Television reality-ohjelmien "köyhät" ja heidän asuntonsa
Tämä on jo pidemmän aikaa vaivannut kun olen katsonut television reality-ohjelmia kuten Rikkaat ja Rahattomat. Nämä "köyhät" asuvat usein asunnoissa mitkä vaikuttavat joko ihan uusilta tai ainakin vastarempatuilta, on siistit pinnat, keittiöt kuin katalogista ja kämpät muutenkin vaikuttavat isoilta ja valoisilta.
Usein on myös kodikkaasti sisustettu, saattaa olla vielä kotieläimiä yms. Mutta silti valittavat kuinka ei ole rahaa. Monilla näistä nk. rahattomista saattaa olla ihan yhtä hienon näköinen asunto kuin niillä rikkailla!
Katson näitä itse työssäkäyvänä keskituloisena omassa 70-luvun omistuskämpässä mikä ei todellakaan ole viimeisen päälle rempattu, kun sellaiseen ei ole varaa.
Saavatko he jotain tukia niin paljon vai miten heillä on varaa asua niin hienon näköisissä lukaaleissa?
Kommentit (78)
Tosi-tv on käsikirjoitettua.Pippa Laukan ohjelmassa jääkaappi myllätään ennen kuvauksia.
Ei noi mitään köyhiä olekaan oikeasti.
Mutta tosiaan, kyllä köyhällä voi olla siistiä ja kaunista. Kun osaa sisustaa ja on silmää, niin vähistäkin jutuista saa nättiä ja tyylikästä.
Ei rahan puute tarkoita samaa kuin tyhmä ja osaamaton. 😁
Isot vuokra-asuntoyhtiöt on viimiset 5-10 vuotta innolla saneerannut vanhoja kohteita ja rakentanut uusia. Niissä säästetään käyttämällä samoja materiaaleja jokaiseen kämppään. Ja kun kaikki tehdään kerralla, kulut asuntoa kohti on huomattavasti pienemmät kuin remppaamalla yksittäisiä asuntoja. Joten vanhoja, rähjäisen näköisiä asuntoja ei juuri ole tarjolla, eikä uusissa/uuden näköisissä vuokra ole kohtuuton. Vaatteita ja sisustustavaraa saa outlet/poistomyynnistä usein halvemmalla kuin kirpputorilta.
Vuokra-asunnossani ei ole siistit pinnat, mutta vuokra onkin sitten reilusti alle esimerkiksi toimeentulotuessa kokonaan maksettavan vuokran. Jääkaappipakastimen hajotessa selvisisi sen ja hellan olevan uusittu viimeksi vuonna 1997. Hella on yhä, jääkaappipakastinta ei saatu elvytettyä vaan sain uuden.
Ensimmäiset huonekalut olivat samaa sarjaa asunnon kanssa. Nyt ne on vaihdettu jo useampaan kertaan aina vain parempiin, kun lähipiiri ja suku muuttaa ja vaihtaa samalla sisustusta. Tämä lähiö on sopivasti kaatopaikkareissun varrella ja aina joko minulta tai joltakin tuttavalta tästä lähiöstä löytyy huonompaa tavaraa, johon vaihtaa, että kaatopaikalle menee oikeasti vain huonokuntoinen tavara.
Itse tykkään kuluneista pinnoista. Puoli vuotta asuin vasta rempastussa ennen tähän muuttoa ja hyvä, kun huonekaluja uskalsi siirtää huopienkaan kanssa, ettei lattia naarmuunnu.
Tuossa sarjassa ei ole oikeasti köyhiä tai oikeasti rikkaita. Käsikirjoitettua satua.
Vierailija kirjoitti:
Isot vuokra-asuntoyhtiöt on viimiset 5-10 vuotta innolla saneerannut vanhoja kohteita ja rakentanut uusia. Niissä säästetään käyttämällä samoja materiaaleja jokaiseen kämppään. Ja kun kaikki tehdään kerralla, kulut asuntoa kohti on huomattavasti pienemmät kuin remppaamalla yksittäisiä asuntoja. Joten vanhoja, rähjäisen näköisiä asuntoja ei juuri ole tarjolla, eikä uusissa/uuden näköisissä vuokra ole kohtuuton. Vaatteita ja sisustustavaraa saa outlet/poistomyynnistä usein halvemmalla kuin kirpputorilta.
Mielenkiintoista. Tuo on varmaan yksi syy sitten. Silloin vielä kun tienasin huonommin ja katselin vuokra-asuntoja, niin ne hyväkuntoiset olivat kyllä hinnoissaan, eikä edes vaatimattoman asumistuen kanssa olisi ollut oikein varaa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Joissain vuokrataloissa vuokranantaja tarjoaa maalit, jos uusi vuokralainen haluaa maalata seinät. Eikä ole tarjolla pelkästään maalarinvalkoista maalia. Muita kuin kaupungin vuokra-asuntoja on tarjolla varsin hyvin eikä nykyisin ihmiset halua muuttaa mihinkään ränsistyneeseen asuntoon, joten vuokranantajan kannattaa pitää asunnoistaan huolta.
Vielä jokin aika sitten vuokra-asuntoja ei noin vain valittu mieleistä saati edullista. Monilla vuokra-asuntofirmoilla on uusia, kalliita vuokra-asuntoja ja niihin joutuu muuttamaan, jos ei saa mistään edullisempaa asuntoa. Toki edullisemmistakin kuten kaupungin vuokra-asunnoista osa on uusia ja hienoja kunnes ajan myötä kuluvat. Isot vuokranantajat myös usein huolehtivat omistamissaan taloissa perusrempat asiallisesti, kun voivat vaan päättää tehdä ne ja kilpailuttaa eikä tarvitse vääntää yhtiökokouksessa joka asiasta kymmenien osakkaiden kesken. Vedetään esim. kaikki keittiöt tai kylppärit uusiksi joku vuosi, kun niillä alkaa olla ikää ja muutamissa asunnoissa pitänyt tehdä niihin korjauksia. Joillain on myös tapana siistiä pintoja ynnä muuta pientä aina vuokralaisen vaihtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja osittain käy vähän kateeksikin, kun työttömät asuvat paremmin kuin minä joka teen täysipäiväisesti töitä ja opiskelen.
Yritä ymmärtää, että jostain syystä media pyrkii antamaan ihmisille kuvan, että työttömillä olisi muka suuret määrät rahaa. Työssä käyvä saa aina enemmän rahaa kuin työtön. Pienipalkkaiset ovat yleensä oikeutettuja tukiin.
Niille muille köyhille on omat kanavansa. Käy katsomassa vaikka siivooja Aurin versiota köyhistä ihmisistä.
T. Vuokra 200 €/kk, mutta kunnan asunnossa oli keittiöremppa pari vuotta sitten ja perin hiukan taidetta, joten en ole koteineni kuin suoraan Järnefeltin maalauksista, vaikka köyhä kirkonrotta olenkin
Hiljattain peruskorjatussa vuokratalossa on siistiä ja nättiä. Mä olin aikaisemmin töissä kaupungin vuokrataloyhtiössä, jossa rempattiin useampi talo läpikotaisin. Niistä tuli kuin uusia ja koska voittoa ei saa tuottaa, niin hinnatkin kesti ihan siedettävinä. Meidän asukkaista muuten valtaosa oli ihan työssäkäyviä ihmisiä, se on joku myytti, että vain työttömät asuisivat vuokralla kaupungin kämpissä...
Jos on selkeä visio ja kärsivällisyyttä, niin takuulla saa sisustettua asunnon trendikkäästi puoli ilmaiseksi. Torista ja fb:stä kun kyttää, niin saattaa saada vaikka mitä ilmaiseksi. Mäkin, vaikka oon tämmönen omistusasuja enkä sisusta trendikkäästi, teen sitä. Mulla on hyvässä kunnossa oleva laadukas sohva, jonka sain Torista ilmaiseksi. Myös ruokapöytä (sekin laadukas ja tukeva) on käytettynä ostettu, alle satasella. Paria Ikeasta ostettua lipastoa lukuunottamatta kaikki meidän kalusteet on käytettyjä. Paras ostos on ollut kotimaisen valmistajan metallinen sänkyrunko, joka saatiin 150 eurolla.
Köyhillä ei ole varaa turhaan romppeeseen eikä harrastuksiin, joten romua on vähän ja niitä on aikaa puunata.
Todennäköisesti formaattiin valikoituu tietynlaisia köyhiä. Esimerkiksi keskituloisista töistä ansiosidonnaiselle pudonnut on hetken aikaa köyhä, vaikka puitteet ovat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eivät saa. Ei köyhyys tarkoita, että ihmisellä on peukalo keskellä kämmentä, huono maku ja elämänhallinta hukassa.
Enhän minä niin ole väittänytkään.
Kyse oli siis noista hyväkuntoisista tai uusista asunnoista missä asuvat, nehän ovat usein kalliita, niin mietin vain että jos ovat köyhiä, työttömiä tai pienituloisia, niin saavatko vain niin paljon tukia että on varaa asua noissa.
-AP
Asuntovuokrafirmat, kuten vaikka Sato päivittää monesti vuokra-asuntojen pinnat asukkaan vaihtuessa. Välillä taloihin tehdään peruskorjauksia, joissa ajanmukaistetaan asunnot. Myös moni yksityinen vuokranantaja pitää asunnosta hyvin huolta. Ei siis liity vuokralaisen tuloihin, vaan ihan vain siihen, että omistamaansa asuntoa ei kannata päästää huonoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain peruskorjatussa vuokratalossa on siistiä ja nättiä. Mä olin aikaisemmin töissä kaupungin vuokrataloyhtiössä, jossa rempattiin useampi talo läpikotaisin. Niistä tuli kuin uusia ja koska voittoa ei saa tuottaa, niin hinnatkin kesti ihan siedettävinä. Meidän asukkaista muuten valtaosa oli ihan työssäkäyviä ihmisiä, se on joku myytti, että vain työttömät asuisivat vuokralla kaupungin kämpissä...
Jos on selkeä visio ja kärsivällisyyttä, niin takuulla saa sisustettua asunnon trendikkäästi puoli ilmaiseksi. Torista ja fb:stä kun kyttää, niin saattaa saada vaikka mitä ilmaiseksi. Mäkin, vaikka oon tämmönen omistusasuja enkä sisusta trendikkäästi, teen sitä. Mulla on hyvässä kunnossa oleva laadukas sohva, jonka sain Torista ilmaiseksi. Myös ruokapöytä (sekin laadukas ja tukeva) on käytettynä ostettu, alle satasella. Paria Ikeasta ostettua lipastoa lukuunottamatta kaikki meidän kalusteet on käytettyjä. Paras ostos on ollut kotimaisen valmistajan metallinen sänkyrunko, joka saatiin 150 eurolla.
Joo ilmeisesti sun pitäis vaan hakea koinsyömä sohva roskalavalta, ostaa 90-luvun verhot ja levitellä jotain limsapulloja ja likaisia astioita ympäri asuntoa, ehkä myös kissankakkaa, koska köyhät eivät voi olla siistejä tai tyylitietoisia.
Mitä sitä ihmettelemään. Siitä vain työttömäksi jos on aihetta olla kateellinen. Palataan asiaan sitten kun elämän realiteetit ovat palautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eivät saa. Ei köyhyys tarkoita, että ihmisellä on peukalo keskellä kämmentä, huono maku ja elämänhallinta hukassa.
Enhän minä niin ole väittänytkään.
Kyse oli siis noista hyväkuntoisista tai uusista asunnoista missä asuvat, nehän ovat usein kalliita, niin mietin vain että jos ovat köyhiä, työttömiä tai pienituloisia, niin saavatko vain niin paljon tukia että on varaa asua noissa.
-AP
Se uusi asunto voi olla huonolla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ilmeisesti sun pitäis vaan hakea koinsyömä sohva roskalavalta, ostaa 90-luvun verhot ja levitellä jotain limsapulloja ja likaisia astioita ympäri asuntoa, ehkä myös kissankakkaa, koska köyhät eivät voi olla siistejä tai tyylitietoisia.
Kylläpäs sitä nyt väännellään toisten sanomisia :D Eihän kukaan ole väittänyt, että "köyhä" ei voisi olla siisti tai tyylitietoinen.
Jos lukisit nämä viestit ajatuksella läpi, niin huomaisit minun puhuneen asuntojen yleisestä kunnosta, pinnoista, pohjaratkaisuista yms. mitkä minun kokemuksella maksavat rahaa, mihin ei ainakaan näin keskituloisena työssäkäyvänä sinkkuna olisi varaa omassa asunnossa.
Ilmeisesti tosiaan nykyään vuokrakämpät ovat monesti hyvin rempattuja, eivätkä maksa sitten kai niin paljon. Ennen näin ei ollut.
-AP
Mitä ihmettä AP odotit näkeväsi?
Tietenkin köyhätkin asuvat normaaleissa asunnoissa eivätkä missään risumajoissa tai pahvilaatikoissa. Jopa kaupungin vuokra-asunnot ovat siistejä ja voivat näyttää uusilta ja muodikkailta. Se ei muutenkaan paljoa vaadi että niissä pidetää pinnat kunnossa vuokranantajan puolesta. Yksityinenkin vuokranantaja saa verovähennyksiin tekemänsä remontit. Tietenkin heidän kannattaa pitää omaisuutensa kunnossa. Sehän voi olla jopa kätevä keino remontoida omistamansa asunto, että vuokraa luotettavalle vuokralaiselle ja tekee verovähennyskelpoisia remontteja. Vähennyksiä ei tietenkään voi saada enempää kuin maksaa veroja, eli rajattomasti ei voi remontoida verottajan tuella.
Ihan tavallisia ja muodikkaan näköisiä huonekaluja saa hyvin edullisesti kirppareilta ja kierrätyskeskuksistakin. Sukulaiset ja tuttavat usein lahjoittavat mielellään omia vanhoja jos joku suostuu ottamaan vastaan. Niistäkin saa yleensä vähällä vaivalla tuunattua hienoja ja muodikkaita jos vaan osaamista ja kiinnostusta riittää.
Uusia kalusteita saa halvalla jyskistä ja ikeasta ymv. kaupoista. Etenkin jos alennuksia etsii, niin silloin voi saada todella edullisesti hienojakin sisustustavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä ihmettelemään. Siitä vain työttömäksi jos on aihetta olla kateellinen. Palataan asiaan sitten kun elämän realiteetit ovat palautuneet.
Nostettiinhan se kateuskortti sieltä sitten.
Olen ollut kyllä työtön, olen ollut pienituloinen, olen saanut tukia ja elänyt vuokralla ja silloin ne kämpät mihin oli varaa ei todellakaan ollut tällaisia mitä nyt näkee televisiossa. Siitä tämä ihmetyksen aihe.
-AP
AInakin aikoinaan tutkimusten mukaan toimeentulotuella elävät asuivat väljemmin kuin itse asumisensa maksavat pienituloiset.
Veikkaan että sisustuksessa ja sitä myöten rahatilanteessa näkyy osamaksulla ostettuja huonekaluja ja telkkareita.