Jos testamentissa puoliso on suljettu ulos perinnöstä, niin koskeeko se myydystä perinnöstä saatuja rahoja ja niillä ostettua omaisuutta?
Mieheni peri osuuden vanhempiensa mökistä, ja siinä on siis kuvio ettei minulla ole mökkiin oikeutta. Mies puolestaan haluaa myydä oman osuutensa sisaruksilleen, jotka ovat halukkaita ostamaan, ja käyttää rahat omaan mökkiin. Onko minulla tähän uuteen mökkiin avio-oikeus vai ei? Mieheni mielestä on, hänen veljensä väittää että ei.
Kommentit (29)
No ei kai se testamentti enää miehen omaan ostamaan mökkiin vaikuta.
Yleensä testamentissa sanotaan, että perijän puolisolla ei ole oikeutta perintöön eikä sen tilalle tulevaan omaisuuteen, eli esim. myynnistä saatavaan tuloon.
Jos sinulla kerran ei ole perintöön oikeutta, se koskee ihan yhtä lailla kiinteistöjä, autoja, käteistä rahaa tai kiinteästä omaisuudesta saatuja myyntitulojakin. Ei se omistusoikeus muutu vaikka omaisuuden muuttaisikin toiseen muotoon.
Ei se siihen uuden mökin omistajuuten vaikuta, mutta jos teille tulee ero, omaisuuden jaossa huomioidaan se summa, jonka mies on perintönä saanut, ja se vähennetää yhteisestä potista, joka menee puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä testamentissa sanotaan, että perijän puolisolla ei ole oikeutta perintöön eikä sen tilalle tulevaan omaisuuteen, eli esim. myynnistä saatavaan tuloon.
Suunnilleen noin se oli sanottu. Kuinka pitkälle sitä omaisuus rahaksi ja raha omaisuudeksi -ketjua voidaan seurata, ja missä vaiheessa katsotaan että omaisuus kuuluu sen haltijalle?
No jos miehesi on sitä mieltä, niin silloin sulla varmaan on avio-oikeus. Eiköhän miehesi saa tehdä sillä perinnöllä ihan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin
Vierailija kirjoitti:
Laitoitko omaa rahaa mökin ostoon
Luultavasti ei jos vanhat merkit paikkansa pitää. Kunhan on kärkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiä ei ole vielä ostettu, ja jos tarvitsee, laitan siihen kyllä rahaa. Mies ehdotti myös sellaista, että otan itselleni lainana puolet mökin hinnasta ja hän maksaa perinnöstä saaduilla rahoilla perheen elämää, niin saadaan varmuudella se yhteiseksi omaisuudeksi. Katsotaan nyt.
Ei ole mökkiin avio-oikeutta. Eikä mahdolliseen arvonnousuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkiä ei ole vielä ostettu, ja jos tarvitsee, laitan siihen kyllä rahaa. Mies ehdotti myös sellaista, että otan itselleni lainana puolet mökin hinnasta ja hän maksaa perinnöstä saaduilla rahoilla perheen elämää, niin saadaan varmuudella se yhteiseksi omaisuudeksi. Katsotaan nyt.
Pöljä mies. Tai sinä sepität satua.
Taidat himoita miehesi perintöä ja kyselet täältä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen noin se oli sanottu. Kuinka pitkälle sitä omaisuus rahaksi ja raha omaisuudeksi -ketjua voidaan seurata, ja missä vaiheessa katsotaan että omaisuus kuuluu sen haltijalle?
Kuinka pitkällekö? Avioeroonne tai miehesi kuolemaan.
Tuota mekin ollaan mietitty. Appi on testamentannut asuntonsa miehelleni ja minut on suljettu pois testamentilla. Ollaan mietitty, että mitä ihmettä mies voi sitten aikoinaan asunnon myynnistä tulleilla rahoilla oikein tehdä? Miehellä ei ole rintaperillisiä joten olen hänen ainut perillinen.
Pitääkö tehdä juurikin niin että mies käyttää perintörahat pelkästään elämiseen ja kaikki vähänkään arvokkaampi hankitaan minun rahoilla? Jos mies ostaa perinnöllä vaikka kesämökin omiin nimiinsä ja kuolee, niin ei hänellä ole muita perillisiä kuin minä mikäli anoppikin on silloin kuollut. Meneekö mökki siinä tapauksessa valtiolle?
Vierailija kirjoitti:
Tuota mekin ollaan mietitty. Appi on testamentannut asuntonsa miehelleni ja minut on suljettu pois testamentilla. Ollaan mietitty, että mitä ihmettä mies voi sitten aikoinaan asunnon myynnistä tulleilla rahoilla oikein tehdä? Miehellä ei ole rintaperillisiä joten olen hänen ainut perillinen.
Pitääkö tehdä juurikin niin että mies käyttää perintörahat pelkästään elämiseen ja kaikki vähänkään arvokkaampi hankitaan minun rahoilla? Jos mies ostaa perinnöllä vaikka kesämökin omiin nimiinsä ja kuolee, niin ei hänellä ole muita perillisiä kuin minä mikäli anoppikin on silloin kuollut. Meneekö mökki siinä tapauksessa valtiolle?
No eikö mies voi testamentata sen mökin sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse testamentata koska olen ainut perillinen, mutta voinko periä jos minut on suljettu pois apen testamentissa?
Puoliso ei peri ellei sitä ole testamentissa erikseen mainittu. Sen sijaan saa avio-osuuden minkä saisi esim. avioerossakin. Paitsi jos ei olla naimisissa niin sitten puolison voi jättää puille paljaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse testamentata koska olen ainut perillinen, mutta voinko periä jos minut on suljettu pois apen testamentissa?
Ei kai sitä apen testamenttia pakko noudattaa, jos niin mies päättää?
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei peri ellei sitä ole testamentissa erikseen mainittu. Sen sijaan saa avio-osuuden minkä saisi esim. avioerossakin. Paitsi jos ei olla naimisissa niin sitten puolison voi jättää puille paljaille.
Aviopuoliso perii kaiken jos kuolleella ei ole rintaperillisiä.
Mitä siinä testamentissa tarkkaan ottaen luki? Riippuu ihan siitä.