YLE: THL ja Kela haluavat, että Suomessa otetaan käyttöön sokeri-, suola- ja rasvaverot
Mitäs siihen sanotte? Sipsien ja keksien mussutus jää sikseen, parsakaalia tilalle!
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio saa lisää verotuloja mutta ei käyttö vähene lainkaan. Kukaan käyttäjä ei jätä olutta tai kossuakaan ostamatta tai tupakka-askia ostamatta vaikka miten hinta nousee. Mielummin pihistävät muusta. Jonkun lapsi ei aloita harrastusta ja toinen ei käy kampaajalla.
Olkoon niin. Mä en aio maksaa veroistani yhtään enempää itseaiheutettujen maksakirroosien ja sepelvaltimotautien hoitoja, olisi jo aikakin että yksilöltä penätään vähän enemmän vastuuta.
Mikään este ei ole tehdä systeemistä sellaista, että jokainen maksaa veroja vain niistä asioista ja sen verran kuin itse haluaa.
Jos ei halua maksaa mitään, ei sitten myöskään saa jotain vaikka tarttiskin.
Jostain syystä varsinkaan veroista leipänsä repivät ei koskaan innostu tämmöisestä vastuuvapaudesta verovapauden vastineeksi -systeemistä, miksiköhän...
Sitä on oltu yhteiskuntaopin tunneilla aktiivisesti mukana?
Kommunismi ja tyrannia on pahoja asioita, vaikka toki siellä yhteiskuntaopinkin tunneilla saatetaan välillä muuta aivopesijöiden toimesta väittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio saa lisää verotuloja mutta ei käyttö vähene lainkaan. Kukaan käyttäjä ei jätä olutta tai kossuakaan ostamatta tai tupakka-askia ostamatta vaikka miten hinta nousee. Mielummin pihistävät muusta. Jonkun lapsi ei aloita harrastusta ja toinen ei käy kampaajalla.
Olkoon niin. Mä en aio maksaa veroistani yhtään enempää itseaiheutettujen maksakirroosien ja sepelvaltimotautien hoitoja, olisi jo aikakin että yksilöltä penätään vähän enemmän vastuuta.
Jos joku kuviteltu maksakirrooseista maksaminen noin ärsyttää, sitten kannattaa alkaa lobbaamaan päihteiden kieltolain purkamisen puolesta. Se on ainoa tapa vähentää maksakirroosien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan. Roskapikaruoalle myös, pizzeriat, pikahampurilaisketjut, kebabbilat. Eläinkunnan tuotannolta tukiaiset pois ja ne siirretään kasvisruoan tuotantoon. Terveelliset kasvistuotteet edullisemmiksi, esim. linssit, pavut, hevi.
n100 kg
Mitäs jos avattais ihan ravintoloita, joissa on lakisäädökset että ruoan pitää olla terveellistä, hyvää ja hinta suhteellisen kohtuullista asiakkaille? Ei taida ruoanlaittotaidot enää riittää kun koulutuskin on mitä sattuu nykyään.
Minä sitten vaadin, että kaupoissa on vaihtoehtoina sokerittomia, suolattomia ja rasvattomia ruokia, muuallakin kuin tuore liha ja kalatiskillä.
Meillä oli ennen hyvä elintaso. Syötiin paljon mm. possun sisäfilettä ja kanaa. Leikkeleitä viisihenkisessä perheessä kului jopa 1,4 kiloa kuukaudessa.
Meni asiat perheelleen.
Nuoret, aikuiset lapset olivat onneksi muuttaneet pois kotoa. Jäimme mieheni kanssa taloudelliseen ahdinkoon, jossa olemme vieläkin.
Oli vaihdettava lihatuotteet, jos niitä haluaa syödä ravaiseen possu-nauta jauhelihaan, makkaraan ja sen sellaiseen.
Puputamme leipää ja perunoita.
Vihannekset, hedelmät ja yleensä kaikki terveellinen on kovin kallista.
Että tervetuloa ainakin rasvavero, jos se kohdistuu rasvaisiin prossesoimattomiin tuotteisiin, eipähän ole sitten niihinkään varaa.
Syödään pelkkiä perunoita, röyh.
Ei tarvitse mennä kovin kauas huomatakseen ettei tämä toimi:
"Lokakuussa 2011 Tanska otti käyttöön rasvaveron, joka koskee voita, maitoa, juustoa, pizzaa, lihaa, öljyä ja jalostettuja elintarvikkeita, jos ne sisältävät yli 2,3 prosenttia tyydyttyneitä rasvoja. Marraskuussa 2012 Tanskan veroministeriö ilmoitti kuitenkin lakkauttavansa rasvaveron todeten, että se ei ole muuttanut tanskalaisten ruokailutottumuksia, se on kannustanut rajat ylittävään kaupankäyntiin, vaarantanut tanskalaisten työpaikat ja ollut tuottajille ja vähittäismyyntipisteissä toimiville kauppoihin nähden painajaismaisen raskas byrokratia."
Kuollut ja kuopattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan. Roskapikaruoalle myös, pizzeriat, pikahampurilaisketjut, kebabbilat. Eläinkunnan tuotannolta tukiaiset pois ja ne siirretään kasvisruoan tuotantoon. Terveelliset kasvistuotteet edullisemmiksi, esim. linssit, pavut, hevi.
n100 kg
Mitäs jos avattais ihan ravintoloita, joissa on lakisäädökset että ruoan pitää olla terveellistä, hyvää ja hinta suhteellisen kohtuullista asiakkaille? Ei taida ruoanlaittotaidot enää riittää kun koulutuskin on mitä sattuu nykyään.
Avaa ihmeessä ravintola missä ei käytetä rasvaa, suolaa saati sokeria.
Tuu sit kertoo meille miten kävi.
Tuon rasva-sokeriveron voisi kohdistaa suoraan eineksien ja ruuan valmistajiin. Jos haluavat tehdä jatkossakin epäterveellistä, maksavat siitä valtiolle. Valmistus siirtyisi automaattisesti terveellisempiin asioihin jolloin kaupassa olisi tarjolla parempia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä sitten vaadin, että kaupoissa on vaihtoehtoina sokerittomia, suolattomia ja rasvattomia ruokia, muuallakin kuin tuore liha ja kalatiskillä.
Kriteeri on ongelmallinen, koska ruoka säilyy aika huonosti ilman lisättyjä säilöntäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Tuon rasva-sokeriveron voisi kohdistaa suoraan eineksien ja ruuan valmistajiin. Jos haluavat tehdä jatkossakin epäterveellistä, maksavat siitä valtiolle. Valmistus siirtyisi automaattisesti terveellisempiin asioihin jolloin kaupassa olisi tarjolla parempia vaihtoehtoja.
Sitten niiden säilyvyys heikkenee ja tulee täten enempi hävikkiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että niin monella on nykypäivänä aivot tuhoutuneet. Halvin ja terveellisin ravinto valmistetaan itse aidoista raaka-aineista. Mutta näistä some marinoimista pässeistä ei siihen ole kun ei ole aikaa kun pitää tykätä Tik Tok skeidaa ja postata somepisteitä, jotta tuntuu taas joltain. Pthui!
Juuresten kilohinta on siinä 1-2€ tienoilla. Riisi ja pasta samaa luokkaa. Eikö ihmisiä enää opeteta laittamaan ruokaa? YouTube täynnä satoja tuhansia ruokalajeja. Vai eikö älykkyys enää riitä?
Hemmetti taas mikä oksennus. Paprikan kilohinta yli 10€. Kyllä sitä muutakin haluaa syödä kuin porkkanaa. Itse en sipsejä yms syö, mutta on aivan tolkutonta nostaa verotusta jo ennestäänkin ylikalliisiin tuotteisiin.
Osta talvella pakastevihanneksia äläkä sitä 10€ paprikaa. Saat kympillä pakasteita yli viikoksi itsellesi. Ja siellä on kymmeniä eri laatuja. Älä syö porkkanaa jos haluat sokeaksi.
Pakastevihannekset ovat aivan liian aliarvostettua ruokaa. Itse asiassa niissä ovat kaikki hyvä vitamiinit tallella paremmin kuin Espanjasta, Egyptistä tai Marokosta ostetuissa vihanneksissa ja hedelmissä. Helppo tehdä eri keittoja tai laittaa lisukkeeksi täysjyvämakaronista itse tehtyä makaronilaatikkoa. Nam!!
Vierailija kirjoitti:
Kannatan että hakataan kaikki viranomaiset ja päättäjät kerran vuodessa, mitä korkeampi palkka ja edut, sitä kovemmin kuonoonkin.
Vähentäisi runsaasti kaikenlaisia ongelmia yhteiskunnassa kun näin tehtäisiin.
Naapuri valtiossa epäilystäkin joutuvat kerrostalon ikkunan lähelle, epähuomiossa siis ja selkä edellä ei tietenkään huomaa että se on auki. Näin moni asia ratkeaa kun ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kuviteltu maksakirrooseista maksaminen noin ärsyttää, sitten kannattaa alkaa lobbaamaan päihteiden kieltolain purkamisen puolesta. Se on ainoa tapa vähentää maksakirroosien määrää.
Alkoholiin ei ole Suomessa kieltolakia ja alkoholihan niitä maksakirrooseja päihteistä aiheuttaa.
Eli vähätkin karkit ostaisin periaatteesta jo Ruotsin puolelta. Ai mutta niinhän olen tehnyt korona-aikaa lukuun ottamatta todella pitkään. Candy World sattuu niin mukavasti ajoreitin varrelle että siellä kiva poiketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n100 kg
Ravintola-ala on sikäli jännä että sitä voi kokeilla kuka vaan. Mikset itse sellaista pystytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en aio maksaa välinpitämättömien mammojen tekoniveliä ja insuliineja.
No sinä nyt tuskin maksat muutenkaan yhtään mitään joten siinä ei mitään järisyttäviä menetyksiä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin ei ole Suomessa kieltolakia ja alkoholihan niitä maksakirrooseja päihteistä aiheuttaa.
Luetun ymmärtäminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään este ei ole tehdä systeemistä sellaista, että jokainen maksaa veroja vain niistä asioista ja sen verran kuin itse haluaa.
Jos ei halua maksaa mitään, ei sitten myöskään saa jotain vaikka tarttiskin.
Jostain syystä varsinkaan veroista leipänsä repivät ei koskaan innostu tämmöisestä vastuuvapaudesta verovapauden vastineeksi -systeemistä, miksiköhän...
Sitä on oltu yhteiskuntaopin tunneilla aktiivisesti mukana?
Kommunismi ja tyrannia on pahoja asioita, vaikka toki siellä yhteiskuntaopinkin tunneilla saatetaan välillä muuta aivopesijöiden toimesta väittääkin.
Niin että ne opettajatkin ovat aivopesijöitä ja tyranneja? En olisi uskonut mutta nyt kun kerrot niin pitää ihan miettiä.
Suomalaiset ovat kyllä niin tyhmiä. Lisää vaan veroja, ei niinku yhtään haittaa kun te urpot ette ymmärrä kuinka korkea verotus meillä jo on. Ihan kaikessa. Ja te kuvittelette että vihannesten verotusta laskettaisiin, tulee itku tämän tyhmyyden edessä.