Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
201/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäreni tai poikani aikoinaan olisi valittanut uimisesta ja uimahallikäyyännöistä koulussa, olisin kannustanut menemään ja sanonut että älkää hulluja puhuko, sekaan vain.

Vierailija
202/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uinti kuuluu opetusohjelmaan, mutta en pakottaisi lasta siihen. Ilmoittaisin poissaolevaksi. Käytäisiin lapsen kanssa perheen kesken uimahallissa, että saisi uimisesta myönteisen kokemuksen. Pakottamisesta voi jäädä elämänikäinen kauhu ja viha uimista kohtaan. Mieti, mikä on koulun tarkoitus: se, että lapsi oppii asioita, ei se, että hän ahdistuu. Tee ratkaisuja, jotka tukevat lapsen tervettä kehitystä ja oppimista.

Onhan se perheenkin kesken mentävä suihkuun alasti. Ja varmasti myös muita ikätovereita uimassa. Miten se eroaa koulu-uinnista?

Perheet on varmasti erilaisia. Meillä teinit alkoivat käydä yksin peseytymässä yläaste-ikäisinä. Oisko pitänyt kotonakin kertoa, että nyt on perheen yhteinen suihkuhetki.

Kylpylässä niitä "yhteisiä" suihkuhetkiä on vielä senkin jälkeen, ainakin meidän perheessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihmettele miks Suomessa on opettajapula. 😀

Mitä Maija voisi tehdä uimatuntien ajan, kun ei halua olla alasti suihkussa? :DD

Mitä Pekka voisi tehdä, kun ei omasta mielestä juokse tarpeeksi nopeasti, voiko tullutta juoksuaikaa kenties vähentää 15 sekunnilla. :DDD

Nykyään esim. Koulun kilpailussa kukaan ei saa jäädä viimeiseksi. :DDDD

Kouluissa ei enää kilpailuja järjestetä juuri tuosta syystä, että kukaan ei saa jäädä viimeiseksi. Lieneekö vielä Norjan kouluissa hiihtokilpailuja? Entiseen aikaan Suomessakin hiihdettiin kilpaa, parhaat lähetettiin koulujen välisiin, SM-kisoihin ja edelleen suurempiin kilpailuihin. 

En käsitä tätä vänkäystä siitä, että alastomana toisen edessä olemista verrataan vaikka laskemiseen tai juoksunopeuteen.

Täällä koulussa on kilpailtu , se on tehty liikunnan tiimoilta niin että kaikki osallistuvat lajiin muttei tarvi kisata. Ne kilpailevat jotka haluavat. Ja viimeinen on siis halunnut osallistua. Pakkokilpailua en kannata minäkään.

Vierailija
204/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uinti kuuluu opetusohjelmaan, mutta en pakottaisi lasta siihen. Ilmoittaisin poissaolevaksi. Käytäisiin lapsen kanssa perheen kesken uimahallissa, että saisi uimisesta myönteisen kokemuksen. Pakottamisesta voi jäädä elämänikäinen kauhu ja viha uimista kohtaan. Mieti, mikä on koulun tarkoitus: se, että lapsi oppii asioita, ei se, että hän ahdistuu. Tee ratkaisuja, jotka tukevat lapsen tervettä kehitystä ja oppimista.

Onhan se perheenkin kesken mentävä suihkuun alasti. Ja varmasti myös muita ikätovereita uimassa. Miten se eroaa koulu-uinnista?

Perheet on varmasti erilaisia. Meillä teinit alkoivat käydä yksin peseytymässä yläaste-ikäisinä. Oisko pitänyt kotonakin kertoa, että nyt on perheen yhteinen suihkuhetki.

Tarkoitan että ei ole eroa meneekö halliin äidin ja siskon kanssa vai luokan tyttöjen, alasti ollaan kuitenkin ja niitä ikätovereita varmasti on uimassa.

Vierailija
205/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole PAKKO tehdä elämässä kuin kuolla. Ei opettaja tule kiskomaan niitä vaatteita väkisin päältä ja heittämään lasta altaaseen

Ei, mutta kannattaa miettiä, onko se elämisen arvoista elämää, jos itseään ei uskalla haastaa voittamaan pelkojaan ja epävarmuuksiaan. Oman lapseni en halua jämähtävän ruudun taakse arvostelemaan niitä, jotka uskaltavat ottaa elämästä enemmän irti.

Vierailija
206/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vaan opettako lapsillenne, että on ok käydä uikkarit päällä suihkussa ennen allasta, yööök :(

En opeta, mutta jos se olisi kynnyskysymys sallisin mieluummin sen kuin menemättä jättämisen. Tehköön vaikka alapesun vessassa ensin ja muut osat sitten suihkussa uikkarit päällä. Kyllä siellä altaassa eritettä riittää, vaikka kuinka ajattelisi itse olevansa hygienisyyden perikuva.

Uimahallissa on säännöt. Niihin kuuluu peseytyminen suihkussa ILMAN UIMAPUKUA.

Vierailija
207/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä itkin pienenä sitä, että pitää näyttää lerssiä koulun terveydenhoitajalle rutiinitarkastuksessa, lopputulema oli se, että vanhempani kertoivat, että se tehdään jokaiselle muullekin, eikä siinä ole mitään hävettävää tai pahaa. Vaihtoehtona ei ollut alkaa venkoilemaan siinä kohtaa. Ja jälkeenpäin olen ihan hyvilläni siitä vanhemmille, ettei minua päästetty siinä kohtaa helpolla, vaan voimakkaasti kehotettiin olemaan rohkea.

Vierailija
208/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikuisena voin valita kuka saa nähdä minut alasti. Olen rajannut joukon omaan perheeseen ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Miksi lapsi /nuori pakotetaan esiintymään alasti?

Ja olen kotoisin syrjäseudulta, jossa ei ollut uimahalleja, joten minulla ei ollut tuota ongelmaa.

Lasteni koulussa oli lukuvuoden aikana kaksi tuntia uintia. Kukaan ei opi kahdessa tunnissa uimataitoa, ei vaikka ensi vuonna olisi taas kaksi tuntia. Kyse oli vain opetussuunnitelman kirjaimen täyttymisestä. Olen maksanut itseni kipeäksi lasten uimakouluista ja ovat olleet uimataitoisia viimeistään kolmasluokkalaisina. 

Olisikohan opelle kelvannut uimakoulun todistus?

Vierailija
209/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jumppatunnin jälkeen? Eikös sielläkin ole yhteiset suihkut? Meneekö hikisenä sen jälkeen tunneille?

Tulee mieleen omat yläasteajat. Oikeasti olisi pitänyt käydä suihkussa, mutta pesualtaille oli jonot, missä kaikki kävi pesemässä vain kainalonsa rintsikat tai hihaton toppi päällä.

Vierailija
210/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vaan opettako lapsillenne, että on ok käydä uikkarit päällä suihkussa ennen allasta, yööök :(

En opeta, mutta jos se olisi kynnyskysymys sallisin mieluummin sen kuin menemättä jättämisen. Tehköön vaikka alapesun vessassa ensin ja muut osat sitten suihkussa uikkarit päällä. Kyllä siellä altaassa eritettä riittää, vaikka kuinka ajattelisi itse olevansa hygienisyyden perikuva.

Nyt kuuluukin kysymys, onko uimahalliin pakko mennä. Minä en halua esiintyä alastomana kenenkään random-tyyppien edessä, joten en käy uimahallissa (enkä ui muuallakaan). Lapsilla pitää olla sama oikeus.

Vierailija
211/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisätään vielä selvennyksenä, että lapsi tykkää uimisesta. Haluaisi osallistua, jos olisi mahdollisuus ja lupa pukeutua ja peseytyä rauhassa ilman, että tarvitsee olla muiden nähden alastomana. Syö niin vietävästi että koulu pilaa tässä lapsen liikuntaintoa ja ei kunnioita itsemääräämisoikeutta kehosta!

Ap

Miksi hänellä olisi oikeus kiertää sääntöjä ja tehdä kuten haluaa? Opetatte nyt että oma napa määrää. Entä kun elämässä tulee tilanne että ei kysytä sopiiko olla vaatteitta? Aina ei edes sukupuolta voi valita kuka näkee ja mitä. Hallissa noudatetaan sääntöjä, jollei kelpaa ei sinne mennä. Ei opettaja väkisin raahaa.

Vierailija
212/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän hyvin! Minä en uinut ysärillä yläasteella kertaakaan, koska olin todella epävarma omasta kehostani jota myös häpesin. Karvankasvua ja sinisenkirjavia "raskausarpia" joita minulle tuli eri puolille kehoa naiseksi muuttumisen myötä. Olin myös mielestäni läski. En halunnut että kukaan näkee ja enhän ollut alasti edes oman perheenikään kanssa. Vanhemmille en mitään kertonut uinneista, lintsasin vain ne tunnit tai sanoin että on kuukautiset jolloin pääsin/jouduin kävelemään uinnin sijasta. Kerran muistan että ope ihmetteli miten voi edelleen olla kuukautiset, olikohan silloin niin että uinti oli viikon välein.

Mielestäni hyvä että kyseenalaistatte pakkouintia ja erittäin hienoa että tyttäresi on noin avoin että kertoo sinulle että ahdistaa. Kannattaa kuitenkin miettiä, pääseekö helpommalla ihan vaan jättäytymällä pois niiltä tunneilta tai sanoo että on menkat.

Minä olen teini-iän ulkonäköpaineet ja epävarmuudet jo selättänyt aikoja sitten ja nautin uimahallikäynneistä. Rakastin uintia myös lapsena vaikka yläasteella en mennytkään. Tsemppiä kaikille epävarmoille teineille jotka asian kanssa painii.

Vierailija
213/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alasti oleminen on niin iso osa Suomen kulttuuria, miksi uimahalleissa ei uida alasti?

Vierailija
214/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuuluukin kysymys, onko uimahalliin pakko mennä. Minä en halua esiintyä alastomana kenenkään random-tyyppien edessä, joten en käy uimahallissa (enkä ui muuallakaan). Lapsilla pitää olla sama oikeus.

Ota lapsi sitten koulusta pois kotiopetukseen, niin on oikeus.

Koulussa on koulun säännöt ja uimahallissa on uimahallin säännöt. Jos ne eivät kelpaa, vaan haluat lapsellesi lisää oikeuksia (vaan ei velvollisuuksia), niin hoida lapsesi opetus itse.

Vierailija
215/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alasti oleminen on niin iso osa Suomen kulttuuria, miksi uimahalleissa ei uida alasti?

On niitä sellaisiakin uimahalleja. Tervemenoa vain sellaiseen!

Vierailija
216/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aikuisena voin valita kuka saa nähdä minut alasti. Olen rajannut joukon omaan perheeseen ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Miksi lapsi /nuori pakotetaan esiintymään alasti?

Ja olen kotoisin syrjäseudulta, jossa ei ollut uimahalleja, joten minulla ei ollut tuota ongelmaa.

Lasteni koulussa oli lukuvuoden aikana kaksi tuntia uintia. Kukaan ei opi kahdessa tunnissa uimataitoa, ei vaikka ensi vuonna olisi taas kaksi tuntia. Kyse oli vain opetussuunnitelman kirjaimen täyttymisestä. Olen maksanut itseni kipeäksi lasten uimakouluista ja ovat olleet uimataitoisia viimeistään kolmasluokkalaisina. 

Olisikohan opelle kelvannut uimakoulun todistus?

Meillä ainakin kelpasi uimakoulu todistus vapauttamaan koulu uinnista, toki tuo varmaan riippuu paikkakunnasta ja opettajasta. Olen kanssasi samaa mieltä, että myös lapsella tulee olla oikeus päättää kenen edessä hän on alasti.

Vierailija
217/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä, että vain Suomessa ollaan alasti uimahallin suihkussa?

Vierailija
218/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisätään vielä selvennyksenä, että lapsi tykkää uimisesta. Haluaisi osallistua, jos olisi mahdollisuus ja lupa pukeutua ja peseytyä rauhassa ilman, että tarvitsee olla muiden nähden alastomana. Syö niin vietävästi että koulu pilaa tässä lapsen liikuntaintoa ja ei kunnioita itsemääräämisoikeutta kehosta!

Ap

Miksi hänellä olisi oikeus kiertää sääntöjä ja tehdä kuten haluaa? Opetatte nyt että oma napa määrää. Entä kun elämässä tulee tilanne että ei kysytä sopiiko olla vaatteitta? Aina ei edes sukupuolta voi valita kuka näkee ja mitä. Hallissa noudatetaan sääntöjä, jollei kelpaa ei sinne mennä. Ei opettaja väkisin raahaa.

Mikäs on se tilanne kun ei kysytä, raiskaus?

Vierailija
219/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä sellaisiakin uimahalleja. Tervemenoa vain sellaiseen!

Eli nyt se ei olekaan osa kulttuuria?

Vierailija
220/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaisin lapsen kyllä esimerkiksi luistelemaan muiden mukana mutta ei ketään ole oikein pakottaa olemaan alasti. Kyse on kehollisesta itsemääräämisoikeudesta. Uimaan voi opetella luonnonvesissäkin tai muussa seurassa kuin koko koululuokkansa kanssa.

Meillä on lapsuudenkodissa saunottu perheen kesken, käyty uimahallissa ja uimakouluissa säännöllisesti ja alastomuus ollut muutenkin normaali asia. En silti ole ollut teini-iästä lähtien alasti kuin suihkussa kotona ja lääkärin vastaanotolla. Ajatus on jostain syystä itselleni todella vastenmielinen ja epämukava ja en käy uimahalleissa mikä ei rajoita elämääni. Voin kyllä mennä rannalle bikineissä ilman ongelmia mutta alastomuus on itselleni erittäin yksityinen asia. Eikä se lähde sillä että käskee vaan ryhdistäytymään vaan saa kammoamaan em. tilanteita kahta kauheammin. Eihän mitään muutakaan pelkoa tai ahdistusta paranneta sillä että esimerkiksi hammaslääkärikammoinen laitetaan suoraan vaan tylyn isokätisen hammaslääkärin penkkiin juurihoitoon ilman puudutusta. :D