Köyhistä oloista menestykseen ponnistaneet on aina sitä mieltä että menestys on asenteesta kiinni
Mistä se johtuu? Aina mainitaan positiiviinen asenne ja että jaksaa yrittää. Minusta siihen vaikuttaa muutkin asiat.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti kun joku sanoo että minulla on käynyt TUURI. Ai tuuri valvoi puolestani ja opiskeli? Tuuri juoksi pääkolmentena jalkana töissä opintojen ohessa? Tuuri skippasi juhlat koska seuraavana päivänä oli tärkeä koe? Tuuriko se olikin joka soitteli satoihin paikkoihin työharjoitteluja hakiessaan? Niin alentavaa. Minä se olin, minä tein sen ihan itse.
Elämässä tarvitaan sopiva perimä, sopiva temperamentti, sopiva elinympäristö, sopivat ihmiset paikkaamaan epäsopivia ihmisiä, tietty tuki ja opastus kasvuvaiheessa, sopiva fyysinen ja henkinen terveys jne. ennen kuin voidaan edes alkaa puhumaan siitä mitä tuurin lisäksi tarvitsee = kovaa työtä. Kaikkihan eivät saa yrittämisestään huolimatta työtä, jossa juosta opintojen ohessa. Saati, että kaikki (oppimisvaikeuksista, terveysvaivoista, traumoista jne.) läpäisisivät opintoja, saati, että saisivat työpaikan. Joku on tehnyt enemmän kuin sinä, mutta jäänyt silti ilman sitä mitä sinä olet saanut.
Nailed it!👍👍👍 Täysin samaa mieltä! Näin yhteiskuntatieteilijänä sanon, että kaikki ei todellakaan ole ihmisestä itsestään kiinni. Jos aihe kiinnostaa, suosittelen lukemaan vertaisarvioituja yhteiskuntatieteiden tutkimuksia, mielellään ympäri maailmaa, niin ymmärrys laajenee:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhät tietenkää halua uskoa tai kuulla, että se köyhyys on oma vika. Tai että myös menestyminen on omaa ansiota.
Siksi on köyhiä ja menestyneitä.
Kaikki eivät voi menestyä. On ahkeria ja lahjakkaita ihmisiä, joilla on ollut huono tuuri ja menestys on jäänyt saamatta. Laiska ja tyhmä ei luultavasti menesty edes hyvällä tuurilla, mutta ahkerista ja lahjakkaista menestyjiä ovat ne, joilla on ollut myös paljon hyvää onnea.
Moni haluaa kiistää tuurin merkityksen, koska omaa itsetuntoa hivelee ajatus siitä, että menestys on seurausta pelkästään omasta ahkeruudesta ja lahjakkuudesta. Jokaista ahkeraa ja lahjakasta menestyjää kohti on kymmeniä tai satoja aivan yhtä ahkeria ja lahjakkaita, joilla on ollut huonompi tuuri ja menestys on jäänyt saamatta.
Aika harvoin saavutukset tulevat hopeatarjottimella, vaan matkalla ehtii sattua ja tapahtua kaikenlaista. Joskus takapakki voi olla edellytys, mikä lopulta mahdollistaa onnistumisen.
Eihän se ole takapakkia, jos se mahdollistaa onnistumisen.
Ei sitä kukaan siinä vaiheessa tiedä. Vai kuvittelitko Steve Jobsin tietäneen saadessaan omasta yhtiöstään potkut, hänen tulevan takaisin ja luovan jotain vielä paljon suurempaa.
Et hahmota kokonaiskuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitetaan "menestyksellä"?
Että pääsee pelaamaan NHL:ään tai NBA:han?
No ei takuulla pääse pelkällä asenteella.
Ilman tietynlaista geenipohjaa ei onnistu millään.
Eikä moni muukaan suuren luokan menestys onnistu ilman sitä.
Eihän se tuota tarkoita. Menestyä voi monella tavalla. Ei aina tarvitse "päästä NHL:ään". Voi ensin pelata sitä jäkistä, sitten kun taidot ei enää riitäkään ylemmäs voi huomatakin että on hyvä valmentamaan ja lähtee siihen suuntaan jne. Eli menestys ei ole kiinni tuurista vaan siitä että yrittää, ja kun tie nousee pystyyn niin miettii sitten uutta suuntaa ja yrittää uudelleen ja uudelleen.
Näin minäkin olen päässyt top 5% tienaavista ja top 10% rikkaimmista Suomessa. Vielä on matkaa vaurastumisessa, kun lähtötilanne oli 0, ja opiskeluaikana mentiin miinuksille rankasti.
Minä en saa maisterin tutkintoani enkä omaisuuttani hautaan mukaan.
Minulle menestys tarkoittaa sitä, että kun minusta aika jättää, olen jättänyt mahdollisimman paljon hyviä jälkiä kohtaamiini ihmisiin ja heidän elämiinsä. Silloin minun elämäni on ollut menestyksekäs.
Itä-Suomen yliopisto julkaisi juuri tutkimuksen, jossa todettiin, että seksuaalinen ja fyysinen hyväksikäyttö näkyy veren pitoisuuksissa. Toki osa pahoja kokeneista selviytyy temperamenttinsa avulla, mutta osan elämää on hankaloitettu entisestään. Pitoisuuden muutokset vastaavat matalia tulehdusarvoja, eli nämä ihmiset joutuvat sairaana tekemään sen minkä muut terveenä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti kun joku sanoo että minulla on käynyt TUURI. Ai tuuri valvoi puolestani ja opiskeli? Tuuri juoksi pääkolmentena jalkana töissä opintojen ohessa? Tuuri skippasi juhlat koska seuraavana päivänä oli tärkeä koe? Tuuriko se olikin joka soitteli satoihin paikkoihin työharjoitteluja hakiessaan? Niin alentavaa. Minä se olin, minä tein sen ihan itse.
Tuuri on se, mitä tarvitaan tuon lisäksi.
Kaikille ei edes menestyksekäs opiskelu ja satoihin paikkoihin opiskelu ole riittänyt.
Ja toiset ovat pärjänneet, koska eivät skipanneet niitä juhlia, vaan verkostoituivat siellä. Niin minunkin varmaan olisi kannattanut tehdä. Ei loistavilla arvosanoilla mitään tee, jollei tunne ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä, sopivista oloista saatu elämänkokemus on melkoinen etu. Asenteella sitä ei aina voi korvaa . Get over it.
Heikoista oloista menestyneille tyypillistä on, etteivät he uhriudu riippumatta siitä onko köyhistä oloista, alkoholistin lapsi, pahoinpidelty, sairas tai jotain muuta.
Miksi ihmeessä menestynyt uhriutuisikaan? Toisaalta taas, saamme kyllä lukea lööpeistä todella usein jonkun menestyneen julkun "uhritarinan", kiusaamista, vanhemman alkoholismi, yms. Parutaan lehdissä ja nykyään jopa videoidaan omaa parkua. Uhriutuminen on päivän sana suorastaan.
Menestys jää keneltä tahansa saavuttamatta, jos jää sängyn pohjalle makaamaan, eikä viitsi edes yrittää.
Ei kaikkia ei-menestyneitä voi leimata sängyn pohjalla makaajiksi, jotka eivät ole viitsineet edes yrittää. Tuo on niin tuota leimaamista, että kaikki on itsestä kiinni, ja et vain ole yrittänyt tarpeeksi. Kukaan toinen ei voi tietää toisen elämästä, ellei ole elänyt tämän kengissä. Jos joku makaa sängyn pohjalla, hän on todennäköisesti sairas. Tai lyöty niin monesti maahan, että sieltä ei enää nouse. Itse käyn kuuttakymppiä, ja taas opiskelen yhtä tutkintoa, vaikka rehellisyyden nimissä (nyt lopulta) en enää usko, että sekään tutkinto minulle taivaita aukoo. Mutta ymmärrän, jos minun iässäni ei enää jaksa taas yhtä tutkintoa, kun eivät ne edeltävätkään ole johtaneet mihinkään.
Haluat lukea lauseen täysin päinvastaisesti kuin pitäisi. Menestyjät eivät luovuta silloinkaan, kun kohtaavat vastoinkäymisiä. Se on edellytys. Illuusio jostain luotisuorasta matkasta sateenkaaren päähän on juuri sitä itseään - illuusio.
Mutta kun se, ettei luovuta, ei takaa menestystä.
Joku voi yrittää vaikka elämänsä.loppuun asti niin kauan kun pystyy eikä onnistu sittenkään.
Niin se vaan menee.
tässä on yksi ongelma: ei luovuteta silloin, kun pitäisi, vaan hakataan päätä seinään.
On tilanteita, jolloin pitää luovuttaa, ja yrittää toista Liikeideaa.
Eri
Mutta ne muutkin ideat voivat olla ihan yhtä huonoja. Mistä sen tietää, milloin pitää luovuttaa ja milloin jatkaa samalla tiellä? Ei sitäkään voi tietää.
Joillakin vain on bisnesvainu. Ei heilläkään kaikki mene putkeen, mutta heillä on ideoita, joita koko ajan testaavat. Jos ei itsellä ole, ovat je ns menestyjät osanneet verkostoitua niiden kanssa, joilla sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitetaan "menestyksellä"?
Että pääsee pelaamaan NHL:ään tai NBA:han?
No ei takuulla pääse pelkällä asenteella.
Ilman tietynlaista geenipohjaa ei onnistu millään.
Eikä moni muukaan suuren luokan menestys onnistu ilman sitä.
Eihän se tuota tarkoita. Menestyä voi monella tavalla. Ei aina tarvitse "päästä NHL:ään". Voi ensin pelata sitä jäkistä, sitten kun taidot ei enää riitäkään ylemmäs voi huomatakin että on hyvä valmentamaan ja lähtee siihen suuntaan jne. Eli menestys ei ole kiinni tuurista vaan siitä että yrittää, ja kun tie nousee pystyyn niin miettii sitten uutta suuntaa ja yrittää uudelleen ja uudelleen.
Näin minäkin olen päässyt top 5% tienaavista ja top 10% rikkaimmista Suomessa. Vielä on matkaa vaurastumisessa, kun lähtötilanne oli 0, ja opiskeluaikana mentiin miinuksille rankasti.
Minä olen toiminut juuri noin, olen yrittänyt, mutta en ole jäänyt lyömään päätäni seinään, mutta en voi sanoa, että olisin missään menestynyt. Aina on noussut uusi seinä pystyyn. Mistään urasta ei voi kohdallani edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen yliopisto julkaisi juuri tutkimuksen, jossa todettiin, että seksuaalinen ja fyysinen hyväksikäyttö näkyy veren pitoisuuksissa. Toki osa pahoja kokeneista selviytyy temperamenttinsa avulla, mutta osan elämää on hankaloitettu entisestään. Pitoisuuden muutokset vastaavat matalia tulehdusarvoja, eli nämä ihmiset joutuvat sairaana tekemään sen minkä muut terveenä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Samoin on paljon tutkimuksia siitä kuinka lapsuudessa koettu perheväkivalta vaikuttaa aivojen kehitykseen negatiivisesti jne.
Maailma ei ole yksinkertainen ja mustavalkoinen. Pelkkä oma asenne elämään ja asioihin ei vain yksinkertaisesti riitä. Olisikin noin helppoa, että asennetta vaihtamalla koko elämä muuttuu.
On täysin asenteesta kiinni. Ensin pitää olla asennetta käydä koulut, yliopistot sun muut, vaikka omassa perheessä kukaan ei olisi lukenut. Pitää olla asennetta istua siellä koulussa ja kuunnella, vaikka aluksi ei tajuaisi yhtään mitään. Sitten pitää olla asennetta opiskella kieliä, vaikka ei olisi koskaan matkustanut mihinkään. Sitten pitää olla asennetta olla alkamatta orjaksi, kuten omat vanhemmat ovat tehneet, asennetta perustaa yritys. Sitten pitää olla asennetta oppia paremmaks yrittäjäksi vaikka turpiin tulisi koko ajan. Asennetta jatkaa ja oppia vastoinkäymisistä. Asenne ratkaisee sen, kuinka pitkälle jatkaa. Pelkällä rahan tykkäämisellä ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä, sopivista oloista saatu elämänkokemus on melkoinen etu. Asenteella sitä ei aina voi korvaa . Get over it.
Heikoista oloista menestyneille tyypillistä on, etteivät he uhriudu riippumatta siitä onko köyhistä oloista, alkoholistin lapsi, pahoinpidelty, sairas tai jotain muuta.
Miksi ihmeessä menestynyt uhriutuisikaan? Toisaalta taas, saamme kyllä lukea lööpeistä todella usein jonkun menestyneen julkun "uhritarinan", kiusaamista, vanhemman alkoholismi, yms. Parutaan lehdissä ja nykyään jopa videoidaan omaa parkua. Uhriutuminen on päivän sana suorastaan.
Menestys jää keneltä tahansa saavuttamatta, jos jää sängyn pohjalle makaamaan, eikä viitsi edes yrittää.
Ei kaikkia ei-menestyneitä voi leimata sängyn pohjalla makaajiksi, jotka eivät ole viitsineet edes yrittää. Tuo on niin tuota leimaamista, että kaikki on itsestä kiinni, ja et vain ole yrittänyt tarpeeksi. Kukaan toinen ei voi tietää toisen elämästä, ellei ole elänyt tämän kengissä. Jos joku makaa sängyn pohjalla, hän on todennäköisesti sairas. Tai lyöty niin monesti maahan, että sieltä ei enää nouse. Itse käyn kuuttakymppiä, ja taas opiskelen yhtä tutkintoa, vaikka rehellisyyden nimissä (nyt lopulta) en enää usko, että sekään tutkinto minulle taivaita aukoo. Mutta ymmärrän, jos minun iässäni ei enää jaksa taas yhtä tutkintoa, kun eivät ne edeltävätkään ole johtaneet mihinkään.
Haluat lukea lauseen täysin päinvastaisesti kuin pitäisi. Menestyjät eivät luovuta silloinkaan, kun kohtaavat vastoinkäymisiä. Se on edellytys. Illuusio jostain luotisuorasta matkasta sateenkaaren päähän on juuri sitä itseään - illuusio.
Joku voi yrittää vaikka elämänsä.loppuun asti niin kauan kun pystyy eikä onnistu sittenkään.
Niin se vaan menee.
tässä on yksi ongelma: ei luovuteta silloin, kun pitäisi, vaan hakataan päätä seinään.
Eri
Mutta ne muutkin ideat voivat olla ihan yhtä huonoja. Mistä sen tietää, milloin pitää luovuttaa ja milloin jatkaa samalla tiellä? Ei sitäkään voi tietää.
Joillakin vain on bisnesvainu. Ei heilläkään kaikki mene putkeen, mutta heillä on ideoita, joita koko ajan testaavat. Jos ei itsellä ole, ovat je ns menestyjät osanneet verkostoitua niiden kanssa, joilla sitä on.
Sinulle menestyneet tarkoittaa rahaa? Minulle ei.
Olen tavannut työni kautta paljon sitä pahaa mikä ihmisten kodeissa oikeasti on ja näissä tapaamisissani ihmisissä on myös monia äärimmäisen varakkaita (ns. menestyneitä), jotka ovat hyvin tuhoisia lähipiirilleen. Elämä näyttää ulospäin kauniilta, mutta on sisältä mätä.
Hekö ovat muka menestyneitä? Ei TODELLAKAAN!
Vierailija kirjoitti:
Minä valmennan yrittäjiä. On totta, että vaikuttaa menestymiseen moni tekijä. Harva yrittäjä ponnistaa menestykseen ensimmäisellä liikeidealla, juuri niiden muiden tekijöiden vuoksi. Idea voi olla markkinoilla liian aikaisin tai liian myöhään.
Ne, jotka eivät menesty, ovat jotenkin saamattomia. Odottavat, että asiat muuttuisivat, pelkäävät ottaa riskejä, eivät tee päätöksiä, eivätkä kääri hihojaan. Heidän kanssaan jutellaan, jutellaan ja yhä vain jutellaan.
Ne, joilla on mahdollista menestyä, erottuvat kuin jyvät akanoista. Juttelu rajoittuu lyhyeen. Heillä on useita ideoita vetämässä samaan aikaan, luovat verkostoja ja etsivät kumppaneita, ja tekevät älyttömästi töitä.
Sittenhän sinä olet epäonnistunut työssäsi. Menestyjät menestyvät ilman sinua ja muille hyödytön juttelusi on ajan tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
On täysin asenteesta kiinni. Ensin pitää olla asennetta käydä koulut, yliopistot sun muut, vaikka omassa perheessä kukaan ei olisi lukenut. Pitää olla asennetta istua siellä koulussa ja kuunnella, vaikka aluksi ei tajuaisi yhtään mitään. Sitten pitää olla asennetta opiskella kieliä, vaikka ei olisi koskaan matkustanut mihinkään. Sitten pitää olla asennetta olla alkamatta orjaksi, kuten omat vanhemmat ovat tehneet, asennetta perustaa yritys. Sitten pitää olla asennetta oppia paremmaks yrittäjäksi vaikka turpiin tulisi koko ajan. Asennetta jatkaa ja oppia vastoinkäymisistä. Asenne ratkaisee sen, kuinka pitkälle jatkaa. Pelkällä rahan tykkäämisellä ei pärjää.
Ei jumalauta!😂 Ja tämä on vielä tosissaan.😂
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa maisterin tutkintoani enkä omaisuuttani hautaan mukaan.
Minulle menestys tarkoittaa sitä, että kun minusta aika jättää, olen jättänyt mahdollisimman paljon hyviä jälkiä kohtaamiini ihmisiin ja heidän elämiinsä. Silloin minun elämäni on ollut menestyksekäs.
Paras kommentti!
Vierailija kirjoitti:
Ei kun se on siitä että osataan fiksua taloudenpitoa. Ei pistetä kaikkea menemään tyyliin jos tulee 10000€/kk tilille sitä ei hassata turhuuksiin ja tili ei ole tyhjä ennen seuraavaa eräpäivää. Ei osteta osamaksulla, jos tulee korkoa, vaan esim. 700€ ostos heti maksetaan kerralla. Ja se suuri omaisuus tyyliin miljoona tilillä on säästäväisen ja järkevän kulutuksen tuotosta.
Ei tilille miljoonaa kerry järkevästi kuluttamalla. Ne rahat on sinne jostakin saatava myös.
Ikäni olen kuluttanut säästäväisesti ja järkevästi sen mitä olen tienannut, kuuri noin kuten ohjeistat. En ole ostanut osamaksulla mitään. Aina kun olen töissä käynyt, tilille on kertynyt säästöä, eli se ei ole ennen palkkapäivää tyhjentynyt.
Ongelma on se, että en näköjään vain kiinnosta työnantajia. Työhistoriani on yhtä silppua ja pätkää ja pitkiä työttömyysjaksoja siinä välissä. Ei ole oma valintani se. Siinä ei säästämisohjeesi auta.
Kun olin koulussa, elettiin vielä aikaa jolloin uskottiin, että vähänkin kun yli pakollisen kouluttautuu ja hankkii jonkin ammatin, saa tehdä loppuikänsä töitä. Niin minäkin luulin, koulut vielä meni ihan hyvin. Mutta se loppu tarinasta ei sitten ole ollut totta. En vain osaa tyrkyttää itseäni työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan menee.
Eri
"Liikeideaa"
LOL :D
Näitä "yrittäjiä" suomessa kyllä riittää.
Ei ole mitään liikeideaa, mutta yrittää pitää päätä seinään hakaten. Tyypillisiä ko koomu stalaisia idi oot teja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mikä siinä on joillekin niin "noloa" sanoa, että tuuri on vaikuttanut menestykseen? Kaikilla menestyneillähän se on osana sitä matkaa, sitten kun on tarpeeksi rikas, niin se onni vain korvataan huijaamisella ja keplottelulla.
Ei se ole noloa, vaan mitätöivää. Ihminen on tehnyt vuosikausia kovasti töitä jonkin tavoitteen eteen ja nollaat sen kaiken sanomalla että hänellä on vaan käynyt tuuri.
Onko siis huono tuurikin vain laiskuutta? Ja onko se yksilön ahkeruudesta ja erinomaisuudesta kiinni, että syntyykö Herlinien vai Putkosen sukuun?
Enkä mä edes sanonut, että on käynyt vain hyvä tuuri, vaan että se on ollut osa sitä kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun se on siitä että osataan fiksua taloudenpitoa. Ei pistetä kaikkea menemään tyyliin jos tulee 10000€/kk tilille sitä ei hassata turhuuksiin ja tili ei ole tyhjä ennen seuraavaa eräpäivää. Ei osteta osamaksulla, jos tulee korkoa, vaan esim. 700€ ostos heti maksetaan kerralla. Ja se suuri omaisuus tyyliin miljoona tilillä on säästäväisen ja järkevän kulutuksen tuotosta.
Ei tilille miljoonaa kerry järkevästi kuluttamalla. Ne rahat on sinne jostakin saatava myös.
Ikäni olen kuluttanut säästäväisesti ja järkevästi sen mitä olen tienannut, kuuri noin kuten ohjeistat. En ole ostanut osamaksulla mitään. Aina kun olen töissä käynyt, tilille on kertynyt säästöä, eli se ei ole ennen palkkapäivää tyhjentynyt.
Ongelma on se, että en näköjään vain kiinnosta työnantajia. Työhistoriani on yhtä silppua ja pätkää ja pitkiä työttömyysjaksoja siinä välissä. Ei ole oma valintani se. Siinä ei säästämisohjeesi auta.
Kun olin koulussa, elettiin vielä aikaa jolloin uskottiin, että vähänkin kun yli pakollisen kouluttautuu ja hankkii jonkin ammatin, saa tehdä loppuikänsä töitä. Niin minäkin luulin, koulut vielä meni ihan hyvin. Mutta se loppu tarinasta ei sitten ole ollut totta. En vain osaa tyrkyttää itseäni työnantajille.
Tuossahan se virhe juuri on.
Et ole laittanut rahaa töihin. Ei se laiska raha tilillä sinua varakkaaksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se onkin itsestä ja asenteesta kiinni Suomen kaltaisessa maassa?
Onpa kaunis kuva suomalaisesta yhteiskunnasta sinulla.
Näin sosiaalialan työntekijänä 25 vuoden työkokemuksella minun näkemys tästä maasta on huomattavasti rumempi.
Olen myös nähnyt miten tämä maa näinä vuosikymmeninä on kehittynyt ja pahemman kerran ollaan koko ajan rumempaan ja rumempaan Suomeen menossa.
DEGENEROITUNUT täysin paskavaltioksi
Kiitos kaille vajakeille siitä
Tuntemattomien mielipiteet omasta elämästäni eivät merkitse minulle mitään, koska olen itse tyytyväinen siihen ja saavutuksiini. Kyse ei ole kuitenkaan ollut tasaisesta nousevasta käyrästä ja vähemmistöllä näin oikeassa elämässä muutenkaan on. Emme vain tunne kuin kaikista läheisimpien ihmisten ponnistelut ja haasteet.