Voiko kirjastoon päästä töihin ilman alan tutkintoa?
Minulla on tradenomin tutkinto (liiketalous), mutta haluaisin kirjastoon töihin. Se hiljaisuus olisi tervetullutta, sillä on nyt isossa kaupassa töissä kauppakeskuksessa ja teen kassalla liukuhihnatyötä. Kirjat ovat suuri mielenkiinnon kohteeni ja luen paljon. Olen ollut joskus harjoittelussa kirjakaupassa ja tehnyt sinne opinnäytetyön.
Vaaditaanko kirjastoon töihin pääsyyn sen alan tutkinto? Entä onnistuisiko oppisopimuksella?
Kommentit (99)
Toki voit työllistetyksi päästä ns. scheisse-duuniin kirjastoon purkamaan lähetyslaatikoita tai ehkä jopa hyllyttämään metrikaupalla kirjoja, mutta et sinne vakituiseksi pääse saatika neuvontatehtäviin tai ylipäätään mihinkään järkevään ilman tutkintoa.
Oppisopimuksella voi päästä virkailijaksi, kirjastonhoitajan hommiin tarvitaan AMK-tutkinto tai oikea korkeakoulututkinto kirjastotieteestä, joka pätevöittää kirjastojen johtohommiinkin.
Opettele ekana aakkoset.
Jos et opi ihan kaikkia, niin opettele ensiksi puolet. Ja sit loput.
Sen jälkeen voit hakea kirjastoon töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoalan paikkoja on niin vähän auki, että niihin on kyllä ihan koulutettujakin tulijoita jonoksi asti. Ei tarvitse kouluttamattomia edes harkita.
Ja toiseksi, ei kirjastot enää mitään hiljaisia paikkoja ole. Samaa sirkusta ja älämölöä kuin kaikki muukin nykyään.
Kirjastotieteen maisterin tutkinnolla olis varmin työllistyminen.
Mene sinä AP kirjastoon töihin, minä pääsin sieltä sairauseläkkeen kautta pois. Aloittaessani kirjastoissa oli vielä pääasiana kirjat, asiakasneuvonta ja se kuuluisa hiljaisuus ja lukurauha. Nykyisin kirjastojen päätehtävänä on ylläpitää älämölösirkusta, keksiä temppuja ja spektaakkeleita asiakkaiden houkuttamiseen, sietää yhä pahenevaa ilkivaltaa ja huutomölinää ns. S2-oppilasryhmän teini-edustajilta sekä kaitsea narkkiksia ja juoppoja. Sellainen kun on koko kansan olohuone!
Hermot ja terveys tuolla minulta meni, usko kirjastolaitokseen oli romahtanut jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ekana aakkoset.
Jos et opi ihan kaikkia, niin opettele ensiksi puolet. Ja sit loput.
Sen jälkeen voit hakea kirjastoon töihin.
Tuon avulla vois harjoitella
https://www.booky.fi/tuote/mauri_kunnas/herra_hakkaraisen_aakkoset_ja_n…
Miten ihmeessä naureskellaan aina kirjastossa palkkatuella kirjoja hyllyttäviä työttömiä, jos tämän ketjun mukaan kukaan ei pääse kirjastoon töihin ilman alan tutkintoa?
Kirjastonhoitajaksi ei tietysti pääse ilman koulutusta.
Voit päässä palkkatukitöihin, työkokeiluun tai sivariksi, mutta pidempiaikaista työtä et tule ilman alan koulutusta saamaan.
Meillä vaadittiin demareiden jäsenkirja
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoalan paikkoja on niin vähän auki, että niihin on kyllä ihan koulutettujakin tulijoita jonoksi asti. Ei tarvitse kouluttamattomia edes harkita.
Ja toiseksi, ei kirjastot enää mitään hiljaisia paikkoja ole. Samaa sirkusta ja älämölöä kuin kaikki muukin nykyään.
Kirjastot on alunperin kirjallisuuden harrastuspaikka. Joku keksi että se on älämölöpaikka kaikille. Eipä juuri muihinkaan harrastustiloihin voi mennä tekemään jotain muuta.
Kirjastoihin otetaan oppisopimusopiskelijoita. Kannattaa kysellä kirjastoista tätä mahdollisuutta, jos oikeasti kiinnostaa. Ja etsiä siihen linkittyvää opiskelumahdollisuutta.
Sitten ota huomioon, että kirjastoala on ollut kauan huonosti työllistävä. Liikaa kirjastoalalle kouluttautuneita. Palkka myös aika huono.
On olemassa myös tradenomiopinnot, joissa erikoistutaan kirjastotyöhön. Tai ainakin on ollut.
Vähän aiheen vierestä, mutta paljonko se palkkatuettu palkka on, tietääkö kukaan?
Itselleni kelpaisi ihan minimipalkalla hyllyttää kirjoja kirjastossa se sallitut 6 kuukautta, jotta ehtisin saada asioitani kuntoon.
Turun AMK:sta hankit 60 opintopisteen diplomin kirjastoalalle tai hankit ammatillisen koulutuksen TAI maisterin paperit informaatiotieteestä, niin olet pätevä kirjastoon ja ehkä pääset töihin. Mutta haluatko oikeasti sinne älämölösirkukseen nistejä ja teinejä kaitsemaan ja keksimään kaikenlaisia pelletapahtumia ja riekkumaan jossain TikTokissa? Nimittäin sitä kirjastotyö nykyään on. Valitettavasti.
Kirjastoala on yksi niistä enenevissä määrin olevista aloista, jotka on vallannut tämä tietynlainen ideologia, ylipistoista lähtöisin oleva ideologia, joka alunperin on jenkeistä ja kanadasta ah niin ihanasti meille rantautunut, mutta nyt siis jo kovaa vauhtia leviämässä työpaikoille ja yhteiskuntaan. Ikävä kyllä.
Olen huomannut, että kirjastoalalalla varsinkin ovat ajamassa sisään kaiken maailman turvallisen tilan periaatteita, unisex vessoja sun muutta woke paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastotieteen maisterin tutkinnolla olis varmin työllistyminen.
Informaatiotutkimus nykynimeltään. Tampereen ja Oulun yliopistot.
Vierailija kirjoitti:
Mene sinä AP kirjastoon töihin, minä pääsin sieltä sairauseläkkeen kautta pois. Aloittaessani kirjastoissa oli vielä pääasiana kirjat, asiakasneuvonta ja se kuuluisa hiljaisuus ja lukurauha. Nykyisin kirjastojen päätehtävänä on ylläpitää älämölösirkusta, keksiä temppuja ja spektaakkeleita asiakkaiden houkuttamiseen, sietää yhä pahenevaa ilkivaltaa ja huutomölinää ns. S2-oppilasryhmän teini-edustajilta sekä kaitsea narkkiksia ja juoppoja. Sellainen kun on koko kansan olohuone!
Hermot ja terveys tuolla minulta meni, usko kirjastolaitokseen oli romahtanut jo aiemmin.
Viimeisin muutos Kirjastolaissa tämän teki. Laki vaatii tapahtumien järjestämistä. Ei ole minustakaan mikään hyvä asia.
Te kirjastoalalle haluavat: muistakaa omatoimikirjastot. Eli suomeksi kirjastoihin jätetään vain jokunen vähän koulutetumpi työntekijä ja valtaosa muista toiminnoista korvataan itsepalvelulla, joka ei tietystikään työllistä.
Omassa lähikirjastossani on kahtena päivänä työntekijä, joka lähinnä purkaa lähetyslaatikoita, hyllyttää ja siivoaa kauheassa kunnossa olevaa kirjastoa. Se on kauheassa kunnossa siksi, että se on muina aikoina itsepalvelu/omatoimikirjasto, jossa kouluryhmät, teinilaumat yms sotkevat jatkuvasti. Aikuisasiakkaat saavat itse lainata, itse palauttaa, itse tulostaa, itse hakea kirjoja tietokannasta ja itse etsiä niitä hyllystä jos löytävät.
Ei siihen enää muita ihmisiä tarvita, joten työllistymismahdollisuudet sen kuin heikkenevät ja heikkenevät.
Monessa paikassa ja kunnassa omatoimikirjastoja on jouduttu myös sulkemaan ilkivallan takia. Ei auta kamera ovella, kun teinilauma tunkee sisään, tai koululaisryhmä mellastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoala on yksi niistä enenevissä määrin olevista aloista, jotka on vallannut tämä tietynlainen ideologia, ylipistoista lähtöisin oleva ideologia, joka alunperin on jenkeistä ja kanadasta ah niin ihanasti meille rantautunut, mutta nyt siis jo kovaa vauhtia leviämässä työpaikoille ja yhteiskuntaan. Ikävä kyllä.
Olen huomannut, että kirjastoalalalla varsinkin ovat ajamassa sisään kaiken maailman turvallisen tilan periaatteita, unisex vessoja sun muutta woke paskaa
Surullista mihin kirjastolaitos on ajettu. Kokoelmatyö kohta tyystin unohdettu. Woketus ja kaikki turha älämölösirkus tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Omassa yksikössäni oli yksi vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu, pari ehdokasta ja vihreiden ehdokasta, ja yksi anarkistiaktivisti, joka oli osallistunut erilaisiin mellakoihin/mielenosoituksiin. Toki valtava sateenkaari/trans-tuputus nuorille ja lapsille.
Kirjastojen ja kunnan/valtion laitosten pitäisi olla neutraaleja poliittisesti, mutta näin ei ole. Omassa yksikössäni on aivan mahdotonta edes ruokatunnilla ilmaista mitään muuta kuin vihervasemmistolaista näkökantaa. Itse äänestän oikeistoa, mutta en voi sitä töissä sanoa edes kollegalle, vaikka miten muka olisi Suomessa poliittinen vapaus. Eri mieltä ei saa olla, tai savustetaan ulos.
Joihinkin kirjastoihin otetaan kyllä ihmisiä, joilla on jotain muita avuja kuin kirjastoalan koulutus. Esim. nuorisotyöntekijä voi päästä töihin kirjastoon, ja joissain tapauksissa it-osaamisella. Mutta ei oteta jotain hiljaisuudesta nauttijoita.