YLE: THL ja Kela haluavat, että Suomessa otetaan käyttöön sokeri-, suola- ja rasvaverot
Mitäs siihen sanotte? Sipsien ja keksien mussutus jää sikseen, parsakaalia tilalle!
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että niin monella on nykypäivänä aivot tuhoutuneet. Halvin ja terveellisin ravinto valmistetaan itse aidoista raaka-aineista. Mutta näistä some marinoimista pässeistä ei siihen ole kun ei ole aikaa kun pitää tykätä Tik Tok skeidaa ja postata somepisteitä, jotta tuntuu taas joltain. Pthui!
Juuresten kilohinta on siinä 1-2€ tienoilla. Riisi ja pasta samaa luokkaa. Eikö ihmisiä enää opeteta laittamaan ruokaa? YouTube täynnä satoja tuhansia ruokalajeja. Vai eikö älykkyys enää riitä?
Hemmetti taas mikä oksennus. Paprikan kilohinta yli 10€. Kyllä sitä muutakin haluaa syödä kuin porkkanaa. Itse en sipsejä yms syö, mutta on aivan tolkutonta nostaa verotusta jo ennestäänkin ylikalliisiin tuotteisiin.
Osta talvella pakastevihanneksia äläkä sitä 10€ paprikaa. Saat kympillä pakasteita yli viikoksi itsellesi. Ja siellä on kymmeniä eri laatuja. Älä syö porkkanaa jos haluat sokeaksi.
Valtio saa lisää verotuloja mutta ei käyttö vähene lainkaan. Kukaan käyttäjä ei jätä olutta tai kossuakaan ostamatta tai tupakka-askia ostamatta vaikka miten hinta nousee. Mielummin pihistävät muusta. Jonkun lapsi ei aloita harrastusta ja toinen ei käy kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mammojen vika koska heidän läskitaudeistaan koituu niin suuret kulut yhteiskunnalle.
Oletko ja kauan kärsinyt mielenterveysongelmista?
Vierailija kirjoitti:
Vois vihannesten ja hedelmien verot poistaa niin menisi kaupaksi.
Hedelmissä on sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaan märkä päiväuni: lasketaan veroja niin omaan taskuun jää enemmän. Yksikään kauppias ei hintoja pudottaisi.
Että mä vihaan suomalaisen päivittäistavarakaupan duopolia. Voisipa Spar tehdä paluun tai vaikka Aldi kylkeen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuko
Tämä oli ihana kauppa 90-luvula kotikylässä. SIlloin eineksetkin vielä maistui joltain ja aina oli tuoretta kanaa pyörimässä lihatiskin vieressä ja munkkeja ja Africolaa! <3
Vierailija kirjoitti:
Valtio saa lisää verotuloja mutta ei käyttö vähene lainkaan. Kukaan käyttäjä ei jätä olutta tai kossuakaan ostamatta tai tupakka-askia ostamatta vaikka miten hinta nousee. Mielummin pihistävät muusta. Jonkun lapsi ei aloita harrastusta ja toinen ei käy kampaajalla.
Olkoon niin. Mä en aio maksaa veroistani yhtään enempää itseaiheutettujen maksakirroosien ja sepelvaltimotautien hoitoja, olisi jo aikakin että yksilöltä penätään vähän enemmän vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on kuitenkin normaaleja joten saavutettu hyöty on suurempi kuin ongelmat. Ja nuo ongelmat ovat olemassa jo nyt joten sekään ei muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on sokeria.
Varmasti fruktoosilla olisi tässä mallissa verovapaus, eiköhän tuo koske lisättyä sokeria esim. mehuissa yms.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nykyajan kauppoja Suomessa. Kymmeniä tuhansia tuotteita, puolivalmisteita ja eineksiä. Sitten on 10% sitä oikeasti hyvää ja terveellistä tavaraa. Leipähyllyjä on kymmeniä metrejä sittarissa ja siellä on suunnilleen 3-5 oikeasti terveellistä ja hyvää täysjyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti. Väestön terveys kohenee ja saadaan lisää verotuloja tarpeellisiin asioihin.
Joo, noinhan se varmasti tässäkin menisi, kuten muissakin vastaavissa kuningasideoissa. Todellisuudessa menisi niin, että ruokatottumuksissa mikään ei muuttuisi, mutta pimeät hommat, povitaskuun heittäminen, petokset ja muu vilunki olisi sitäkin houkuttelevampaa ja ne verotulot kosahtaisivat lisääntyneeseen valvontaan. Kokonaisuus jäisi perseneton puolella, mutta lieneekö tuolla toisaalta väliä, kun suurempi osa rahasta valuisi "oikean porukan" taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan että hakataan kaikki viranomaiset ja päättäjät kerran vuodessa, mitä korkeampi palkka ja edut, sitä kovemmin kuonoonkin.
Vähentäisi runsaasti kaikenlaisia ongelmia yhteiskunnassa kun näin tehtäisiin.
Jos kuitenkin toimisit itse koekaniinina niin saataisiin vaikutuksista todellista tietoa. Katsotaan muuttuuko sinun suhtautumisesi saamasi kohtelun seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon niin. Mä en aio maksaa veroistani yhtään enempää itseaiheutettujen maksakirroosien ja sepelvaltimotautien hoitoja, olisi jo aikakin että yksilöltä penätään vähän enemmän vastuuta.
Mikään este ei ole tehdä systeemistä sellaista, että jokainen maksaa veroja vain niistä asioista ja sen verran kuin itse haluaa.
Jos ei halua maksaa mitään, ei sitten myöskään saa jotain vaikka tarttiskin.
Jostain syystä varsinkaan veroista leipänsä repivät ei koskaan innostu tämmöisestä vastuuvapaudesta verovapauden vastineeksi -systeemistä, miksiköhän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan että hakataan kaikki viranomaiset ja päättäjät kerran vuodessa, mitä korkeampi palkka ja edut, sitä kovemmin kuonoonkin.
Vähentäisi runsaasti kaikenlaisia ongelmia yhteiskunnassa kun näin tehtäisiin.
Jos kuitenkin toimisit itse koekaniinina niin saataisiin vaikutuksista todellista tietoa. Katsotaan muuttuuko sinun suhtautumisesi saamasi kohtelun seurauksena.
Ei minusta saa irti hyödyllistä dataa, koska en ole valta-asemassa saati hulppeita palkkoja ja etuja nauttiva loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että niin monella on nykypäivänä aivot tuhoutuneet. Halvin ja terveellisin ravinto valmistetaan itse aidoista raaka-aineista. Mutta näistä some marinoimista pässeistä ei siihen ole kun ei ole aikaa kun pitää tykätä Tik Tok skeidaa ja postata somepisteitä, jotta tuntuu taas joltain. Pthui!
Juuresten kilohinta on siinä 1-2€ tienoilla. Riisi ja pasta samaa luokkaa. Eikö ihmisiä enää opeteta laittamaan ruokaa? YouTube täynnä satoja tuhansia ruokalajeja. Vai eikö älykkyys enää riitä?
Hemmetti taas mikä oksennus. Paprikan kilohinta yli 10€. Kyllä sitä muutakin haluaa syödä kuin porkkanaa. Itse en sipsejä yms syö, mutta on aivan tolkutonta nostaa verotusta jo ennestäänkin ylikalliisiin tuotteisiin.
Osta talvella pakastevihanneksia äläkä sitä 10€ paprikaa. Saat kympillä pakasteita yli viikoksi itsellesi. Ja siellä on kymmeniä eri laatuja. Älä syö porkkanaa jos haluat sokeaksi.
Pakastevihanneksia leivän päälle? Salaattiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään este ei ole tehdä systeemistä sellaista, että jokainen maksaa veroja vain niistä asioista ja sen verran kuin itse haluaa.
Jos ei halua maksaa mitään, ei sitten myöskään saa jotain vaikka tarttiskin.
Jostain syystä varsinkaan veroista leipänsä repivät ei koskaan innostu tämmöisestä vastuuvapaudesta verovapauden vastineeksi -systeemistä, miksiköhän...
Sitä on oltu yhteiskuntaopin tunneilla aktiivisesti mukana?
Verotus kasvaa ja myös sitä rataa myös poliitikkojen palkat. Poliitikkojen pitäisi olla esimerkkinä kansalaisille, mutta eivät toteuta sitä, jos nostavat omia palkkojaan, ja sanovat vain, että ovat jääneet jälkeen palkkojen vuoksi? Aina kun on kriisi, niin olen huomannut kautta aikojen, niin poliitikot lisäävät omia palkkojaan ja kiristävät muiden palkkoja? Ja tämä myös poliitikkojen syytä, ei ole kuin S-market ketju ja K-market ketju, joka on poliitikoiden valtaama alue. Kun katsoo niiden hallitusta, niin löytyy vain entisiä poliitikkoja, jotka petaavat vain itselleen hyviä kauppoja? Todella törkeää käytöstä!! Ja hallituksesta löytyy myös entinen rikollinen, joka teki huumekauppoja, niin yhtä äkkiä onkin K-ketjun hallituksessa? Katsokaa kaikki kansalaiset, että ketkä ovat näiden kauppojen hallituksessa? Siis entiset poliitikot, joilla pelataan tätä kytky kauppaa ja myös alojen kanssa.
Kannatan, mutta samalla toivon että terveellisiin ruokiin tulisi hinnanalennuksia. Esim. sydänmerkittyjä tuotteita voisi myydä halvemmalla. Kaikenkaikkiaan epäterveellisiä ravintovaihtoehtoja saa puolestani verottaa, toki siinä jää omakin käyttö vähemmälle mutta sitähän tässä ajetaan. Kansanterveyden puolesta pitää tehdä isoja päätöksiä, jos ei haluta että porukka siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle heti ammattiopinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on sokeria.
Ja maidossa. Laktoosi = maitosokeri.
Jokainen ymmärtää, että tuossa tarkoitettiin sakkaroosia eli "valkoista sokeria", tavallista sokeria.
Joo tämä oli makeisveron kohdalla. Luultavaa on että näiden verojen toimeenpano on pakko tehdä EU-tasolla koska viime kerralla oli säätöä siitä, mitkä tuotteet ovat veronalaisia ja mitkä eivät, oli hirveä duuni tehdä kattava lista kaikista näistä.