Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuki omaan Ok-taloon

Vierailija
11.04.2023 |

Paljonko voi saada Jyväskylässä omaan taloon asumistukea?
Kelan sivulla luki että todelliset asumismenot ei vaikuta, ja tuki olisi ilmeisesti ennaltä määritelty summa jos oikein ymmärsin, joka olisi munun alueellani 155e, eli alle puolet todellisista asumismenoista. Voiko asia olla näin?

Kannattaako siihen asumistuki hakemukseen alkaa kaivelemaan ja liittämään kaikkia asumiseen liittyviä pakollisia laskujakaan jos niitä ei huomioida?
Asun siis omassa talossa josta ei ole velkaa, ja olen perus työttömyys korvauksella elävä.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuri

https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Tuo laskuri antoi minulle 155e ilman että laitoin siihen yhtään laskua, kysyi vain tuloja.

Onko siis omakotitaloon ennalta määritelty 155e summa maksimi mitä voi ok-taloon saada Jyväskylässä?

Jos asuisin tässä vuokralla saisin asumistukea paljon enemmän? Jotain mätää tässä järjestelmässä nyt on?

Kyllä, jotkut jopa saavat asumistukea omistusasuntoon. Se tässä on se suurin mätäpaise järjestelmässä. Jos ei ole massia maksaa omasta pussista niin muuta telttaan asumaan. Miksi muiden pitäisi maksaa sinun asumisesi omistusasunnossa?

Vierailija
22/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta hemmetissä on yhteiskunnallisesti järkevää maksaa pienituloisille omistusasujille asumistukia. Parempihan se on, että ihmiset pystyy asumaan omissa asunnoissaan ja saamaan siihen tukea, kuin se että joutuu muuttamaan vuokralle ja yhteiskunnan tuet valuu käytännössä varakkaiden asuntosijoittajien taskuun. Halvemmaksikin se tulee yhteiskunnalle. Kenenkään lainoja ei valtio maksa tietenkään, mutta niitä muita asumiskuluja, kuten vastikkeet, lämmitys, sähkö, vesi jne asumismuodosta riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuri

Tuo laskuri antoi minulle 155e ilman että laitoin siihen yhtään laskua, kysyi vain tuloja.

Onko siis omakotitaloon ennalta määritelty 155e summa maksimi mitä voi ok-taloon saada Jyväskylässä?

Jos asuisin tässä vuokralla saisin asumistukea paljon enemmän? Jotain mätää tässä järjestelmässä nyt on?

Kyllä, jotkut jopa saavat asumistukea omistusasuntoon. Se tässä on se suurin mätäpaise järjestelmässä. Jos ei ole massia maksaa omasta pussista niin muuta telttaan asumaan. Miksi muiden pitäisi maksaa sinun asumisesi omistusasunnossa?

Ihan yhtä lailla kuin vuokra-asunnossakin. Jos ei ole varaa maksaa vuokraa niin muuta telttaan?

Vierailija
24/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä korpeaa kirjoitti:

Omistusasuntoon EI pitäisi saada asumistukea, mutta ainakin jokunen vuosi sitten sai. Sääntö-Suomen kukkasia - ei mitään järkeä. Jos ei rahat riitä, myy ja mene vuokralle. Sen minä sanoin pankille plan B:ksi, kun kysyivät, että jos et pysty maksamaan lainaa...

Ei pitäisikään mutta kun saa 155e-20% jos olet peruspäivärahalla, näin minä asian ymmärsin kelan sivulta.

Eli puhdasta verotonta rahaa pitäisi alkaa tulemaan hakemuksen jälkeen 124e/kk.

Siis voiko olla totta? mulla on miljoona omaisuus mutta saan silti yhteiskunnalta ilmasta rahaa kun vain viitsin hakea.

Onneksi en äänestäny sossuja ja kommareita, poishan tämmönen tolkuton tuki järjestelmä on saatava, ja ihan heti sittenkin.

Asumistuesta poistettiin omaisuusraja kokoomuksen ollessa pääministeripuolue.

Vierailija
25/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi jotain sijoitusasuntojen omistajia jotka tulee tänne neuvomaan että pitää myydä oma asunto ja muuttaa vuokralle?

Minä veronmaksajana tukisin mieluummin omistusasunnossa asuvaa kuin vuokranantajaa. Omistusasunnossa tuet menee suoraan oikeisiin kuluihin, vuokralaisen asumistuki menee rikkaalle asunnon omistajalle.

Vierailija
26/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuri

Ihan yhtä lailla kuin vuokra-asunnossakin. Jos ei ole varaa maksaa vuokraa niin muuta telttaan?

Lasketko vuokralaisena asunnon missä asut omaisuudeksesi? Idiootti...

Vierailija
27/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki omakotitaloon on tavallisesti aika pieni. Ei ole sitä vuokraa eikä vastiketta, jotta huomioitaisi asumismenoissa. On vain asukasluvun mukaan tietty määrä lämmityskuluja ja vesimaksuja. Asuntolainasta huomioidaan ainoastaan korot, eli itse lainan määrällä ei ole merkitystä suoraan.

Vierailija
28/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla kirjoitti:

Omaan asuntoon/taloon EI saa asumistukea. Kaikki joudut maksamaan itse. Siksi muutinkin vuokralle koska on todella paljon halvempaa.

Kyllä saa mutta ei talon velkaan.Kla sivulla on hakeus.Täytät sen ja lähetät niin näet mitä tapahtuu.Sama asia toimentulotuessa. Velkoja ei hyväksytä.Muut menot kyllä.Kukaan ei kiellä täytämättä lomakeita itse sähköisesti.Siihen on jokaisella oikeus ja pätös tulee asiasta ajlaan Kyllä tai Ei. Tällä sivustolla kukaan ei tee päätöksiä,Asumistuki, toimetulotuki ymm

Vierailija
29/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noi jotain sijoitusasuntojen omistajia jotka tulee tänne neuvomaan että pitää myydä oma asunto ja muuttaa vuokralle?

Minä veronmaksajana tukisin mieluummin omistusasunnossa asuvaa kuin vuokranantajaa. Omistusasunnossa tuet menee suoraan oikeisiin kuluihin, vuokralaisen asumistuki menee rikkaalle asunnon omistajalle.

Tai jotain katkeria vuokra-asujia jotka toivoo että kaikilla olisi yhtä kurjaa kuin heillä.

Vierailija
30/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman velattomaan omistusasuntoon asumistuki on ok, mutta jos on satojen tonttujen ylisuuri asuntolaina, niin kantsis vaihtaa pienempään ja edullisempaan, jopa vuokralle.

Vierailija
31/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuri

Ei vuokralla asuvaltakaan kysytä paljonko hänellä on omaisuutta, miksi omistusasujan omaisuus pitäisi huomioida? Sitähän voi olla vaikka miljoona pankkitilillä ja saada silti asumistukea vuokraan.

Vierailija
32/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla kirjoitti:

Omaan asuntoon/taloon EI saa asumistukea. Kaikki joudut maksamaan itse. Siksi muutinkin vuokralle koska on todella paljon halvempaa.

Saa asumistukea. Ja kaikissa asumismuodoissa on rajat minkä mukaan saa. Ei oikeiden kulujen mukaan.

Omakotitalossa voi hakea myös toimeentulotukea esim öljyyn=öljylämmitys. Yms.

Kohtuulliset kulut on kohtuullisia.

Vierailija
33/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuri

Ei vuokralla asuvaltakaan kysytä paljonko hänellä on omaisuutta, miksi omistusasujan omaisuus pitäisi huomioida? Sitähän voi olla vaikka miljoona pankkitilillä ja saada silti asumistukea vuokraan.

Vuokralla asujilta kysytään omaisuutta. Ainakin minulta.

Vierailija
34/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman velattomaan omistusasuntoon asumistuki on ok, mutta jos on satojen tonttujen ylisuuri asuntolaina, niin kantsis vaihtaa pienempään ja edullisempaan, jopa vuokralle.

Isoissa perheasunnoissa lainojen lyhennykset ovat yleensä huomattavasti pienempiä kuin vuokrat.

Vierailija
35/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, jos pystyy sen lainan kuitenkin maksamaan ja asunto on sopiva perheelle? Toki jos pysyvästi on niin pienet tulot että saa asumistukea ja iso laina, niin eihän se yhtälö pitemmän päälle toimi, mutta jos on vaikka työttömyyden, opiskelun tai vanhempainvapaan takia pienemmät tulot niin ei kai sitä heti kannata kotiaan myydä.

Vierailija
36/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen ei tule koskaan edullisemmaksi kuin omistusasunnossa asuminen, ei yhteiskunnalle eikä yksilölle. Asunnon vuokraaminen on aina liiketoimintaa joka tuottaa voittoa jollekin pois lukien harvat halvat kuntien asunnot.

Vuokralla kannattaa asua vaan siinä tapauksessa että asunnosta pitää päästä nopeasti eroon, eli sellaisen ihmisen jotka muuttaa työn perässä suht usein. Tällaiset ihmiset maksaa yleensä itse vuokransa eivätkä tarvitse tukia.

Vierailija
37/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuri

Asumistukea voi saada maksimissaan 80% asumismenoista ja sitten sitä rajaa vielä katto. Kaikki yli 2000€ talletukset vaikuttaa siihen myös.

Saat asumistukea omakotitalon kulujen mukaan. Laitat ne sinne ja ja lasket sitten.

Miksi sinun pitäisi saada vaikka 80% omakotitalon vuokrasta, jos kerran kuluisi ei ole samaa luokkaa?

Myy tuo pois ja osta uudesta kerrostalosta osake niin, että yhtiölaina jää vastikkeeseen. Silloin saat yhtiökainaakin asumistukea.

Vierailija
38/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen ei tule koskaan edullisemmaksi kuin omistusasunnossa asuminen, ei yhteiskunnalle eikä yksilölle. Asunnon vuokraaminen on aina liiketoimintaa joka tuottaa voittoa jollekin pois lukien harvat halvat kuntien asunnot.

Vuokralla kannattaa asua vaan siinä tapauksessa että asunnosta pitää päästä nopeasti eroon, eli sellaisen ihmisen jotka muuttaa työn perässä suht usein. Tällaiset ihmiset maksaa yleensä itse vuokransa eivätkä tarvitse tukia.

Vuokralla asutaan myös silloin, jos ei saada lainaa tai vaihdetaan työpaikkaa/paikkakuntaa usein.

Vierailija
39/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, jos pystyy sen lainan kuitenkin maksamaan ja asunto on sopiva perheelle? Toki jos pysyvästi on niin pienet tulot että saa asumistukea ja iso laina, niin eihän se yhtälö pitemmän päälle toimi, mutta jos on vaikka työttömyyden, opiskelun tai vanhempainvapaan takia pienemmät tulot niin ei kai sitä heti kannata kotiaan myydä.

Sitten on Sossu. Mutta miksi ei pitäisi myydä? Amerikan malliin, asunto myydään että saadaan syöpähoidot maksettua. Ja ajatellaan että olipa ihanaa kun oli asunto jonka pystyi myymään ja saatiin rahat hoitoihin.

Vierailija
40/115 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä korpeaa kirjoitti:

Omistusasuntoon EI pitäisi saada asumistukea, mutta ainakin jokunen vuosi sitten sai. Sääntö-Suomen kukkasia - ei mitään järkeä. Jos ei rahat riitä, myy ja mene vuokralle. Sen minä sanoin pankille plan B:ksi, kun kysyivät, että jos et pysty maksamaan lainaa...

Miksi sitten pitäisi vuokraisäntiä elättää kelan rahoilla? Jos perheelliset esim asuu omakotitalossa niin on kaikkien etu ja halvempaa jos tukea saavat.