Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja, teetkö ylitöitä?

Vierailija
08.04.2023 |

Olen hoitaja, enkä tee ylitöitä. Nuorempana tein ja olin polttaa itseni loppuun. Nyt nelikymppisenä en ole tehnyt ylitöitä enää noin 10 vuoteen. Teen vain omat työvuoroni.

OH on sanonut pariin kertaan, että saisit sinäkin ylitöitä tehdä omalta osaltasi, koska muutkin tekee... Sanoin hänelle, että miksi tekisin? Enkä tee.

Hoitoala rakentuu tällä hetkellä vain ja ainoastaan ylitöiden varaan. Jos hoitajat eivät tekisi ylityövuoroja, niin koko järjestelmä romahtaisi. Monet hoitajat tekevät töitä uupumisen rajoilla ylitöitä painaen.

Ymmärrän kyllä sen, että ylityö tuo lisää tuloja pieneen palkkaan. Ja toki saa tehdä, jos itse haluaa. Monessa paikassa on vain myös niin, että "on moraalinen pakko" lähteä ylitöihin, vaikkei itse haluaisi.

Miten se on hoitaja, teetkö ylitöitä? Ja jos teet, niin teetkö sen ihan mielelläsi vai pakon sanelemana?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mielelläni

Vierailija
2/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan velvoita tekemään ylitöitä. Teen nykyään niitä rahan takia. Meillä iso työyksikkö ja homma ei pyörisi ilman ylitöitä. Ennen en tehnyt, kun niistä ei maksettu kunnolla, mutta nyt pääsen yli 5000 e tuloihin/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, kun meillä ei makseta niistä mitään ylimääräistä (jaksotyössä ylityöraja ei ylity). Muuten varmaan tekisin.

Vierailija
4/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, vain päinvastoin teen osa-aikaista. 

Olen aikanani venynyt ja paukkunut. Nyt on riittänyt ja olen ottanut iisisti.

Vierailija
5/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee, kun meillä ei makseta niistä mitään ylimääräistä (jaksotyössä ylityöraja ei ylity). Muuten varmaan tekisin.

Eikös toi oo laiton tilanne?

Vierailija
6/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työt oli aika inhimillisiä vielä 90-luvulla. Mutta tietokone ohjelmat tuhonneet hoitajien työt, kun pitää kirjata niihin lähes puolet päivästä. Ja poliitikot päättivät aikoinaan, että hoitajien työt viedään minimiin. Rai-systeemi pilasi hoitajien työt, missä pitää tilittää koko ajan milloin lähdet, mitä teet ym. Ja vielä kirjata kaikki ylös. Tällä Rai-systeemillä vain tarkoitus kytätä hoitajien työtä, että saadaan ne rahat yhteiskunnalta minimiin. Ei ollut enää aikaa jutella asiakkaiden kanssa, ja ne asiakkaat valittavat, että miksi ei ole aikaa, että se on hoitajien syytä? Ja yhteiskunta saa taas syyttää hoitajia, mutta ei itse poliitikkoja, jotka näin säätivät aikoinaan, että hoitajien työ tulee minimoida lähes olemattomaan, kun ei vain ehdi? Onko se asiakas ja hoitaja nykyään vain robotti? Jätin koko hoitoalan, kun oikeasti pidin siitä aikoinaan, mutta en enää, jossa työn määrä on lisääntynyt ihan mahdottomaksi. 

Vierailija
7/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kommentti esihenkilöstäsi. Meillä osa hoitajista tekee ylitöitä, osa ei. Tämä on ihan ok, koska homma menee vapaaehtoispohjalla. Ketään ei pakoteta eikä todellakaan syyllistetä.

Terv. Hoitotyön esihenkilö

Vierailija
8/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen kommentti esihenkilöstäsi. Meillä osa hoitajista tekee ylitöitä, osa ei. Tämä on ihan ok, koska homma menee vapaaehtoispohjalla. Ketään ei pakoteta eikä todellakaan syyllistetä.

Terv. Hoitotyön esihenkilö

Ja tämä oli harvinaisen tyhmä kommentti.

"Meillä ei ole pakkoa, niin missään uuallakaan ei painosteta"

"Meillä on tarpeeksi hoitajia niin missään ei ole hoitajapulaa",

onko siä oikeesti näin yksinkertaista väkeä 'esihenkilönä' ?!?

Vierailija
9/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lähes päivittäin ylitöitä, etenkin kun on listaan merkattu työajan lyhennys. Tiedän näin vain siirtäväni tulevaa katastrofia hieman eteenpäin, mutta koska terveydenhuollon kaatuminen on tosiasia, kerään nyt vielä saatavana olevat rusinat pullasta. Kohta ei enää ole edes sitä pullaa.

Vierailija
10/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. En jaksa.

Vierailija
11/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Meillä ei makseta ylitöistä.

Eikä siinä kaikki. Meillä on leikkuri

Teet ylitöitä ja jos et saa pidettyä niitä vapaina, ne häviää kuun vaihteessa.

Esimieheni jatkuvasti vaati tekemään ylitöitä ja tein. Ei suostunut maksamaan ja ei suostunut antamaan vapaata. Saa lähteä joku pv 1 h ennen.

Ilmoitin rsimiehelle mulla on 10 e sisällä. En tule ensi ti töihin ja ke myöhästyn aamusta 2.5 h. Ja tämän jälkeen en tee ylitöitä.

Näin tein ja ti aamuna pomolta tuli kiukkuinen viesti missä olet.

Käytiin liiton ihmisen kanssa juttelemassa ja kävi ilmi en ollut eka, jota ei oltu perehdytyksessä neuvottu.

Kun pyydetään jäämään ylitöihin, siitä pitää maksaa.

Esimies pyytää joka viikko. Kysyn onko muutoksia maksuihin tullut. Jos ei, en tee.

Esimies myös yrittää jatkuvasti antaa muita vuoroka. Minulla on työsopimus 8-16 ma-pe ja väh kerram viikossa sanoo minun pitää joustaa

Vierailija
12/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös toi oo laiton tilanne?

Ei ole. Hoitoalalla se menee noin. T toinen sh

Vierailija
13/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ylitöitä ja lisää palkkaa riittää niille jotka haluavat! Moni tekee mielellään ylitöitä eikä rasitu ap:n tavoin. Paras ala, jos haluaa tienata.

Vierailija
14/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Niistä ei makseta. Pitäisi sitten lähteä muutamana päivänä tuntia aikaisemmin. Tosin en ehkä enää jaksaisi vaikka maksettaisiinkin.

Vierailija
15/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Iso osa yksikön hoitajista tekee = riittävää määrää ei edes pyritä rekrytoimaan...

Vierailija
16/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen silloin kun jaksan. Sanon myös suoraan ei, jos ei käy, ilman omantunnontuskia. Jos siitä ei maksettaisi ylimääräistä korvausta, en tekisi ollenkaan, enkä ymmärrä, miksi jotkut suostuu moisissa paikoissa joustamaan.

Niin paljon on hoitajien oikeuksia poljettu, että sietäisi hoitajien itsensä tuntea ne oikeudet jotka jäljellä on, ja pitää niistä kiinni.

Vierailija
17/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meillä ylityöt ovat normiarkea. Viimeksi tein 9 päivän työputken aikana 4 tuplavuoroa. Minua pyydettiin vielä viimeisenä työpäivänä tekemään iltavuoro oman aamuvuoron jatkoksi, kieltäydyin ja pomo suuttui! Tässä menee mielenterveys, perhe-elämä, harrastukset. 

Suunnittelen irtisanoutumista. Vaihdan vuokrafirmaan, missä saa parempaa palkkaa ja voi itse valita työvuoronsa.

Vierailija
18/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pitäisi tehdä ihan älyttömästi, ennen kuin menee maksuun ylitöinä. Meillä ne ylimääräiset tunnit on lisätyötä, ja ne menee työaikapankkiin, tai jos jollain ei ole käytössä (vapaaehtoinen), ne tunnit tasataan saman listan aikana. Vasta kun tietty lisätyömäärä tulee täyteen, lasketaan sen yli menevät tunnit ylityönä.

Vierailija
19/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti meillä ylityöt ovat normiarkea. Viimeksi tein 9 päivän työputken aikana 4 tuplavuoroa. Minua pyydettiin vielä viimeisenä työpäivänä tekemään iltavuoro oman aamuvuoron jatkoksi, kieltäydyin ja pomo suuttui! Tässä menee mielenterveys, perhe-elämä, harrastukset. 

Suunnittelen irtisanoutumista. Vaihdan vuokrafirmaan, missä saa parempaa palkkaa ja voi itse valita työvuoronsa.

Ei sun ole mikään pakko tehdä, ja sen voit sanoa pomollekin. Se on ihan jokaisen oma valinta tekeekö vai ei, eikä siihen voi pomo millään tavalla velvoittaa, joten ihan turha hänen on kiukutella. Tehköön itse!

Vierailija
20/44 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi