Hoitaja, teetkö ylitöitä?
Olen hoitaja, enkä tee ylitöitä. Nuorempana tein ja olin polttaa itseni loppuun. Nyt nelikymppisenä en ole tehnyt ylitöitä enää noin 10 vuoteen. Teen vain omat työvuoroni.
OH on sanonut pariin kertaan, että saisit sinäkin ylitöitä tehdä omalta osaltasi, koska muutkin tekee... Sanoin hänelle, että miksi tekisin? Enkä tee.
Hoitoala rakentuu tällä hetkellä vain ja ainoastaan ylitöiden varaan. Jos hoitajat eivät tekisi ylityövuoroja, niin koko järjestelmä romahtaisi. Monet hoitajat tekevät töitä uupumisen rajoilla ylitöitä painaen.
Ymmärrän kyllä sen, että ylityö tuo lisää tuloja pieneen palkkaan. Ja toki saa tehdä, jos itse haluaa. Monessa paikassa on vain myös niin, että "on moraalinen pakko" lähteä ylitöihin, vaikkei itse haluaisi.
Miten se on hoitaja, teetkö ylitöitä? Ja jos teet, niin teetkö sen ihan mielelläsi vai pakon sanelemana?
Kommentit (44)
Tyhmä kysymys: miten jaksotyössa ei ylityöraja täyty kun tekee täyttä työaikaa?
En tee ylitöitä enkä vaihda vuoroja. Minkäänlaista joustoa en ole koskaan saanut työnantajan puolelta, joten lopetin itsekin joustamisen.
Mulla on pelkkää aamuvuoroa. Välillä teen tuplavuoron. Vaihdosta saa hyvät rahat ja ylityöt otan aikana.
Teen todella paljon. Hälykorvaukset ovat asialliset niin voihan noita tehdä kun ei nuo lomareissut mitään ilmaisia ole. Ja kun puoliso on samalla alalla niin hän tekee itsekin, ei tosin samassa mittakaavassa.
Meillä sairaala maksaa ylityöt.... Ja hälyrahat. Miten teillä voi olla vajaaksi suunnitellut listat? Ja jos teette ylityöt, niin sitä ei ole mikään pakko vaihtaa vapaaksi vaan se pitää maksaa ylityönä. Eikä sitä myöskään saa käyttää listan täyttöön.... Lisätyö on toki asia erikseen arkipyhälistalla.
Mulla kolmessa viikossa ylityöraja 126 tuntia. Olen tuntityöntekijä.
Tekisin, jos ne saisi rahana pois. Mutta meilläpä ei saa, vaan aikahyvityksenä. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen kommentti esihenkilöstäsi. Meillä osa hoitajista tekee ylitöitä, osa ei. Tämä on ihan ok, koska homma menee vapaaehtoispohjalla. Ketään ei pakoteta eikä todellakaan syyllistetä.
Terv. Hoitotyön esihenkilö
Vai erikoinen? Kyllä on ihan normaalia osastonhoitajan kommentointia hyvin hyvin monessa paikassa, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sairaala maksaa ylityöt.... Ja hälyrahat. Miten teillä voi olla vajaaksi suunnitellut listat? Ja jos teette ylityöt, niin sitä ei ole mikään pakko vaihtaa vapaaksi vaan se pitää maksaa ylityönä. Eikä sitä myöskään saa käyttää listan täyttöön.... Lisätyö on toki asia erikseen arkipyhälistalla.
Mulla on listassa suunniteltuja ylityövapaita. Vasta oli 60 tuntia plussaa ja listaan oli suunniteltu normit 6vapaata ja lisäksi 3 ylityövapaata. Meillä saa valita haluaako ylityöt aikana vai rahana. Aikanahan ne lisii seuraavaan listaan...
Joskus teen satunnaisesti ja otan mieluummin vapaana. Meillä on onneksi mahdollisuus siihen. Ne hilut ei paljon lämmitä.
Teen jos on tarvis. Vaadin kuitenkin sen vapaana. Raha on huonompi vaihtoehto, vie voimat.
En tee periaatteesta. Mikään ei muutu työolosuhteissa eikä palkkauksessa jos aina venyy ja kaupan päälle oma pää räjähtää. Lisäksi ylitöiden tekeminen antaa viestin työnantajalle että henkilöstövajetta ei tarvitse paikata rekrytoimalla uusia työntekijöitä koska aina löytyy joku joka haluaa tehdä.
Lisäksi on ylitöistä maksettava korvaus. Nuorempana tein ylitöitä kun velkaantuminen meinasi lähteä käsistä ja päätin korjata suunnan. Ylityöt toi käteen 100-200 euroa kuussa. Laskin että olisin päässyt helpommalla vaihtamalla päivätyöhön jolloin veroprosentti olisi laskenut ja olisin saanut käteen lähes saman summan.
Nykyään jos työnantaja pyytää tekemään pitkää päivää sanon suoraan ei. Yleensä työnantaja ei kysy syytä mutta kun kysyy niin sanon ettei näin niin pienellä korvauksella kannata jatkuvasti viettää työpaikalla 7-21 välistä aikaa tai luopua vapaapäivistään.
Teen välillä tuplan, koska ylitöiden aikahyvitys on niin hyvä. Nytkin on 30 tuntia ylitöitä sisällä. Annan niiden vielä kertyä ja kesälistoihin saa ylimääräiset 1-2 vapaata. Tuplavuorosta saa lisäksi 90 euron kertakorvauksen. En minä montaa lisävuoroa jaksa, mutta 1 tai 2 tuplavuoroa on listassa maks.
Meillä nuoremmat hoitajat painaa ylitöitä ihan hurjana.. Toki joku vanhempikin hoitaja tekee, mutta nuorempia meillä on reilusti enemmän. Varmasti vuosittaisella ylityörajalle menee monella....
Tuleehan siitä toki hyvä tili, kun jaksaa painaa. Kuulin, että yli 70000 euroa vuodessa tulee joillekin, lisineen päivineen. Toki hurja määrä ylitöitä tuohon on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuoremmat hoitajat painaa ylitöitä ihan hurjana.. Toki joku vanhempikin hoitaja tekee, mutta nuorempia meillä on reilusti enemmän. Varmasti vuosittaisella ylityörajalle menee monella....
Tuleehan siitä toki hyvä tili, kun jaksaa painaa. Kuulin, että yli 70000 euroa vuodessa tulee joillekin, lisineen päivineen. Toki hurja määrä ylitöitä tuohon on tehty.
Huh huh 😳
Ei tuommosella tahdilla kauan jaksa nuorikaan hoitaja. Eikö olisi järkeä maksaa hoitajille parempaa liksaa, että saataisiin vanhatkin alalta lähteneet hoitajat palaamaan töihin? Ei tarvitsisi ylitöitä teetättää niin paljon, kun henkilökuntaa olisi.
Nyt on jatkuva vaje.... Listassa on vuoroja, jotka on jo etukäteen tiedossa, että ne tulevat ylityökutsuna.. koska tekijää ei ole.
En. Minulla on muutakin elämää kuin työ.
Vierailija kirjoitti:
En. Niistä ei makseta. Pitäisi sitten lähteä muutamana päivänä tuntia aikaisemmin. Tosin en ehkä enää jaksaisi vaikka maksettaisiinkin.
Tuohon ei pidä suostua. Ylitöitä ei tarvitse ottaa pois toisena päivänä, vaan listan mukaan mennään ja raha on maksettava.
Ensimmäisestä minuutista alkaen on ylityötä ja tulee ylityörahat kun jaksossa menee täyden työajan yli. Pitkästä päivästä voi saada halutessaan ylimääräisen vapaapäivän ellei rahana halua ja tietysti kutsurahan rahana mikä vähän yli satasen. Lähinnä noita pitkiä päiviä teen juuri ylimääräisten vapaiden takia. Moni muu ottaa taas rahat aina. Jollei olisi heti ylitöitä niin en jäisi kertaakaan töihin sen jälkeen kun työaika päättyy. Lisäksi jos tuo hälytysrahan ja ylimääräisen vapaan yhdistelmä loppuu niin loppuu minun ylityöt siinäkin kohtaa. Aiemmin en tehnyt lainkaan ylitöitä ja voin hyvin palata siihen takaisin. Puolisoni tekee enemmän ylitöitä ja pääsiäisen pyhinä painoi pari tuplavuoroa esimerkiksi.
Se on oikeasti hurja tilanne, että hoitoala tällä hetkellä perustuu kokonaan ylitöiden varaan..... Jos kukaan ei tekisi ylitöitä, niin koko järjestelmä romahtaisi.
Onkohan missään muussa työpaikassa / muulla alalla asia näin?
Pari kertaa olen tehnyt koska pitkästä päivästä on mahdollisuus saada ylimääräinen vapaapäivä. Viime vuonna tein mielestäni 4 pitkää päivää ja tänä vuonna olen tehnyt nyt kaksi. Muutoin en tee ylitöitä.