Voiko lähteä työvuoron jälkeen kotiin jos seuraava vuorolainen ei ole tullut tilalle?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi. Sinun on oltava yhteydessä esihenkilöösi, jos seuraava ei tule työvuoroonsa. Toki vähän sen mukaan, missä olet töissä, mutta pääsääntöisesti et voi vain häipätä. Esimies ohjeistaa mm. paikan sulkemisessa, jos korvaavaa työntekijää ei löydy.
"Sori vanhukset, tämä hoivakoti sulkeutuu nyt".
Puhuiko joku hoivakodista? Pakko päästä änkyröimään?
Valitettavasti ihan normaalia hoitoalalla, iltavuorolaisia puuttuu ja joku/jotkut aamuvuorosta tekevät 14-tuntisen päivän. Ei potilaita voi jättää yksin.
Varmasti sama jossain sähkövoimaloissa tai muissa yhteiskunnalle tärkeissä kohteissa. Paloasemalla saunotaan, käydään kuntosalilla hälytystä odotellassa.....
Ehkä ammatinvalintakysymys?
Varmasti. Mä olen sairaalahuoltajana lähtenyt kahdesti klo 15 vuoron päättyessä. Henkilökohtaisesti en ole kiinnostunut siitä, saavatko potilaat iltaruokansa (molemmilla kerroilla saivat jotain, kk-lautasilta eli hyvin meni hoitajilta). Kolmatta kertaa ei tarvittu ennen kuin esimies otti todesta sanomani, etten tee tuplavuoroja. Sijainen järjestyy kyllä, kun tarpeeksi tahtoo.
Missä ne teidän esimiehet oikein lorvailee jos eivät ole työpaikalla seuraamassa onko siellä edes ketään paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, koska se on työnantajan ongelma hommata sijainen. Halutessasi voit neuvotella lisätyön teosta.
Ja työnantaja hankkii sijaisen, koska telepaattisesti saa tiedon vajeesta?
Varmaan se joka ei tullut töihin on ilmoittanut työnantajalleen. Muuten saa sitten kenkää.
Jos olet sote-alalla, soita sosiaalipäivystykseen. Toki ensin sinun on yritettävä saada pomo kiinni ja muut yhteistyötahot, esim. naapuriosastot.
Vierailija kirjoitti:
Kenen on vastuu, jos vain lähtee ja jotain sattuu sillä aikaa?
Työnantajalla. Tietenkin pitää ilmoittaa, jotta tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työstä
en lähtisi esim. hoitokodista tai ydinvoimalasta
Niin eiköhän se työstä riipu. Ja ehkä sopimuksesta. Minä lähtisin myös mainitsemistasi koska pitää hakea lapsi hoidosta.
Voi olla että saisit tämän jälkeen jäädä kotiin hoitamaan lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi. Sinun on oltava yhteydessä esihenkilöösi, jos seuraava ei tule työvuoroonsa. Toki vähän sen mukaan, missä olet töissä, mutta pääsääntöisesti et voi vain häipätä. Esimies ohjeistaa mm. paikan sulkemisessa, jos korvaavaa työntekijää ei löydy.
Puhui
eri
Vierailija kirjoitti:
Missä ne teidän esimiehet oikein lorvailee jos eivät ole työpaikalla seuraamassa onko siellä edes ketään paikalla?
Ei pienemmissä paikoissa ole työnjohtoa paikalla iltaisin ja öisin.
Vuorotyöläisen lapsi lienee vuoropäiväkodissa.
Toi yks lähtis ydinvoimalasta.. joo, ei taitais olla enää lasta mitä hakea mistään.
No, onneksi hän ei tosielämässä ole vastuussa mistään töissään, jos on työsuhteessa.
Jos olet sellaisessa työssä mistä et voi lähteä hakemaan lastasi, esim. päiväkoti. Niin soitat tietenkin omalle pomollesi, joka saapuu paikalle, oman lapsi päiväkotiin myöhästymisestä tai sosiaalipäivystykseen, josta sitten mietittäisiin mitä tehdään.
Oletteko te todella noin turvaverkottomia, että lapsella ei ole ketään muuta hakijaa? Puoliso, isovanhempi, kaveri, naapuri, lapsen kaverin vanhempi? Tämä olisi se aihe, josta kannattaa huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika loogista, kun puhutaan seuraavasta vuorosta. Laitoksissa vuorotyö.
Meillä ei voi viimeinen eli ilta- ja yövuoro lähteä ennenkuin työntekijä tullut tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyöläisen lapsi lienee vuoropäiväkodissa.
Vuorotyöläinen ei saa lasta vuoropäiväkotiin jos toisella vanhemmalla on päivä työ.
Itse olen kaupan alan esimies. Jos olen se vuoron vastaava eikä seuraavan vuoron vastaava tule (on vaikka kipeä), niin alan soittelemaan läpi vapaalla olevat vuorovastaavat tulisiko joku ja myymäläpäällikkö kai lopulta "joutuu" tulemaan jos muut ei pääse/halua. Myyjät ei voi jäädä keskenään.
AINA on joku jolle soittaa, myymäläpäällikölläkin on päällikkö jne. Kyllä jostain tulee lupa kaupan sulkemiseen ennen aikojaan.
Tuplavuoroon ei ole pakko jäädä, yksin ei meillä saa jäädä edes myymäläpäällikkö. Jos vaikka iltavuoron ainoa myyjä puuttuu eikä ketään saada tilalle niin se on sitten myymälä kiinni kun yksin ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työstä
Juuri niin, riippuu työstä ei kaupan kassaltakaan vain lähdetä. Ja kun työvuoro loppuu eikä ole tullut seuraavaa pitää heti ottaa yhteyttä pomoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työstä
Niin eiköhän se työstä riipu. Ja ehkä sopimuksesta. Minä lähtisin myös mainitsemistasi koska pitää hakea lapsi hoidosta.
Voi olla että saisit tämän jälkeen jäädä kotiin hoitamaan lastasi.
Ammatinvalinta kysymys. Ne jotka joutuvat jäämään töihin ilman työvuoroa ovat itse sen valinneet. Toiset ei sellaista sopimusta suostu allekirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työstä
Juuri niin, riippuu työstä ei kaupan kassaltakaan vain lähdetä. Ja kun työvuoro loppuu eikä ole tullut seuraavaa pitää heti ottaa yhteyttä pomoon.
Ei meillä ollut mitään ohjetta tai käskyä mitä pitää tehdä jos toista ei näy. Itse laitoin ovet lukkoon kerran kun ei toinen tullut. Oli kuulemma ollut vaikutta löytää saikkusijaista ja se joka tulossa, oli myöhässä. Ei se tiedottaminen tuossa sitten millään ollut minun vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu varmaan työstä
Joskus kävin vakiokaupassani ja ihmettelin kun koko kauppa oli yhtä jonoa, yksi kassa aika isossa kaupassa. Omalla vuorollani kysyin tutulta kassatytöltä mitä täällä tapahtuu, niin kertoi että ne on kotiin lähdössä joilla vuoro juuri loppuu ja seuraavat on vasta tulossa. Esimieskin siellä rahoja laskemassa lähteviltä ja pohjakassan antamassa saapuville. Ehkä vuoronvaihto oli työvuorolistassa vähän huonosti suunniteltu mutta sain ostokseni :D
Juu, ja siitä onkin sovittu hyvät korvaukset.