Mistä ne avioparit voivat keskustella keskenään jos vain toinen on akateeminen?
Täällä kun moni akateeminen kokee yhteydenpidon vähän koulutettuihin sukulaisiin ongelmana.
Mutta aviopuoliso on se lähin niin miten onnistuu? Esim lääkäri ja sh?
Entä jos vanhemmat on duunareita ja lapsi akateeminen?
Ainakin omassa sivussa en ole huomannut mitään ongelmaa vaikka koulutustaustat vaihtelevat duunarista tohtoriin.
Kommentit (81)
Noo, ehkäpä sitä parisuhteeseen mennään sellaisen kanssa jonka kanssa juttu luistaa, koulutustasosta riippumatta? Useimmitenhan pariudutaan suht saman "tasoisen" kanssa, mutta ne jotka ei, lienevät sitten kuitenkin juttujensa puolesta samaa tasoa vaikka koulutustaso näyttäisi muuta. Eikä kaikilla akateemisilla ole vaikeuksia ei-akateemisen sukunsakaan kanssa.
Lääkäri ja sh ovat samalla alalla, joten keskusteltavaa löytyy paljonkin. Toista ihmistä voi myös pyytää selittämään, mistä hän puhuu, jos ei ymmärrä. Koskee myös muita kuin opiskelu/ala-asioita ja muita suhteita kuin parisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Koulutustaso ei ole ongelma, mutta yhteisen kielen puuttuminen on.
Ihmettelen kyllä että parinmuodostus on onnistunut ilman yhteistä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Puhuminen on yliarvostettua.
Niin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin omassa sivussa en ole huomannut mitään ongelmaa vaikka koulutustaustat vaihtelevat duunarista tohtoriin."
Mikä sinut siis saa kuvittelemaan, että muilla olisi ongelmaa?
Täällä oli ketju jossa monet akateemiset kokivat ongelmaksi yhteydenpidon vähän koulutettuihin sukulaisiin. Ei löydy puheenaihetta sukujuhlissa yms.
En itse tätä keksinyt vaan täältä luin.
Etkö voinut kysyä kysymystäsi siinä ketjussa?
Minulla on akateeminen ystävä joka ei lue kirjoja eikä kuluta kulttuuria kuten itse teen. Mutta puheenaiheita kyllä löytyy, molemmat innostuvat helposti tutkimaan ja kokeilemaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, tutkijaluonne yhdistää.
Voiko maisterin vauvaa antaa duunarianopin syliin? Tarttuuko sivistymättömyys?
Jatkuvasti riitelemme asiasta. Mieheni väittää päiväkodin lähihoitajien olevan vain perus+amiksen käyneitä. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, akateeminen koulutus ja sosiaaliset taidot on erilliset kyvyt, sieltä akateemikoista niitä ultrajärkeviä vasta löytyykin jotka eivät ymmärrä puhetta kun kaiken tarvii olla autismisen mustavalkosia totuuslauseita ja sopia heidän ouhtaaween heikkalaatikkoon joka on niin hieno ettei sitä elämällä tohdi sotkea.
Elämän koulu on jees.
En mä niin sanonu.
Taas esimerkki kun ei akateeminen ymmärrä edes yksinkertaisia asioita kun se on niin ultrajärkevä et joka asia tarvii vääntää rautalangasta kun ilmeisesti tyhmäks heittäytyminen pointin ajamisen nimissä on "järkevää".
Hukkaan meni sekin koulutus.
Ihan yhtä lailla voi miettiä, mitä pariskunta puhuu keskenään, jos ei ole samalla alalla töissä, akateeminen tai ei. Eli puhutaan kaikkea muuta kuin työaiheisia juttuja, vaikka joskus ehkä niitäkin, mutta toinen putoaa kärryiltä. Ei kirurgi välttämättä ymmärrä autonkorjauksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutustaso ei ole ongelma, mutta yhteisen kielen puuttuminen on.
Ihmettelen kyllä että parinmuodostus on onnistunut ilman yhteistä kieltä.
Rakkauden yhteisellä kielellä tietysti. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, akateeminen koulutus ja sosiaaliset taidot on erilliset kyvyt, sieltä akateemikoista niitä ultrajärkeviä vasta löytyykin jotka eivät ymmärrä puhetta kun kaiken tarvii olla autismisen mustavalkosia totuuslauseita ja sopia heidän ouhtaaween heikkalaatikkoon joka on niin hieno ettei sitä elämällä tohdi sotkea.
Elämän koulu on jees.
En mä niin sanonu.
Taas esimerkki kun ei akateeminen ymmärrä edes yksinkertaisia asioita kun se on niin ultrajärkevä et joka asia tarvii vääntää rautalangasta kun ilmeisesti tyhmäks heittäytyminen pointin ajamisen nimissä on "järkevää".
Hukkaan meni sekin koulutus.
No kyllä on elämänkoululaisen mielen köyhyyttä meinata, että akateemiset on kaikki jotain autistin tasoisia sosiaalisilta kyvyiltään. Älykkyyden eri osa-alueet ovat yhteydessä toisiinsa, eli älykkäät ihmiset ovat keskimääräisesti älykkäitä myös sosiaalisesti.
Huoh. Luuleeko joku oikeasti, että akateeminen pariskunta harrastaa jotain tieteellistä väittelyä koko ajan? Olen itse akateeminen ja mieheni myös, ja meidän keskustelu esim. tänään oli, milloin lähdetään kauppaan ja mitä mies aikoo tehdä Espanjan reissullaan. Emme keskustele mustien aukkojen massasta tai pörssirahoituksesta.
Akateemisuus/ei akateemisuus ei jaa ihmisiä oikeassa elämässä. Akateemiset naiset ilmoittavat haluavansa akateemisen miehen mutta he tarkoittavat sillä että miehellä täytyy olla tietty porvarillinen käytös ja habitus. Ja tulot tietysti.
Kyllä me pystytään puolisoni kanssa keskustelemaan kaikkien muiden mahdollisten aiheiden lisäksi kummankin työasioista, vaikka meillä on eri koulutus. Molemmat ymmärtää hyvin jos toisella on vaikka ollut kova kiire ehtiä valmiiksi deadlineen mennessä, tai työkaverin kanssa ollut erimielisyyttä. Ihan normaaleja työjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän koulu on jees.
En mä niin sanonu.
Hukkaan meni sekin koulutus.No kyllä on elämänkoululaisen mielen köyhyyttä meinata, että akateemiset on kaikki jotain autistin tasoisia sosiaalisilta kyvyiltään. Älykkyyden eri osa-alueet ovat yhteydessä toisiinsa, eli älykkäät ihmiset ovat keskimääräisesti älykkäitä myös sosiaalisesti.
Taas, taas sä laitat sun typeriä sanoja mun suuhun.
Vastaa siihen mitä mä sanon, älämsiihen olkiukkoon jonka keksit tilalle kun et pärjää mulle.
Mun isäni on akateeminen ja äitini ei. Sen sijaan äitini on huomattavasti sivistyneemmästä suvusta (ei-akateemisia koko suku, mutta kiinnostuneita kulttuurista, taiteesta, historiasta, varallisuus ollut suomalaisittain paljon kiinni metsissä jne., että ei tosiaan kaupungin akateemisista kyse, vaan sivistyneestä perheestä pikkupitäjässä). Isälläni on paljon juntimpi tausta, hän on opiskeluissa ja ennen kaikkea työelämässä opetellut sivistyksensä. Ihan hyvin noilla näyttäisi riittävän puhuttavaa.
Suuseksi/käsihoito tekniikoista.Ei ole typo,halusin kirjoittaa tuolla tavalla.
Mulla ainakin puoliso on alhaisemmasta koulutustasostaan huolimatta aikaansa seuraava - lukee paljon niin lehtiä kuin kirjallisuutta ja on muutenkin ajan hermolla. Eli keskusteluyhteys (tällä saralla) ei oo ollu ongelmaa aikaisemminkaan. Nyt hiukan korkeammalla iällä hän suorittaa myös lisää opintoja, eli saa pian sen akateemisen tittelinkin, jos se olisi nuorempana tuntunut puutteelta.
Muutenkin koen, että elintavat, henkilökemiat ja vaikkapa yleinen elämänasenne enemmänkin määrittelevät kenen kanssa tulee juttuun ja kenen ei. Esim. omasta mielestäni alkoholisoituneen rasistin seurassa on hankalaa, kun aiheet tuntuu pyörivän pelkän dokaamisen ympärillä - ja muun aikaa tuntuu vaan hakevan paikkaa mihin heittää jotain yleisesti tuomittuja ilmauksia. Keskustelutaito, tai älykkyys, ei ole koulutusasteesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän koulu on jees.
En mä niin sanonu.
Hukkaan meni sekin koulutus.No kyllä on elämänkoululaisen mielen köyhyyttä meinata, että akateemiset on kaikki jotain autistin tasoisia sosiaalisilta kyvyiltään. Älykkyyden eri osa-alueet ovat yhteydessä toisiinsa, eli älykkäät ihmiset ovat keskimääräisesti älykkäitä myös sosiaalisesti.
Taas, taas sä laitat sun typeriä sanoja mun suuhun.
Vastaa siihen mitä mä sanon, älämsiihen olkiukkoon jonka keksit tilalle kun et pärjää mulle.
Et taida ymmärtää edes mitä itse kirjoitat. Sun kanssa en parisuhteessa kykenisi keskustelemaan, onneksi on fiksumpiakin ei-akateemikkoja!
Puhuminen on yliarvostettua.