Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä akateeminen osaa paremmin kuin ei-akateeminen?

Vierailija
10.04.2023 |

?

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä akateemisuus herättää uteliaisuuteni niin voimakkaaksi, että tekisi mieli opiskella tutkinto vain siksi, että tietäisin millaista on tulla ja olla akateeminen.  Eipä kai noita väitteitä voi ihan täysin tuulestakaan temmata. Jotain ylivertaista ne ihmiset on siellä oppineet, joita minun oppimattomat silmäni eivät edes havaitse heissä.

Akateeminen ihminen ymmärtäisi että nämä listatut asiat eivät ole mitenkään ylivertaisia. Ei-akateemiset ihmiset ovat paljon parempia muissa asioissa.

Eivätkö akateemiset itse juuri alleviivaa sitä, miten vain heillä on kykyä osata tiettyjä asioita, vain koska ovat akateemisia?  

Alleviivaavat, koska yliopistossa oppii tiettyjä asioita. Ihan samalla tavalla muurari, kampaaja, tai putkimies osaa tiettyjä asioita joita ei opeteta akateemiselle.

Tästä tuli mieleen, että en ole muuten koskaan kuullut kampaajan leuhkivan oppimillaan taidoillaan ja ylpeilevän sillä miten paljon parempi on ihmisenä sen myötä.

Omani ainakin jaksaa aina muistutella, miten purkkivärjäyksiä käyttävät vaan nolaavat itsensä ja ammattilaiset aina nauravat heille selän takana kun bongaavat Prismassa.

Vierailija
142/156 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoda soijalattea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin matematiikkaa.

Vierailija
144/156 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat hyllyttää kirjaston kirjoja, osaavat vahtia lapsia kokoaikatyönä "akateemisesti"=hyvillä elinikäisillä sopimuksilla ja kuukausipalkoilla veronmaksajien kustantamana ilman mitään tulosvastuuta. On myös oikeus saikuttsa, kun siltä tuntuu. Vastaavat hommat yksityisellä sektorilla (hyllyttäjä/lapsen vahti) ovat huonoista huonoimmin palkattuja silppuduuneja, vuokratyö- ja osa-aikasopimuksilla. Jos saikutat=et saa palkkaa. Yksityisellä puolella on siitä huolimatta myös se tulosvastuu. Se ero.

Vierailija
145/156 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fast Fourier-muunnoksen

Vierailija
146/156 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arivioida kriittisesti, mitä auktoriteetit sanovat ja kirjoittavat. Tehdä tutkimusta ja luoda uusia tuloksia.

Vierailija
147/156 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi joku kysyä näin idioottimaisen kysymyksen? Siis oikeasti? Äly hoi, älä jätä!!!

Vierailija
148/156 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea ja kirjoittaa, melko todennäköisesti. Itse koen että opin todella lukemaan ja kirjoittamaan vasta yliopistossa (humanistisella, jossa käytännössä kaikki opiskelu oli jompaa kumpaa).

Vierailija
149/156 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä ymmärtävät sen, että jonkun mielipide ei ole synonyymi ainoalle totuudelle. Akateeminen tieto perustuu tutkimukseen, ei mielipiteeseen. Tieto kuitenkin muuntuu jatkuvasti, sitä voi haastaa, täydentää tai kiistää tutkimalla lisää, mutta ei vain niin, että kertoo vain mielipiteitään eikä perusta niitä mihinkään muuhun kuin mutu-tuntumaan."

"Ja jälleen: ei tarvitse todellakaan olla akateeminen tuon ymmärtääkseen. Kerta kaikkiaan, millaisina idio otteina pidätte ei-akateemisia : )"

Olen eri, mutta ihan pakko kommentoida omasta näkökulmastani. Itsekin pidin itseäni tosi fiksuna ihmisenä jo ennen yliopistoon menemistä. Ensimmäinen puoli vuotta rä jäytti tajunnan, koska vasta yliopistolla sain todella kuvan tieteellisestä tutkimuksesta ja sen kenttien laajuudesta sekä tiedon määrästä. Todella moni muukin asia, jonka olin kuvitellut ymmärtäväni hienosti, avautui aivan uusissa sfääreissä. Noissa kommenteissa ei ole tarkoitus väittää, ettei ei-akateemiset ovat idio otteja joilla ei ole mitään käsitystä esim lähdekritiikistä, vaan noissa listataan niitä asioita, jotka itselle oikeasti jäävät yliopisto-opintojen vaikutuksesta mieleen. Jos kuvittelet ymmärtäväsi kaiken, kannattaa mennä yliopistoon ja huomata kuinka väärässä olitkaan.

Vierailija
150/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teorian.

Voi silti olla ihan lapanen kun pitäisi oikeasti tehdä jotain

Vierailija
151/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdä asioiden ja ongelmien kokonaiskuvan.

Vierailija
152/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tursottaa paskaa paperille ja kirjoittaa pitkästi tyhjästä. Monet usean kymmenien sivujen tekstit voi tiivistää noin 10 lauseeseen. Näiden tutkimusten lukeminenkin on ihan oma "taiteen lajinsa" ja harvoin niitä kokonaan luetaan.

t:Rehellinen akateemisesti koulutettu.

Vierailija
153/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Fast Fourier-muunnoksen

Valtaosa akateemisista ei tiedä tuosta hölkäsen pölähtämään, ja vastaavasti moni insinöörikin tuon osaa.

Vierailija
154/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen ymmärtää asioita monilta kanteilta ja osaa sijoittaa niitä kontekstiin. Akateeminen myös tajuaa kaiken tiedon rajallisuuden ja osaa kyseenalaistaa hataraa tietoa, mutta myös luottaa valideihin tutkimuksiin. Yleensä akateemisilla on laajempi kielitaito, sillä materiaalia on tullut luettua useilla kielillä. Usein (ei tosin aina) akateemisilla on enemmän rahaa harrastaa ja matkustella, mikä puolestaan lisää ymmärrystä. Akateeminen vanhempi osaa tukea lastaan suoriutumaan koulussa ja elämässä muutenkin paremmin.

Voiko ihminen, joka ei ole käynyt akateemisia kouluja, toimia kuitenkin luontaisesti akateemisesti?   

Toki, mut menetelmät ova

Missä se osaaminen näkyy käytännössä? Mitä akateeminen tekee niin, että ottaa huomioon oman subjektivisen käsityksensä virheellisyyden? Esim. tilanteessa, jossa hänen on menetettävä itse jotain mielipiteensä virheellisyyden takia, jos myöntää asian? 

Vierailija
155/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tosissasiko kysyt?

No, akateeminen lääkäri osaa tehdä diagnoosiin ja kirjoittaa sulle reseptin.

Ei-akateeminen on niin sanottu valelääkäri tai Maria Nordin. Onnea vaan.

Moni akateeminen lääkäri ei osaa tehdä diagnoosia. Ainakaan oikeaa. 

Vierailija
156/156 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Ehkä ymmärtävät sen, että jonkun mielipide ei ole synonyymi ainoalle totuudelle. Akateeminen tieto perustuu tutkimukseen, ei mielipiteeseen. Tieto kuitenkin muuntuu jatkuvasti, sitä voi haastaa, täydentää tai kiistää tutkimalla lisää, mutta ei vain niin, että kertoo vain mielipiteitään eikä perusta niitä mihinkään muuhun kuin mutu-tuntumaan."

"Ja jälleen: ei tarvitse todellakaan olla akateeminen tuon ymmärtääkseen. Kerta kaikkiaan, millaisina idio otteina pidätte ei-akateemisia : )"

Olen eri, mutta ihan pakko kommentoida omasta näkökulmastani. Itsekin pidin itseäni tosi fiksuna ihmisenä jo ennen yliopistoon menemistä. Ensimmäinen puoli vuotta rä jäytti tajunnan, koska vasta yliopistolla sain todella kuvan tieteellisestä tutkimuksesta ja sen kenttien laajuudesta sekä tiedon määrästä. Todella moni muukin asia, jonka olin kuvitellut ymmärtäväni

Ehkä tuossa tärkein minkä itse opin yliopisto-opinnoissa, maailma on täynnä vielä älykkäämpiä ihmisiä jotka käsittelevät asioita paljon notkeammin mihin itse kykenen. Eli opin nöyryyttä, lukion huippusuoritus ei vie pitkälle tiedemaailmassa, tarvitaan paljon työtä, niin omaa tekemistä kuin yhteistyötä. Sama yhteiskunnassa, minä osaan jotain, muut omilla koulutuksillaan toisia tärkeitä juttuja. T FT jonka itsevärjätylle päälle varmasti kampaajat naureskelevat Prismassa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi