Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit / sh:t! Jalka muljahti lenkillä ja nyt sattuu niin saakelisti

Vierailija
28.11.2006 |

Olin siis juoksemassa, kunnes yhtäkkiä vasen jalkaterä kääntyi sisäänpäin ja astui nilkan päälle. Sattui kauheasti, mutta sinnittelin ja kävelin kotiin. Nyt jalka on turvoksissa akillesjänteen ja kehräsluun (? sellainen pallomainen juttu jalan ulkosyrjällä) välissä ja sinertää.

Olen pitänyt jalassa kylmää, kohoa ja kompressiota, mutta edelleen sattuu ja särkee.

Mitähän mun koivessa oikein tapahtunut?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt astumaan jalalla, ei murtumaa todennäköisesti ole. Nilkkasi saattaa olla kipeä parikin viikkoa. pidä siinä tukisidettä ja nosta jalkaa välillä koholle. Nivelsidevammoja ei enää oikein leikata kuin ehkä huippu-urheilijoilta. paranee hyvin konservatiivisellakin hoidolla.

t:sh

Vierailija
2/2 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et pysty ollenkaan varaamaan, olisis se murtuman merkki. Mutta veikkaisin,e ttä sulla nyrjähti nilkka. On pieni mahdollisuus että nivelsiteet ovat vammautuneet pahemminkin. On tosi vaikeata sanoa kokeilematta, vääntämättä jne.

Mutta vammamekanismi viittaisi ihan nyrjähdykseen. Pidä sitä kylmää ja sidettä siinä vielä, ja ota Buranaa. Olisi hyvä jos sulla olisi laittaa siihen ideaaliside.

jos nilkan sisäpuolella on arkuutta ja turvotusta, se olisi hyvä kuvauttaa. Nyös jos on luun kohdalla arkuutta jossain paikassa. Mutta en jaksa uskoa murtumaan.

Katso huomiseen, miltä näyttää. Nyrjähtänyt nilkka on kipeä pitkäänkin, jopa pari kuukautta. Jos siellä on jotain lievää nivelsidevammaa, se hoidetaan myös sidoksilla ja täysvaraus on sallittua heti, sidosta pidetään 1-3 viikkoa. Vaikeat nivelsidevammat voidaan joutua leikkaamaan. Kyllä sen yleensä huomaa, jos on vaikea ns-vamma.

jos pystyt huomenna kävelemään ja pyörittelemään nilkkaa ihan normaalisti, kipeä saattaa siis olla, niin uskoisin, että levolla paranee.

Mutta aina on siis mahdollista, että on vakavampi vamma, joten tilanteen mukaan lääkäriin ja jos tarvitset saikkua, niin sitten tietty kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän