Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ongelma on koulu-uinnissa, eikö lapsi käy liikuntatuntien yhteydessä suihkussa? Mun kaikki kolme lasta ainakin ovat käyneet. Urheilleet muutenkin kyllä jolloin keho on osa toiminnallisuutta eikä yhtään sen peiteltävämpi kuin nenäkään. Ei taida urheilu onnistua elämäntapana jos peseytyminen on noin haastavaa.
Kaikista ei tule urheilijoita. 🙄
No liikkujia sitten, sitä mekin vaan ollaan ja kannattais teidänkin.
Lyllerrättekö nakuna pururadalla, kun kerran "keho on osa toiminnallisuutta eikä yhtään sen peiteltävämpi kuin nenäkään"?
Ei uima-altaassakaan nakuna olla. Etkö vielä ole ymmärtänyt, että alastomuus liittyy PESEYTYMISEEN? Etkö sinä koskaan pese itseäsi, jos et ole huomannut kaikkien poimujen pesemisen olevan paljon helpompaa, kun ei ole vaatteita päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ongelma on koulu-uinnissa, eikö lapsi käy liikuntatuntien yhteydessä suihkussa? Mun kaikki kolme lasta ainakin ovat käyneet. Urheilleet muutenkin kyllä jolloin keho on osa toiminnallisuutta eikä yhtään sen peiteltävämpi kuin nenäkään. Ei taida urheilu onnistua elämäntapana jos peseytyminen on noin haastavaa.
Lyllerrättekö nakuna pururadalla, kun kerran "keho on osa toiminnallisuutta eikä yhtään sen peiteltävämpi kuin nenäkään"?
Ei uima-altaassakaan nakuna olla. Etkö vielä ole ymmärtänyt, että alastomuus liittyy PESEYTYMISEEN? Etkö sinä koskaan pese itseäsi, jos et ole huomannut kaikkien poimujen pesemisen olevan paljon helpompaa, kun ei ole vaatteita päällä?
Miten voi joku näin pahasti väärinymmärtää? Eihän aiheena ollut se, että peseydytäänkö tai uidaanko, vaan se, että onko pakko hoitaa vaatteiden vaihto ja peseytyminen alasti muiden edessä, vai saako tehdä sen katseilta suojassa esimerkiksi verhon takana. Vai oletko sellainen rasisti joka kuvittelee, ettei niissä kulttuureissa peseydytä lainkaan joissa ei esiinnytä alasti muiden edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on paha ihottuma, joka pahenee uidessa, lääkäri kirjoittaa todistuksen, että lapsi ei voi osallistua. Asia on silloin ok.
Toiset vanhemmat tekevät kaikkensa, että lapsi ei ikinä joudu sellaiseen, jossa hänelle tulee vähän epämukava olo. Se on haitaksi lopulta lapselle itselleen. Pitää oppia kestämään pientä epämukavuutta ja oppia huomaamaan, että epämukava tilanne ei ole maailmanloppu. Siitä pääsee yli. Jos ei harjoittele, ei opi.
Aina on vanhempia, jotka antavat lapsen lintsata koulusta tai vaativat lapselleen erityisoikeuksia. Vanhemman mukaan lapsen ei tarvitse uida, kun pitää olla alasti suuhkussa ja se ahdistaa. Ei tarvitse pitää esitelmää luokassa, kun jännittää ja ahdistaa. Ei tarvitse osallistua biologian tunnille, kun puhutaan ehkäisystä, kun se ahdistaa, kun se on niin noloa. Ei tarvitse lukea luokassa ääneen, kun se ahdistaa. Ei tarvitse syödä koulussa, kun se on niin noloa, kun muut näkevät ja se ahdistaa.
Antakaa lastenne harjoitella pärjäämään epämukavan olonsa kanssa.
