Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykyajan maaseutu on muka parempi paikka asua?

Vierailija
13.04.2023 |

Vielä 1980-luvulla oli monissa maaseutukylissä kaupat, postit, koulut, kirjastot jne. (Kokoomuksen Elina Valtonen on sanonut, että tämän päivän Suomi on paljon parempi paikka elää kuin esimerkiksi "kultainen seiskytluku".)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa missään sellaisia

viehättäviä kyliä kuten Englannissa/Ranskassa/Italiassa missä on esim. kivoja pubeja, kahviloita, ravintoloita, myymälöitä ja muita palveluita?

Sellaisessa haluaisin itsekin asua. Olen usein miettinyt, että miten ne siellä kannattaa, mutta Suomessa ei. Ja kun ei ole mikään vain turismin myötä syntynyt ilmiö, vaan niissä kylissä on ollut palveluita ennenkin.

Suomessa on maaseutu kuoletettu tahallaan, tiedä sitten miksi.

Vierailija
22/25 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa missään sellaisia

viehättäviä kyliä kuten Englannissa/Ranskassa/Italiassa missä on esim. kivoja pubeja, kahviloita, ravintoloita, myymälöitä ja muita palveluita?

Sellaisessa haluaisin itsekin asua. Olen usein miettinyt, että miten ne siellä kannattaa, mutta Suomessa ei. Ja kun ei ole mikään vain turismin myötä syntynyt ilmiö, vaan niissä kylissä on ollut palveluita ennenkin.

Suomessa on maaseutu kuoletettu tahallaan, tiedä sitten miksi.

Ei meillä ole kyliä. Maatilat ovat hajallaan siellä pelloillaan. Muualla on ikiaikainen maanviljelystapa toinen. On kylä, jossa asutaan. Siellä on kirkko, kievari, lihakauppias jne. Pellot ovat muualla. Suomessa isojaon myötä maaseutu rakennettiin toisin. Ei ole mitään yhteistä rakennetta, jokainen asuu maillaan. 70 -luvulla rakennettiin keinotekoinen taajama, joka sittemmin on kuollut pois. Rumia kuin pirut ne taajamakeskukset, ei niitä kukaan halua tulla katsomaan. Ranskassa se kylä on keskiaikainen ja pittoreski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

maaseudulle tottakai

1 ovet voi olla auki autosta ja talosta

2 mokkakorvia ei hiippaile nurkissa

3 jos tulee  epämääräisiä vieraita haulikko on sitä varten

4 ei parkkipaikkamaksua  tai tolppamaksua autolle

5 yllätysvieraita ei tule nin paljoa kuin kaupungissa

6 ei naapurimelua,kännihuutoa,ikkunarikkomista,poliisiautoa

yms ja yms

Vierailija
24/25 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää muistan aina penskana kuinka pilkkopimeätä oli mummolassa talvisin, ei mitään katuvaloja, ahisti.

Vierailija
25/25 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta maaseudun ihannoinnissa valheellisinta on väittää, että landella ihmiset olis jotenkin mukavampia tai kunnollisempia. Olen tuntenut böndejä, ja käytännössä kaikki maalla asuvat tuntuu olevan totaalisia junttiamiksia, joiden päähuvit on kaljanjuonti, yön ja popedan kuuntelu, naapureista juoruaminen, oman amistyön tekeminen huonosti, kaupunkilaisten haukkuminen, tappelu, oman paikkakunnan asioisihin syventyminen samalla tietäen koko maan tai vaikka EU:n asioista tasan nolla, seksin harrastaminen jo yläasteella, seurustelu ja yhteenmuutto jo alaikäisenä, sitten yhä uusien seurustelukumppanien pyörittäminen muutaman vuoden välein samoista sisäsiittoisista piireistä, ja sitten vielä pakonomainen tosiTV:n tuijottelu.

Ei todellakaan ole porukkaa, joihin haluan samaistua tai joiden kanssa enemmän viettää aikaa.

- kaupunkilainen

Minä muutin juuri miehen mukana kaupungista pienelle maalaispaikkakunnalle. Odotin ihmisten olevan ihan juntteja ja miehen kertomukset kotiseudun menosta ja tutuistaan tukivat tätä uskomusta täysin. Mutta vielä mitä! Olen kohdannut lähes ainoastaan todella sivistyneitä ja kauniskäytöksisiä ihmisiä, joiden rinnalla minä koen usein itseni aivan juntiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi