Voiko kirjastoon päästä töihin ilman alan tutkintoa?
Minulla on tradenomin tutkinto (liiketalous), mutta haluaisin kirjastoon töihin. Se hiljaisuus olisi tervetullutta, sillä on nyt isossa kaupassa töissä kauppakeskuksessa ja teen kassalla liukuhihnatyötä. Kirjat ovat suuri mielenkiinnon kohteeni ja luen paljon. Olen ollut joskus harjoittelussa kirjakaupassa ja tehnyt sinne opinnäytetyön.
Vaaditaanko kirjastoon töihin pääsyyn sen alan tutkinto? Entä onnistuisiko oppisopimuksella?
Kommentit (99)
Kyllä voi ainakin joihinkin tehtäviin. Esim. kirjastovirkailijaksi saattaisi päästäkin.
"Uusi kirjastolaki näkyy jo rekrytoinnissa – Suomen kirjastoseura
Kirjastoalan töihin ei enää vaadita alan koulutusta. Muutos näkyy alan työpaikkailmoituksissa.
Vuoden alussa tullut uusi kirjastolaki muutti alan koulutusvaatimuksia. Nyt kunnat voivat palkata työntekijän kirjastoon, vaikka hänellä ei ole alan koulutusta.
----
Uuteen lakiin on kirjoitettu väljästi, että kirjastolla pitää olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutuksen saanutta henkilöstöä. Osan pitää siis olla koulutettuja ammattilaisia ja osan ei tarvitse olla."
https://suomenkirjastoseura.fi/kirjastolehti/uusi-kirjastolaki-nakyy-jo…
Vierailija kirjoitti:
Varoitan että työpaikkakiusaamista voi esiintyä kirjastoissa, koska se on yleisempää just tuollaisissa leppoisissa työpaikoissa.
Kiusaamista voi varmasti esiintyä missä vaan, mutta millä logiikalla se on yleisempää juuri leppoisissa työpaikoissa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi ainakin joihinkin tehtäviin. Esim. kirjastovirkailijaksi saattaisi päästäkin.
"Uusi kirjastolaki näkyy jo rekrytoinnissa – Suomen kirjastoseura
Kirjastoalan töihin ei enää vaadita alan koulutusta. Muutos näkyy alan työpaikkailmoituksissa.
Vuoden alussa tullut uusi kirjastolaki muutti alan koulutusvaatimuksia. Nyt kunnat voivat palkata työntekijän kirjastoon, vaikka hänellä ei ole alan koulutusta.
----
Uuteen lakiin on kirjoitettu väljästi, että kirjastolla pitää olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutuksen saanutta henkilöstöä. Osan pitää siis olla koulutettuja ammattilaisia ja osan ei tarvitse olla."
https://suomenkirjastoseura.fi/kirjastolehti/uusi-kirjastolaki-nakyy-jo…
Käytännössä kirjastojen työpaikkailmoituksissa silti melkein aina (tai näkemieni ilmoitusten perusteella itse sanoisin "aina", ei vain melkein) on edellytyksenä alan opinnot.
Ehkä tuo sitten mahdollistaa sopivien ihmisten palkkaamisen muita reittejä (oppisopimus?), jos heillä ei satu olemaan sopivaa koulutusta, mutta avoimiin paikkoihin ei kyllä haeta ihan ketä tahansa.
Tästä aiheesta oli aiemmin keskustelua, ja muistaakseni siinä sanottiin, että jos kirjastovirkailijan paikkaan valittaisiin joku jolla ei ole alan koulutusta, joku kouluttautunut hakija voisi valittaa päätöksestä kuitenkin.
Voit päästä esim. Oppi-sopimuksella. Ainakin pienissä paikkakunnissa voi päästä näin töihin. Tutkinnosta valmistuu kirjastovirkailijaksi. Valkeakoskella on ainakin oppilaitos.
Hiljaisuutta, salli mun nauraa! Pienet kirjastot koulujen lähellä vetävät joka välitunti möykkäävät koululaiset sisään ja isommat kirjastot ovat huutavia lapsia täynnä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuutta, salli mun nauraa! Pienet kirjastot koulujen lähellä vetävät joka välitunti möykkäävät koululaiset sisään ja isommat kirjastot ovat huutavia lapsia täynnä koko ajan.
No ehkä jossain Helsingissä, mutta ei ainakaan täällä meillä päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä naureskellaan aina kirjastossa palkkatuella kirjoja hyllyttäviä työttömiä, jos tämän ketjun mukaan kukaan ei pääse kirjastoon töihin ilman alan tutkintoa?
Kirjastonhoitajaksi ei tietysti pääse ilman koulutusta.
Palkkatöihin ei pääse ilman tutkintoa, hyllyttämään 6 e päivässä toki voi päästä vaikka ei osaisi edes aakkosia kunnolla. Mutta ap kai tarkoitti palkkatöitä.
Kyllä minä olen päässyt. Vain pätkätöihin, mutta niitä pätkiä on ollut useampia. Jos koulutettua väkeä ei ole heti paikalla saatavilla, niin voi kouluttamatonkin päästä.
Luulisin, että jossain maaseudulla voi päästä, jos siellä ei ole koulutettuja kirjastotyön ammattilaisia. Tosin nykyään maaseudulla on yhä vähemmän kirjastojakin.
Miksi et kouluttautunut kirjastoalan tradenomiksi, kun kerran tykkäät kirjoista?
Töihin voi päästä harjoittelijaksi - palkan kanssa on niin ja näin. Ota yhteys rekrytointihenkilöön.
Vakkariduuniin vaaditaan alan koulutusta. Tradenomin tutkinto on hyvä pohja. Tee siihen päälle informaatiotutkimuksen opintoja vaadittava määrä. Opiskella voi työn ohella.
Selvitä opiskelumahdollisuutesi ammattikorkeakoulun kautta tai esim. avoimen yliopiston kautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että kirjastoon voisi päästä myös oppisopimuksella töihin.
Lasketaankohan kirjallisuuden yliopistotutkintoa yhtään eduksi tuollaisessa, vai kelpaako ainoastaan esim. informaatioalan opinnot?
Kirjallisuuden opinnot tutkintoon asti ovat hyvä asia, mutta vakkareilla lisäksi informaatiotutkimusopinnot.
Ei pääse. Pitää olla kirjastoalan tutkinto, jonka saa mm. vuodessa lyhimmillään muistaakseni. Olen ollut töissä ja tehnyt samaa kun muutkin, mutta vakituiseksi en päässyt, koska koulutus puuttui. Olin reilu 3v töissä ja hain sitten muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän kaupunginkirjastossa kyllä tuollaista ole. Aina kun olen käynyt, on ollut rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että kirjastoon voisi päästä myös oppisopimuksella töihin.
Lasketaankohan kirjallisuuden yliopistotutkintoa yhtään eduksi tuollaisessa, vai kelpaako ainoastaan esim. informaatioalan opinnot?
Kirjallisuuden opinnot tutkintoon asti ovat hyvä asia, mutta vakkareilla lisäksi informaatiotutkimusopinnot.
Kiitos tästä! Tuo antoi vähän toivoa. Väliaikainenkin työ kirjastossa olisi itselleni todella toivottua (en ole ap, vaan toinen alasta kiinnostunut).
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä, mutta paljonko se palkkatuettu palkka on, tietääkö kukaan?
Itselleni kelpaisi ihan minimipalkalla hyllyttää kirjoja kirjastossa se sallitut 6 kuukautta, jotta ehtisin saada asioitani kuntoon.
Meillä kirjaston palkkatukityön nimike on järjestelyapulainen, palkka n 1800 e/kk, työaika 80% ja palkka vastaavasti myös 80% tuosta kk-palkasta. Koulutus ei vaikuta palkkaan, siis vaikka olisit informaatiotutkimuksen tohtori niin palkka on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä, mutta paljonko se palkkatuettu palkka on, tietääkö kukaan?
Itselleni kelpaisi ihan minimipalkalla hyllyttää kirjoja kirjastossa se sallitut 6 kuukautta, jotta ehtisin saada asioitani kuntoon.
Meillä kirjaston palkkatukityön nimike on järjestelyapulainen, palkka n 1800 e/kk, työaika 80% ja palkka vastaavasti myös 80% tuosta kk-palkasta. Koulutus ei vaikuta palkkaan, siis vaikka olisit informaatiotutkimuksen tohtori niin palkka on tuo.
Huh huh!
Kaverini oli ainakin harjoittelijana.
Varoitan että työpaikkakiusaamista voi esiintyä kirjastoissa, koska se on yleisempää just tuollaisissa leppoisissa työpaikoissa.