Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annetaanko Suomessa lasten olla lapsia ja mikä on lapsuuden raja?

Vierailija
13.04.2023 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen kun itse 14-vuotiaana poikana leikin vielä legoilla mutta sain siitä kiusaamista osakseni muilta ja samalla aikuisilta tyyliin "keksi jotain muuta" eli jouduin sekä omanikäisten että vanhempien johdosta "aikuistumaan" mihin en ollut valmis ja sitten rupesin esittämään aikuista jne. ja sehän meni vallan mainiosti mitä nyt alkoi mielenterveys oireilla ym.

Nyt sitten aikuisena on tuosta ja monesta muusta syystä ihan rikki mutta miten nykylapset, saavatko he enää olla lapsia niin kauan kun he kokevat olevansa vai pakotetaanko heidät jo 10-vuotiana olemaan aikuisia? Ja missä menee se raja tai lain mukaan alle 18-vuotias on lapsi mutta tuntuu että jo kauan ennen tuota rajaa heidät pakotetaan aikuisiksi vaikkeivat olisi siihen henkisesti valmiita.

En tiedä tämä vaan oli omaa pohdiskelua kun itse kehityin hitammmin kuin muut mutta jouduin väkisin muuttamaan itseäni vaikken ollut siihen valmis.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän legoilla rakentelee aikuisetkin, niin en käsitä miksi 14v ei voisi. Nykyään taitaa vain aikasemmin loppua leikkimen ja se kavereiden kanssa touhuaminen on puhelimella oloa. Parempi olisi, kun kaikilla olisi vain jotkut kellopuhelimet, niin jäisi aikaa järkevämpäänkin tekemiseen ja ehkä lapsia näkyisi enemmän ulkona leikkimässä ja pelailemassa ulkopelejä.

Vierailija
2/2 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän legoilla rakentelee aikuisetkin, niin en käsitä miksi 14v ei voisi. Nykyään taitaa vain aikasemmin loppua leikkimen ja se kavereiden kanssa touhuaminen on puhelimella oloa. Parempi olisi, kun kaikilla olisi vain jotkut kellopuhelimet, niin jäisi aikaa järkevämpäänkin tekemiseen ja ehkä lapsia näkyisi enemmän ulkona leikkimässä ja pelailemassa ulkopelejä.

Sitä minäkin että miksi ei voisi mutta ainakin omalla kohdalla tätä katsottiin tyyliin "tuo on jo lapsellista ja kasva aikuiseksi" niinkuin mitä hlvettiä minä olin vielä lapsi mutta minun piti lopettaa leikkiminen, koulussakin niin heti kun vaihtoi ala-asteelta ylä-asteelle tyyliin kaikki leikkiminen loppui siihen tai jos jatkoi pidettiin outona ja ryhmäpaine pakotti olemaan kuten muut. Ja tämä oli jo vuosituhannen vaihteessa.

Antaa lasten olla lapsia eikä ala tekeen heistä jotain yhteiskunnan työmuurahaisia kun kehittyminen on vielä kesken. aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän