Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
21/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan enää ala-asteen jälkeen uinut. Eipä tuo opettaja mahtanut sille mitään. Näkyyhän se varmasti todistuksen numerossa, mutta mitä helkkarin merkitystä jollain liikunnan numerolla on ja jos kuitenkin osallistuu muille tunneille? En meinaa omaakaan lasta pakottaa. Jos opettaja ei keksi korvaavaa tekemistä, niin jääkööt kotiin uintien ajaksi.

Te korvaavien tehtävien vaatijat olette kyllä ihan sairaan ärsyttäviä.

Ei siinä kukaan vaatinut mitään. Hyvin olisin voinut jäädä kotiinkin niiden tuntien ajaksi.

Vierailija
22/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus täytyy poistua omalta mukavuusalueelta. Se kasvattaa lopulta. Muuten aikuisuudessa kaikki ahdistaa, kun kokee, ettei tarvitse tehdä kompromisseja ja kohdata pelkojaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät kyllä pakotettiin 80-luvulla uimatunneilla alasti ryhmäsuihkuun ala- ja yläasteella ja lukiossa. En oppinut uimaan, vaikka kävin joka tunnilla.

Mutta suihkuttelua ja uimapuvuttomuutta saunassa kyllä vahdittiin innokkaasti.

Vierailija
24/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, symppaan sinua ja lastasi. Tämä pakkoalastomuuden tuputus tulee kyllä jäämään historiaan, mutta se ei tässä hetkessä tietenkään helpota. Ajat kuitenkin muuttuvat: Kun äitini (vm. 1946) kävi koulua, tyttöjen vessojen kopeissa ei ollut edes ovea, pelkät sivusermit vaan, koska kai se koettiin "luonnolliseksi" silloin. Muistaakseni myös isäni ollessa armeijassa siellä oli sama suojaton vessaratkaisu. Tuskin kukaan kommentoijista kaipaa tuotakaan takaisin?

Tämähän on tullut jo takaisin, ja vielä erikoisemmasta muodossa. Ennen sentään oltiin edes pelkästään oman sukupuolen kanssa samoissa vessoissa, mutta unisex -vessathan on nyt se, mihin pitää tottua. Ja kautta aikainhan miehet on vieretysten pisuaareilla lorotelleet.

AP, vähän valoja päälle nyt. Uintiopetus kuuluu opetussuunnitelmaan, suihkussa ei peseydytä uima-asussa ja vaatteita vaihtamatta sinne altaaseen ei voi mennä. Aika omituisesti olette lapsenne kasvattanut. Ei tässä maailmassa kannata ihan joka asiasta ahdistua, tai tulee kovin vaikea elämä.

Vierailija
25/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei voi pakottaa osallistumaan mihinkään opetukseen. Suomessa aika harva viranomainen lopulta voi pakottaa kenetkään mihinkään, ja koulu ei todellakaan kuulu näihin.

Vierailija
26/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus täytyy poistua omalta mukavuusalueelta. Se kasvattaa lopulta. Muuten aikuisuudessa kaikki ahdistaa, kun kokee, ettei tarvitse tehdä kompromisseja ja kohdata pelkojaan

Juu, vähän sisua nyt peliin. Ei kaiken tarvitse olla kivaa ja helppoa. Jotkut vanhemmat eivät kestä sitä, kun pitää tuottaa omalle lapselle pettymys, mutta juuri se voi olla kasvattavaa.

Vierailija
27/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes keskustelet opettajan kanssa? Minä ilmoitan lapsen sairaaksi uintipäivinä. 

Vierailija
28/1938 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeä opettaja

29/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan kukaan pakottanut. En tainnut osallistua kertaakaan uintiin koko yläasteen aikana.

Vierailija
30/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja.

Vierailija
31/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin yksinkertaisesta asiasta tehdään vaikea?

Ettekö te tosiaan tiedä, että minkä tahansa koulun opetussuunnitelmaan kuuluvan asian voi korvata muulla. Esimerkiksi kansalaisopiston kurssilla tai omatoimisella uintikerralla?

Mutta se sovitaan aina opettajan kanssa! Jos ei opettaja suostu, sitten rehtorin. Pakottaa ei tietenkään voi, eli lapsen ei tarvitse itkeä vaan ilmoitatte nyt opettajalle, että lapsi käy uimassa muuten ja toimittaa siitä todistuksen opettajalle.

Vierailija
32/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen sinun kannallasi tässä.

Olen vahvasti sitä mieltä että:

- koulussa käydään ja siellä tehdään se mikä opetukseen kuuluu vaikka se ei olisi aina kivaa

- uimataito on tärkeä harjoiteltava juttu

- nolostelun vaaran harvemmin pidemmän päälle toimiva ratkaisu on välttely

- alastomuus on luonnollista eikä siitä pidä tehdä numeroa

Näistä huolimatta, ilman vakavaa terveyteen ja turvallisuuteen liittyvää syytä, ketään ei saa pakottaa riisuutumaan seurassa jossa hän ei halua riisuutua. Tämä on niin tärkeä pointti, että ohittaa nuo aiemmat. Tätä ei vaadita missään myöhemmissä opinnoissa eikä työelämässä, eikä sitä saa vaatia myöskään peruskoululaisilta. Esim. hoitoalan opiskelussa kuuluu harjoitella sydänfilmin ottoa (luokassa rintakehä paljaana opiskelutovereiden kesken), ja painostus potilaaksi vuorollaan on suurta, mutta ei tietenkään, tietenkään voida pakottaa.

On eri asia nakuilla kavereiden tai vieraiden kesken, kun luokkatovereiden kanssa yläkoulussa juuri silloin kun on epävarmimmillaan muuttuvasta kehosta.

Lähden siitä oletuksesta että tottakai lapseni osallistuu tähänkin koulutyöhön niin kuin muuhunkin, mutta jos käy ilmi, että se aiheuttaa kohtuutonta ahdistusta, eikä sitä ehditä muilla keinoin ratkaista, en pakottaisi. Uida ovat osanneet jo ennen kouluikää.

Olen töissä nuorten mt-palveluissa, ja kyllä olen monta kertaa miettinyt että tämä uintiasia paisuu joidenkin kohdalla ihan järjettömäksi. Uintihaluttomuuden taustalla voi olla kiusaamista, kehodysforiaa, syömishäiriöiden kehonkuvaa, viiltelyjälkiä, muita yksityisiä arpia tai jälkiä kehossa ja ihan vain sitä ettei ole itse ehtinyt sopeutua murrosiän muutoksiin. Ei kyllä palvele yhtään mitään tarkoitusta se täydellinen joustamattomuus näissä tilanteissa.

That said, eipä olisi opelle helppo homma valikoida kenestä se uiminen on oikeasti liian vaikean tuntuisista ja ketä ei vaan huvita, siksi en odottaisikaan open päättävän asiaa vaan ilmoittaisin että lapsi ei osallistu syystä x ja y ja että voiko osaamista osoittaa jotenkin muuten. Jos numero tämän vuoksi laskee, se on hyväksyttävä.

Uskoisin että opettajat tietävät ettei lapseni yleensä välttele koulutyötä eikä meillä ole tapana antaa tehdä siitä vain mieleiset osat, joten jos tähän päädyttäisiin, siihen olisi syy. Toistaiseksi ovat käyneet uimassa (vaikka tokaluokkalaista pitikin tsempata kun jännitti että tietyt tyypit nauraa hänelle) enkä mainosta vapautuksen mahdollisuutta.

Vierailija
33/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vielä 80-luvulla koulun vessoissa pelkät sermit....

Vierailija
34/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeä opettaja

Niin on. Uikkarin voi laittaa päälle vessassa ja suihkussa voi käydä ihan hyvin uikkarit päällä. Ketään ei pidä pakottaa esiintymään alasti kenenkään toisen edessä.

Vierailija
35/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes keskustelet opettajan kanssa? Minä ilmoitan lapsen sairaaksi uintipäivinä. 

Ihan oikeasti, mikä teitä vaivaa? Hyvä uimataito on halpa, tässä tapauksessa maksuton, henkivakuutus.

Vierailija
36/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisätään vielä selvennyksenä, että lapsi tykkää uimisesta. Haluaisi osallistua, jos olisi mahdollisuus ja lupa pukeutua ja peseytyä rauhassa ilman, että tarvitsee olla muiden nähden alastomana. Syö niin vietävästi että koulu pilaa tässä lapsen liikuntaintoa ja ei kunnioita itsemääräämisoikeutta kehosta!

Ap

Mä en lukenut kuin nää pari ekaa tekstiä.. me saatiin sovittua ihan nätisti opettajan kanssa, ettei lapsemme osallistu uintiin, samankaltaisesta, mutta kuitenkin eri syystä. Hän sitten teki jotain korvaavaa liikuntaa uinnin osalta. Eli lienee ihan opettajasta kiinni. Jos on paljon omia perheen asenteita, ei niitä toki voi velvoittaa koulun/ opettajan hyväksyvän, mutta jos on jokun yksittäinen ns. erityisperuste, niin uskoisin, että se on mahdollista hoitaa ihan nätisti puolin jos toisinkin 🙏

Vierailija
37/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei voi rikkoa henkilön oikeutta omaan kehoonsa ja siihen missä hän esiintyy alasti ja missä ei.  Sinä voit sanoa opettajalle, että hänen on tultava teille, riisuuduttava ja käytävä suihkussa koko perheen edessä ja katsotaan sitten miltä ne fiilikset tuntui.

Vierailija
38/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, mikä teitä vaivaa? Hyvä uimataito on halpa, tässä tapauksessa maksuton, henkivakuutus.

Meinaatko oikeesti, että se opitaan vain luokan kanssa uimahallissa 🙄?

Vierailija
39/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa vieläkään kunnolla uida ja olen jo 50 v.En ole taitoa tarvinnut enkä varmaan tarvitsekkaan.En pidä uimisesta.Turha taito jos pysyy pois vesien ääreltä .Sama kuin pakko hiihtäminen kouluissa.

Vierailija
40/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ilmoittaa että lapsi on kipeä uintipäivinä.