välittömästi, kun saa palkkatyön niin miksi tämän tyyppistä pyritään TE-toimiston puolesta vaikeuttamaan. En käsitä. 

Vierailija
32/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri: noin 7-10viikkotuntia -> sivutoimiyrittäjä ja henkilön tulee ilmoittaa että pystyy ottamaan vastaan kokoaikatyötä vastaan, on haettava 4 työpaikkaa eli se hakuvelvoite / kk.

Tulot ei kannata nousta suureksi (vain tuon 7-10tunnin mukaan saafut tulotkin siis vaan per viikko), Kela seuraa tuloja ja maksannee soviteltua päivärahaa.

Jos nousee tulot suureksi, niin alkaisiko työkkäri pohtimaan oletko tehnyt enemmän tunteja kuin mitä on ilmoitettu?? - sitä en tiedä.

Vierailija
33/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan kertakaikkiaan käsitä kirjoitti:

Mikähän idea siinä on, että yrittäjyyden olemusta tarkastellaan ajan käytöllä. Jos henkilö kuitenkin hakee koko ajan palkkatyötä ja saa soviteltua työttömyysetuutta tai ehkä joku kuukausi ei edes sitäkään, jos tuntityötä on enemmän. Jos "yritystoiminta" on lopetettavissa välittömästi, kun saa palkkatyön niin miksi tämän tyyppistä pyritään TE-toimiston puolesta vaikeuttamaan. En käsitä. 

No niinpä!

On ilmoitettava myös viikonloppuisin ja iltaisin tehdyt tunnit, jotka vaikuttavat myös. Näin sitä mennään Suomessa.

Vierailija
34/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt toiminut "kevytyrittäjänä" vuoden. Ennen sitä kutsuttiin freelancerina toimimiseksi. Hain siis Y-tunnuksen, maksan yel:t ja alv:t. Töitä on vaihtelevasti, mutta parempi sekin kuin TE-toimiston asiakkaana. Teen itse laskutukseni ja veroilmoitukseni. Tuo viimeinen kyllä hirvitti, ei ollut kovin helppo nakki. Saa nähdä miten käy...

Vierailija
35/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle kevytyrittäjäksi alkaminen on suuri riski.

Pahimmillaan käy niin, että työkkäri määrittää hänen yrittäjäksi, eikä silloin voi saada työntekijänä ansaittua työttömyyspäivärahaa. Mutta samaan aikaan ei ole oikeutettu yrittäjänkään sosiaaliturvaan. Sitä saadakseen pitäisi olla oikea yrittäjä. Joillakin käy tuuri työkkärin kanssa, ja saavat pitää työntekijä-statuksen. 

Itse päädyin työosuuskuntaan. Siinä saa pitää työntekijän statuksen ihan lakienkin mukaan mikäli osuuskunnassa on riittävästi jäseniä. Mutta kyllä tämänkin kanssa on saanut työkkärissä riidellä. On pitänyt tehdä kirjallisia selvityksiä ja vedota lakipykäliin ja työkkärin omiinkin sääntöihin, joissa selvästi kerrotaan että työosuuskunnan jäsen on työntekijä, ei yrittäjä. Näistä on omassa osuuskunnassa joutunut jokainen taistelemaan. Osa jopa useamman kerran kun innokas virkamies on halunnut ottaa asian uudelleen  selvittelyyn. Suurin osa meidän osuuskunnan jäsenistä tekee välillä töitä enemmän ja välillä vähemmän ja hakee välillä soviteltua päivärahaa.

Töiden saaminen on näin ollut helpompaa.  Käytännössä se menee niin, että osuuskunta tekee sopimuksen asiakasyrityksen kanssa ja hoitaa laskutuksen ja palkanmaksun.

Nykyään teen keikkatyötä yritykseen, jossa olen ennen ollut vakituisena työntekijänä. Etuna tässä on huomattavasti parempi palkka, mutta haittana epävarmuus töiden jatkumisesta.

Vierailija
36/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuutta voi kyllä saada, jos yritystoiminta on sivutoimista. Toki työkkäri tämän sitten itse arvioi sen 4 kk päästä ja ennakkoon ei voi tietää miten he asian päättävät.

Vierailija
37/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen 20h viikossa palkkatyötä ja toiset 20h (+-10~h) yrittäjänä hommia. Toimii aivan mainiosti. Palkkaa saa sen verran ettei tarvitse stressata yrittäjäpuolta, kun on kumminkin varma tulonlähde. Jos uskot liikeideaasi niin kannattaa yrittää tällä taktiikalla. 4kk saa yrittäjyyttä kokeilla työttömyystuella ennen kuin aloittavat paperisodan.

Vierailija
38/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri: noin 7-10viikkotuntia -> sivutoimiyrittäjä ja henkilön tulee ilmoittaa että pystyy ottamaan vastaan kokoaikatyötä vastaan, on haettava 4 työpaikkaa eli se hakuvelvoite / kk.

Tulot ei kannata nousta suureksi (vain tuon 7-10tunnin mukaan saafut tulotkin siis vaan per viikko), Kela seuraa tuloja ja maksannee soviteltua päivärahaa.

Jos nousee tulot suureksi, niin alkaisiko työkkäri pohtimaan oletko tehnyt enemmän tunteja kuin mitä on ilmoitettu?? - sitä en tiedä.

Minulle sanoivat, että vain tehdyillä työtunneilla on merkitystä. 

Jos teet töitä viikossa 100 tuntia, mutta et saa yhtään palkkaa, olet päätoiminen yrittäjä. Jos teet viikossa töitä 2 tuntia ja saat 1000 € palkkaa, olet sivutoiminen yrittäjä eikä palkka vaikuta kuin niiden kahden päivän osalta päivärahoihin. Mutta onhan siinä tietenkin se riski, että TE-toimiston virkailija päättää keskenään, että tuon on pakko olla kokopäivätyössä, ei noin vähillä tunneilla voi tienat noin paljoa. sitten menee taas kuviot uusiksi.

Vierailija
39/39 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on yrittäjän elämä. Koskaan ei tiedä miten keikkaa tai kauppaa on tulevaisuudessa. Siinä on se riski ja sen ottamisesta pitää toisaalta olla mahdollisuus sitten myös menestyä isosti, tai jengi ei yritä. Mutta mitä vielä. Täällä yrittäjät on riistäjiä, ahneita, verovälttelijöitä ja mitä kaikkea. Parempi siis että et yritä, vaan nostelet työkkärin tukea hautaan saakka.

En tienaa enempää kuin tukiasiakkaat, mutta parasta tässä on 100% vapaus ja 100% päätösvalta omaan työhön. Kaikesta saa päättää itse, myös työajat. Voi päivällä kirjoitella netissä ja tehdä työt illalla tai vaikka pyhäpäivinä. Keskellä päivää voi mennä taidenäyttelyyn, jos haluaa. En vaihtaisi tätä TE-asiakkuuteen. En ehtinyt olla TE-asiakas pitkään. Ei sellainen sovi yrittäjä-luonteelle. Ei raha ole tärkeintä vaan se, että saa tehdä itse ja päättää omasta työstään. 

Ristiriitahan tässä on se, että niin kauan kuin haluaa työttömyysetuutta, on oltava TE-toimiston asiakas ja TE-hallinnon normien mukaan toimittava. Jos työkkäri saa päähänsä osoittaa sinulle työpaikan, on se otettava vastaan ja tehtävä myös päivätyötä, mikäli työ sitä vaatii. Oma vapaus ja TE-toimiston asiakkuus sotivat kieltämättä keskenään. Kokopäiväisessä yrittäjyydessä ei ole kyse pelkästään riskinottokyvyssä ja -halussa vaan taloudellisissa realiteeteissa ylipäänsä mahdollisuudesta toimia yrittäjänä. Yrittäjyys kun vaatii joka tapauksessa alkupääomaa sekä varallisuutta hoitaa oman talouden menot (mm. asumismenot) vaikka yritys ei aina niin erityisen paljon tuottaisikaan. Kaikki yrittäjyyttä hehkuttavat eivät ymmärrä tätä. Kaikille, edes vaikka kuinka yrittäjähenkisille, ei ole mahdollisuutta heittäytyä täysiaikaiseksi yrittäjäksi. Riski joutua täydellisesti tyhjän päälle on suuri, mikäli aloittaa tyhjätaskuna. Tästä syystä on hyvä, että nykyään on olemassa muistakin vaihtoehtoja kuin perinteinen (kokoaikainen) yrittäjyys tai palkansaajatyöläinen (tai työtön). Ongelmattomia kevytyrittäjyydet, osuuskuntayrittäjyydet ym. sivutoimiset yrittäjyydet eivät kuitenkaan ole, siitä pitää TE-hallinnon byrokratia kyllä edelleen huolen.

Oma kokemukseni on ollut, että TE-toimistossa ovat vaan tyytyväisiä jokaisesta työpätkästä jonka olen onnistunut saamaan. Eivät ole katkaisseet työnhakua eivätkä oikeutta päivärahaan minkään työpätkien takia. Eikä heillä edes ole mitään työpaikkoja mitä voisivat osoittaa kenellekään. Työnantaja tekee päätöksen siitä kenet töihin otetaan, ei TE-toimisto.

Ansiosidonnaista haen vain niiltä kuukausilta jolloin työtuntien määrä jää pieneksi ja olen tyytyväinen siitä että sitä on mahdollisuus hakea. 

Kolmen kuukauden välein tapahtuvat soittelut eivät ole rajoittaneet vapauttani tehdä töitä joustavasti tai käydä taidemuseossa tai vaikka lomamatkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän