Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes keskustelet opettajan kanssa? Minä ilmoitan lapsen sairaaksi uintipäivinä.
Ihan oikeasti, mikä teitä vaivaa? Hyvä uimataito on halpa, tässä tapauksessa maksuton, henkivakuutus.
En oppinut uimaan vaikka uintitunneilla kävin. Enkä ole aikuisena uimataitoa tarvinut.
T. N40
En käsitä tätä vänkäystä ja saikuttajan uran aloitusta jo koulussa, kun voisi aivan yksinkertaisesti ilmoittaa opettajalle, että tämä lapsi ei ui koulussa ja kysyä vaihtoehtoista suoritustapaa.
Lapselle on hyväksi oppia toimimaan osana ryhmää, joustamaan, laittamaan omat jumit taka-alalle, sietämään epämukavuutta.
Lapsena aina tahtonsa läpi saaneilla lumihiutaleilla on edessä paljon pettymyksiä nuorena aikuisena. Jättävät sitten opinnot kesken ja syrjäytyvät, kun eivät ole tottuneet siihen että kaikki ei olekaan kivaa eikä heille myönnetä opinnoissa tai työpaikalla erivapauksia.
Alkuun heti: itselläni ei ole ollut lapsenakaan ikinä vaikeuksia näissä yhteispukeutumustiloissa ja alastomana suihkuun menossa uima-halleissa. Joten kysymykseni on ihan neutraali ja olisitte kilttejä jos vastaisitte vain asiallisesti:
Jos uskonnollisista syistä saa vapautuksen uintitunneista, miksi ei sen takia, että jossain perheessä pidetään tärkeänä opetusta, ettei kenenkään tarvitse riisuutua toisten edessä ellei halua?
Eivätkö nämä perustelut ole siis samanarvoisia keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Voit ilmoittaa että lapsi on kipeä uintipäivinä.
Täällä on uintia 5 pv peräkkäin joten aika paljon jäisi muutakin opetusta väliin. Sitä paitsi onko oikeasti viisainta opettaa ratkaisemaan tällainen tilanne valehtelemalla? Entä jos vain sanoisi oikean syyn ja kestäisi mahdolliset seuraukset (joissain kouluissa se tarkoittaa esim. arvosanan laskua 1-2 numerolla jos uinti arvioituu "neloseksi").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä selvennyksenä, että lapsi tykkää uimisesta. Haluaisi osallistua, jos olisi mahdollisuus ja lupa pukeutua ja peseytyä rauhassa ilman, että tarvitsee olla muiden nähden alastomana. Syö niin vietävästi että koulu pilaa tässä lapsen liikuntaintoa ja ei kunnioita itsemääräämisoikeutta kehosta!
Ap
Mä en lukenut kuin nää pari ekaa tekstiä.. me saatiin sovittua ihan nätisti opettajan kanssa, ettei lapsemme osallistu uintiin, samankaltaisesta, mutta kuitenkin eri syystä. Hän sitten teki jotain korvaavaa liikuntaa uinnin osalta. Eli lienee ihan opettajasta kiinni. Jos on paljon omia perheen asenteita, ei niitä toki voi velvoittaa koulun/ opettajan hyväksyvän, mutta jos on jokun yksittäinen ns. erityisperuste, niin uskoisin, että se on mahdollista hoitaa ihan nätisti puolin jos toisinkin 🙏
Mä en lukenut kuin nää pari ekaa tekstiä.. me saatiin sovittua ihan nätisti opettajan kanssa, ettei lapsemme osallistu geometriaan, samankaltaisesta, mutta kuitenkin eri syystä. Hän sitten teki jotain korvaavaa matematiikkaa geometrian osalta. Eli lienee ihan opettajasta kiinni. Jos on paljon omia perheen asenteita, ei niitä toki voi velvoittaa koulun/ opettajan hyväksyvän, mutta jos on jokun yksittäinen ns. erityisperuste, niin uskoisin, että se on mahdollista hoitaa ihan nätisti puolin jos toisinkin 🙏
Miksi niin moni alapeukuttaa niitä viestejä, joissa ehdotetaan asian sopimista opettajan kanssa?
Ettekö oikeasti tiedä, että se on mahdollista vai miksi?
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on hyväksi oppia toimimaan osana ryhmää, joustamaan, laittamaan omat jumit taka-alalle, sietämään epämukavuutta.
Lapsena aina tahtonsa läpi saaneilla lumihiutaleilla on edessä paljon pettymyksiä nuorena aikuisena. Jättävät sitten opinnot kesken ja syrjäytyvät, kun eivät ole tottuneet siihen että kaikki ei olekaan kivaa eikä heille myönnetä opinnoissa tai työpaikalla erivapauksia.
No entäs ne, jotka uskonnon takia saavat olla poissa? Miksi ei tämä koske heitä? Eivät ole osa ryhmää sitten, eivät sopeudu ja syrjääntyvät?
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus omasta kehostaan on tärkeämpi kuin jonkun pervon maikan "oikeus" pakottaa lapset riisuuntumaan hänen edessään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni alapeukuttaa niitä viestejä, joissa ehdotetaan asian sopimista opettajan kanssa?
Eikö sen opettajan kuulu noudattaa opetussuunnitelmaa ja kohdella oppilaita tasapuolisesti, eikä hyppiä joka kakaran äitylien pillin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes keskustelet opettajan kanssa? Minä ilmoitan lapsen sairaaksi uintipäivinä.
Ihan oikeasti, mikä teitä vaivaa? Hyvä uimataito on halpa, tässä tapauksessa maksuton, henkivakuutus.
Uimaan voi oppia muuallakin kun koulu uinnissa. Mun lapset on kaikki käyneet uimakoulun viisi vuotiaina. Ja olen myös työni puolesta osallistunut 1-3 luokkalaisten koulu uinteihin ja suurin osa lapsista on osannut uida.
Se, että palsta mammat on luonnollisesti lettu levällään muiden edessä ei poista sitä tosiasiaa että joillekin se on vaikea asia.
Mikset voi vaan antaa lapsen jäädä kotiin niinä uintipäivinä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua esiintyä murrosiässä toisten edessä alasti, se ei tee siitä lumihiutaletta ( joka on muutenkin ihan persiistä sanana tässä kohtaa ). Sairaampia ihmisistä tulee sillä, että pakotetaan tekemään jotain itselleen sellaista, mikä on kaikkea itsemääräämisoikeutta vastaan! Taidat olla itse syrjäytynyt työtön, joka nyt besserwisserinä neuvot muita 🥸
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja oli tainnut sitä jo yrittää ja se ei opettajalle sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Miten te vapaa-ajalla käytte uimassa jos riisuutuminen on noin vaikeaa?
Et ymmärrä lukemaasi: "Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä."
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi vaan antaa lapsen jäädä kotiin niinä uintipäivinä?
Tämä on aika huono ratkaisu, aika monta tuntia opetusta jää väliin ihan turhaan ja huono malli lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä selvennyksenä, että lapsi tykkää uimisesta. Haluaisi osallistua, jos olisi mahdollisuus ja lupa pukeutua ja peseytyä rauhassa ilman, että tarvitsee olla muiden nähden alastomana. Syö niin vietävästi että koulu pilaa tässä lapsen liikuntaintoa ja ei kunnioita itsemääräämisoikeutta kehosta!
Ap
Mä en lukenut kuin nää pari ekaa tekstiä.. me saatiin sovittua ihan nätisti opettajan kanssa, ettei lapsemme osallistu uintiin, samankaltaisesta, mutta kuitenkin eri syystä. Hän sitten teki jotain korvaavaa liikuntaa uinnin osalta. Eli lienee ihan opettajasta kiinni. Jos on paljon omia perheen asenteita, ei niitä toki voi velvoittaa koulun/ opettajan hyväksyvän, mutta jos on jokun yksittäinen ns. erityisperuste, niin uskoisin, että se on mahdollista hoitaa ihan nätisti puolin jos toisinkin 🙏
Mä en lukenut kuin nää pari ekaa tekstiä.. me saatiin sovittua ihan nätisti opettajan kanssa, ettei lapsemme osallistu geometriaan, samankaltaisesta, mutta kuitenkin eri syystä. Hän sitten teki jotain korvaavaa matematiikkaa geometrian osalta. Eli lienee ihan opettajasta kiinni. Jos on paljon omia perheen asenteita, ei niitä toki voi velvoittaa koulun/ opettajan hyväksyvän, mutta jos on jokun yksittäinen ns. erityisperuste, niin uskoisin, että se on mahdollista hoitaa ihan nätisti puolin jos toisinkin 🙏
Olitpa hauska 🙄! Jos teille geometria ja alastomuus on sama asia, niin älä uskottele sen olevan sitä myös muille.. Onneksi et ole mun äiti/ isä, onnekseni mun lapsella on munlaiseni äiti 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te vapaa-ajalla käytte uimassa jos riisuutuminen on noin vaikeaa?
Et ymmärrä lukemaasi: "Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä."
Minä olen pakkonakuilua vastaan. Mut ällöttää kyllä uimahallissa käydessä ne uikkari päällä peseytyjät kun ei se nyt ole mitään kunnon peseytymistä että vähän huljautetaan kankaan päältä ja sitten mennään lillimään yhteiseen veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ilmoittaa että lapsi on kipeä uintipäivinä.
Täällä on uintia 5 pv peräkkäin joten aika paljon jäisi muutakin opetusta väliin. Sitä paitsi onko oikeasti viisainta opettaa ratkaisemaan tällainen tilanne valehtelemalla? Entä jos vain sanoisi oikean syyn ja kestäisi mahdolliset seuraukset (joissain kouluissa se tarkoittaa esim. arvosanan laskua 1-2 numerolla jos uinti arvioituu "neloseksi").
Opetetaanko teillä 5 pvää kaikki aineet uima-altaassa ja suihkussa 🧐?
Mutta miten tämä liittyy koulu-uintiin? Uimataidon voi hankkia muutenkin ja koulu-uinneissa lilluu vuodesta toiseen lapsia jotka ei opi uimaan (ja joiden takia ne jo leikki-ikäisinä osanneet kökkii siellä lastenaltaassa vielä nelosellakin).