Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TEM-analyysi: "Uudenmaan pitkäaikaistyöttömyys on massiivinen työmarkkinaongelma".

Vierailija
12.04.2023 |

"Uudenmaan pitkäaikaistyöttömyys on massiivinen työmarkkinaongelma. Liki kaksi viidestä pitkäaikaistyöttömästä asuu Uudellamaalla"

Mitä se Orpo puhuu työvoimapulasta, kun juuri siellä missä työpaikat ovat on valtava työttömyys?

https://www.iltalehti.fi/talous/a/4621e610-5432-4da5-9f3a-b3c90663c332

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketäs siellä oikein asustaa?

Varmasti on taas se tietty porukka "yliedustettuna".

Koska niitä ei oteta töihin, vaikka kuinka hakevat. Ja mihin otetaan, niihin ne tunkevat.

Wolt-kuski, bussi-kuski, apteekki, nykyään pikkuhiljaa lisää joka paikkaan.

Mutta olen nähnyt kuinka epätoivoisesti vaikka Afrikasta tulleet hakevat töitä, koska heille se 50€ lisää tuloihin on iso juttu suvulle Afrikassa.

Mutta miksi kaikki puolueet yhtä lukuunottamatta haluavat tuota väkeä lisää maahamme?

Vierailija
82/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nyt pitää leikata työttömien sosiaalitukia ja keventää työssä käyvien verotusta. Työttömien pitää mennä töihin."

Itse olen samaa mieltä kuin Orpo!

Vain ainostaan vahvasti ja vakavasti harhainen mielisairas on sitä mieltä, töihin vaan mennään. Kävellään yrityksen portista aamulla ja kysytään, missä työpöytäni tai työkaluni sekä työpisteeni on. Olet samaa tasoa kuin orpo, vakavasti harhainen mielisairas.

Noilla kommenteilla saatiin vaaleissa ykköspaikka, joten sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Ei myöskään harhaisen sekopään, paikkasi on suljetulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Koko artikkelissa oli vain kaksi järkevää lausetta:

"Analyysin mukaan pitkään työttömyyteen yhdistyy usein sairausdiagnoosi ja koulutuksen puutteita.

– Koulutuksen rooli pitkäaikaistyöttömien työllistymissuunnitelmissa on hyvin niukka, analyysissa todetaan."

Onhan se aika jännä, kun viiskymppinen pelkän peruskoulun käynyt  Pekka tai  merkonomi-Anne, jolla on lannerangan rappeutuma, ei tule valituksi HUS:iin sairaanhoitajaksi, hoivalaitokseen lähihoitajaksi eikä edes hoiva-apulaiseksi. 

Työtön ei saa työpaikkaa hakiessa kertoa, että hänellä on jokin työssä suoriutumusta estävä tai vaikeuttava sairaus. Jos kertoo eikä saa paikkaa, on itse aiheuttanut työttömyytensä. Siksi työnantajat eivät halua palkata pitkään työttömänä olleita. On järkevämpää palkata sellainen, joka vain vaihtaa työpaikkaa tai jonka määräaikainen työsuhde on ihan hiljattain päättynyt. Silloin voi olettaa, että hakija on työkykyinen.

Vierailija
84/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömien tulisi tietyssä määräajassa, vaikka vuodessa, siirtyä halvemmille asuinalueille. Ei ole mitään järkeä että valtio maksaa Helsingin vuokria jos ei seutu työllistä.

Meinaat että esim. perheellinen pitkäaikaistyötön pitäisi erottaa perheestään?

Toistaiseksi perustuslaki takaa oikeuden asua siellä missä hauaa. 

Eikös saman tien pitäisi määrätä asumistukea saavat eläkeläiset muuttamaan jonnekin muualle?

Mutta perustuslaki ei takaa, että asumisesi missä tahansa pitää olla yhteiskunnan tukemaa. Asumistuki pois Helsingistä ja kas, alkaa työkin kummasti maistumaan.

Eli kaikki siivoojat ja lähihoitajat muuttakoot Pihtiputaalle? Pk-seudullako heidän työpanostaan ei tarvita?

Minä en halua sellaista yhteiskuntaa, että kaikkein pienipalkkaisempien pitää käyttää työmatkoihinsa kaksi tuntia suuntaansa jostain periferiasta käsin. Inhimillisyyttä pitää olla heitä kohtaan, jotka ns. huonoimmat työt tekevät. 

Ymmärrän kyllä, että sinun mielestäsi heitä pitää ruoskia mennen tullen. 

Yksikään pihtiputaalainen lähihoitaja ei ole töissä Helsingissä, joten onko mielessäsi koskaan käynyt, että töitä on muuallakin kuin siellä? Älä ryhdy ällittelemään, että haluan tehdä töitä täällä, koska silloin se on ihan oma valintasi ja sinun tulee itse kantaa siitä vastuu eikä olettaa, että muut veronmaksajat kustantavat asumisesi.

Älä leiki tyhmää. "Pihtiputaata" käytetään yleisesti tarkoittamaan kaukana jostain olevaa paikkaa. Puhuin yleisesti siitä, ettei ihmisten pidä joutua käyttämään työmatkaansa tunteja päivässä. Olisit senkin perusteella voinut ymmärtää, mikä oli pointti, mutta sinulle lienee annettu lusikalla eikä kauhalla. 

Minä kuulun hyväosaisiin, enkä puhunut muutenkaan itsestäni. Puolustan huono-osaisia aina ja kaikkialla sinunkaltaisia riistäjiä vastaan.  

Eikä tarkoita. Hakemasi sanapari on Huitsin Nevada. Huitsin Nevadasta on turha ajaa Helsinkiin töihin, mutta jos kyseessä on Pihtipudas, niin täällä on töitä ihan "isolla kirkolla". Ja sairaanhoitajan palkka riittää ihan eri tavalla asuessa 300 e/kk kaksiossa kuin Helsingin 1300 e/kk kaksiossa.

T. pihtiputaalainen

Vierailija
85/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömien tulisi tietyssä määräajassa, vaikka vuodessa, siirtyä halvemmille asuinalueille. Ei ole mitään järkeä että valtio maksaa Helsingin vuokria jos ei seutu työllistä.

Meinaat että esim. perheellinen pitkäaikaistyötön pitäisi erottaa perheestään?

Toistaiseksi perustuslaki takaa oikeuden asua siellä missä hauaa. 

Eikös saman tien pitäisi määrätä asumistukea saavat eläkeläiset muuttamaan jonnekin muualle?

Mutta perustuslaki ei takaa, että asumisesi missä tahansa pitää olla yhteiskunnan tukemaa. Asumistuki pois Helsingistä ja kas, alkaa työkin kummasti maistumaan.

Eli kaikki siivoojat ja lähihoitajat muuttakoot Pihtiputaalle? Pk-seudullako heidän työpanostaan ei tarvita?

Minä en halua sellaista yhteiskuntaa, että kaikkein pienipalkkaisempien pitää käyttää työmatkoihinsa kaksi tuntia suuntaansa jostain periferiasta käsin. Inhimillisyyttä pitää olla heitä kohtaan, jotka ns. huonoimmat työt tekevät. 

Ymmärrän kyllä, että sinun mielestäsi heitä pitää ruoskia mennen tullen. 

Yksikään pihtiputaalainen lähihoitaja ei ole töissä Helsingissä, joten onko mielessäsi koskaan käynyt, että töitä on muuallakin kuin siellä? Älä ryhdy ällittelemään, että haluan tehdä töitä täällä, koska silloin se on ihan oma valintasi ja sinun tulee itse kantaa siitä vastuu eikä olettaa, että muut veronmaksajat kustantavat asumisesi.

Älä leiki tyhmää. "Pihtiputaata" käytetään yleisesti tarkoittamaan kaukana jostain olevaa paikkaa. Puhuin yleisesti siitä, ettei ihmisten pidä joutua käyttämään työmatkaansa tunteja päivässä. Olisit senkin perusteella voinut ymmärtää, mikä oli pointti, mutta sinulle lienee annettu lusikalla eikä kauhalla. 

Minä kuulun hyväosaisiin, enkä puhunut muutenkaan itsestäni. Puolustan huono-osaisia aina ja kaikkialla sinunkaltaisia riistäjiä vastaan.  

Eikä tarkoita. Hakemasi sanapari on Huitsin Nevada. Huitsin Nevadasta on turha ajaa Helsinkiin töihin, mutta jos kyseessä on Pihtipudas, niin täällä on töitä ihan "isolla kirkolla". Ja sairaanhoitajan palkka riittää ihan eri tavalla asuessa 300 e/kk kaksiossa kuin Helsingin 1300 e/kk kaksiossa.

T. pihtiputaalainen

P.s. "Hesalaisena" tietänet senkin, että paikkakunnan nimi taivutetaan "Pihtipudasta" eikä "Pihtiputaata".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän