Minusta on tullut vähän narsistinen. Olin suhteessa, jossa mies oli selvästi narsisti (muut varoittelivat) ja oli väkivaltaa. Edelleen tuntuu, kuin tämä mies olisi jotenkin pääni sisällä. Minusta on tullut itsestä kai narsistisempi? Ymmärtääkö kukaan?
En nyt jaksa mitään romaania tässä kirjoittaa mutta lyhyesti. Huomaan, että ajattelen ihmisistä nykyään vähän samalla tavalla kuin mitä tuo mies suhteemme aikana heitteli kommentteja muista. Se oli mielestäni todella epämiellyttävää ja rumaa, jotenkin jopa kuvottavaa. Yritin puolustella ja selittää kuin lapselle, miten erilaisia me ihmiset olemme ja katsoa heitä vahvuuksien kautta, ei tuomiten ja pilkaten, jos vaikka mies olisi saanut toisenlaisia näkökulmia.
Olen eronnut tuosta kyllä hyvän aikaa sitten. Kuitenkin se vahva persoona ja ilkeys vaikutti minuun. Sain sitä tietenkin myös omaksi osakseni todella paljon ja kyllä siinä horjutettiin pahasti mielenterveyttä.
Olen hyvin selviytynyt ja sen helvetin kaikenlaisten vaihdeiden läpi mielestäni käynyt eikä minulla ole enää mitään intressejä miestä kohtaan, en tarvitse häneltä hyväksyntää enkä yritä ajatella, että häntä voisi auttaa tai muutakaan. En ole misssään tekemisissä.
Nykyään sitten olen vähän korostuneempi esimerkiksi itsekehun ja itsevarmuuden suhteen. En niin, että sillä toisia laiminlöisin tai olisin ilkeä, en todellakaan. Huomaan kuitenkin, että kenties haen tapoja hyväksymiselle ja kehun mielessäni itseäni, olen toisaalta välillä melko välinpitämätön. En edes kuolemasta enää mitenkään sykähdy, se on vain elämää. Ennen olin paljon myötätuntoisempi. Ehkä eri asia olisi, jos oma läheinen menehtyisi mutta minulle riitti paljon enemmän myötätuntoa enemmän muiden ihmisten läheisten menettämiselle. Tottakai haluan osoittaa myötätuntoa mutta todellisuudessa mielen sisällä en enää osaa käyttää empatiaa samalla tavalla.
Kateellinen en ole, onneksi. Oikeastaan ole melko sujut asioiden kanssa ja voin olla toisten onnesta vilpittömästi onnellinen. Se on oikeastaan muuttunut parempaan.
Kuitenkin mietin itseäni aika paljon, yritän olla hyvä. Ajattelen enemmän omaa etuani nykyään.
Myös jos joku ihminen ei miellytä tai hänessä on jotain ihmeellistä, saatan häntä mielessäni jopa haukkua. Ihan samaan tyyliin mitä totuin kuulemaan tuossa suhteessakin. En oikein pidä siitä. Välillä tuntuu kuin näkisin ihmiset toisten ajatusmallien kautta. Tai katselen ihmisiä samalla tavalla. Se on jotenkin etovaa ja herättävää.
Tulee sellainen vahva fiilis, että tuo en ole minä. Jotain vihaa siellä on taustalla, huomaan sen.
Tajuan vain välillä, että minusta on tullut kylmempi ja jotenkin mielessäni röyhkeä. En ole sellainen ennen ollut.
Mitähän tämä on? Tasoittuuko tämä tästä ja lopetan katsomasta asioita outojen ajatusmallien kautta?
Kommentit (37)
Vai tuntuisiko vain terve itsekkyys tuon suhteen jälkeen sinusta itsestäsi väärältä? Jos olet joutunut mahdollisesti vuosia varomaan ja painamaan omat tunteet ja hyvinvoinnin taka-alalle? Nyt ne tarpeet ja tunteet puskee sieltä tavallista voimakkaampana kun se ihminen on poistunut elämästäsi ja lyttäämästä sinua?
Jos ne ovat vain ajatuksia niin en olisi huolissani. Kaikki ajattelevat joskus jotain typerää mutta ei ajatukset voi satuttaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisen paskan miesvihaesseen kirjoitti katkera velavanhapiika tänään. Huoh!
Hän kirjoitti yhdestä miehestä eikä yleistänyt kirjoitustaan koskemaan kaikkia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa että olet aina ollut enemmän tai vähemmän narsisti, ei sellaiseksi noin vain muutu. Väkivallan käyttäjät, oli se sitten henkistä, fyysistä, tai ghostausta ovat aina narsisteja. Narsisti ei osaa käsitellä tunteitaan puhumalla ja katkaisee suhteet ihmisiin joista ei koe enää hyötyvän.
Onneksi olet tiedostanut narsismisi joten sinulla saattaa olla toivoa muuttua paremmaksi ihmiseksi. Puhuminen auttaa kaikkia osapuolia jotka siihen kykenee.
Ja tästä kommentoijasta huomaa, miten jotkut sadistiset ihmiset nauttii muiden satuttamisesta. Näit tilaisuuden ja heti tulit lyömään lyötyä.
Vierailija kirjoitti:
TAAS sinä nyyhkytarinoinesi 😂
Jep, tunnistaa kirjoitustyylistä. Sairaalloisen huomionhakuinen tapaus.
Ihmetyttää tämä kommentointi tyhjän valvomisesta ja muu aggressiivinen suhtautuminen ap:n aloitukseen. Minusta on tärkeää huomioida ja kyseenalaistaa tuollaiset asiat itsessään. Vanhapiikuus ja vapaaehtoinen lapsettomuus ei liity tähän mitenkään ja on tosi outoa miten paljon noin joutava kommentti on saanut yläpeukkuja.
Täällä on jälleen sama nörttitrolli paikalla, joka alapeukuttaa muita ja yläpaukuttaa omiaan. Pilaa asiallisen keskustelun tahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa että olet aina ollut enemmän tai vähemmän narsisti, ei sellaiseksi noin vain muutu. Väkivallan käyttäjät, oli se sitten henkistä, fyysistä, tai ghostausta ovat aina narsisteja. Narsisti ei osaa käsitellä tunteitaan puhumalla ja katkaisee suhteet ihmisiin joista ei koe enää hyötyvän.
Onneksi olet tiedostanut narsismisi joten sinulla saattaa olla toivoa muuttua paremmaksi ihmiseksi. Puhuminen auttaa kaikkia osapuolia jotka siihen kykenee.
Ja tästä kommentoijasta huomaa, miten jotkut sadistiset ihmiset nauttii muiden satuttamisesta. Näit tilaisuuden ja heti tulit lyömään lyötyä.
Molemmat osapuolet narsistisia, sentään AP myöntää ja näkee omansa. Yleensä narsisti ei näe omaa itsekkyyttä, mutta AP sentään havahtunut, ilmeisesti haluaa ja yrittää muuttua mikä on positiivista.
Ei tarkoitus lyödä lyötyä, vaan kannustaa hänen omia havaintoja. Ainoastaan puhumisella ne tunnelukot voi saada auki mikä tuon aiheuttanut. AP tehnyt ensimmäisen askeleen siitä puhumalla ja sen myöntämällä. Samoin AAA kerhoissa ensimmäisenä täytyy oppia myöntämään "olen alkoholisti". Siitä lähtee tie parantumiseen myös narsismissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen v i t u n tyhjänvatvoja.
Ketäs sie imitoit? Muistelepa.
Kyllä se vähän tarttuu. Huomaan ikääntyessä saaneeni samoja piirteitä kuin narsku exäni. Kaikki ikäviä piirteitä. Eipä noista haittaa ole jos ei ketään ota tähän kärsimään niistä ja pitää ne kurissa. Ilmiöstä puhutaan jakamisena. Vähän kuin hilse joka leijailee toisen ihmisen päälle lähi kontaktissa niin narsistinkin piirteet tarttuu uhriin. Tärkeintä on tiedostaa tämä ja se ei tarkoita että sinusta olisi tullut narsisti.
Tunnistan kyllä ajatuksesi, että muuttuu "vangitsijansa" kaltaiseksi. Vie aikansa selvitä, mutta hätää ei sinulla ole tunnistaessasi sen kaiken nyt itsessäsi. Narsisti on juuri sitä kuin kuvailit, mutta normaali ihminen selvittää tunteensa ja ajatuksensa ja osaa erottaa hyvän sekä pahan itsessään.
Aina kannattaa muistaa, että suurin osa narsisteista on todella tyhmiä. Heidän ansioitaan neroina korostetaan ihan liikaa ja jota myös asiantuntijatkin joskus ihmettelevät. Annamme heidän vaikutukselleen liikaa painoarvoa ja jäämme miettimään narsistin ominaisuuksia, jotka selkeästi ovat huonoja ja kehittymättömiä. MInullakin vei aikani tajuta tuo, mutta kun tajusin taakkani helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Exäni avautui exästään ja tämän (negatiivisista) maneereista. Käyttäytyi itse ihan samalla tavalla kuin parjaamansa käytös. Tiedäkkö sitten vahingossa vai oliko laittanut omat tekemisensä exän syyksi.
Kyllä, narsisteilla on tapana syyttää muita omista tekemisistä, kaiken suhteen. Kääntävät aina omat vääryydet toisen kontolle.
On myös todella hyvä keino tunnistaa narsisti, he ovat kovimpia syyttämään muita. Myötätuntoinen ihminen yleensä etsii syitä itsestään, ei muista. Siihen ei narsisti pysty koska he pitävät itseään täydellisenä, aina syyttää muita.
Mulla tuli narsistista sekä puuttuvaa tervettä puolensapitämistä ja rajojen tiukentamista että pitkään tunsin ikään kuin narsistin molekyylejä tai energiaa sisälläni. Siitä kontaminaatiosta puhdistautumiseen meni noin vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli narsistista sekä puuttuvaa tervettä puolensapitämistä ja rajojen tiukentamista että pitkään tunsin ikään kuin narsistin molekyylejä tai energiaa sisälläni. Siitä kontaminaatiosta puhdistautumiseen meni noin vuosi.
Kuunarsisti varmaan toimii juuri noin. Muuttuu riippuvaiseksi vahvemmasta jos saa hänestä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunarsisti varmaan toimii juuri noin. Muuttuu riippuvaiseksi vahvemmasta jos saa hänestä jotain.
???
Ymmärrettävästi tulee itsekkäämmäksi. On enemmän epäilyjä muita ihmisiä kohtaan. Täytyy myös keskittyä omaan selviämiseen. Ilman oman ja vain lähimpien ihmisten edun ajattelua ei ehkä selviydy.