Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
2321/2330 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on keväällä tulossa muutto niin nyt varmaan kannattais ruveta pikkuhiljaa jo etukäteen käymään läpi kaikkia tavaroita, hyvä tilaisuus lajitella ja karsia kaikkikirjat, paperit, vaatteet, dvd:t, lelut, askartelutavarat jne. Vaikka muutetaankin isompaan niin en halua yhtään ylimääräistä tavaraa, odotan jo innolla että vois olla ihanan väljää ja vain tärkeät ja mieluisat tavarat joille olis kaikille järkevä paikka!

Mulla on muutot tulleet lyhyemmällä varautumisajalla, mm. siksi, että olen kyllästynyt vuokraloisena elämiseen ja ostanut oman. Vuokra-asunnon irtisanomisaika on kulunut uudessa tehtäviin muutoksiin ja varsinaiseen muuttoon, joten eipä siinä enää ole ollut aikaa mihinkään tavaroiden erilliseen karsintaan. Kunnollinen pakkaaminen vie aikaa, mutta eipähän tavarat hajoa muutossa. Sekalaatikoita ei kannata tehdä. Toki siinä pakatessa voi selkeästi turhat karsia matkasta pois, mutta muuten olen vienyt mennessäni kaiken uuteen paikkaan. Siellähän sitä laatikoista poimitaan ekaks kaikkein tarpeellisimmat. Ne, mitkä jää yli vuodeksi laatikoihin, voi viedä laatikoineen kaikkineen kierrätyskeskukseen.

Vierailija
2322/2330 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-ihmisille on parasta palkata viikkosiivooja. Muuten elämä menee hukkaan siinä, että yrittää taistella ADHD:tä vastaan, eikä ehdi muuta tekemään. Lisäksi moni ADHD-ihminen on hyväpalkkaisissa töissä, joten on parempaa ajankäyttöä tehdä niitä omia hyväpalkkaisia töitä ja palkata matalapalkka-alan ihminen tekemään matalapalkka-alan hommat, eli siivoukset. Ei ole mikään tappio todeta, että kaikkea ei voi osata, ja keskittyä olemaan superhyvä niissä töissä, mitä osaa.

Kyllä mä jaksan itse siivota vessanpytyn, imuroida jne, kunhan teen itselleni aikataulut ja tehtävälistan, en tarvitse siihen siistijää. Ongelmia aiheuttaa tavara, joka ei mahdu onnettomiin säilytystiloihin pienessä asunnossa tai jota en saa paikoilleni käytön jälkeen. Ei siivooja laita ympäriinsä lojuvia tavaroita kaappeihin tai tee päätöksiä puolestani siitä pidänkö jonkun tavaran, yritänkö myydä, heitänkö roskiin vai vienkö kirpparille. Tällaiset jutut ovat minun kompastuskiveni. Jos olisin minimalisti kaikki olisi varmasti selkeämpää, mutta valitettavasti en ole ja harrastuksiakin on useita mikä lisää tavaramäärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/2330 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD-ihmisille on parasta palkata viikkosiivooja. Muuten elämä menee hukkaan siinä, että yrittää taistella ADHD:tä vastaan, eikä ehdi muuta tekemään. Lisäksi moni ADHD-ihminen on hyväpalkkaisissa töissä, joten on parempaa ajankäyttöä tehdä niitä omia hyväpalkkaisia töitä ja palkata matalapalkka-alan ihminen tekemään matalapalkka-alan hommat, eli siivoukset. Ei ole mikään tappio todeta, että kaikkea ei voi osata, ja keskittyä olemaan superhyvä niissä töissä, mitä osaa.

Kyllä mä jaksan itse siivota vessanpytyn, imuroida jne, kunhan teen itselleni aikataulut ja tehtävälistan, en tarvitse siihen siistijää. Ongelmia aiheuttaa tavara, joka ei mahdu onnettomiin säilytystiloihin pienessä asunnossa tai jota en saa paikoilleni käytön jälkeen. Ei siivooja laita ympäriinsä lojuvia tavaroita kaappeihin tai tee päätöksiä puolestani siitä pidänkö jonkun tavaran, yritän

Onko tullut mieleen, että jos siivooja tekee noi rutiinihommat, sinä voit keskittyä yksinomaan sellaiseen siivoukseen, jota siivooja ei tee, eli tuohon säästänkö, heitänkö, myynkö -pohdintaan? Ja kyllä meidän siivoja laittaa ympäriinsä lojuvat tavarat kaappeihin. Tänäänkin siivoojan ollessa meillä kuvasin pari turhaa tavaraa ja laitoin ne fb-kirppikselle, toinen meni saman tien ja oli noudettu ennen kuin siivooja sai viikkosiivouksensa tehtyä. Lisäksi sortteerasin lastenvaatteita myyntiin. Tällaiseen ei jää energiaa, jos kuluttaa sen kaiken perussiivoukseen.

Vierailija
2324/2330 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet instagramissa kauheasti mainostettavaksi synoshi- pesuria? Ei viittis ostaa jos on ihan paska.

Vierailija
2325/2330 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auri apuun ja kuvataan video siivouksesta!

