WLAN verkon laajennus?
Nykyiseen langattoman verkon reitittimeeni pystyy yhdistämään kerralla kymmenen laitetta. Tarve olisi saada enemmän laitteita verkkoon. Mitä pitää tehdä, onnistuuko tämä hankkimalla joku lisälaite ja jos niin mikä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo rajat ovat laskennallisia suosituksia, eivät oikeita rajoitteita. Jos ei suorituskyvyn kanssa tule ongelmaa niin älä osta mitään.
Onhan se rajoite jos ei pysty yhdistämään kuin kymmenen laitetta ja tarve on useamman laitteen yhdistämiselle verkkoon. Ei se mikään suositus ole vaan absoluuttinen määrä.
Kyllä siihen pystyy yhdistämään vaikka tuhat laitetta vaikka paketissa lukisi mitä.
Enköhän minä tiedä pystyykö vai ei kun se purkki minulla kotona on. Reitittimeen pystyy yhdistämään samanaikaisesti enintään kymmenen laitetta eikä yhtään enempää.
Ei ole pakko vastata jos ei tiedä vastausta.
Onko sinulla jokin syy miksi et kerro laitteidesi merkkiä ja mallia? Pelkäätkö niin paljon olevasi väärässä tässä mitä väität?
On syy. En ole nyt kotona enkä pysty asiaa tarkastamaan mutta mitä väliä sillä on koska asia on kuten sanoin. Miksi ihmeessä pelkäisin jotain tuollaista? Kyllä minulla on varaa olla väärässäkin, olen aikuinen ihminen. Tässä asiassa en ole väärässä. Pelkäätkö itse, että minä olen oikeassa?
Niinpä niin aina löytyy tekosyy miksi ei yksinkertainen homma onnistu. Olen IT-ammattilainen eikä vastaan ole tullut yhtäkään verkkolaitetta joka rajoittaisi yhteydet tasan kymmeneen.
Kuvittelet tuntevasi kaikki maailman verkkolaitteet? Esim. Suomessa myynnissä olleissa ensimmäisissä ZTE:n 5G purkeissa on tällainen rajoitus. Ehkä olet sitten vaan huono IT-ammattilainen.
Ehkä pystyt antamaan yhden sellaisen ZTE:n mallin joka on rajoitettu 10 yhteyteen?
Pikaisella google haulla ei löydy mitään mikä tukisi väitettäsi.
Tiedät ilmeisesti olevasi väärässä, kun aloitit hyökkäilemään minua kohti etkä pystynyt keskustelemaan puhtaasti vain asiasta =)
Ei löydy koska se on poistunut malli. Sinähän se tässä aloit hyökkäilemään ja pätemään vaikka et asiasta mitään tiedä. Tiedätkö vastauksen AP:n kysymykseen, IT-ammattilainen? Tarkoitus on auttaa eikä heti ensimmäisenä kyseenalaistaa jos joku jotain asiallisesti kysyy. Mikäli siis on minkäänlaisia peruskäytöstapoja.
Internetistä kyllä löytyy vaikka ensimmäisen Applen kannettavan tiedot joten se on poistunut malli ei ole järkevä selitys miksi et pysty laitetta kertomaan.
Niin mutta tätä laitetta ei löydy. Yritin itsekin googlettaa mutta löytyy vain uudempi kehtiysversio missä yhdistettyjä laitteita voi olla 128 kpl. Se että jotain löytyy ei tarkoita, että kaikki löytyy. Vaikka löytyisikin se laite googlettamalla en pysty varmistamaan onko se täsmälleen sama laite kuin kotona, KOSKA OLEN NYT TÖISSÄ. Ymmärrätkö?
Eli suomeksi et löytänyt laitetta jonka väitit olevan olemassa.
Onko mielessäsi mitenkään käynyt, että ehkä sinä olet väärässä etkä vain osaa käyttää laitettasi ja, kun minä yrittäisin sinua auttaa jos kertoisit laitteesi merkin ja mallin niin kiukuttelet vain vastaan, kuin lapsi?
