Miten jaksat pihiä puolisoa?
Kaverilla äärimmäisen pihi puoliso. Jokaista asiaa kytätään paljonko maksaa ja vaatii kumppania samaan ja mitään mitä ostetaan verrataan hintoja joka puolelta. Kenellekään ei koskaan tarjota mitään, mutta muilta ollaan heti ottamassa, jos tarjotaan.
Kaveri väsynyt puolisoonsa, mutta ei voi asialle mitään sanojensa mukaan. Itse jättäisin tuollaisen ens alkuun, en kestäisi yhtään.
Kommentit (56)
Toisen piheyden arviointi on hankalaa. Et tiedä mikä rahatilanne heillä on. Et tidä onko heillä jotain muita tavoitteita jne.
Lisäksi piheys on suhteellista. netto tulomme kuukaudessa ovat 8000- 10000 e. Pakolliset kulumme ovat 4 000e. Siis pitäisi olla riittävästi rahaa, mutta yrittäjänä on pakko myos varaautua vanhuuteen ja kerätä eläkettä. Eli ei sitä voi silti pistää rahaa leviäksi miten huvittaa. En koe että mulla on vain huvikseni varaa ostaa 100e paitaa jos en tarvitse sitä
Vierailija kirjoitti:
Toisen piheyden arviointi on hankalaa. Et tiedä mikä rahatilanne heillä on. Et tidä onko heillä jotain muita tavoitteita jne.
Lisäksi piheys on suhteellista. netto tulomme kuukaudessa ovat 8000- 10000 e. Pakolliset kulumme ovat 4 000e. Siis pitäisi olla riittävästi rahaa, mutta yrittäjänä on pakko myos varaautua vanhuuteen ja kerätä eläkettä. Eli ei sitä voi silti pistää rahaa leviäksi miten huvittaa. En koe että mulla on vain huvikseni varaa ostaa 100e paitaa jos en tarvitse sitä
Säästäväisyys on hyvä asia. Piheys on sen äärimmäinen muoto ja aiheuttaa ongelmia ajan kanssa myös sille pihille itselleen, esim. jätetään määrätty lääke ostamatta (vaikka rahaa olisi) ja sairaus pahenee. Pihi ei yleensä ymmärrä vastavuoroisuutta, ottaa kaiken mitä saa ja saattaa pyytää lisääkin, mutta ei koskaan tee mitään vastapalvelusta. Piheys on myös sosiaalinen haitta.
Toistan nyt vielä, että säästäväisyys on hyvä ja suositeltavakin asia. Ihmiset sekoittaa nämä usein toisiinsa.
Onhan siinä sivussa saanut omankin pankkitilin mallilleen kun arki on budjetoitu maltilla. Omaa päätä auttaa kestämään se että hoidan ostokset. Puolisolta menee ruokaan budjetoitu summa ja ostan mitä ostan. Voin ostaa välillä kalliisti omilla rahoilla tai pihistellä ja tuoda kotiin kaurapuuroa ja arkijuustoa, puoliso on nykyisin ihan ok kummankin vaihtoehdon kanssa.
25 yhteistä vuotta on puolisollekin tuonut sen verran säästöjä ja luottamusta elämään, että uskaltaa jo ostaa mitä tarvitsee eikä aina ole hakemassa halvinta ja paskinta vaihtoehtoa. Vielä hänellä tekee tiukkaa myöntää niitä tarpeita, mutta kehitystä on :)
Ketjussa menee monelta piheys ja säästäväisyys sekaisin. Piheys on sitä, että ei osteta, vaikka tarvitaan ja olisi varaa. Äärimmillään pummataan muilta, että ei vain tarvitsisi koskea omiin rahoihin. Itsekkyyttä ja hyväksikäyttöä siis.
LouLou kirjoitti:
Mä ainakin vapaa-ajalla mm. Käyn kylpylöissä ja ulkona syömässä ja matkustelen, niin olisi kiva tehdä niitä kumppanin kanssa, mutta minulla ei ole varaa maksaa toiselle ihmisille näitä elämyksiä, joten siksi parisuhde pihin (tai köyhän) henkilön kanssa ei tulisi onnistumaan.
Jos toinen on vaan pihi, niin kyllä minä kävisin kylpylöissä ja ulkona syömässä ihan yksin. Miksi pihin puolesta pitäisi maksaa, koska varaa voi olla, mutta ei vain halua käyttää rahojaan.
Tuskin se pihi olisi kovin hyvää matkaseuraa, voivottelisi vain koko ajan. Osa niistä muuttuu hermostuneeksi, kun näkevät rahaa käytettävän heidän mielestä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se pihi olisi kovin hyvää matkaseuraa, voivottelisi vain koko ajan. Osa niistä muuttuu hermostuneeksi, kun näkevät rahaa käytettävän heidän mielestä väärin.
Tämä on muuten ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihit vaimot on kyllä näitä pahimpia. Aina odotetaan enemmän vastineeksi.
Eri näkökulma, mutta minä olen pihi vaimo, jolla on tuhlaava mies.
Aikani yritin häntä säästäväiseksi opettaa, mutta en onnistunut. Nykyään en jaksa hänen rahankäyttöönsä puuttua. Tuhlatkoon mitä tuhlaa, mutta minä en hänelle rahaa lainaa.
Lopputulos on, että mies on vuosien aikana tuhlannut / nostanut ns. kiinteät menonsa niin korkeaksi (kulutusluotot), että rahaa ei enää riitä perheen elatukseen. Näin ollen minä, pihi vaimo, vastaan noin 75 - 80 % kaikista perheen ja lasten kuluista. Mukaan lukien lasten osaketileille säästämiset, jne.
Joku voi minua siunailla, kun aina vertaan hintoja, mutta muuten meillä ei yksinkertaisesti rahat riittäisi meidän elintasoon. Olen käytännössä perheen ainoa elättäjä. Miehellä menee rahat pääosin omiin menoihi
Sanot olevasi pihi, mutta töngitkö sinä roskiksia tai onko teillä erilliset vessapaperit? Entä jätätkö leivän ostamatta, koska puuron tekee halvemmalla? Et lähde koskaan kaverien kanssa mihinkään, koska ravintolassa/leffassa/piknikillä kuluisi rahaa? Lokkeiletko? Jos vastasit näihin ei, et ole oikeasti pihi vaan säästäväinen.
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Mä ainakin vapaa-ajalla mm. Käyn kylpylöissä ja ulkona syömässä ja matkustelen, niin olisi kiva tehdä niitä kumppanin kanssa, mutta minulla ei ole varaa maksaa toiselle ihmisille näitä elämyksiä, joten siksi parisuhde pihin (tai köyhän) henkilön kanssa ei tulisi onnistumaan.
Jos toinen on vaan pihi, niin kyllä minä kävisin kylpylöissä ja ulkona syömässä ihan yksin. Miksi pihin puolesta pitäisi maksaa, koska varaa voi olla, mutta ei vain halua käyttää rahojaan.
Juuri näin. Pyydät jonkun kaverin tai äidin, siskon tai muun sukulaisen matkaseuraksi. Piru vie, maksat seuralaisen reissun😂🤭 Siinäpä saa itarus kiehua kiukussaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle miehen pitäisi tarjota ja mitä? Kuka sellaista olettaa?
Ja jos miehestä ei pidetä, niin miksi hänelle joku tarjoaa jotain? En ymmärrä yhtään.
Hintojen katsominen on nykyaikanakin viisasta ja se ei ole ollenkaan huono piirre. Jos sanot sitä kyttäämiseksi, niin ehkä sinulla on ongelmia rahankäytön suhteen, samoin tuon miehen rouvalla. Jos toista ihmistä ei jaksa, niin silloin lähdetään eri teille, mutta jos ei haluta lähteä, niin lopetetaan valittaminen ja mukaudutaan.
taidat olla pihi
Muutoinkin ahtaan asunnon krääsällä täyttävä shoppailija vasta ongelmallinen puoliso on. Ei mitään arvostusta toista kohtaan, kaikki asuinneliöt ovat ainoastaan häntä varten.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi pihiä puolisoa. Sellaisen kanssa olisi kauheaa elää. Huolellinen ja tarkka saa olla, mutta saituus on niin vastenmielinen luonteenpiirre että se vaikuttaa ihan kaikkeen muuhunkin kuin rahankäyttöön. Saita ihminen ei salli edes onnellisuutta muille, vaan kaikilla täytyy olla yhtä ankeaa kuin hänen mielensä on.
Kylä on niin yleistävä kommentti. Itse olen todella saita monessa asiassa mutta kyllä sallin onnellisuuden ihan kenelle tahansa. En edes vaadi keneltäkään mitään. Ei heidän elämänsä minulle kuulu. Vaimon kanssa kodin tavarat ostetaan yhteisesti ja harrasteet jokainen omansa. Lapsi asuu jo omillaan mutta ei häneltä mitään puuttunut lapsuudessa. Ei tarpeellista tavaraa. joutavuuksiakin (mielestäni) ihan yllin kyllin maksettiin. Myös halit ja kiitokset kuuluivat jokapäiväiseen elämään. kuten nyt vaimoni kanssa edelleen. mutta pihi silti olen ja myönnän sen itsekin. "Siperia" lapsuudesta opetti ettei kaikkia kannata "syödä" heti samantein ja kaikkea ei saa eikä voi olla. Varallisuus ratkaisee. Kaikilla ei ole syntyessään kultalusikka suussa.
Mulla on samanlainen saituri kotona. Mikään ei saisi maksaa mitään. Paitsi viina ja tupakka, niille ei ole mitään hintakattoa. Paras oli euron nakkipaketti, josta olisin halunnut kaksi nakkia (2/10) lihapiirakkaani, jouduin maksamaan koko paketin, koska kerran syöt siitä paketista. Ja tuo on tuttua myös, että muiden pitäisi tehdä hänelle ilmaisia palveluksia ja kaikki ilmainen otetaan vastaan, vaikka ei tarvita. Ja jos kerran vuodessa vie mut syömään (esim. synttäreinä) niin koko kotimatkan hokee sitä rahasummaa, mikä häneltä meni. "Iloista antajaa jumala rakastaa.."
mikäs se sinun ongelmasi on? pihi vaimo?