Onko kukaan saanut apua painonhallintaan tuolla 12 h paastolla?
Eli syömiset syödään 12 tunnin sisällä ja toinen 12 tuntia paastotaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Aivan turhia tuollaiset paastot. Painonhallinta edellyttää vain ja ainoastaan itsekuria. Lopeta makean syönti ja vähennä rasvaisen ruoan syöntiä. Syö vain sen verran kuin kulutat energiaa päivässä, naisilla 2000 kcal muistaakseni ja laihdut aivan itsestään. As simple as that. Ihmettelen miten se on niin vaikeaa. Itse olen ollut koko aikuisen ikäni BMI 21, kun en mässytä herkkuja joka päivä, ainoastaan kerran viikossa.
Älä höpäjä!
Vierailija kirjoitti:
No tuskin noin pieni paastoaika kellään auttaa... 16/8 jollakin. Mutta ei se mikään ihmeitätekevä juttu ole. Mä olen aina syönyt niin, että lounas vasta klo 13 ja päivällinen viimeinen ateria klo 20-21 aikaan, eli tullut se 16 tuntia paastoa, ja olen silti pahimmillani painanut 120 kg. (Laihdutin siitä ihan kaloreita rajoittamalla)
Näistä on näkynyt tutkimuksia, joiden mukaan iltasyöminen on se millä on suurin vaikutus. Parhaita tuloksia painonhallintaan ja veriarvoihin on tullut niillä, jotka ovat jättäneet iltasyömisen pois. Olisi kiva jos tätä tutkittaisiin enemmän ja saataisiin syitä selville.
Lapsuudessani 70-luvulta muistan naisten naisten puhuneen, että illalla ei saa syödä seitsemän jälkeen ettei lihoisi. Vanhalle neuvolle on nykyään löytynyt tukea tutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin noin pieni paastoaika kellään auttaa... 16/8 jollakin. Mutta ei se mikään ihmeitätekevä juttu ole. Mä olen aina syönyt niin, että lounas vasta klo 13 ja päivällinen viimeinen ateria klo 20-21 aikaan, eli tullut se 16 tuntia paastoa, ja olen silti pahimmillani painanut 120 kg. (Laihdutin siitä ihan kaloreita rajoittamalla)
Näistä on näkynyt tutkimuksia, joiden mukaan iltasyöminen on se millä on suurin vaikutus. Parhaita tuloksia painonhallintaan ja veriarvoihin on tullut niillä, jotka ovat jättäneet iltasyömisen pois. Olisi kiva jos tätä tutkittaisiin enemmän ja saataisiin syitä selville.
Lapsuudessani 70-luvulta muistan naisten naisten puhuneen, että illalla ei saa syödä seitsemän jälkeen ettei lihoisi. Vanhalle neuvolle on nykyään löytynyt tukea tutkimuksista.
Noin tietty siinä tapauksessa, jos syö aamulla. Jos ei aamulla syö, niin silloin pitää kyllä syödä illalla.
Vierailija kirjoitti:
Aivan turhia tuollaiset paastot. Painonhallinta edellyttää vain ja ainoastaan itsekuria. Lopeta makean syönti ja vähennä rasvaisen ruoan syöntiä. Syö vain sen verran kuin kulutat energiaa päivässä, naisilla 2000 kcal muistaakseni ja laihdut aivan itsestään. As simple as that. Ihmettelen miten se on niin vaikeaa. Itse olen ollut koko aikuisen ikäni BMI 21, kun en mässytä herkkuja joka päivä, ainoastaan kerran viikossa.
Siinäpä löytyikin oikein kunnon laihdutusekspertti 😆
Kuulostat ihan edesmenneeltä anopiltani. Hän piti mielellään tuommoisia saarnoja. Sanoi sitten vielä lopuksi, että "minä kait olen aina saanut syödä kaikkea mitä olen halunnut".
Hänen siskonsa joskus selitti ääni ylpeydestä väristen olevansa alipainoinen 🤦
Lapsillani on ollut aina sitä ongelmaa, että painoa on hyvin vaikea saada nostettua normaalipainoon. Yhdelle oli suuri saavutus kun paino nousi alipainon puolelle. Sitä ennen oli ollut merkittävä alipaino 😳
Epäilen että se ominaisuus on periytynyt anopin suvusta. Omassa suvussa on enemmän sitä helposti lihovaa tyyppiä.
Olemme kaikki erilaisia. Toiset lihovat helposti ja toiset eivät liho vaikka yrittäisivät. Kummassakin ääripäässä on yhtälailla vaikeaa.
14h paasto on kyllä toiminut. En vielä uskalla enempää hehkuttaa ku nollut käytössä vasta kuukauden verran, mutta paino on selvästi lähtenyt tippumaan. Elimistö myös tottui paastoon yllättävän nopeasti. Söin eilen viimeksi 19 aikoihin ja nyt vasta aikeissa syödä ensimmäisen kerran tänään. Otin vähän pidemmän paaston tälle päivälle, sillä menen illalla mieheni kanssa juhlimaan hääpäiväämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kuka nyt muutenkaan yleensä syö öisin?
Virallisten ohjeiden mukaan täytyy syödä säännöllisesti 2-3 tunnin välein ettei verensokeri romahda. Saako öisin sitten verensokeri romahtaa?
Terveen ihmisen verensokeri ei romahda. Terveyskirjaston ohjeissa, joita itse pitäisin virallisina, sanotaan, että jos epäillään alhaista verensokeria eli hypoglykemiaa, täytyy ensiksi todistaa asia, ja sen jälkeen etsiä syy. Jos se ei ole diabetes, voi kyseessä olla jokin kasvain.
Vierailija kirjoitti:
16:8 toimii eli 16h paastoa ja 8h aikana ruokailu.
Tämä on tavoitteena, mutta aloitin 14h paastolla, jotta elimistö tottuisi uuteen rytmiin helpommin. Myös henkinen puoli kaipaa pientä totuttelua.
-26
Vierailija kirjoitti:
Nämä paastot ja laihdutukset ovat aivan typeriä hommia. Painonhallinta vaatii kokonaisvaltaista elintapojen muutosta, ei hetkellisiä ratkaisuja. Säännöllinen elämänrytmi, kunnon yöunet ja järkevä syöminen ja liikunta hoitaa homman, ei tarvitse mitään muuta.
Paasto on elämäntapa. Se pidentää ikää ja parantaa sairauksia, sitä pitäisi kaikkien harjoittaa painosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni suomalainen skippaa normisti aamupalan. Lopputulos on se että puolet kansasta on läsk1ä
Aamupalan skippaaminen ei tee autuaaksi. Tärkeämpää on se, ettei syö mitään vähintään kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tähän mussuttajat kaatuvat.
Rasva palaa vain ja ainoastaan silloin, kun ei syö. Mitä pidempään olet syömättä, sitä pidempään rasva palaa. Ne, jotka kehottavat sinua syömään vähän koko ajan eivät halua sinun laihtuvan. He myyvät sinulle tuotetta, joka laihduttaa väliaikaisesti mutta pitää sinut lihavana pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Silloin ei tiedetty mistä se johtuu mutta nykyään ymmärretään ihmisen hormoneita paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös muistan lapsuudestani tämän ohjeen, että iltapala on periaatteessa turha aikuisille, koska energiaa ei yöllä tarvita, ja siksi painonhallinta pitäisi aloittaa sillä, ettei syö enää klo 18 jälkeen.
Nykyään korostetaan enemmän sitä, että jokainen on yksilö, ja joillekin se paras aika aterian sulatteluun on yöllä.
Mutta selvää on, että jotenkin aterioista tulee liikaa kaloreita suurimmalle osalle aikuisia. En välitä kaloreiden laskemisesta, vaan koen aterioiden laskemisen helpommaksi. Itse söin viimeksi eilen klo 18, joten kohta tulee 18 tuntia täyteen.
-eri.
Ei sillä syömisajallakaan voi sitten syödä mitä tahansa rajattomasti.
Tästä voi lukea mitä kehossa tapahtuu paaston aikana: https://www.mindbodygreen.com/articles/stages-of-fasting
Nämä ajat ovat viitteellisiä ja vaihtelevat henkilön kehonkoostumuksen mukaan (ja sen mukaan, kuinka tottunut keho on vaihtamaan glukoosista rasvaan pääasiallisena polttoaineena). Aloittelijalla 16 tuntia saattaa riittää paastotilan käynnistämiseen, kun taas niillä, joille on kehittynyt jo paha insuliiniresistenssi sen käynnistämisessä voi kulua 20 tuntia tai ylikin (ja monet, jotka valittavat 16/8 toimimattomuudesta kuuluvat tähän jengiin). Mutta se on vasta alku. Paaston edut vain kasvavat aikaa myöten.