Juuri noin, en löytänyt googlettamalla kuten et löytänyt itsekään. Miksi et pysty tajuamaan etten voi juuri nyt tarkistaa laitteen mallia koska en ole samassa osoitteessa ja kiukuttelet vastaan kuin lapsi? Laite on kuitenkin olemassa, se on minulla kotona. En väitä mitään vaan totean tosiasiat. Mikähän voisi olla motivaationa valehdella tällaisesta asiasta nimettömänä jossain nettikeskustelussa? Tarvitsen apua enkä viisastelua mutta sainkin vastauksen tuolla jo aiemmin joten asia on selvinnyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain uteliaisuuttani... mitä Ap puuhailee jos tarve on saada yli 10 laitetta kytkettyä verkkoon?
En ole ap, mutta äkkiäkös noita monta tarvitaan. Printteri, telkkari, tabletti, kännykkä, toinen telkkari, NAS-levy, Access Point, pari mäkkiä, pari winkkaria, webbikamera ja pari Linuksia.
Miksi luettelet käyttöjärjestelmiä jos kyse on laitteista?
Miksi kirjoitat NAS-levy, kun NAS ei ole levy? AP haki Access pointtia joten miksi se se kytkettäisiin itseensä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä liittyykö tähän mutta osaako joku selittää ei-IT-natiiville mikä on siltaava asennus reitittimessä?
katso router / bridge googlesta.
Liian pali selitettävää.
T. Diginatiivi seniori joka jo unohtanut enemmän kuin olet koskaan tiennyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain uteliaisuuttani... mitä Ap puuhailee jos tarve on saada yli 10 laitetta kytkettyä verkkoon?
En ole ap, mutta äkkiäkös noita monta tarvitaan. Printteri, telkkari, tabletti, kännykkä, toinen telkkari, NAS-levy, Access Point, pari mäkkiä, pari winkkaria, webbikamera ja pari Linuksia.
Juuri näin ja kaikki mahdolliset IOT-laitteet.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP täysin idiootti, kun joku yrittää auttaa niin hän kiukuttelee vastaan ja hokee tietävänsä asiat paremmin, kuin auttaja?
Ei sellaista ole tässä tapahtunut. Oletko sinä täysi idiootti kun nimittelet muita idiootiksi? Et uskaltaisi kasvotusten tehdä sitä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo rajat ovat laskennallisia suosituksia, eivät oikeita rajoitteita. Jos ei suorituskyvyn kanssa tule ongelmaa niin älä osta mitään.
Onhan se rajoite jos ei pysty yhdistämään kuin kymmenen laitetta ja tarve on useamman laitteen yhdistämiselle verkkoon. Ei se mikään suositus ole vaan absoluuttinen määrä.
Kyllä siihen pystyy yhdistämään vaikka tuhat laitetta vaikka paketissa lukisi mitä.
Enköhän minä tiedä pystyykö vai ei kun se purkki minulla kotona on. Reitittimeen pystyy yhdistämään samanaikaisesti enintään kymmenen laitetta eikä yhtään enempää.
Ei ole pakko vastata jos ei tiedä vastausta.
Onko sinulla jokin syy miksi et kerro laitteidesi merkkiä ja mallia? Pelkäätkö niin paljon olevasi väärässä tässä mitä väität?
On syy. En ole nyt kotona enkä pysty asiaa tarkastamaan mutta mitä väliä sillä on koska asia on kuten sanoin. Miksi ihmeessä pelkäisin jotain tuollaista? Kyllä minulla on varaa olla väärässäkin, olen aikuinen ihminen. Tässä asiassa en ole väärässä. Pelkäätkö itse, että minä olen oikeassa?
Niinpä niin aina löytyy tekosyy miksi ei yksinkertainen homma onnistu. Olen IT-ammattilainen eikä vastaan ole tullut yhtäkään verkkolaitetta joka rajoittaisi yhteydet tasan kymmeneen.
Kuvittelet tuntevasi kaikki maailman verkkolaitteet? Esim. Suomessa myynnissä olleissa ensimmäisissä ZTE:n 5G purkeissa on tällainen rajoitus. Ehkä olet sitten vaan huono IT-ammattilainen.
Ehkä pystyt antamaan yhden sellaisen ZTE:n mallin joka on rajoitettu 10 yhteyteen?
Pikaisella google haulla ei löydy mitään mikä tukisi väitettäsi.
Tiedät ilmeisesti olevasi väärässä, kun aloitit hyökkäilemään minua kohti etkä pystynyt keskustelemaan puhtaasti vain asiasta =)
Ei löydy koska se on poistunut malli. Sinähän se tässä aloit hyökkäilemään ja pätemään vaikka et asiasta mitään tiedä. Tiedätkö vastauksen AP:n kysymykseen, IT-ammattilainen? Tarkoitus on auttaa eikä heti ensimmäisenä kyseenalaistaa jos joku jotain asiallisesti kysyy. Mikäli siis on minkäänlaisia peruskäytöstapoja.
Internetistä kyllä löytyy vaikka ensimmäisen Applen kannettavan tiedot joten se on poistunut malli ei ole järkevä selitys miksi et pysty laitetta kertomaan.
Niin mutta tätä laitetta ei löydy. Yritin itsekin googlettaa mutta löytyy vain uudempi kehtiysversio missä yhdistettyjä laitteita voi olla 128 kpl. Se että jotain löytyy ei tarkoita, että kaikki löytyy. Vaikka löytyisikin se laite googlettamalla en pysty varmistamaan onko se täsmälleen sama laite kuin kotona, KOSKA OLEN NYT TÖISSÄ. Ymmärrätkö?
Eli suomeksi et löytänyt laitetta jonka väitit olevan olemassa.
Onko mielessäsi mitenkään käynyt, että ehkä sinä olet väärässä etkä vain osaa käyttää laitettasi ja, kun minä yrittäisin sinua auttaa jos kertoisit laitteesi merkin ja mallin niin kiukuttelet vain vastaan, kuin lapsi?
Juuri noin, en löytänyt googlettamalla kuten et löytänyt itsekään. Miksi et pysty tajuamaan etten voi juuri nyt tarkistaa laitteen mallia koska en ole samassa osoitteessa ja kiukuttelet vastaan kuin lapsi? Laite on kuitenkin olemassa, se on minulla kotona. En väitä mitään vaan totean tosiasiat. Mikähän voisi olla motivaationa valehdella tällaisesta asiasta nimettömänä jossain nettikeskustelussa? Tarvitsen apua enkä viisastelua mutta sainkin vastauksen tuolla jo aiemmin joten asia on selvinnyt jo.
Miksi kiukuttelet, kuin lapsi jos sinua yritetään auttaa?
Sinähän se aloitit:
"Enköhän minä tiedä pystyykö vai ei kun se purkki minulla kotona on. Reitittimeen pystyy yhdistämään samanaikaisesti enintään kymmenen laitetta eikä yhtään enempää. Ei ole pakko vastata jos ei tiedä vastausta."
Ja nyt kiukuttelet minulle, kun yritän auttaa sinua. Sinä et asiasta selvästi tiedä joten miksi ihmeessä kiukuttelet? Tai jos kerran niin hyvin tiedät niin mihin sinä muiden apua näissä alkeissa tarvitset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP täysin idiootti, kun joku yrittää auttaa niin hän kiukuttelee vastaan ja hokee tietävänsä asiat paremmin, kuin auttaja?
Ei sellaista ole tässä tapahtunut. Oletko sinä täysi idiootti kun nimittelet muita idiootiksi? Et uskaltaisi kasvotusten tehdä sitä kuitenkaan.
Voi, kun söpöä nettiuhoa :-D Et uskalla kasvotusten sanoa :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä liittyykö tähän mutta osaako joku selittää ei-IT-natiiville mikä on siltaava asennus reitittimessä?
Siltaava asennus reitittimessä ei perusta aliverkkoa vaan laajentaa olemassa olevaa verkkoa eli tekee reitittimestä sillan. Siltaamista tarvitaan pääosin kun laitteet on kiinnitetty kaapeleilla ja tarvitaan vain lisää kytkentäpaikkoja kaapeleille. WLAN ympäristössä tulee mieleen kaksi WLAN reititintä jotka ovat fyysisesti eri paikoissa mutta kytketty yhteen kaapeleilla ja halutaan että muodostavat yhden yhteisen verkon, tuolloin toinen WLAN reititin on siltaavassa moodissa.
