Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Meillä on keväällä tulossa muutto niin nyt varmaan kannattais ruveta pikkuhiljaa jo etukäteen käymään läpi kaikkia tavaroita, hyvä tilaisuus lajitella ja karsia kaikkikirjat, paperit, vaatteet, dvd:t, lelut, askartelutavarat jne. Vaikka muutetaankin isompaan niin en halua yhtään ylimääräistä tavaraa, odotan jo innolla että vois olla ihanan väljää ja vain tärkeät ja mieluisat tavarat joille olis kaikille järkevä paikka!
Olen alkanut lukemaan kirjaa Ilana Aalto Vartin Voima.
Iso suositus kirjalle.
Löytyy kirjakaupoista, ja myöskin kirjastoista saa lainattua. Kirjastoissa varauksia ja jonoa saattaa olla, ilmestyi vähän aikaa sitten.
Varaston raivaus on nyt minulla hommien alla. Lähtee paljon pois ja säilytysjärjestelmät uusitaan osittain.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut lukemaan kirjaa Ilana Aalto Vartin Voima.
Iso suositus kirjalle.
Löytyy kirjakaupoista, ja myöskin kirjastoista saa lainattua. Kirjastoissa varauksia ja jonoa saattaa olla, ilmestyi vähän aikaa sitten.
Kiitos. Itse olen käynyt Ilanan nettisivuilla ja hän oli yhdessä ohjelmassakin ihan hiljattain.
Olen jo ennen joulua ja uuttavuotta tehnyt perinteisen kaappien ja laatikkojen koluamiset, ettei uusi vuosi ala ylimääräisen roinan merkeissä.
Minulla oli esim. iso pino alusvaatteita, joihin en enää mahtunut. Osa oli ihan tuliteriäkin. Pois vaan.
Sinä, joka luet tämän: mene heti keräämään 3 tavaraa paikoilleen :) minä menen myös! Minun tavoitteeni on kesään mennessä saada koti sellaiseen kuntoon, että voin kutsua ystäviä ja sukulaisia kylään ihan hetken mielijohteesta:) onnistun, jos kerään kolme tavaraa päivässä joko myyntiin, kierrätykseen tai lahjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta tuolla sivulla 54 lukemassa, mutta tähän väliin halusin vain kirjoittaa kommentin hygieniasta: Suomessakin lisääntyvät allergiat ja tulehdukselliset suolistosairaudet jne., jotka johtuvat ylipuhtaasta ympäristöstä. Siivotaan kumihanskat kädessä vahvoilla aineilla, ei voida pestä siivousfättejä muun pyykin kanssa jne. jne.
Siivousfättejä..? En tiiä mitä ne on, mutta mikrokuituliinoja ei ainakaan kannata pestä muun pyykin kanssa koska liinojen rikotut kuidut tukkeutuvat muusta pyykistä irronneista vaatenöyhdästä sun muusta eikä enää toimi kuten se on suunniteltu, ilman pesuaineita toimivana siivousliinana.
Joo, sori. Vaikeahan tää on päätellä: Siivousrättejä
Itaelläni on monenlaisia ja myös mikrokuituisia. Kaiken pesen muun 60- tai 90-asteisen pyykin kanssa. Mikrokuituiset pesen pesupussissa.
Minä ratkaisin tämän ongelman ostamalla toisen talon, koska emme mahdu yhteen. Heti alkoi löytyä tilaa ja järjestystä. Otan vain tavaraa mukaan siinä järjestyksessä, kun se pistää silmään ja huutaa ratkaisua... Hauska tunne kyllä.
Lopettakaa tämä tyhjänpäiväinen positiivisvouhotus. Ei ole mitään positiivista antaa täysin päättömiä syö kertakäyttöastioista jos et jaksa tiskata -neuvoja ja paimentaa kriittisiä pois kun ei ole positiivista.
Jonkun ne kertikset on maksettava, kannettava kotiin ja vietävä kierrätykseen (ai niin, ne saa väsynyt viedä ihan roskiin tai partsille, jos ei jaksa). Joka ikinen jaksaa tiskata omat astiansa ja jos ei, paikka on osastolla.
Positiivisessa pysyminen saa aivan absurdeja muotoja ja ihmiset aivottomina yläpeukuttavat. Jos saisi käyttää päätään, voisi ihan tosiaan löytää hyviä apukeinoja halvaannuttavaan tavarauupumukseen. Mutta ei sitä kyllä millään tapaa paranna, että hyväksytään se, että kun minulla tässä on niiiiin kauhean huono olo, niin voin sillä varjolla heittäytyä ihan infantiiliksi ja roskata miten paljon lystään. Jotkut neuvot vaan pahentavat ongelmaa ja tässä yksi.
Olen nähnyt tällaisen kertisastiaihmisennkodin, joka oli täynnä pahvia ja muuta p-kaa. Muutamalla astialla ei olisi ikinä päätynyt siihen jamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että jos pää on kunnossa, kotikin on siisti.
Niin sanotaan ja osa vanhoita viisauksista on täysin puuta heinää. On myös neuroottista ja pakkomielteistä siivoamista, joka on lähinnä kontrollointia. Kodin siisteys tai sotkuisuus ei siis yksi kerro mitään pään kunnosta.
Ketjun aloittaja täällä hei! Yksi kommentti kertakäyttöastioista tässä ketjussa ei yleisesti kerro tämän ketjun tarkoituksesta. Kukaan ei ole kehottanut olemaan positiivinen ns. valheellisella tavalla. Jos haluaa muutosta omaan tilanteensa, täytyy ehdottomasti olla rehellinen itselleen ja puhua totta. Ei negatiivisesti eikä positiivisesti sillä tavalla, että oikeuttaa itsensä käyttämään kertakäyttöastioita tai muuten tehdä ratkaisuja, jotka haittaavat itseään, muita, luontoa ym.
ymmärrän, että tämä aihe on joillekin erittäin triggeröivä, ja monelle on erittäin vaikea sisäistää, miksi jotkut elävät sotkuisessa kodissa ja kamppailevat sen ylläpitämisessä. Toivoisin, että tämä ketju olisi turvallinen paikka kertoa omia ajatuksiaan ja jakaa vinkkejä muille. Sieltä voi sitten poimia itselleen sopivia ratkaisuja tai sitten rakentavasti antaa palautetta, jos jokin kommentti on haitaksi muille tai luonnolle tässä tapauksessa.
ihanaa kevään alkua kaikille!
toivottavasti tämä ketju tai jokin muu vastaava ketju herää eloon:)
Ap
Kaappitilan puute. Keittiöön ylimääräinen kaluste, esim muuramen lipasto, nutkkakaappi jne.. Eteiseen seinänlevyinen säilytyskaappi ovin samaten makkariin/makkareihin, olohuoneessa senkki ja mitä niitä onkaan.
Aina kun ostat jotain kotiin, lauta kaksi tavaraa pois.
Laita käyttämäsi esine aina heti paikoilleen.
Opeta lapset siivoamaan leikkinsä ennen kuin saavat aloittaa uutta.
Illalla lasten kanssa yhdessä iltasiivous. Lattialle jätetyt menevät roskiin. ( Kyllä, muutama barbi ja liimapuikko yms. on heitetty roskiin!)
Hei kaikki! Mites menee siivoilut? Mä sain aika monta nurkkaa uudelleenjärjestettyä viime viikolla ja jopa imuroitiin sohvan alus joka oli viimeksi tehty valehtelematta varmaan kaks vuotta sitten... Mutta taisin tehdä liikaa kerralla ja unohtaa levon koska nyt olen niin uupunut että hyvä kun jaksan sängystä ylös kömpiä aamuisin. Pienet lapset vaativat jatkuvaa huomiota ja ruokaa pitäisi laittaa ja vessa pestä mutta en vaan saa aikaiseksi. Huomasin kyllä sen sohvan alusen imuroinnin vaikuttaneen sisäilman laatuun eli kai sieltä jotenkin kulkeutui pölyä muuhun huoneeseen. Eli nyt on yksi asia vähemmän mieltä painamassa. Ongelma on vaan ne tuhat muuta asiaa, tuntuu että joka päivän hetki täytyy jotain siistiä tai se kaikki kasaantuu... Yritän ottaa päivä kerrallaan ja positiivisesti. Ja ainakin nuorempi poika on innostunut siivoamaan ja laittaa palapelin pois ennen kuin ottaa seuraavan pelin eli toivoa on x)
Oletteko kokeilleet instagramissa kauheasti mainostettavaksi synoshi- pesuria? Ei viittis ostaa jos on ihan paska.
Toimiva resepti joka toimii: vie mennessä, tuo tullessa.
ADHD-ihmisille on parasta palkata viikkosiivooja. Muuten elämä menee hukkaan siinä, että yrittää taistella ADHD:tä vastaan, eikä ehdi muuta tekemään. Lisäksi moni ADHD-ihminen on hyväpalkkaisissa töissä, joten on parempaa ajankäyttöä tehdä niitä omia hyväpalkkaisia töitä ja palkata matalapalkka-alan ihminen tekemään matalapalkka-alan hommat, eli siivoukset. Ei ole mikään tappio todeta, että kaikkea ei voi osata, ja keskittyä olemaan superhyvä niissä töissä, mitä osaa.
oletko nainen?
jäätkö yökylään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että jos pää on kunnossa, kotikin on siisti.
Niin sanotaan ja osa vanhoita viisauksista on täysin puuta heinää. On myös neuroottista ja pakkomielteistä siivoamista, joka on lähinnä kontrollointia. Kodin siisteys tai sotkuisuus ei siis yksi kerro mitään pään kunnosta.
sekopään puolustukset
Nostellaanpas tätä ketjua :)
Mä en tehnyt uudenvuoden lupauksia mutta jotenkin vahingossa olen onnistunut luomaan itselleni uuden rutiinin, kun vaan päätin että joka ilta teen pienen siivouksen. Kun en lupaillut mitään niin ei tullut paineita, mutta sit kun vaan alkoi toteuttamaan sitä säännöllisesti niin huomasin että nyt siitä on jo tullut tapa josta ei tule helposti luistettua. Ennen kun ikäänkuin oli vaihtoehto olla siivoomatta niin sit tuli usein jätettyä se iltasiivous välistä. Oon alkanut jopa melkein nauttimaan siitä kun saan lapset nukkumaan ja sit rauhassa keräilen lelut, tiskit, roskat, lojuvat tavarat, laitan kodin sellaiseen kuntoon että aamulla on mukava taas herätä uuteen päivään :) Mulla ainakin vaikuttaa heti negatiivisesti päivän fiilikseen jos joutuu aloittamaan aamun sotkujen keskellä.