Runsaasti lapsivettä?
Olen nyt rv 32+ ja käynyt kolmesti ultrassa runsaan lapsiveden takia. Esikoisella oli aikoinaan samaa mut ei näin paljon (33, kun normiarvo 7-20).
Sokereita olen mittaillu ja ihan normituloksia (paastoarvo rimaa hipoen kylläkin) olen saanu, eli varsinaista raskausajan diabetesta ei ole. Sf-mittakin hipoo taivaita, eilen oli 36.
Olo on todella kivulias ja tukala kun vesimäärä ahdistaa kylkiluihin niin ettei istumaan pysty. Ja toki mahan koko on sit ihan järkyttävä.
Lapsi on myös iso, muttei mikään jätti kuitenkaan.
Olisinkin nyt kysyny muiden vastaavia kokemuksia. Helpottaako olo, onko teillä ollut lapsen terveydessä ongelmia ja oletteko loppuun asti sinnitelleet vai onko käynnistetty aiemmin? Ja mistä ihmeestä tämä runsas lapsiveden määrä voi edes johtua? Pikkuisen alan olemaan jo huolissani kun mulla on vielä kuvattu ahdas lantio niin synnytystapakin on ihan hakusesa kun tilanne on näin "epänormaali".
Noora ja "pikkuinen " josta kysellään aina et tuleeko niitä kaksi... :D
Mulla myös oli lapsivettä todella paljon. Maha oli aivan järjettömän suuri ja olo oli minullakin tosi tukala synnytykseen saakka. Kävin ultrassa pari ylimääräistä kertaa lasketun ajan lähestyessä, mutta mitään poikkeavaa ei löydetty, vettä vain oli paljon. Sinultakin varmaan on ultralla tarkistettu (tai varmaankin tarkistetaan), että vauvan ruuansulatus toimii normaalisti eli että vauva juo + ulostaa vettä normaalisti. Kyllä lääkärit kertoo jos siellä jotain poikkeavaa olisi.
Minulle annettiin ohjeistukseksi, että jos synnytys käynnistyy vesien menolla niin ei muuta kuin selälleen makuulle ja ambulanssilla sairaalaan. Vaarana kun on, että jos vesi lorahtaa runsaana ulos voi napanuora (tai ilmeisesti jopa raaja) tulla veden mukana ulos. Napanuora voi sit kiertyä kaulan ympärille synnytyksessä tai jos raaja edellä meinaa syntyä niin ei hyvä sekään..
Minulla vesi alkoi vuotamaan kuitenkin ylhäältä ja hyvin itse ehdin sairaalaan (itse asiassa synnytys kestikin sitten pari pvää). Kun lääkäri puhkaisi kalvot tuli vettä suihkuamalla (siis kunnon aalto, lääkärikin kastui kunnolla) vaikka vettä oli siinä vaiheessa jo lorahdellut reilun vuorokauden :)
Lapsi oli ihan normaali kokoinen (3832g ja 52cm) ja terve. Lapsi syntyi vkolla 39+3 eli ihan loppuun mentiin. Olo oli tosi tukala ja maha oli tosi suuri. Vaikka miten rasvailin massua niin kivat raskausarvet sain, mutta eipäs tuo nyt maailmaa kaada. Eihän ne kauniita ole, mutta minkäs teet.
Ainoa ongelma runsaasta vedestä oli se, että poitsu ei kiinnittynyt missään vaiheessa ja vielä reilu vko ennen synnytystä vaavi pyörähteli ylös-alas-ylös-alas...eli jännitti miten päin sieltä oltiin tulossa. Neuvolassa ja lääkärissä vain totesivat, että kun vauvalla oli tilaa ja vettä missä liikkua on pyöriminen helpompaa. Toisaalta sain sitten tuntea ihan kunnon myllerrystä loppuaikana ja olihan se ihan kivaakin :) Joinain iltoina piti ihan kädellä työntää vastaan kun tunsi kuinka poju lähti kääntämään päätään taas alaspäin..:) Kerran oli meidän vauvalla napanuora kaulan ympäri ja tämä johtui varmasti tästä hirmuisesta pyörimisestä, mutta ei tuokaan onneksi aiheuttanut mitään ongelmia.
Tsemppiä loppuraskauteen, hyvin se menee :) Teet vaan tyynyistä jne..itselle pesää sänkyyn ja sohville, että on kiva olla..loppu aikana nimittäin nukkuminen on varmasti ahdistavaa (ainakin mulla oli) ja tyynyistä on suuri apu :)