Kiitos, tämä on selkeää. Ratkaiseeko tämä myös yhtenä vaihtoehtona tuon AP:n ongelman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näitähän varmasti AP:lta löytyy kymmeniä ellei satoja, kun ei edes alkeita osannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et uskaltaisikaan. Ei tässä mitään uhoa ole. Eikä mitään söpöä nimitellä nimettömänä muita idiootiksi. Melko munatonta pelkuritouhua lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltaava asennus reitittimessä ei perusta aliverkkoa vaan laajentaa olemassa olevaa verkkoa eli tekee reitittimestä sillan. Siltaamista tarvitaan pääosin kun laitteet on kiinnitetty kaapeleilla ja tarvitaan vain lisää kytkentäpaikkoja kaapeleille. WLAN ympäristössä tulee mieleen kaksi WLAN reititintä jotka ovat fyysisesti eri paikoissa mutta kytketty yhteen kaapeleilla ja halutaan että muodostavat yhden yhteisen verkon, tuolloin toinen WLAN reititin on siltaavassa moodissa.
Kiitos, tämä on selkeää. Ratkaiseeko tämä myös yhtenä vaihtoehtona tuon AP:n ongelman?
Jos tarvitaan lisää portteja kaapeleille ostetaan kytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et uskaltaisikaan. Ei tässä mitään uhoa ole. Eikä mitään söpöä nimitellä nimettömänä muita idiootiksi. Melko munatonta pelkuritouhua lähinnä.
Voi pientä, kun kiukuttaa. Taisit tajuta vasta nyt, että sinua yritettiin ja yritetään auttaa mutta kunniasi koki jo niin pahan kolauksen, että et pysty tunnustamaan olleesi väärässä =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat NAS-levy, kun NAS ei ole levy? AP haki Access pointtia joten miksi se se kytkettäisiin itseensä?
Mikähän se Network Attached Storage on jos ei levy?
AP tarvitsee IP:n (ja erillisen DHCP:n)
Muille kuin autisteille selviää kyllä, että kyse on laitteista.
Iso jaxuhali :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näitähän varmasti AP:lta löytyy kymmeniä ellei satoja, kun ei edes alkeita osannut.
Todennäköisesti koska on tuollainen ongelma. Ei niitä tarvitse kymmeniä olla. Yksi enemmän kuin on vapaita paikkoja riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin, kun kyse oli wlan-laitteista....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se Network Attached Storage on jos ei levy?
AP tarvitsee IP:n (ja erillisen DHCP:n)
Muille kuin autisteille selviää kyllä, että kyse on laitteista.
Iso jaxuhali :D
NAS on yleensä laite johon on kytketty levyjä. Yleensä 4 levyä. Ei siis levy.
AP tarvitsee IP:n ellei AP:ssa ole DHCP palvelinta kuten yleensä on ja laitteen configuraatiosta voidaan tällöin säätää miltä alueelta DHCP jakaa IP-osoitteita.
Ymmärrän jos tietotekniikka on sinulle hieman vierasta mutta älä huoli kysy vain jos tarvitset lisää apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin, kun kyse oli wlan-laitteista....
Mikä kohta oli epäselvä? Jos tarvitaan portteja kaapeleille? Jos käytetään vain langattomia laitteita niin tuskin tarvitaan lisää portteja kaapeleille.
En ole AP mutta ainakin Elisan liittymän mukana n. viisi vuotta sitten tulleessa Huawein 5G reitittimessä on noin rajallinen määrä laitteita. En muista tarkkaan oliko se tasan kymmenen mutta ei ainakaan montaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koska jos reititin laitetaan siltaavaan moodiin niin silloin tuo 5G reititin nimenomaan näkee kaikki toisen reitittimen taaksen tulevat laitteet. AP:n tapauksessa ne halutaan nimenomaan piilottaa tuolta 5G reitittimeltä. Uusi reititin väliin kaapelilla, jossa oma WLAN ja nimenomaan reitittävässä moodissa (ettei tuo clienttimäärärajoita haittaa). 5G reitittimestä WLAN pois päältä, se jää ainoastaan reitittämään 5G verkon ja tuon uuden reitittimen välistä liikennettä, WLAN ja koko sisäverkko rakennetaan uuden reitittimen taakse jossa ei ole noita rajoitteita.
Meshaa ne laajakaistalaitteen (5G, kuitu, xDSL) taakse.