Itse paastoan 48 tuntia joka toinen viikko, 72 tuntia joka toinen (2 x kuukaudessa). Kolme kertaa vuodessa paastoan 5 päivää. Se on jännä tunne, kun keho alkaa korjaamaan vanhoja vammoja kantasolujen tuottamisen käynnistyessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tietty siinä tapauksessa, jos syö aamulla. Jos ei aamulla syö, niin silloin pitää kyllä syödä illalla.
Juu, ja tästä syystä moni aamupalaa syömätön lihoo ja kärsii veren huonoista rasva-arvoista. Heillä on illalla kova nälkä ja he siksi painottavat syömisestä myöhäisille tunneille.
Itsekään en syö aamupalaa. Sen sijaan syön tukevan ja monipuolisen brunssin. Illalla en syö seitsemän jälkeen. Vuorokaudessa syömäni energiamäärä on käytännössä sama kuin silloinkin kun söin vasta illalla kunnolla. Mutta paino on laskenut ja veriarvot ovat palautuneet viitearvojen sisälle.
Olen todella kiitollinen sille lääkärille joka otti asian puheeksi ja antoi kipinän elämänmuutokselle. Vaikka muutos oli käytännössä pieni ja kohdistui vain ruokailuaikoihin, on sillä ollut merkittävä vaikutus painonhallintaan ja terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni suomalainen skippaa normisti aamupalan. Lopputulos on se että puolet kansasta on läsk1ä
Aamupalan skippaaminen ei tee autuaaksi. Tärkeämpää on se, ettei syö mitään vähintään kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tähän mussuttajat kaatuvat.
Ei varmaan autuaaksi teekkään, mutta kaikille ei vain aamulla ruoka maistu, joten se skippaaminen käy ihan luonnostaan.
Minulle pätkäpaasto on ollut käänteentekevä asia painonhallinnassa. Itse olen juuri näitä, jotka eivät laihdu millään. Pätkäpaaston aloittamisen jälkeenkin paino alkaa putoamaan vasta noin 2-3 viikon päästä, niin sitkeästi kroppa pitää kiinni kiloista. Pätkäpaastosta on helppo tehdä elämäntapa painon ylläpitoon, ja jos haluan tehostaa painon putoamista, vähennän hiilareita ja/tai pidennän paastoaikaa. Olen niin iloinen, että löysin tämän keinon <3 Nyt olen viimeksi syönyt eilen klo 16.30 ja parin tunnin päästä ajattelin ottaa lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä voi lukea mitä kehossa tapahtuu paaston aikana: https://www.mindbodygreen.com/articles/stages-of-fasting
Nämä ajat ovat viitteellisiä ja vaihtelevat henkilön kehonkoostumuksen mukaan (ja sen mukaan, kuinka tottunut keho on vaihtamaan glukoosista rasvaan pääasiallisena polttoaineena). Aloittelijalla 16 tuntia saattaa riittää paastotilan käynnistämiseen, kun taas niillä, joille on kehittynyt jo paha insuliiniresistenssi sen käynnistämisessä voi kulua 20 tuntia tai ylikin (ja monet, jotka valittavat 16/8 toimimattomuudesta kuuluvat tähän jengiin). Mutta se on vasta alku. Paaston edut vain kasvavat aikaa myöten.
Itse paastoan 48 tuntia joka toinen viikko, 72 tuntia joka toinen (2 x kuukaudessa). Kolme kertaa vuodessa paastoan 5 päivää. Se on jännä tunne, kun keho alkaa korjaamaan vanhoja vammoja kantasolujen tuottamisen käynnistyessä).
Mitä juot paastopäivinä? Miten estät päänsäryn?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä, laitoin linkin talteen.
Minulla on sairaus, jota hoidetaan kantasoluilla jos oireilu muuttuu todella pahaksi. Niissä hoidoissa on suuria riskejä, sillä ne ovat hyvin rankkoja (kuolemantapauksia on sattunut). Niitä siksi saa ellei tilanne ole epätoivoisen huono.
Mitään pitkiä paastoja en uskalla aloittaa, mutta olen huomannut että jo 16:8 dieetillä on ollut myönteinen vaikutus vointiini. Kiva tietää mikä tässä on vointia parantanut.
Minkälainen on 7-19 dieetti?