Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada mies kertomaan mikä on vialla?

Vierailija
08.04.2023 |

Miehen käytös on muuttunut kahden kuukauden aikana merkittävästi. Tekee pitkää työpäivää, aina on kiire. Perheen kanssa ei jää juurikaan aikaa mitä viettää. Mies on kireällä tuulella, eikä suostu keskustelemaan, mikä on vialla. Välillä hermostuu jos koitan antaa läheisyyttä arjessa. Välillä kimpaantuu ihan yhtä äkkiä, saattaa alkaa tiuskimaan tai huutamaan. Kääntää kaiken aina minun syyksi.

Mitä tässä voi olla tehtävissä? Ero? Eniten pohdin onko hänellä toinen.

Kommentit (1105)

Vierailija
501/1105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, mikä on toisen naisen nimi ja onko mies tosissaan tämän kanssa.

Vierailija
502/1105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat antaa pinppiä ihan liian vähän. Anna hiukan riemulooraa joka ilta tai joka toinen ilta, ja ota välillä pääsiäismunaa poskeen spontaanisti, niin jo mieli leppyy miehellä. Puutteessahan tuo on, eikä saa sitä sanottua.

N39

Kerrankin nainen, joka puhuu asiaa. Tämä se ainakin minua parisuhteessa rassaa, seksin vähyys eikä se, että pitäisi jatkuvasti puhua ns. tunteistaan. Tunteita on, rakastan, mutta seksin vähyys ja raskas työ nitistävät parisuhdetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku riippuvuus peliriippuvuus aiheuttaa kireyttä

Vierailija
504/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumusta voi olla. Toipuminen vei itselläni kolme vuotta ja ylikin. Ensiavuksi voisi toimia tuollainen kuukausi erossa perheestä ja ylipäätään kaikesta.

No jos niin, olisi miehen varmasti hyvä kertoa asiasta vaimolle ja ratkaista ne ongelmat, joita tulee. Mues hankkii itselleen asunnon ja hoitaa kotiin perheelleen apua arkisiin asioihin, kertoo lapsille selkeästi sen miksi ei ole kotona ja miksi lapset ärsyttävät sekä varautuu siihen, että takaisin ei tarvitse enää kotiin tulla koskaan.

Tuossahan se tulikin: jos mies on masentunut ja työuupunut, niin silloinkin oletusarvoisesti on miehen vastuulla hoitaa toipuessaan niin perheen vastuut tarvittaessa palkkaamalla vaikka apulaisen (rahalla josta juuri olisi pulaa, kun pitäisi toipua uupumuksesta), kuin kaikki muutkin käytännön ongelmat ja lisänsi kohdata vihamielinen vaimo, joka uhkaa heti erolla, jos ei raha virtaa ja isä ole työpäivän jälkeen lapsia hoitamassa, että äityli pääsisi kavereidensa kanssa vapaalle.

= miehellä ei ole tilaa ja mahdollisuutta edes ajatella toipumista, joten ajetaan seinään. Siinä matkalla äksyillään, kunnes se seinä tulee vastaan ja hypätään junan alle.

Naisen on sitten hyvä jatkaa perhe-eläkkeen turvin ja taas on intersektionaalinen tasa-arvo askeleen lähempänä.

...ja vaikka tämä ehkä saattoikin olla hieman yliampuva kuvaus ainakin moniin tapauksiin, tämä ei ole silti vitsi. Käytännössä jos mies jättää perheensä elätyksen tauolle, se on entinen perhe. Naisilta eiboikein armoa yleensä heru kuin juhlapuheissa. Vakuutetaan kyllä, että "kyllä mä tuean joo joo" ja jo seuraavana päivänä taas muistutetaan, että olis aika kyllä päästä jo vähintään kanarialle ja thaikuissa ei olla oltu ikusisuuksiin, vink vink.

Tai sitten miehellä on toinen vaihtoehto. Hän on alusta lähtien ollut naiselle kumppani, jonka kanssa asioista jutellaan. Siinä vaiheessa, kun pesää rakennetaan, jutellaan siitä yhdessä, puhutaan tulevaisuudesta, molempien toiveista, tuumitaan, pohdiskellaan yhdessä. Tehdään sovittuja asioita yhdessä, molemmat kantavat vastuun asioiden kunnossa olossa.

Toki molemmilla on ammattinsa, kiinnostuksen kohteensa, harrastuksensa, jotka välttämättä eivät ole samoja, mutta niistä jutellaan yhdessä.

Tuo edellinen tarkoittaa sitä, että mies ei paahda omia juttujaan ikään kuin parisuhteessa sivusta, vaan ne ovat luonnollinen osa parisuhde. Näin sitten, kuten useimmilla meistä on käynyt, alkaa töissä paineet kasaantumaan, niistä jutellaan heti. Kerrotaan, tiedätkö, ihan suusanallisesti, että tänään kävi töissä sellaista, mikä jäi mietityttämään. Näin toinen pysyy tahdissa mukana, kun sitten tulee ne vaikeimmat paikat, YT-neuvottelut, ylennysten ohimeneminen, skismaa, erimielisyyttä, jne. Jos on sen luonteinen, ei näitä vatvoa tarvitse, mutta nyt tulee sulle tämä yllätys:

Vain siinä tapauksessa, että vaimo tietää, miten sinulla menee, mitä sinun elämässäsi tapahtuu, hän voi ymmärtää sitä, mitä sinulle tapahtuu!

Kun tässä yliampuen kuvataan, tosi moni mies loohottaa siellä ohituskaistalla, etäällä perheestä, oletuksena, että hänen työnsä ja elämänsä tästä huolimatta on perheen keskiössä. Että hänen asiansa ovat tärkeimpiä, kas kun minä loohotan täällä meille rahaa! välittämättä siitä, mitä muuta perheessä tapahtuu tai kertomatta edes, mikä tämän kiihdytyskaistan määränpää oikein on. Toki tuskin sitä itsekään tietää tai edes ajattelee, koska näissä jutuissa matka todellakin on se tärkein.

Pätee siis työelämässä, rähisee kotona - ja ihmettelee, että miten tämä nyt tällä tavalla väsyttää. Miksi mikään ei tunnu miltään vaan on niin kauheasti vaatimuksia? No siksi, kun ei pysähdytä hetkeksikään olemaan missään.

Vierailija
505/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ymmärtänyt parisuhteiden järjettömyyden ja on nyt loukussa koska ei kehtaa tai uskalla erota.

Mies ei kestä lapsiperhearkea, kuten useimmat miehet ei kestä, jotkut harvat kestää. Ai, että niistä lapsista onkin työtä ja huolta, vaikka rakkaita ovatkin. Kaikki arki olisi niin paljon sujuvampaa ja helpompaa, jos mieskin vaimonsa ohella suostuisi tasapuolisen arjen pyörityksen. Molemmat puolisot käyvät töissä ja nainen aloittaa toisen työpäivän töistä päästyä. Usein mies syö valmiin ruoan ja makoilee illat ja viikonloput sohvalla. Lapset hankittiin yhteisestä sopimuksesta, mutta mies ei älyä, että ei asu enää lapsuudenkodissaan, jossa äitinsä passasi häntä edestä ja takaa. Se on lapsiperhearki mitä miehet eivät siedä eikä kestä.

Ei täällä ole yleistämistä eikä miesvihaa, ehei. 

Vierailija
506/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole saanut seksiä tarpeeksi. Oireet viittaavat juuri siihen.

Vierailija
507/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ymmärtänyt parisuhteiden järjettömyyden ja on nyt loukussa koska ei kehtaa tai uskalla erota.

Mies ei kestä lapsiperhearkea, kuten useimmat miehet ei kestä, jotkut harvat kestää. Ai, että niistä lapsista onkin työtä ja huolta, vaikka rakkaita ovatkin. Kaikki arki olisi niin paljon sujuvampaa ja helpompaa, jos mieskin vaimonsa ohella suostuisi tasapuolisen arjen pyörityksen. Molemmat puolisot käyvät töissä ja nainen aloittaa toisen työpäivän töistä päästyä. Usein mies syö valmiin ruoan ja makoilee illat ja viikonloput sohvalla. Lapset hankittiin yhteisestä sopimuksesta, mutta mies ei älyä, että ei asu enää lapsuudenkodissaan, jossa äitinsä passasi häntä edestä ja takaa. Se on lapsiperhearki mitä miehet eivät siedä eikä kestä.

Lapset ovat nykyään perheen kuninkaita ja päättäjiä, ja (nykyajan liian sallivassa) kasvatuksessa miehen tehtävä on olla vain naisen palvelija ja päätösten toteuttaja, sillä kaikki valta kasvatuksessa on äidillä. Siksi mies ei monesti kestä perhearkea. 

Vierailija
508/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä sanoa että miehelle pitää ilmoittaa hyvin selkeästi että joko hän alkaa viedä ero-asiaa eteenpäin taikka sitten ei siitä enää mainitse kertaakaan. Ei ole mitään monen päivän taikka viikon välitilaa milloinka toista rokotetaan löysässä hirressä!!!

Nyt tilanne on tämä. Mies on jättänyt ilmeisesti eropäätoksen minun harteillani. Mies on nyt tämän ajatuksen heittänyt ilmoille ja minä en ole nähnyt syytä erota. Silti tuntuu, että nyt tässä on jotain outoa ja mietin kannattaako lähteä. Ap

Jos sinä haet eroa, sinä myös maksat kaikki kulut, otappa selvää niistä maksuista. Mies haluaa livistää juurkin näistä maksuista, ainakin näistä. Eroaminen kun ei ole ilmaista.

Vierailija
509/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitys yön jäljiltä. Olen ollut lasten kanssa evakossa vanhemmillani. Mies alkoi illalla viestittelemään, kuinka haluaa meidät kotiin. Lisäksi sieltä tuli tällaista tekstiä "hän lupaa muuttua, lupaa ottaa enemmän vastuuta perheestä ja parantaa tapansa" ... En ihan ymmärrä mistä nyt tällainen tulee. Ymmärtääkö hän, että olen ehkä lähdössä? Vai mitä tämä voi olla.

Siis hän ehdottaa eroa ja sitten kuitenkin haluaa jäädä luoksemme ja muuttua. Miksi hän haluaa muuttua?

Ap

Vierailija
510/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä voi olla toinen tai sitten mies on ihastunut toiseen. Jo pelkkä ihastuminen toiseen naiseen voi tehdä miehestä etään ja äksyilevän, koska mies kokee, että jotenkin pettää ihastustaan, jos antaa oman vaimonsa kosketella itseään, pussailla, jne. Kuulostaa toki sairaalta, koska todellisuudessahan mies pettää omaa vaimoaan, mutta mies ajattelee pettävänsä toista naistaan. Vaimosta on tullut itsestäänselvyys, jota saa kohdella miten vain - koska onhan "vaimo hirveä nalkuttava kana". Tai jos vaimo ei oikeasti ole tällainen, niin mies luo tilanteista, joissa kenestä tahansa naisesta voi tulla tällainen "nalkuttava vaimoke".

Tätä keskustelua on ollut vaikeaa lukea, koska AP ei vaikuta pitävän puoliaan kunnolla ja ei vaadi mieheltään selitystä - vaan alistuu sille, että mies ei vaan puhu ja kiertelee. Kiinnostaisi myös tietää, miten AP ottaa asian puheeksi ja miten puhuu miehelleen.

Vierailija
511/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannepäivitys yön jäljiltä. Olen ollut lasten kanssa evakossa vanhemmillani. Mies alkoi illalla viestittelemään, kuinka haluaa meidät kotiin. Lisäksi sieltä tuli tällaista tekstiä "hän lupaa muuttua, lupaa ottaa enemmän vastuuta perheestä ja parantaa tapansa" ... En ihan ymmärrä mistä nyt tällainen tulee. Ymmärtääkö hän, että olen ehkä lähdössä? Vai mitä tämä voi olla.

Siis hän ehdottaa eroa ja sitten kuitenkin haluaa jäädä luoksemme ja muuttua. Miksi hän haluaa muuttua?

Ap

Tällaistako teidän kommunikointi on? Koko ajan pallotellaan, mutta vaikuttaa siltä, että te molemmat ette oikeasti tiedä, mitä te itse haluatte ja ette myöskään tiedä, mitä se toinen haluaa.

Mies haluaa muuttua, mutta tosiaan, minkä takia ja millä tavalla? Onko mies edelleenkään kertonut suoraan, että hän ymmärtää, ettei käyttäydy normaalisti? Miksi hänen pitäisi muuttua, eikö riitä, että palaa takaisin omaksi itsekseen ennen tätä äksyilevää käytöstä? Koska sille on SYY, miksi on käyttäytynyt tuolla tavalla. Ei se tyhjästä synny.

Ja toisekseen AP vaikutat selkärangattomalta. Ärsyttää tämä koko keskustelu ja olen miettinyt, oletko pelkkä trolli, joka pitää meitä lukijoita jatkuvasti löysässä hirressä. Annat vain hyvin vähän tietoa ja kiertelet ja kaartelet itsekin vastuuta ja sitä, mitä sinä itse olet myös sanonut.

Vierailija
512/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Salarakkaan kanssa sukset ristissä :D

Sitä tämä on, eikä mitään muuta.

Oli jo susta eroamassa, sanoi, että olet ärsyttävä, kun yritit pussata häntä. Halusi lisää omaa aikaa jne.

Tämän jälkeen mies varmaan ihan tosissaan alkoi varmistamaan salarakkaaltaan, että ottaahan hän miehen luokseen. Veikkaan, että mies sai tylyt pakit ja nyt miehellä on kiire paikata sanomisiaan vaimolle. Ah hahahahhahaha. Tää on niin läpinäkyvää. Juuri äskenhän mies sanoi selvästi, että ero on vaihtoehto ja hän haluaa vielä enemmän omaa aikaa kodin ulkopuolella.

Vierailija
513/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko koskaan sitten valittanut ettei olsi ottanut vastuuta perheestä? Muutoin kyllä vaikuttaa siltä, että yrittää laittaa sinun syyksi aivan kaiken ja näyttää siltä , että jospa se haluaa tai sen täytyy antaa jollekkin kolmannelle osapuolelle erilainen kuva teidän suhteesta.

Vierailija
514/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, katotaan miten lähtee taas teillä menemään, mutta jos sinä et halua erota niin älä myöskään tee sitä, hoitaoon miehesi kaikki eroamiseen tarvittavat asiat, jos se siihen menee.

Mutta onhan tuo hieman outoa käyttäytymistä miehesi puolelta.

Vierailija
515/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile venäläistä rulettia (näin jouduin itse tekemään kun ei muuten saanut irti mikä ongelmana ja minulla ei siis ollut mitään oikeaa epäilyä toisesta naisesta). Lapset hoitoon muutamaksi tunniksi ja sitten kerrot rauhallisella äänensävyllä, että tiedät että hänellä toinen nainen ja jos ei itse kerro nyt kaikkea, niin menet keskustelemaan kyseisen naisen puolison kanssa. Se, mitä saat vastaukseksi, ei välttämättä ole se mitä toivot. Meillä toimi ja sain kuulla, että suhde työkaverin kanssa.

