Siis mitäh!? Onko tosiaan perheitä, joissa ei vanhempien kuoltua ole mitään perittävää?
Itse odotan ainakin muutamaa sataa tuhatta euroa, koska tiedän vanhemmillani olevan säästöjä ja asunto halutulla alueella. Voiko tosiaan olla, että joillain vain mitätön omaisuus perittäväksi vaikka kuolisivat vasta eläkeiän jälkeen?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin juopoilta tai peliriippuvaisilta esim mitään jää. Aika kurjaa.
Tämä just! Molemmat omat vanhempani perivät huomattavan summan, mutta toinen alkoholisti ja toinen peliriippuvainen, joten sinne meni ne rahat.
Vierailija kirjoitti:
ihmisen arvo kun ei ole mammonassa vaan siinä mitä kaunista, henkistä voimaa ja millaisia jättää lapsillensa.
ne opit kantavat läpi elämän....ja voi ihan itse kasata omaisuutensa
siinä huonolle provolle vastaus
Minusta on outoa, jos ei saa elämän aikana mitään säästöjä aikaiseksi. Sitähän elää sitten kädestä suuhun.
AP
On se kurja olla niin köyhä, että tarvitsee odotella into piukalla vanhempien kuolemaa. Surkeaa on tuollainen elämä. Voimia ap.
Minä olen sitä mieltä, että jokainen tuhlatkoon omat varallisuutensa oman elämänsä aikana. Käyttäköön viimeiset varansa vaikka kunnon hoitokotiin. Ap kaltaiset ymmärtämättömät ja ahneet perinnön odottajat eivät ansaitse toisten hankkimia rahoja.
Muuten, tiesitkö ap, että varallisuus voi huventua aika nopeasti, jos vanhempasi sairastuvat ja tarvitsevat kallista hoitoa ja kalliin hoitokodin? Ei kannata lokkina odotella vanhempien kuolemaa ja perintöä vaan kasvattaa itse omaa varallisuuttaan.
Mun vanhemmat. Molemmat hyvissä töissä, mutta silti ei jää rahaa. Heidän vanhempansa köyhiä ja mitään ei jäänyt. Se on sellaista kun on alkoholismia suvussa ja isot perheet molemmilla puolilla ja mun perhe myös. Asunnot on ostettu asuttaviksi, ei sijoitusmielessä eli ei olla tehty mitään kartoitusta sille, että onko kaupunki jossain vaiheessa nousussa ja näin. Useita muuttoja pitkin ja poikin, välillä työttömyyttä ja rahoituksia toisten epämääräisille bisneksille. Isoissa perheissä (viidestä kymmeneen lasta) myös elinkustannukset on aina olleet sellaisia, että hyvä kun saa katettua perheen menot. Myös suvussa kulkeva adhd on yksi peruste, ettei ole kovin paljoa jäänyt keneltäkään säästöön.
Ei tuo haittaa, koska kieltäydyn perinnöistä kuitenkin. Teen ihan itse rahani jos sitä tarvitsen. Mulla on tosin sen verran iso omaisuus (metsät ja muut sijoitukset paitsi asunto) jo itselläni, että taidan olla ensimmäisiä suvusta joka jättää ihan kunnolla. Testamentti on tosin tehty ja omaisuus menee lähinnä miehelleni, jonka tiedän hallitsevan rahan paremmin kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
On se kurja olla niin köyhä, että tarvitsee odotella into piukalla vanhempien kuolemaa. Surkeaa on tuollainen elämä. Voimia ap.
Äläs nyt, vielä surkeampaa on jos tietää ettei köyhänä tule saamaan mitään vaikka kuinka odottaisi. Onneksi silloin voi sentään haukkua rikkaampia netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisen arvo kun ei ole mammonassa vaan siinä mitä kaunista, henkistä voimaa ja millaisia jättää lapsillensa.
ne opit kantavat läpi elämän....ja voi ihan itse kasata omaisuutensa
siinä huonolle provolle vastaus
Minusta on outoa, jos ei saa elämän aikana mitään säästöjä aikaiseksi. Sitähän elää sitten kädestä suuhun.
AP
Onko sinulta pois ja miten vaikuttaa sinun elämään?
Itse olen jäänyt orvoksi 11v.tyttönä , itseni elätänyt työnteolla kuin laseni. Perintörahoja en koskaan ole saannut. 2 Aikuista lastani ovat koulutautunet ja työ elämä.Oman elintasonsa ihan itse hankineet. Täysin tietoisena Minulta Äidiltä ei Jää perintöä,ei velkaakaan.Joteen eivät perintöä odota. Saan olla ihan Äiti ja Mummo!
Rahan voi säästää tai käyttää esim. elämiseen. Suomessa yleisesti mm. viinaan ja tupakkaan - valitettavasti.
Monet mestä ovat köyhiä.
Juttelin naisen kanssa, joka on 10-vuotiaana kerännyt marjoja saadakseen rahaa. Reipasta, mutta erittäin surullista, kun kyseessä on lapsi.
Vanhemmilta jäi talo, josta puolet velkaa maksettavana. Lapsia oli sen verran monta, että jokaisen osuus oli alle 10k, ja kaikki luopuivat perintöosuudestaan, koska siitä talosta olis tullut enemmän vaivaa kuin taloudellista hyötyä. Me kaikki lapset muutenkin melko persaukisia duunareita, eikä rahat kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt, vielä surkeampaa on jos tietää ettei köyhänä tule saamaan mitään vaikka kuinka odottaisi. Onneksi silloin voi sentään haukkua rikkaampia netissä.
Mistä täällä tietää kenenkin varallisuuden? Siitäkö, että joku väittää olevansa rikas? No ei. Itsehän olen köyhä miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli ulosotossa ja asui vuokralla. Kaikki koti-irtaimisto lähinnä kirpparikelpoista jos sitäkään. Kamalasti ei jäänyt sieltä perittävää, siis yhtään mitään oikeastaan.
Ette kumpikaan osaa käsitellä rahaa? Polttaako se kädessä?
AP
Siis miten se, mitä minä tienaan tai miten minä käytän rahaani vaikuttaa siihen, miten isäni käyttäytyi? Itse tulen kyllä oikein hyvin toimeen, mutta ei se oikein auttanut siihen, että isä tuhlasi omat rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Rupusakilta ei jää mitään. Katkerat ja kateelliset perilliset ainoastaan.
Mä en ajattele, että vanhempani olivat/ovat rupusakkia. Alkoholismi on sairaus siinä missä moni muukin. Onneksi jäi hyviäkin muistoja. Isäni taas ihan normaali työssäkäyvä ihminen, joka tosin asuu muuttotappiokunnassa, jonka vuoksi asunnon arvo on mitätön.
Miksi ylensä Vanhempien pitäisi jättä perintöä? Eikö heillä oikeutta satsaa omat rahansa itseesä?Aikuisten lapset , voivat ihan itse työllä hankia oman elitasonsa.
Miksi ihmiset säästää ja säästää rahaa et saa antaa ne kiittämättömille kakaroille jotka saa tapella niistäkin rahoista. Osa vielä 90v pihistelee et jälkipolvi saa pyyhkiä per seensä niihin rahoihin.
Kyllä.
Kaverini äiti kuoli joku vuosi sitten. Asui Pieksämäellä viimeiset vuotensa. Kun se yksiö oli myyty ja perintöverot maksettu, ei käytännössä jäänyt kahdelle perilliselle kuin tyhjää.
Hoivapaikka voi maksaa 6000 euroa kuukaudessa eikä sisällä edes lääkkeitä, vaatteita, hygieniatuotteita ym. Jos molemmat vanhemmat tarvitsee tällaisen paikan, on tuollainen varallisuus kulunut muutamassa vuodessa.
Siinäpä ap:lle ihmeteltävää.
Vierailija kirjoitti:
Monen vanhuksen säästöt menee lääkkeisiin, kuntien järjestämän kotipalvelun maksuihin ja myöhemmin palvelukoti- ja vanhainkotimaksuihin. Jos pienellä eläkkeellä vielä koittaa noista selvitä, ei mitään perittävää jää. Hautajaisetkin maksaa halvimmillaan useamman tonmnin.
Ei nyt sentään välttämättä useampi tonni mene. Mun isän hautajaisiin meni n. 1600 ja siitäkin pitopalvelun osuus oli reilu 500, ja muistotilaisuuttahan ei ole mikään pakko pitää tai tekee itse tarjoilut. Mutta muuten viimeisinä vuosina isän rahat meni aika tarkkaan vastikkeeseen, lääkkeisiin, kuljetuksiin ja hoitomaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
omien vanhempien omaisuus kului vihreän siirtymän nostamiin hintoihin ja viherveroihin. ei jäänyt mitään.
Onko tätä sontaa tuutattava joka keskusteluun?
Rupusakilta ei jää mitään. Katkerat ja kateelliset perilliset ainoastaan.