Läheinen anoppini kuoli ja minulla on hautajaispäivänä työvuoro
Onko minulla oikeudellisesti mahdollisuutta saada hautajaispäivää vapaaksi kun haluaisin toki osallistua hautajaisiin ja olla lasteni tukena heidän tärkeän isoäitinsä hautajaisissa.
Kiitos avusta.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein TES:ssä on lähiomaisen hautajaiset palkallinen vapaa. Tarkista, mitä teidän TES sanoo ja keitä on lueteltu lähiomaiseksi.
Anoppi ei ole lähiomainen.
Riippuu ihan oikeasti siitä TESistä, tarkasta sieltä.
Just näin. Kerran ihan pätevänä selitin miehelle, että kyllä isovanhempien hautajaispäivä on vapaa, kunnes tsekattiin hänen alansa TES. KVTES:ssä ei ollutkaan. Eikä ole myöskään siis ne appivanhemmat tällä listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein TES:ssä on lähiomaisen hautajaiset palkallinen vapaa. Tarkista, mitä teidän TES sanoo ja keitä on lueteltu lähiomaiseksi.
Itseasiassa meidän tessissä anoppi on, mutta ei isovanhempi.
Ootko ap kenties hoitoalalla? Kuulostaa nimittäin ihan hoitoalan meiningiltä...
Sinulla on ap uskomattoman törppö ja epäinhimillinen pomo. Jatkossa toki muistat tämän tapahtuman ja mietit, että kuinka paljon olet valmis venymään mitään ylimääräistä työpaikallasi. Hae sairaslomaa hautaispäivää edeltävänä päivänä, niin ehkä pomosikin oppii oikeille tavoille!
No sun pitänee sairastua sopivasti mahatautiin.
Olen sinä päivänä pitämässä ison yleisötapahtuman koska olen kouluttaja. Tuntuu haastavalta samaan aikaan kouluttaa kun on perheessä hautajaiset.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin vain pääseväni hautajaisiin paikalle. En edes kuvittele saavani palkallista vapaapäivää siis.
Ap
Sairasloma? Aloita hyvissä ajoin, jottei jää ilmeisen selväksi työnantajalle. Näin minä tekisin.
Missä hemmetin Pohjois-Koreassa ihmiset työskentelee, jos ta ei tule tällaisissa asioissa vastaan!?
Ota palkaton vapaapäivä. Näin on hoitoalalla toimittu jos ei toiveitasi vapaapäivästä ole huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa tes:ssä on. Tarkistahan omasikin
Missä tessissä on? Sanoisin, että ei missään.
Sekö sitten on työnantajan mielestä hyvä, kun pillahdat itkuun kesken koulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Olen sinä päivänä pitämässä ison yleisötapahtuman koska olen kouluttaja. Tuntuu haastavalta samaan aikaan kouluttaa kun on perheessä hautajaiset.
Ap
Siis ihan itse sääditte hautajaiset juuri tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Tai ehkä tässä kylmässä maassa. Mikään ihme, että täällä on niin paljon yksinäisyyttä ja onnettomia ihmisiä.
Niin se vaan menee. Meillä lähiomainen tarkoittaa oman perheen jäseniä ja puolisoa. Vanhemmat, sisarukset ja omat lapset. Palkatonta tai lomapäivä muiden kohdalla jos voi saada vapaaksi.
Pitkälle saikulle vaan. Itse jään aina minimissään kolmen päivän sairaslomalle jos töissä aletaan vittuilla.
Eikö sinulla ollut mitään sanavaltaa hautajaisten ajankohdasta? Eikö esimerkiksi miehesi ottanut huomioon, että sinulla on tuolloin työpäivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiis ihan itse sääditte hautajaiset juuri tähän päivään.
Tätä minäkin ihmettelen. Isot koulutukset ovat tiedossa usein kuukausia etukäteen. Hautajaiset olisi kannattanut järjestää eri päivänä. Jos tätä ei huomioitu päivää päätettäessä, osallistumisesi ei ole muille tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palkkaa haluaisi. Työnantaja sanoi etten saa sitä vapaaksi.
ApNo jos et saavapasksi, jää kai vaihtoehdoksi vielä kerran kysyä saisitko siihen palkattoman päivän tai sit ilmoittaa olevansa sairaslomalla ja varautua toimittamaan ko.päivästä lääkärintodistus.
Tuosta saa kirjallisen huomautuksen, koska työnantajalla on oikeus tarjota tilalle muuta työtä, johon kykenee.
Osanotot. Miksi ihmiset on näin, kauniisti sanoen, yksinkertaisia?
Jos työnantajani ei antaisi minulle vapaata tuossa tilanteessa, niin ottaisin heti saikkua. Menisin työterveyteen, ja kertoisin "loppuunpalamisesta". Tulisi heti pari viikkoa saikkua.
Olen ollut anoppini, isovanhempieni ja monien muiden läheisten hautajaisissa.
Teen vuorotöitä, aina olen saanut palkallisen vapaan, jos on osunut työpäivä siihen.
Ja olisin mennyt, vaikkei olisi osunut.
Olen ollut lasteni tukena, kun mummut ja papat kuolleet, samoin puolison tukena.
En voisi kuvitellakaan, että en olisi mennyt lasteni mummojen, pappojen tueksi. Se on kunnioitusta, rakkautta ja arvostamista.
Ja jos noista olisin saanut potkut, niin mitä sitten?
Isovanhempien hautajaiset on vain kerran lapsille, ja niin on puolisonkin äidin ja isän.
Töitä tehdään helvetin monta kertaa.
Sori nyt vaan, mutta jaksaa hämmästyttää, kuinka joku arvottaa työn, ja siihen liittyvän koulutustilaisuuden ja ne kuulijat arvokkaammaksi, kuin läheiset, hautajaispäivänä.
Riippuu ihan oikeasti siitä TESistä, tarkasta sieltä.