Vierailija
516/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, luepa itse nämä alkupään viestisi:

"Miehen käytös on muuttunut kahden kuukauden aikana merkittävästi. Tekee pitkää työpäivää, aina on kiire. Perheen kanssa ei jää juurikaan aikaa mitä viettää. Mies on kireällä tuulella, eikä suostu keskustelemaan, mikä on vialla. Välillä hermostuu jos koitan antaa läheisyyttä arjessa. Välillä kimpaantuu ihan yhtä äkkiä, saattaa alkaa tiuskimaan tai huutamaan. Kääntää kaiken aina minun syyksi.

Mitä tässä voi olla tehtävissä? Ero? Eniten pohdin onko hänellä toinen.

Otin asian viimeksi maanantaina puheeksi. Kerroin, miltä minusta tuntuu ja kyselin mitä mieltä mies on itse meidän suhteen tilasta. Kerroin, että olen huolissani ja mietin, onko jokin vialla. Mies käänsi kaiken minua vastaan ja suuttui ja aloitti ihme shown. En vain ymmärrä mitä tämä on.

Itse olen myöntänyt omia vihreitäni suhteessa ja parantanut käytöstäni. Tällä hetkellä mies vain mene entistä syvemmälle omaan kuoreensa. Tosiaan yhtenä aamuna ennen kun tiemme erkani töihin, annoin halin ja koitin antaa suukon. Mies kääntyi pois päin ja tiuski, että olen ärsyttävä.

Tänään sain lapset pois kotoa, kun vein heidät äidilleni, jotta saisimme miehen kanssa puhuttua.

Edelleenkään mies ei avaa mikä häntä ärsyttää/hiertää. Laittaa joka ikisen asian minun syyksi ja nyt sanoi , että hän on miettinyt yhdeksi ratkaisuksi eroa. Siis eroa? Miksi? Tätä hän ei kerro kun kysyn miksi?

Eikö ero ole sellainen asia, että sitä miettii mielessään aika kauan , ennen kuin tekee päätöksen.

Kysyin tänään , miten hän on ajatellut hoitaa käytännön asiat, talon myyminen, lasten huoltajuus asiat jne. En saanut vastausta. Mies menee kuoreensa ja jankkaa vain "eron olevan yksi vaihtoehto". Lisäksi paljasti , että on miettinyt useasti eroa. Ilman syytä.

Olemme eilen jutelleet myöhemmin asiasta aloituksen jälkeen. Mies ehdotti yhdeksi vaihtoehdoksi eroa, mutta ei kerro syytä mikä tähän erohaluun nyt vaikuttaa. Mies on haluamassa eron. Minä taas haluaisin kuulla mistä syystä. Ap"

Vierailija
517/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne miehet kovin syvällisiä keskustele. Kysy suoraan että erotaanko heti vai jutellaanko hiukan ensin. Kissa pöydälle.

Vierailija
518/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kerro asioita jotka haluaa salata.

Rahat loppu ja piikki kiinni.Ikä noi 50 v,niin siinä vain käy.

Vierailija
519/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kuulemma aina ajattelee jalkapalloa tavalla tai toisella jos kysyn miksi hän on ollut jo pitkään niin hiljainen, tai miksi ei puhu minulle elämästään, asioistan ja tunteistaan.

Silloin jos hän on känkkäränkkä, niin syy on aina se että nukuin viime yönä huonosti, tai että tuntuu että on flunssa tulossa.

Tosiasiassa hänellä on ihan oma elämänsä, jos nyt ei fyysisesti, niin ainakin omassa mielessään, johon minä en kuulu ollenkaan. Eli pimittää omia tunteitaan, asioitaan, työjuttujaan, kaikkea mikä ei kuulu suoraan meidän yhteiseen elämään. En ihmettelisi vaikka joku päivä valitsisi tuon "oman" elämäsnä, varsinkin jos siihen tulee joku nainen mukaan.

Vierailija
520/1105 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ystäväni oli aikanaan aika samanlaisessa tilanteessa. Mies oli ilmaissut erohalua , mutta ystäväni ei halunnut erota. No eivät he eronneet, mutta särön teki suhteeseen ja myöhemmin erosivat.