Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kipeä aihe: lapsen työttömyys

Vierailija
08.04.2023 |

Haluaisin keskustella asiasta, joka vaivaa kovasti mieltäni ja pilaa perheemme elämää.
Meillä on neljä lasta, kaikki jo aikuisia ja muuttaneet kotoa pois. Vanhin kävi yliopiston ja on pärjännyt hyvin elämässä, nuorin opiskelee amk:ssa töiden ohessa ja on perustamassa oman yrityksen.
Huolenaiheeni ovat keskimmäiset tyttäreni, jotka ei vät koskaan ole olleet työssä jotain kuukauden kesätyötä lukuunottamatta. Toinen valmistui suoraan kortistoon yli kymmenen vuotta sitten. Toiselta jäi yliopisto kesken kun ensimmäinen lapsi syntyi ja nyt hän on useamman lapsen yh ilman mitään ammattia tai pätevyyttä.
Molemmat elävät ihan tukien varassa ja pyytävät usein rahaa minulta ja isältään. Ymmärrän, että toimeentulo- ja työllistämistuilla eläminen on tiukkaa, mutta tilanne on kestämätön erityisesti nuoremmaisemme kannalta, joka tarvitsisi taloudellista tukea oman yrityksen perustamiseen valmistuttuaan.
Ex-mieheni maksoi tyttären ja tämän lapset kanssaan Lappiin pääsiäiseksi, mikä on kallis reissu mökkeineen ja hissikortteineen. Toinen työtön tytär kuuli tästä ja alkoi vaatia Italianmatkaa kesäksi. Olen maksanut hänen pikavippejään ettei luottotiedot mene. Luulen että mies antaa hänelle rahaa vuokraan, koska asuntotuki ei korvaa 1200€ vuokraa. Tosin tytär itse sanoo, että sosiaalitoimisto maksaa asuntotuen yli menevän osan vuokrasra, koska hän tarvitsee kyseistä asuntoa taiteen tekemiseen.
Sekä minulla että miehellä on tarpeeksi rahaa jaettavaksi, mutta on epäreilua ja ikävää, kun lapset riitelevät keskenään kuka saa mitäkin.
Toki olen iloinen ja kiitollinen, että lapset saavat tukia, mutta samalla harmittaa, että yhteiskunta ei mahdollista heille työntekoa vaan antaa olla kotona tekemättä mitään. Tyttären lapsetkin ovat jo koulussa niin hänellä olisi aika hankkia joku koulutus itselleen, mutta kivempi vaan olla kotona ja käydä ystävättärien kanssa kahvilla ja shoppailemassa.
Tunnen että olemme epäonnistuneet vanhempina ja kasvattajina. Mietin myös olisiko pitänyt erota ja aikaisemmin. Nyt sinnittelimme miehen kanssa yhdessä, kunnes nuorinkin lapsi oli lukiossa ja asui omillaan. Olemmeko jollain tavoin antaneet huonon mallin lapsille? Toisaalta kaksi heistä pärjää hyvin.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vanhempien oma asia, kenelle niitä rahoja antavat ja ketä auttavat. Tokikin voisi olla reilua auttaa kaikkia samalla tavalla. Toisaalta jos yksi on enemmän avun tarpeessa kuin toinen, niin siinä olisi perustelut auttaa toista enemmän. Ei mene aina niin kuin pikkulapsena, että kaikki sisarukset saisivat samankokoisen palan kakusta. Elämä ei ole reilua. 

Ei ole. Se on surkeaa vanhemmuutta.

Eikä se ole kenenkään etu että kannustetaan ja ohjataan lusmuiluun.

Vierailija
122/123 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini mahdollisti veljeni huumeidenkäytön antamalla kiltisti rahaa. Rahahanat vaan kiinni, vaikka se saattaa tuntua pahalta sinusta. Teissä vanhemmissa ei ole mitään vikaa, mutta nyt on laitettava rajat. 

Huumeidenkäytön seurauksena veljeni sairastui skitsofreniaan eikä ole enää yhteiskuntakelpoinen.  

Hienoa, että tajuat tuon mahdollistamisen. Itsekin olen ollut päihdeongelmaisten läheinen ja ikuisesti harmittaa, kun kannoin niille ruokaa ja syötin velkarahoilla. Se ei todellakaan auttanut heitä, vaan mahdollisti päihteidenkäytön ja samalla minun huonon kohtelun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille vanhemmille täydellisen irtioton tekemistä aikuisista luuserilapsista. Katoaa häpeä, suru ja stressi. He tekivät valintansa olla paskoja ihmisiä. Älkää lähtekö siihen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän