Voiko kirjastoon päästä töihin ilman alan tutkintoa?
Minulla on tradenomin tutkinto (liiketalous), mutta haluaisin kirjastoon töihin. Se hiljaisuus olisi tervetullutta, sillä on nyt isossa kaupassa töissä kauppakeskuksessa ja teen kassalla liukuhihnatyötä. Kirjat ovat suuri mielenkiinnon kohteeni ja luen paljon. Olen ollut joskus harjoittelussa kirjakaupassa ja tehnyt sinne opinnäytetyön.
Vaaditaanko kirjastoon töihin pääsyyn sen alan tutkinto? Entä onnistuisiko oppisopimuksella?
Kommentit (99)
Voi päästä töihin ja mielummin ottavat vaikka maisterin merkonomin palkalla kuin merkonomia.
Työkokeiluun voi päästä. Kirjastovirkailijaksi, kirjastonhoitajaksi ja niin edelleen eivät kuitenkaan palkkaa ihmistä, jolla ei ole kirjastoalan koulutusta. Näin ainakin Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi ainakin joihinkin tehtäviin. Esim. kirjastovirkailijaksi saattaisi päästäkin.
"Uusi kirjastolaki näkyy jo rekrytoinnissa – Suomen kirjastoseura
Kirjastoalan töihin ei enää vaadita alan koulutusta. Muutos näkyy alan työpaikkailmoituksissa.
Vuoden alussa tullut uusi kirjastolaki muutti alan koulutusvaatimuksia. Nyt kunnat voivat palkata työntekijän kirjastoon, vaikka hänellä ei ole alan koulutusta.
----
Uuteen lakiin on kirjoitettu väljästi, että kirjastolla pitää olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutuksen saanutta henkilöstöä. Osan pitää siis olla koulutettuja ammattilaisia ja osan ei tarvitse olla."
https://suomenkirjastoseura.fi/kirjastolehti/uusi-kirjastolaki-nakyy-jo…
Miten niin enää? On ennenkin palkattu maistrreita merkonomin palkalla.
Lisäksi työllistetään paljon sivareita, koululaisia kesäseteleillä, maa h an muut ttajia, työssäoppijoita, oppisopimuksella..
Kovin leppoisaa kirjastoissa ei ole ollut ehkä noin 40 vuoteen! Yllättävän rankkaa asiakaspalvelutyötä. Narkkarit ja nuoriso haastaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan erehdy mainitsemaan työtä hakiessa mistään hiljaisuudesta. Sain kerran järjettömän ripityksen siitä, kun kirjastot eivät ole mitään hiljaisia paikkoja!
Ei saa myöskään mainita, että juo alkoholia, vaikkakin vapaa-ajalla..
Tradenomin tutkinto ei riitä kirjastoalalle, vaaditaan maisteritason alakohtainen tutkinto yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin tutkinto ei riitä kirjastoalalle, vaaditaan maisteritason alakohtainen tutkinto yliopistossa.
Niillä hunnutetuillakin on muka maisteritason tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Kovin leppoisaa kirjastoissa ei ole ollut ehkä noin 40 vuoteen! Yllättävän rankkaa asiakaspalvelutyötä. Narkkarit ja nuoriso haastaa koko ajan.
Itse en halua kirjastoon missään nimessä töihin ikinä. Tuli käytyä aikoinaan virkailijan koulutus enkä päivääkään ole tehnyt alan hommia. Aikoinaan hain kyllä töihin, mutta koskaan eivät ottaneet töihin, ei vaikka miten hain. Työssäoppimispaikkaakin oli äärettömän vaikea saada. Heillä oli omat suosikkinsa ja toisaalta olin jo muualla töissä.
Toisaalta ahdistun aspatehtävissä itse, en ymmärrä riikinruotsia enkä aikuisena ole lukenut enää huvin vuoksi paljon kirjoja (lapsena senkin edestä) joten minulta on turha kysyä jostain kirjoista, koska en tiedä kun en lue niin paljoa. Lisäksi varmaan kaikki stalk kerit ja rnk karit ja muut hul lut kerääntyisivät sinne jos olisin siellä töissä. Vedän niitä muutenkin tahtomattani puoleeni magneetin lailla. En myöskään tykkää lapsista enkä halua olla tiskillä, olen allerginen pölylle ja tunnen kirjastot jotenkin hyvin vanhanaikaisena paikkana, josta olen kasvanut henkisesti ulos jo ajat sitten.
Hirveän pieni palkka enkä nykyään pärjäisi sillä mitenkään. Vuorotyökääm ei sovi minulle.
Kirjastossa oli muuten kivaa töissä, mutta stalkkereita ja seksuaalista häirintää oli 2000-luvun vaihteessa. Kunpa uskaltaisin vielä kokeilla. Muuten lempityö minulle.
Mutta se on sosiaalinen työ, ei epäsosiaalinen.
Isommissa kirjastoissa alkaa onneksi olla vartijoita. Sen puoleen niissä on jonkinlainen työrauha.
Nykyään ei pääse töihin ilman alan tutkintoa. AMK tai yliopisto opinnot vähintään.
Yhteen kirjastoon olen halunnut työkokeiluun vuosia - eivät ota, ainoastaan alan opiskelijat pääsee työssäoppimaan. Tässä kirjastossa on vielä hiljaisuutta. Lasten osasto on eri asia.
AP onnekas että päässyt kirjakauppaan harjoitteluun. Jos olisi enemmän rohkeutta ja sosiaalisia taitoja, niin voisi itsekin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoala on yksi niistä enenevissä määrin olevista aloista, jotka on vallannut tämä tietynlainen ideologia, ylipistoista lähtöisin oleva ideologia, joka alunperin on jenkeistä ja kanadasta ah niin ihanasti meille rantautunut, mutta nyt siis jo kovaa vauhtia leviämässä työpaikoille ja yhteiskuntaan. Ikävä kyllä.
Olen huomannut, että kirjastoalalalla varsinkin ovat ajamassa sisään kaiken maailman turvallisen tilan periaatteita, unisex vessoja sun muutta woke paskaa
Omassa yksikössäni oli yksi vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu, pari ehdokasta ja vihreiden ehdokasta, ja yksi anarkistiaktivisti, joka oli osallistunut erilaisiin mellakoihin/mielenosoituksiin. Toki valtava sateenkaari/trans-tuputus nuorille ja lapsille.
Kirjastojen ja kunnan/valtion laitosten pitäisi olla neutraaleja poliittisesti, mutta näin ei ole. Omassa yksikössäni on aivan mahdotonta edes ruokatunnilla ilmaista mitään muuta kuin vihervasemmistolaista näkökantaa. Itse äänestän oikeistoa, mutta en voi sitä töissä sanoa edes kollegalle, vaikka miten muka olisi Suomessa poliittinen vapaus. Eri mieltä ei saa olla, tai savustetaan ulos.
Sateenkaari-trans-tuputus?? Koita nyt tajuta ettei nuo asiat katoa vaikka niistä vaiettaisiin ja ovat aina olleet olemassa. Eikä niiden olemassaolosta kertominen ole mitään tuputusta.
Vihervasemmistolaisuutta ei myöskään ole, vihreät on oikeistopuolue. Sinä saat poliittisesti olla mitä mieltä haluat, äänestää vaikka sinimustaa liikettä, eikä se kuulu kellekään.
Kirjastonhoitajilla on monesti noussut x päähän. Jostakin käsittämättömästä syystä. Vanhat juntat määräilee ja ohjailee. Työilmapiiri heikko.
Varottaisin kyllä, että kirjastoissa on jostain syystä narsistista kirjastonhoitaja. Virkailijat pääosin ystävällisiä. Kirjastoissa työskennelleenä joka vuotisissa tilastojen purussa huonosti voivien työntekijöiden osuus jätetään käsittelemättä -etenkin kunnallisissa kirjastoissa. Lähinnä naureskellaan, tämänkin nähnyt. Kirjastot myös jostain syystä palkkaavat kirjastonhoitajia, jotka vaihtavat paikkaa kuin sukkia selvittämättä taustoja vaikkapa edellisiltä työntekijöiltä
Kirjastonhoitajat puolestaan eivät useinkaan omaa vahvaa osaamista henkilöstöjohtamisesta ja tämä kyllä näkyy pahoinvointina alalla.
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo, mutta näköjään vastaajia riittää.
Toki nykyaikana pääsee joka työhön ilman koulutusta. Reipas nuorimies voi yletä suuren firman pomoksi, kirjastoon voi mennä kun vain flirttailee miesjohtajan (minkä ihmeen miesjohtajan? naisia kaikki) kanssa, pääsee nauttimaan hiljaisuudesta kirjastotätinä.
NOT.
Täällä on kyllä miehiäkin, mutta soveltuva koulutus vaaditaan. Paitsi 9 eurolaisilta, mutta ap oletettavasti haluaa palkkaa?
Kirjastoalan koulutusta on tarjolla aina ammatillisesta tutkinnosta ylempään korkeakoulututkintoon. Tavallisesti kirjastonhoitajan työhön vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, johon lukeutuu tai jonka lisäksi henkilö on suorittanut kirjasto- ja informaatiopalvelualan opinnot. Yliopistossa suoritettu tutkinto on edellytys tieteellisten kirjastojen tehtäviin.
https://duunitori.fi/ammattiopas/kulttuuri-viihde-ja-taidealat/kirjasto…
Kuntien on tietysti asetettavat pätevät etusijalle. Muutenkin on otettava paras hakija, koska muuten valitetaan. Korkeintaan voi päästä osa-aikaisen kirjastonhoitajan tai kirjastovirkailijan sijaiseksi, kuten minä.
Kirjastohan on ollut ja tulee yhä enemmän olemaan kuntoutujien, vaikeasti (velvoite) työllistettävien ja erilaisten työkokeilijoiden työ(kokeilu)paikka. Varsinkin kun kaikki työttömät siirtyvät kuntien harteille. Kirjastovirkailijoiden ammattikuntaa ei arvosteta, se näkyy jo sisäisessä hierarkiassa. Varsinkin pienissä kirjastoissa myös virkailijat pääsevät nykyisin tekemään monipuolisia tehtäviä, jopa yliopistokoulutuksen tehneiden kirjastohoitajien työtehtäviä. Tällä hetkellä erityisesti virkailjoiden vastuulla on työhönvalmennus oman työn lisäksi. Sana leppoisa, ei sovi kuvaamaan työnkuvaa. Monella on täysin väärä kuvitelma kirjastovirkailijan työstä. Siksi moni sosiaalisista tilanteista ja kiireestä ahdistuva henkilö haaveilee kirjastotyöstä.