Tulipa tästä mieleen tapaus, jossa sain nuhteet siksi, että laitoin luokassa (jostakin minulle selittämättömästä syystä) olleen vieraan lapsen lukemaan ääneen. Ilmeisesti hän oli jollakin tavalla erityinen eikä hänen olisi sopinut lukea. Kukaan ei ollut kertonut sitä minulle, sijaisopettajalle.
Se on tietysti kurjaa jos sijaisopettajalle ei anneta riittävästi tietoa ja sitten motkotetaan jälkikäteen.
Olen itse nuorisopsykistrialla töissä, ja osalla asiakkaistamme on koulussa erilaisia poikkeusjärjestelyjä. Esim. lyhennetty työpäivä, istumapaikka luokan takaosassa tai vapautus ääneen puhumista vaativista tehtävistä. Vuorolukeminen on osalle sieltä hirveimmästä päästä. Ahdistuneisuus ei parane välttelemällä ja suhtaudun nihkeästi nuorten tai vanhempien itsenäisesti määrittelemiin vapautuksiin koska niissä on helppo sortua liialliseen välttelyyn altistamisen sijaan, mutta näitä järjestelyjä sovitaan myös siksi että nuori pystyy käymään koulussa, pystyy keskittymään opetukseen, pystyy olemaan viiltelemättä/raapimatta/purematta itseään välitunnilla vessassa, pystyy nukkumaan edeltävänä yönä kun seuraava koulupäivä ei pelota liikaa. Tavoitteena on tietysti toimintakyvyn koheneminen tavanomaisen koulutyön edellyttämälle tasolle asteittain eikä niitä vapautuksia sovita ikuisiksi, mutta ne on usein välttämätön välivaihe kohti toipumista. Myös työelämässä tarvittaessa sopeutetaan työtehtäviä työntekijän terveydentila huomioiden ja työkyvyn ylläpitoon tähdäten. Työikäiset saa saikkua paljon peruskoululaisia helpommin (mikään saikku ei poista oppivelvollisuutta), ja koululaisia roikutetaan opetuksessa mukana varsin huonokuntoisinakin, ja silloin olisi nuoren kannalta tärkeä voida luottaa ettei yhtäkkiä vastoin sovittua tuupata huomion keskipisteeksi tekemään jotain mikä on nuorelle vielä siinä kohtaa mahdotonta rai sietämättömän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset ollaan niinkuin karjaa: normaalia on että laumana mennään alasti suihkuun kun auktoriteetti käskee. Sitten vie puolustetaan tätä tapaa itse.
Ei muualla maailmassa näin toimita, kuitenkin muissakin maissa saadaan koulut käytyä ja urheilulajit harrastettua olympiavoittoihin saakka, ilman että ollaan missään vaiheessa alasti muiden edessä/seurassa.
Me ollaan edelleen sivistymättömiä, empatiakyvyttömiä metsäläisiä. Toisaalta varmaan edelleen työläissuvuissa ollut enemmän vallalla tällainen karjalaumapeseytyminen, sivistyneet ja herrasväet ovat saunoneetkin perinteisesti miesten ja naisten erillisinä vuoroina eikä alastomana kekkalointia ole niinkään harjoitettu.
Kuvaavaa on, että tässäkin ketjussa yksi kovimmista alastomuuteen pakottajista oli joku tehdastyöläinen.
Totta. Eri kansojen empatiakyvystä on tehty tutkimuksia ja suomalaisten on todettu olevan yksi empatiakyvyttömimmistä kansoista. Me olemme oikea kiusaajien, nälvijöiden ja lyttääjien kansa ja se todella näkyy tämänkin ketjun sydämettömissä kommenteissa. Ihan järkyttävää luettavaa aikuisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jaksoin nelosluokkaan asti nalkuttaa lapselle pyyhkeen ja vaihtovaatteet mukaan liikuntapäivinä. Lapsi sanoi ettei opet edellytä minkäänlaista peseytymistä tai muistuta/ohjeista liikuntavarusteiden käytöstä, eikä kukaan muu käytä. Olen pari kertaa ottanut open kanssa puheeksi, että mun lapsellani on käsitys että open mielestä liikuntatunnille ei tartte vaihtaa vaatteita eikä peseytyminen ole tarpeen, että onko näin vai jatketaanko noiden mukaan pakkaamista, mihin ope on vastannut että "joo pitääpä kiinnittää huomiota että muistutellaan". Mutta mikään ei muuttunut. Vitosella lakkasin sitten kyttäämästä että meneekö vaihtovaatteet ja pyyhe reppuun.
Kyseessä on lapsi jolla on nyt vajaassa 5 vuodessa yksi merkintä unohtuneista välineistä (kirja kotona) ja joka ottaa säännöt ja open auktoriteetin (liiankin) vakavasti, joten tämän perusteella sanoisin, että ei, ainakaan mun lapsen koulussa ei mitenkään aktiivisesti ohjata peseytymään.
Oma lapseni oli käynyt jo hyvän aikaa yläkoulua, kun huomasin hänen ottavan liikuntapäivänä mukaan vain sellaisen naurettavan pikkupyyhkeen. Ihmettelin tietysti asiaa, jolloin minullekin selvisi, että sillä kostutetulla pyyhkeellä vain pyyhkäistään hikisimmät kohteet tunnin jälkeen. Osa ei ilmeisesti tee sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi joku näin pahasti väärinymmärtää? Eihän aiheena ollut se, että peseydytäänkö tai uidaanko, vaan se, että onko pakko hoitaa vaatteiden vaihto ja peseytyminen alasti muiden edessä, vai saako tehdä sen katseilta suojassa esimerkiksi verhon takana. Vai oletko sellainen rasisti joka kuvittelee, ettei niissä kulttuureissa peseydytä lainkaan joissa ei esiinnytä alasti muiden edessä?
Missä kulttuureissa ei esiinnytä alasti saman sukupuolen edustajien edessä? En epäile etteikö niitä ole, mutta en ole vielä törmännyt vaikka kohderyhmää sinänsä jonkin verran tunnen. Nyt ei tietenkään puhuta henkilökohtaisista, yksilöllisistä eroista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vi tussa olette menneet opettamaan jotain noin tyhmää? Kyllä Suomessa on osattu iät ja ajat suhtautua alastomuuteen häpeilemättä, koska meillä on sauna osa kulttuuria. Miksi opetatte jotain vieraiden kulttuurien angsteja lapsellenne?
Saunakulttuurin voi vetää mun puolesta veskistä alas. Sen varjolla tunnutaan hyväksyttävän mitä vaan nykyään.
Kaikkihan ei sauno, eikä voi sietää saunomista.
Mun mielestä on ihan tervettä ja valveutunutta, että opetaan lapsille omasta kropasta noinkin tärkeitä juttuja. Ehkä ne mukulat sitten oppii suojautumaan paremmin k-päisiltä aikuisilta, kun aikuiset eivät osaa pitää näppäjään erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paikoissa, joissa ei niitä verhoja ole, peseydytään ilman niitä.
Eikös nykyään saa jo ottaa pyyhkeen saunaan. Typerä opettaja jos pakottaa. Muakin inhotti kouluuimiset mutta keksin tekosyitä. Ei nuorta sais pakottaa.Mä en käy vieläkään uimahalleissa. En tykkää siitä kloorin tuoksusta enkä tykkää muutenkaan uimahalleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vi tussa olette menneet opettamaan jotain noin tyhmää? Kyllä Suomessa on osattu iät ja ajat suhtautua alastomuuteen häpeilemättä, koska meillä on sauna osa kulttuuria. Miksi opetatte jotain vieraiden kulttuurien angsteja lapsellenne?
Saunakulttuurin voi vetää mun puolesta veskistä alas. Sen varjolla tunnutaan hyväksyttävän mitä vaan nykyään.
