Asumistuki omaan Ok-taloon
Paljonko voi saada Jyväskylässä omaan taloon asumistukea?
Kelan sivulla luki että todelliset asumismenot ei vaikuta, ja tuki olisi ilmeisesti ennaltä määritelty summa jos oikein ymmärsin, joka olisi munun alueellani 155e, eli alle puolet todellisista asumismenoista. Voiko asia olla näin?
Kannattaako siihen asumistuki hakemukseen alkaa kaivelemaan ja liittämään kaikkia asumiseen liittyviä pakollisia laskujakaan jos niitä ei huomioida?
Asun siis omassa talossa josta ei ole velkaa, ja olen perus työttömyys korvauksella elävä.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korpeaa kirjoitti:
Omistusasuntoon EI pitäisi saada asumistukea, mutta ainakin jokunen vuosi sitten sai. Sääntö-Suomen kukkasia - ei mitään järkeä. Jos ei rahat riitä, myy ja mene vuokralle. Sen minä sanoin pankille plan B:ksi, kun kysyivät, että jos et pysty maksamaan lainaa...
Miksi sitten pitäisi vuokraisäntiä elättää kelan rahoilla? Jos perheelliset esim asuu omakotitalossa niin on kaikkien etu ja halvempaa jos tukea saavat.
Saahan se asumistukea ja toimeentulotukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Pitäiskö oikeasti maksaa heidän asuntovelkaa? Laittakoon velkansa yhtiövelaksi, niin siihen saavat sitten asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukilaskuri
https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuriTuo laskuri antoi minulle 155e ilman että laitoin siihen yhtään laskua, kysyi vain tuloja.
Onko siis omakotitaloon ennalta määritelty 155e summa maksimi mitä voi ok-taloon saada Jyväskylässä?
Jos asuisin tässä vuokralla saisin asumistukea paljon enemmän? Jotain mätää tässä järjestelmässä nyt on?
Kyllä, jotkut jopa saavat asumistukea omistusasuntoon. Se tässä on se suurin mätäpaise järjestelmässä. Jos ei ole massia maksaa omasta pussista niin muuta telttaan asumaan. Miksi muiden pitäisi maksaa sinun asumisesi omistusasunnossa?
Tää on just tätä kadehtimista, että maksat mielummin satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä. Omistusasunto on monessa paikkaa halvin asumismuoto ja noiden ihmisten siirtyminen vuokralle aiheuttaisi yhteiskunnalle moninkertaiset kustannukset, kun tulee laajempi asumistuki kalliimmasta vuokra-asunnosta.
Veikkaan että yksinäinen henkilö saa omakotitaloon yhtä paljon asumistukea kuin kerrostalo yksilöön. Onhan se mukavampi elää omakotitalossa, varsinkin köyhänä ja työttömänä. Paljon pihatöitä ja talon kunnostusta. Ei tule aika pitkäksi.
Miksi ihmiset aina kadehtii toisia jotka saa ehkä omaan asuntoon muutaman kympin asumistukea, mutta jos joku asuntosijoittaja saa vuokralaisen kautta monta sataa asumistukea niin se on sitten ihan ok näille. 😂 kummallahan tuossa enemmän varallisuus kasvaa yhteiskunnan kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset aina kadehtii toisia jotka saa ehkä omaan asuntoon muutaman kympin asumistukea, mutta jos joku asuntosijoittaja saa vuokralaisen kautta monta sataa asumistukea niin se on sitten ihan ok näille. 😂 kummallahan tuossa enemmän varallisuus kasvaa yhteiskunnan kustannuksella.
Kataisen hallitusko se oli joka suuressa viisaudessaan poisti asuntolainan korkovähennyksen, mikä oli tavallaan asumistukea omistusasumiseen. Eihän nyt tavallisen palkansaajan sovi mitään omaisuuttaan kerryttää, vuokralle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukilaskuri
https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuriTuo laskuri antoi minulle 155e ilman että laitoin siihen yhtään laskua, kysyi vain tuloja.
Onko siis omakotitaloon ennalta määritelty 155e summa maksimi mitä voi ok-taloon saada Jyväskylässä?
Jos asuisin tässä vuokralla saisin asumistukea paljon enemmän? Jotain mätää tässä järjestelmässä nyt on?
Kyllä, jotkut jopa saavat asumistukea omistusasuntoon. Se tässä on se suurin mätäpaise järjestelmässä. Jos ei ole massia maksaa omasta pussista niin muuta telttaan asumaan. Miksi muiden pitäisi maksaa sinun asumisesi omistusasunnossa?
Tää on just tätä kadehtimista, että maksat mielummin satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä. Omistusasunto on monessa paikkaa halvin asumismuoto ja noiden ihmisten siirtyminen vuokralle aiheuttaisi yhteiskunnalle moninkertaiset kustannukset, kun tulee laajempi asumistuki kalliimmasta vuokra-asunnosta.
Höpö höpö
Heillä olisi omakotitalossa sen verran omaisuutta, että vuokralle muuttaessa eivät saisi tukia. Ja saavat se suhteessa saman tien omakotitaloon kuin vuokralla. Jos vuokra on yksinäiselle 400€. Se on aika lailla mitä asumistuessa katsotaan yhden henkilön maksimiksi. Hän voi parhaimmillaan/pahimmillaan saada tukea siitä 80%. Jos omakotitalossa saa asumistukea 155€ niin asumiskulujem katsotaan olevan n.200€/kk. En tiedä mikä luetaan omakotitalon maksimiasumismenoksi. Ei vuokrallakaan katsota oikeaa menoa vaan laskennallisesti.
Toimeentulotuki sitten täydentää.
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajan voitot ei ole monta sataa. Enemmän se on asunnon arvo joka pitää sijoittajat vuokramarkkinoilla.
Mitkä aloittajan asumismenot on /kk? Eriteltynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korpeaa kirjoitti:
Omistusasuntoon EI pitäisi saada asumistukea, mutta ainakin jokunen vuosi sitten sai. Sääntö-Suomen kukkasia - ei mitään järkeä. Jos ei rahat riitä, myy ja mene vuokralle. Sen minä sanoin pankille plan B:ksi, kun kysyivät, että jos et pysty maksamaan lainaa...
Ei pitäisikään mutta kun saa 155e-20% jos olet peruspäivärahalla, näin minä asian ymmärsin kelan sivulta.
Eli puhdasta verotonta rahaa pitäisi alkaa tulemaan hakemuksen jälkeen 124e/kk.
Siis voiko olla totta? mulla on miljoona omaisuus mutta saan silti yhteiskunnalta ilmasta rahaa kun vain viitsin hakea.
Onneksi en äänestäny sossuja ja kommareita, poishan tämmönen tolkuton tuki järjestelmä on saatava, ja ihan heti sittenkin.
Asumistuesta poistettiin omaisuusraja kokoomuksen ollessa pääministeripuolue.
Kuinka niin? Tilillä ei saa olla omaisuutta. Talletukset vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Kelan mukaan omistusasuntoon voi saada asumistukea.
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-eri-asumismuotoihin#omakotitalo
Eikä niitä menoja huomioida kuin tuon kiintiön mukaan. Jos rahat ei vieläkään riitä, mene sossuun.
As Oy voi saada tukea, mutta omakotitaloon ei.
Meillä kulut okt:ssa non 12000€ vuodessa ja tulot 2x työmarkkinatuki ei saatu asumistukea tai toimeentulotukea kun haettiin...
Voi itse omistettuun omakotitaloonkin saada asumistuen. Tulorajat oli jossain vaiheessa menneisyydessä asumistuessa niin tiukat että takuueläkwläinen tai työmarkkinatukea saava pariskuntakaan ei aina tukea saanut, mutta nykyään tulorajat on sellaiset, että niissä tilanteissa pitäisi tukea saada.
Kelan nykyisen Asumistuen laskurin mukaan 2*työmarkkinatuki -tuloilla saa kyllä nykyisin asumistuen itse omistettuun omakotitaloon:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korpeaa kirjoitti:
Ei pitäisikään mutta kun saa 155e-20% jos olet peruspäivärahalla, näin minä asian ymmärsin kelan sivulta.
Siis voiko olla totta? mulla on miljoona omaisuus mutta saan silti yhteiskunnalta ilmasta rahaa kun vain viitsin hakea.
Onneksi en äänestäny sossuja ja kommareita, poishan tämmönen tolkuton tuki järjestelmä on saatava, ja ihan heti sittenkin.
Toimeentulotuki on eri tuki. Siinä talletukset vaikuttaa. Asumistuessa vaikuttaa vain tulot. Pääomatulot kuten korkotulot huomioidaan tuloina jos niitä on yli 120 €/vuosi (eli yli 10 €/kk). Mutta ei tuki nollille mene pienistä pääomatuloista. Isoista korkotuloista sen sijaan toki menisikin.
Mikä tässä on ongelma? Laskuri on viittaa antava. 155€ tukea on paljon. Ei kukaan saa koko vuokraa asumistukena, ,vaikka jotkut niin väittävätkin.
Eikö 155€ ole hyvä tuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korpeaa kirjoitti:
Toimeentulotuki on eri tuki. Siinä talletukset vaikuttaa. Asumistuessa vaikuttaa vain tulot. Pääomatulot kuten korkotulot huomioidaan tuloina jos niitä on yli 120 €/vuosi (eli yli 10 €/kk). Mutta ei tuki nollille mene pienistä pääomatuloista. Isoista korkotuloista sen sijaan toki menisikin.
Asumistuessa vaikuttaa talletukset ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukilaskuri
Omassa omakotitalossa hoitomenot huomioidaan normin mukaan. Normi on reilusti tyypilliset asumismenot alittava eli Kela ei huomioidaan kaikkia asumismenoja omien omakotitalojen tapauksessa.
Normissa huomioitava asumismeno omakotitalossa riippuu paikkakunnasta ja asukasmäärästä. Mutta laskuja ei katsota.
Asunto- ja remonttilainojen korkomenot sen sijaan huomioidaan tuoreimpien laskujen tai tuoreimman korkopäivityksen tietojen mukaan. Niistä pitää siis toimittaa tieto Kelaan, jos haluaa niitä huomioitavan. Korkojen noustua juuri korkomenot ovat monella asuntovelkaisella omakotitaloasujalla isoja. Jo pelkät korkomenot voivat olla jollain tuhatkin euroa kuukaudessa.
Katsoin että äidilläni maksimiksi oli katsottu n.300€/kk omakotitalon asumiskuluja. Paljon ne sitten oikeasti on?
Velattomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korpeaa kirjoitti:
Ei vaikuta talletukset suoraan kuin eläkkeensaajan asumistuessa. Yleisessä asumistuessa vain talletusten korot huomioidaan tuloina - samalla tavoin kuin ansiotulotkin huomioidaan 300 euron suojaosan jälkeem. Eli tulot vain lasketaan yhteen. Kelan tiivistys huomioitavista asioista on tässä:
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-muiden-etuuksien-vaikutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukilaskuri
Omassa omakotitalossa hoitomenot huomioidaan normin mukaan. Normi on reilusti tyypilliset asumismenot alittava eli Kela ei huomioidaan kaikkia asumismenoja omien omakotitalojen tapauksessa.
Normissa huomioitava asumismeno omakotitalossa riippuu paikkakunnasta ja asukasmäärästä. Mutta laskuja ei katsota.
Asunto- ja remonttilainojen korkomenot sen sijaan huomioidaan tuoreimpien laskujen tai tuoreimman korkopäivityksen tietojen mukaan. Niistä pitää siis toimittaa tieto Kelaan, jos haluaa niitä huomioitavan. Korkojen noustua juuri korkomenot ovat monella asuntovelkaisella omakotitaloasujalla isoja. Jo pelkät korkomenot voivat olla jollain tuhatkin euroa kuukaudessa.
Katsoin että äidilläni maksimiksi oli katsottu n.300€/kk omakotitalon asumiskuluja. Paljon ne sitten oikeasti on?
Velattomassa.
Äitisi ei asune yksin, koska yksin asuvan normi on vain noin puolet tuosta. Omakotitalon oikeat asumismenot riippuvat asuinpaikasta jollain jo pelkkä tontin vuokra on yli 2000 €/vuosi. Lämmitys on kesällä pientä ja etenkin pohjoisessa Suomessa talvella isoa. Jos lämmittää pihan puista tippuvilla itse kerätyillä risuilla, se on miltei ilmaista.
Öljy ja sähkö taas aika kalliita ja laskut voi olla pelkästään lämmityksestä jollain talvella yli 1000 euroa kuussakin. Lisäksi menee toki vesimaksut, tulee erilaisia korjauksia, menee jätemaksut, kiinteistöverot, pitää lakisääteisesti käydä vuosittain nuohooja, voi mennä lakisääteinen hulevesimaksu ja monenlaista muuta.
Laskuja on niin monenlaisia verrattuna taloyhtiön yksinkertaisiin vastikelaskuihin että sen takia laissa on säädetty että asumistuki menee omakotitaloissa normilla, jottei Kelan virkailijoiden tarvi käyttää aikaansa yksittäisten laskujen tarkistamiseen, joita kertyy vuoden aikana kymmenittäin eri kokoisia, kun energialaskukin on joka kuukausi eri suuruinen.
Asunto myyntiin ja vuokralle jos ei ole varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajan voitot ei ole monta sataa. Enemmän se on asunnon arvo joka pitää sijoittajat vuokramarkkinoilla.
No ei ole omistusasujankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä korpeaa kirjoitti:
En kyllä muista että siinä lomakkeessa olisi edes paikkaa mihin voi ilmoittaa säästöt.
Pitäisikö siihen lainaan antaa asumistukea?
Eikö riitä, että korkoihin ja asumiskuluihin saa?