Vierailija
2326/2330 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä jaksan itse siivota vessanpytyn, imuroida jne, kunhan teen itselleni aikataulut ja tehtävälistan, en tarvitse siihen siistijää. Ongelmia aiheuttaa tavara, joka ei mahdu onnettomiin säilytystiloihin pienessä asunnossa tai jota en saa paikoilleni käytön jälkeen. Ei siivooja laita ympäriinsä lojuvia tavaroita kaappeihin tai tee päätöksiä

Meillä ei ole varaa siivoojaan, mutta kaksi yrittäjää keskittymässä pitämään firmaa pystyssä vaikeiden aikojen yli. Ilmoitin miesväelle, että nyt kuulkaas te hoidatte peruskuviot ja minä sillä aikaa organisoin jonkun yksityiskohdan, että saadaan kaaos talttumaan. Tämä tuntuu toimivan, koska he eivät pysty mussuttamaan tietään vapaaksi vankilasta, kun kerran vartijakin lusii saman ajan kuin he siivoaa ja pyörittää keittiötä. Lisäksi heitäkin innostaa, kun joku ongelmakohta ratkeaa. Kierrätys piti järjestää pois kuistilta, koska sinne löysi hiiri tonkimaan metallikeräykseen meneviä, aina siellä joku vähän kuitenkin tarkkaan nenään ilmeisesti tuoksuu. Lisäksi kun tilaa ei ole riittävästi kierrätyskeskuksen pyörittämiseen sisäoloissa, päädyttiin laittamaan kierrätyslaatikko lipaston alle, jossa piti olla pojan kengät, mutta ei oppinut koskaan käyttämään sitä kunnolla, joten se oli vain imuroijan turha painajaisnurkka. Nyt laatikko lähtee kauppareissulle mukaan, joten kohta ei pölyynny entiseen malliin, ja tilaa säästyy eikä kierrätettävää ole siellä ja täällä. 

Tuohon en saa tavaroita paikoilleen käytön jälkeen -ongelmaan toimii kivasti ketjun alussa esitetty muutaman minuutin siivouspyrähdys. Samalla kun keitän kahvin tms, järjestän tavaroita paikoilleen. Eikä tunnu siivoamiselta sitten kuitenkaan. 

Vierailija
2327/2330 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti-imuri, joka moppaa on siivoojaa edullisempi vaihtoehto. Toki siivooja on hyvä, jos on varaa. Mulla toimii puolen tunnin siivous päivässä musiikin kanssa.

Vierailija
2328/2330 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Mulla just toisinpäin: en huomaa kyläpaikassa olevia sotkuja, mutta kotona kaiken pitää olla järjestyksessä ja paikoillaan. Vaikka ei ehtisi enää myöhään imuroida, tavarat voi aina olla niille kuuluvilla paikoilla, se on jo 95% siisteyttä. Matkoilla tulli laittaa aina räjähteitä laukkuuni, jotka ampuvat tavarani ympäri hotellihuonetta! Kukaan ei ikinä usko tätä, koska kotona kaikki on siististi. Joillain ryöpsähtää lomalla päihdeongelma, mulla vain matkatavarat. 🙈

Vierailija
2329/2330 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin lapsesta jo oman huoneeni, neuroottisesti. Oli aina tiptop.

Sama eka asuntoni nuorena tyttönä. 

Tapasin miehen ja saimme lapsia. Tein vuorotöitä.

Rivari ja sitten omakotitalo oli aina kun pommin jäljiltä. Roinaa ja vaatetta pursu paikat. Talon ympärillä kaikkea tavaraa ja mustaa säkkiä.

Ei oikeastaan ketään kehdannut pyytää spontaanisesti kylään.

Lapset muuttivat maaimalle ja lopulta erottiin.

Nyt mulla on taas siisti koti, kaksio. Asun tässä kissan kanssa. Tänne sopii hyvin yllätysvieraan tulla.

Mun ex ja minä oltiin huono kombo siivoamisen suhteen.

Lapset poikia. 

Siivoan mielelläni omat sotkuni, mutta en loputtomiin muitten sotkuja. 

Jos oltais jatkettu yhdessä niin todennäkösesti vähintään 95% siivouksesta siinä 150 neliön talossa olis ollut vieläkin mun vastuulla.

2330/2330 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kamala kaaos kotona nyt, että päädyin ottamaan excelin apuun. Käytin vartin ihan vaan siihen, että kirjoitin ylös yksitellen kaikki kohdat, jotka kotona vaativat nyt jotain tekemistä, siivoamista, raivaamista:

- keittiön kuivatarvikekaapin läpikäynti

- lipaston päällinen

- eteisen kenkähylly

jne.

Edelliseen soluun laitoin vielä paikan prioriteettinumerolle, että voin merkata ykköseksi ne, jotka häiritsee mua eniten. Sitten ajastan päivittäin kaksi taikavarttia. Niiden aikana nappaan vaan prio1-listasta yhden homman ja teen sen. En mieti, huvittaako tai onko se ikävä homma. Ihan vaan aloitan ja teen. Pyrin pilkkomaan hommat sellaisiksi, että vartissa sen saa tehtyä. Ja se on ihan uskomatonta, miten paljon vartissa saa tehtyä, kunhan ei uppoudu selaamaan mitään lehtipinon lehtiä, vaan keskittyy karsimiseen ja pyyhkimiseen.

Pikkuhiljaa tämä kaaos tästä selkenee. Kunhan vaan pysyn erossa Vintedistä, enkä ostele sieltä jatkuvasti jotain lisää. Myyn vaan tarpeettomat tavarat.

Huomasin, että mitä enemmän saan kotia järjestykseen, sitä helpompaa on pitää makeanhimo kurissa. Eli laihdunkin tässä sivussa ihan huomaamatta. Hurraa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi