Hoitaja, teetkö ylitöitä?
Olen hoitaja, enkä tee ylitöitä. Nuorempana tein ja olin polttaa itseni loppuun. Nyt nelikymppisenä en ole tehnyt ylitöitä enää noin 10 vuoteen. Teen vain omat työvuoroni.
OH on sanonut pariin kertaan, että saisit sinäkin ylitöitä tehdä omalta osaltasi, koska muutkin tekee... Sanoin hänelle, että miksi tekisin? Enkä tee.
Hoitoala rakentuu tällä hetkellä vain ja ainoastaan ylitöiden varaan. Jos hoitajat eivät tekisi ylityövuoroja, niin koko järjestelmä romahtaisi. Monet hoitajat tekevät töitä uupumisen rajoilla ylitöitä painaen.
Ymmärrän kyllä sen, että ylityö tuo lisää tuloja pieneen palkkaan. Ja toki saa tehdä, jos itse haluaa. Monessa paikassa on vain myös niin, että "on moraalinen pakko" lähteä ylitöihin, vaikkei itse haluaisi.
Miten se on hoitaja, teetkö ylitöitä? Ja jos teet, niin teetkö sen ihan mielelläsi vai pakon sanelemana?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti hurja tilanne, että hoitoala tällä hetkellä perustuu kokonaan ylitöiden varaan..... Jos kukaan ei tekisi ylitöitä, niin koko järjestelmä romahtaisi.
Onkohan missään muussa työpaikassa / muulla alalla asia näin?
En usko, että millään muulla alalla on näin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yksikössä tänään tullut jo 6 ylityökutsua tälle ja huomiselle, eri vuoroihin. Toki ollaan isohko yksikkö, mutta silti.
Omalle osastolle tänään iltavuorolle ja huomiselle aamulle kolme kutsua ja ollaan pelkkä yksi vuodeosasto.
Whatsup piippaa joka päivä, aina jostain vuorosta puuttuu hoitaja.
Työnantaja on mitoittanut henkilökunnan liian pieneksi, jos yhden hoitajan sairastuminen kaataa korttitalon.
Sairaalassa maksetaan hälytysrahoja, keikkafirmat pieniä parinkybän bonuksia ja yksityiset (jossa teen silloin tällöin keikkaa) ei mitään.
Meidän yksikössä tänään tullut jo 6 ylityökutsua tälle ja huomiselle, eri vuoroihin. Toki ollaan isohko yksikkö, mutta silti.