Mun mielestä on ihan tervettä ja valveutunutta, että opetaan lapsille omasta kropasta noinkin tärkeitä juttuja. Ehkä ne mukulat sitten oppii suojautumaan paremmin k-päisiltä aikuisilta, kun aikuiset eivät osaa pitää näppäjään erossa.
Suojataidot on ihan eri asia kuin se että uimahallissa ja pukkarissa käydään alasti suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojataidot on ihan eri asia kuin se että uimahallissa ja pukkarissa käydään alasti suihkussa.
Turvataidot siis.
En minäkään kehdannut mennä koulussa uimaan. Opettaja ymmärsi. Monet nuoret tytöt on ujoja ja heitä pitää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. On ristiriitaista toisaalta opettaa, että pitää pitää puolensa hyväksikäyttäjiä vastaan ja tunnistaa tilanne ja toisaalta pakottaa lapset alasti toisten ja usein myös opettajien eteen esim. uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään saa jo ottaa pyyhkeen saunaan. Typerä opettaja jos pakottaa. Muakin inhotti kouluuimiset mutta keksin tekosyitä. Ei nuorta sais pakottaa.Mä en käy vieläkään uimahalleissa. En tykkää siitä kloorin tuoksusta enkä tykkää muutenkaan uimahalleista.
Ei meitä ainakaan saunaan pakotettu, miksi olisi? Pyyhkeen kanssa mentiin ihan suihkun viereen ja suihkussa uikkari päälle/pois. Montaa askelta ei nakuna otettu, ellei niin itse halunnut.
En todellakaan tiedä miksi muut tuntuvat poseeranneen siellä jotenkin muiden silmien edessä. Tai sitten eivät ole edes osallistuneet, kunhan kuvittelevat tilanteen menevän niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunakulttuuri on vain epäsivistynyttä, junttia ja antaa tirkistelytilaisuuden pervoille. Missään muualla ei olla alasti sukupuolten kesken, monesti ei edes oman sukupuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä ainakaan saunaan pakotettu, miksi olisi? Pyyhkeen kanssa mentiin ihan suihkun viereen ja suihkussa uikkari päälle/pois. Montaa askelta ei nakuna otettu, ellei niin itse halunnut.
En todellakaan tiedä miksi muut tuntuvat poseeranneen siellä jotenkin muiden silmien edessä. Tai sitten eivät ole edes osallistuneet, kunhan kuvittelevat tilanteen menevän niin.
No ihan juuri niin, ihan perusasiasta järkky haloo ja ahdistushulabaloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällistyttää, kuinka moni aikuinen tässä ketjussa on sitä mieltä, että lapsi/nuori voidaan pakottaa riisuutumaan alasti. Tuohon pakottava aikuinen on kylmä, empatiakyvytön, nauttii toisen alistamisesta ja nöyryyttämisestä, tai sitä pahinta vaihtoehtoa.
Jos koulu tai opettaja pakottaisi lapseni riisuutumaan ja olemaan alasti, niin nostaisin siitä ison metelin. Ei kukaan pakota aikuisiakaan nakuileen, niin miksi olisi oikeus lapsi pakottaa tuohon tilanteeseen. Ihan turha vedota johonkin tympeään saunakulttuuriin.
Toivottavasti löytyy rohkeita äitejä ja isejä, jotka tuovat tämän asian julkisuuteen. Tässä on iso epäkohta, joka on korjattava.Tässä on kyllä vedetty tuo alastomuus ihan omiin mittasuhteisiinsa, ihan kuin siellä altaassakin pitäisi uida alasti tytöt ja pojat sekaisin ja demonisoidaan opettajat, jotka yrittävät toteuttaa opetussuunnitelmaa, antaa hygieniaopetusta ja ylipäätään opettaa oppilaille miten tietyissä paikoissa kuten uimahalli kuuluu toimia. Se uimahalli on paikka missä ollaan ilman vaatteita ja käytetään uimapukua, sitä ei voi verrata mihinkään muuhun koulussa tapahtuvaan opetustilanteeseen. Lapsi/teini voi periaatteessa kieltäytyä ihan mistä vaan, kun ahdistaa eikä halua jotain. Ne teinien syyt vaan ei aina ole oikeita, kaikilla kieltäytyvillä ei tosiaankaan ole arpia tai kuukautisia tai edes kehohäpeää, osa mm. kieltäytyy kun kaveritkin tekee niin tai he eivät halua pestä meikkejä pois kesken päivän. Se ei tarkoita, että kaikki pitää antaa periksi kun aikuisenakaan ei kukaan pakota uimaan, laulamaan, juoksemaan tai opiskelemaan ruotsia.
Lauletaanko, juostaanko ja opiskellaanko teidän koulussa ruotsia alasti? Telisin jo ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällistyttää, kuinka moni aikuinen tässä ketjussa on sitä mieltä, että lapsi/nuori voidaan pakottaa riisuutumaan alasti. Tuohon pakottava aikuinen on kylmä, empatiakyvytön, nauttii toisen alistamisesta ja nöyryyttämisestä, tai sitä pahinta vaihtoehtoa.
Jos koulu tai opettaja pakottaisi lapseni riisuutumaan ja olemaan alasti, niin nostaisin siitä ison metelin. Ei kukaan pakota aikuisiakaan nakuileen, niin miksi olisi oikeus lapsi pakottaa tuohon tilanteeseen. Ihan turha vedota johonkin tympeään saunakulttuuriin.
Toivottavasti löytyy rohkeita äitejä ja isejä, jotka tuovat tämän asian julkisuuteen. Tässä on iso epäkohta, joka on korjattava.Tässä on kyllä vedetty tuo alastomuus ihan omiin mittasuhteisiinsa, ihan kuin siellä altaassakin pitäisi uida alasti tytöt ja pojat sekaisin ja demonisoidaan opettajat, jotka yrittävät toteuttaa opetussuunnitelmaa, antaa hygieniaopetusta ja ylipäätään opettaa oppilaille miten tietyissä paikoissa kuten uimahalli kuuluu toimia. Se uimahalli on paikka missä ollaan ilman vaatteita ja käytetään uimapukua, sitä ei voi verrata mihinkään muuhun koulussa tapahtuvaan opetustilanteeseen. Lapsi/teini voi periaatteessa kieltäytyä ihan mistä vaan, kun ahdistaa eikä halua jotain. Ne teinien syyt vaan ei aina ole oikeita, kaikilla kieltäytyvillä ei tosiaankaan ole arpia tai kuukautisia tai edes kehohäpeää, osa mm. kieltäytyy kun kaveritkin tekee niin tai he eivät halua pestä meikkejä pois kesken päivän. Se ei tarkoita, että kaikki pitää antaa periksi kun aikuisenakaan ei kukaan pakota uimaan, laulamaan, juoksemaan tai opiskelemaan ruotsia.
Lauletaanko, juostaanko ja opiskellaanko teidän koulussa ruotsia alasti? Telisin jo ilmoituksen.
Uidaanko teidän koulussa alasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunakulttuuri on vain epäsivistynyttä, junttia ja antaa tirkistelytilaisuuden pervoille. Missään muualla ei olla alasti sukupuolten kesken, monesti ei edes oman sukupuolen.
Ei Suomessakaan olla alasti sekasaunassa kuin omassa porukassa. Ja näin tapahtuu ulkomaillakin.
Nykyään ei ilmeisesti käydä liikuntatuntien jälkeen suihkussa. Ainakaan mun lapset ei tainnu käydä kertaakaan koko peruskoulun aikana lukuunottamatta uintia, vaikka kävivät liikuntapainotteista yläkoulua. Toki lähes kaikki liikuntatunnit oli päivän lopuks, ja aamun tunnit oli sitten tekniikka- tai teoriapainoitteisia. Aikoinaan 80-luvulla suihkussa kävi jokainen, vaikka olis vaan seisoskellu koko tunnin