sf-mitta ei muuttunut
Sf-mitta oli sama viikoilla 24+0 ja 27+0. Onko muilla ollut vastaavaa? Huolestuin siitä ja vissiin neuvolan täti hiukan myös koska menen uudelleen neuvolaan jo alle kahden viikon päästä, lääkärin mielestä oli ihan ok, kuulemma vauvan asento voi sen tehdä (ei tuntenut missä asennossa vauva oli). Kokemuksia?
Kommentit (5)
Mulla oli jossain raskaudessa vastaavaa. En muista viikkoja ja mittoja, mutta terveydenhoitaja mietti itsekseen, olisiko edellisellä kerralla tullut mittavirhe tai jotain.
Kaikki oli kuitenkin ihan ok.
itsekin vähän on mietityttänyt, mutta tuo mitta ei taida kertoa ihan kaikkea...kun riippuu varmasti myös kropan mallista. Tosiaan tuo vauvan sen hetkinen asento osaltaa vaikuttaa mittaan.
Mulla siis vauva oli ollut aiemmin raivotarjonnassa, mut neuvolaan oli sit päättänyt kääntyä poikittain. Varmasti siis munkin kohdalla siksi mitta alhainen.
Mullakin kontrolli parin viikon päästä ja katsotaan onko mitään muutoksia. Neuvolatäti sanoi, et kun oma paino oli noussut ja vauvan liikkeet hyvät, niin nämä tosiaan ovat hyviä merkkejä.
Toisilla nuo mitat eivät varmaan aina yllä sinne ihan ihanne käyrille, mutta uskon ettei sinullakaan ole mitään huolen aihetta tämän suhteen :)
rv 30+4
varmaan tuossa vaiheessa ei niinkään ole huoleen ja hyvä merkki että nla täti seuraa tilannetta.
Ystävälleni kävi niin että tilannetta ei seurattu, pistettiin sf-mitta vaan äidin hoikkuuden piikkiin.
Sf-mitta ei sitten rv30 jälkeen muuttunut ollenkaan.
Sitten rv 38 oli äitiyspolilla ultra ja kontrolli korkean verenpaineen takia ja huomattiin että istukan virtaukset ovat huonot ja lapsi vielä perätilassa. Seuraavana päivänä otettiin tyttö sektiolla ulos. Lapsi oli ihan terve mitä nyt pieni kokoinen 2.4kg ja 45cm. eli siinä tapauksessa voisi sanoa että nla tätiä ei ollut koko asia kiinnostanut. Äiti oli sanonut että lapsi on hänen mielestä perätilassa,mutta nla täti väitti kiven kovaan että ei ole. Tälläisiäkin sattuu.
Jos neuvolatäti on ajantasalla ja seuraa tilannetta niin se on loistavaa.
Itselläni saattoi sf-mitta heitellä 1-2cm suuntaa jos toiseen, kauheasti riippui vauvelin asennosta ja mittaajasta =)
siis mulla oli nyt 30+2 mitta vain 24.
Tästä oli juuri pari vkoa sitten keskustelua täällä.
Mulla ei ollut sf-mitta kasvanut kolmeen vkoon (vkolla 20+5 19cm ja vkolla 23+2 myös 19cm.) Neuvolan täti huolestui, mä en niinkään, koska muksu liikkuu masussa vilkkaasti. Kävin sit yksityisellä ja vielä NKL:llakin ultrissa ja vauva oli kasvanut hienosti. Sanoivat mitan " pysähtymisen" johtuneen juuri siitä, että vauva on ollut eri asennoissa mittauksen aikana. Nyt kävin eilen neuvolassa (25+6) ja mitta oli pompahtanut muka reilussa kahdessa vkossa 6cm. Eli mitta oli nyt 25cm. Neuvolankin täti totesi nyt, että se edellinen alhainen mitta on johtunut siitä, et vauva on ollut poikittain tms. Mittojen kanssa palattiin siis nyt takas ihan yläkäyrälle:)
Uskon, että sinullakin on kaikki ihan ok. Vauva vaan on eri asennossa:)
Lumi ja Myttynen 26+0