Onko kukaan saanut apua painonhallintaan tuolla 12 h paastolla?
Eli syömiset syödään 12 tunnin sisällä ja toinen 12 tuntia paastotaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä paastot ja laihdutukset ovat aivan typeriä hommia. Painonhallinta vaatii kokonaisvaltaista elintapojen muutosta, ei hetkellisiä ratkaisuja. Säännöllinen elämänrytmi, kunnon yöunet ja järkevä syöminen ja liikunta hoitaa homman, ei tarvitse mitään muuta.
Höpsistä kukkuu. Paastoaminen on terveellistä.
Aloituksessa viitataan painonhallintaan, ei terveysvaikutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä syömisajallakaan voi sitten syödä mitä tahansa rajattomasti.
No ei kait kukaan kuvittelekaan että voisi vetää pullaa ja suklaata nonstoppina 8 tuntia ja sillä laihtuu.
Yleensä ihmiset ymmärtävät että syömisajalla syödään ihan normaalia ruokaa. Pullan tai suklaan voi ottaa jälkkäriksi jos haluaa, eikä se kaada pätkäpaastoon pohjautuvaa dieettiä.
Taitaa kuvitella.Paasto on yleensäkin huono tapa laihduttaa,takaisin lihominen on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kait kukaan kuvittelekaan että voisi vetää pullaa ja suklaata nonstoppina 8 tuntia ja sillä laihtuu.
Yleensä ihmiset ymmärtävät että syömisajalla syödään ihan normaalia ruokaa. Pullan tai suklaan voi ottaa jälkkäriksi jos haluaa, eikä se kaada pätkäpaastoon pohjautuvaa dieettiä.Taitaa kuvitella.Paasto on yleensäkin huono tapa laihduttaa,takaisin lihominen on varmaa.
Kerrotko, mikä siinä sen takaisin lihomisen aiheuttaa?
Minulla on toiminut todella hyvin 16:8, tammikuusta olen laihtunut jo 10 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kuka nyt muutenkaan yleensä syö öisin?
Virallisten ohjeiden mukaan täytyy syödä säännöllisesti 2-3 tunnin välein ettei verensokeri romahda. Saako öisin sitten verensokeri romahtaa?
Mitä? Mistä tällainen "virallinen ohje" muka löytyy? Ei mulla ainakaan ole edes aikaa olla parin tunnin välein syömässä, eikä kyllä nälkäkään noin usein. Syön silloin kun on nälkä, kellonajalla ei väliä, mutta yleensä iltapainoitteisesti sillä olen illan virkku ja yökukkuja. Sitä paastoa (tai syömättömyyttä, miten vaan) tulee vuorokaudesta riippuen 10-24 tuntia.
Olen nelikymppinen ja hoikka.
itsellä tulee paastoa 11h eli kyllä tuokin on hyvä,kunhan pitää ateriakoot sopivina eikä muutenkaan ahmi sinä aikana,kun voi syödä. Itselle ei sopisi esim. 16h paasto,kun kerkeää tulla hirveä nälkä. Luin,että olisi parempi syödä useammin,mutta vähemmän kun tiputtaa painoa,sillä elimistö alkaa polttaa rasvaa lihaksista,jos ei ole rasvaa,jota polttaa. Eli aina olisi vähän niitä kaloreita poltettavaksi ja lihakset pysyis kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
itsellä tulee paastoa 11h eli kyllä tuokin on hyvä,kunhan pitää ateriakoot sopivina eikä muutenkaan ahmi sinä aikana,kun voi syödä. Itselle ei sopisi esim. 16h paasto,kun kerkeää tulla hirveä nälkä. Luin,että olisi parempi syödä useammin,mutta vähemmän kun tiputtaa painoa,sillä elimistö alkaa polttaa rasvaa lihaksista,jos ei ole rasvaa,jota polttaa. Eli aina olisi vähän niitä kaloreita poltettavaksi ja lihakset pysyis kuitenkin.
lisään: eli itsellä tuo 11h paasto on toiminut,välillä 12h,yksilöllistähän sekin on,kelle tulee nälkä miten nopeasti jne.
Kaikkein yksinkertaisin tapa laihtua on minimoida sokeri. Ruokavaliosta vehnä pois niin johan alkaa tapahtua eikä tarvitse kärvistellä nälässä.
Mulla on toiminut tuo 12-14 tunnin yöpaasto hyvin, eli käytännössä se myöhäisiltapala jää syömättä noin 150 kcal. Aloin sille huonon nukkumisen takia, koska ruuansulatus häiritsee unta. Bonuksena on tullut vuoden alusta lähtien muutaman kilon putoaminen, vaikka en erityisen lihava olekaan. Toki ei haittaa, jos vyötärö kapenee vähän.
On ollut yllättävän helppo toteuttaa. Jos unohtuu syödä päivällinen (kevyehkö), silloin saattaa herätä yöllä nälän tunteeseen-
Olen koko elämäni ollut pätkäpaastolla koska ei ole luonnostaan ruokahalua aamulla eikä illalla, silti lievästi ylipainoinen.
16/8 toimii. Putosi heti kolme neljä kg, noin kilo per viikko. Minulla on muuten ollut tapana mussutella leipiä iltaisin. Nyt vedän iltapuurot kahdeksalta ja syön lounaan 11-12, joskus 16 jää vähän vajaaksi ja joinain päivinä jos vaikka illalla ulkona en vain noudata.
Lounasaikaan on hoikka ja reipas olo.
Tuo on kuitenkin vain turvotusta joka tuossa lähtee. Sekin on hyvä asia mutta nopean painonlähdön jälkeen kehitys pysähtyi täysin. Tai hidastui olemattomiin. Siinä kohtaa ruvettiin lipsumaan. Olen nyt taas aloittanut tuon 16/8:n.
Aamupalan välistä jättäminen ei ole mikään ongelma (kunhan saa kahvin) muttaviltasyömisestå oon vaikein tinkiä - toisaalta tunnen että se on juuri tärkein lopetettava.
Minulla tuoa 12/12 on ihan ok, mutta ei se itsessään tee mitään, jos aterioita ei suunnittele huolella.
16/8 sen sijaan ei toimi. Minulla on urheiluajalta takana monia tiukkoja dieettejä, ja joko niistä opittuna tai muuten vaan tuo pidempi paastoaika laukaisee ahmimiskäyttäytymisen. Jos ravinnonsaanti jää yhtään vajaaksi, ei mene monta päivää että se iskee päälle, ja voin silloin hyvästellä painonpudotustoiveet.
Minulle ei enää minkäänlaisia paastoja. Runsaasti tuoreita kasviksia kaikilla aterioilla ja säännöllistä hengästyttävää liikuntaa toimii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset ymmärtävät että syömisajalla syödään ihan normaalia ruokaa. Pullan tai suklaan voi ottaa jälkkäriksi jos haluaa, eikä se kaada pätkäpaastoon pohjautuvaa dieettiä.Taitaa kuvitella.Paasto on yleensäkin huono tapa laihduttaa,takaisin lihominen on varmaa.
Energian kulutus pienenee sillä paaston lihashukalla ja elimistö on sitten säästöliekillä eikä kestä syödä normaalisti lihomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian kulutus pienenee sillä paaston lihashukalla ja elimistö on sitten säästöliekillä eikä kestä syödä normaalisti lihomatta.
Olen eri, mutta erikoinen ajatus, että elimistö menisi säästöliekille 16 tai jopa 12 tunnissa.
Itse olen aina ollut huono syömään aamupalaa, eli käytännössä mennyt pätkäpaastolla. Silti olin aina hoikka, kunnes sain perheen ja aloin istua aterioilla viisi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin noin pieni paastoaika kellään auttaa... 16/8 jollakin. Mutta ei se mikään ihmeitätekevä juttu ole. Mä olen aina syönyt niin, että lounas vasta klo 13 ja päivällinen viimeinen ateria klo 20-21 aikaan, eli tullut se 16 tuntia paastoa, ja olen silti pahimmillani painanut 120 kg. (Laihdutin siitä ihan kaloreita rajoittamalla)
Näistä on näkynyt tutkimuksia, joiden mukaan iltasyöminen on se millä on suurin vaikutus. Parhaita tuloksia painonhallintaan ja veriarvoihin on tullut niillä, jotka ovat jättäneet iltasyömisen pois. Olisi kiva jos tätä tutkittaisiin enemmän ja saataisiin syitä selville.
Lapsuudessani 70-luvulta muistan naisten naisten puhuneen, että illalla ei saa syödä seitsemän jälkeen ettei lihoisi. Vanhalle neuvolle on nykyään löytynyt tukea tutkimuksista.
Noin tietty siinä tapauksessa, jos syö aamulla. Jos ei aamulla syö, niin silloin pitää kyllä syödä illalla.
Niinpä. Jotkut kun ei saa aamusta mitään alas. Itse syön vielä puoliltaöin ennen nukkumaan menoa.
Bmi on 20,5
Mä olen vuoden alusta tehnyt 14:10 jaolla ja painoa on tippunut 8kg (92->84, toki samalla olen karsinut hiilihydraatteja. Tosin joka päivä syön jotain herkkua. Itsellä tämä riittää hyvin hitaaseen painonpudotukseen ja en koe luopuvani mistään muusta kuin tuoremehuista. Pari kertaa olen kokeillut 16:8 ja 18:6, mutta ne tuntuvat jo ikäville.
YouTubesta olen seurannut dr Sten Ekbergin videoita aiheesta. Kohdekin 65-70kg tarkoitus päästä
Yleensä ihmiset ymmärtävät että syömisajalla syödään ihan normaalia ruokaa. Pullan tai suklaan voi ottaa jälkkäriksi jos haluaa, eikä se kaada pätkäpaastoon pohjautuvaa dieettiä.